Prezentare: Seat Leon

Seat Leon – Golful iberic

Volkswagen Golf este mașina pe care o cumperi când vrei doar un mijloc de transport. Este suficient de spațioasă, suficient de compactă pentru oraș, bună pentru drumuri lungi și odată cu ultima generație, plină de tehnologii inovatoare. Este mașina bună la toate, dar ceea ce nu face foarte bine, este să stârnească emoții. Design-ul este mult prea banal, iar noul Golf, a opta generație, are o parte frontală cel puțin ciudată. Asta se datorează blocurilor optice care nu sunt bine proporționate cu restul caroseriei, care a rămas aproape neschimbată de câteva generații. Dar pentru mulți nu va conta partea stilistică, așa că ne așteptăm să vedem cât mai multe modele albe, cu inscripții de anumite firme. Aici intervine noul Seat Leon. 

Dintotdeauna Seat Leon a fost o alternativă mai plăcută ochiului decât banalul Golf, spaniolii mizând pe linii mai fluide, mai armonioase, specifice romantismului iberic. Totuși, Golf 7 nu este nici pe departe un automobil urât, așa că Seat a avut de furcă mai mult cu imaginea de marcă, decât cu design-ul lui Leon. Cu noile generații, în schimb, lucrurile sunt mai clare. Atât obiectiv, cât și subiectiv, noul Seat Leon este mai frumos decât noul Golf, dar fără să piardă deloc la capitolul tehnologie sau design interior. 

Din punctul de vedere al design-ului exterior, noul Seat Leon pare mai mult o evoluție a generației actuale, dar se vede clar că este un model nou, mult mai modern. Blocurile optice se aseamănă foarte mult cu cele ale SUV-ului Tarraco, oferind tehnologie LED, grila este nouă, iar bara frontală este redesenată. Avem prize de are în partea inferioară, iar în funcție de varianta de echipare, acestea sunt mai sportive. Modelul vișiniu este în configurația FR. Privit din lateral, noul Seat Leon are muchii, linii și tăieturi distincte, mult mai fluide decât la Golf, ceea ce îi oferă un aspect interesant. 

Probabil cea mai discutată schimbare de design exterior o reprezintă soluția pentru blocurile optice spate. Acestea sunt mult mai înguste și sunt unite printr-o bandă LED. Această soluție nu este nouă în segment, dar parcă se potrivește și cu design-ul flameco a noului Seat Leon. În rest, posteriorul pare destul de simplu, cu o bară spate bombată, iar în partea inferioară, avem ”celebrele” evacuări false. Sper doar ca pe versiunile cu motorizări superioare să avem evacuări adevărate. 

Spuneam că Seat Leon a fost în spatele lui Golf din prisma design-ului interior și mai ales a materialelor. Cu această generație, abia dacă mai sunt diferențe între frații de concern. În afară de sigla de pe volan, Leon și Golf au aproape același interior. Este unul simplist, cu design aerisit, dar poate o idee prea ”jucăuș” chiar și în această clasă. Aș vedea interiorul mai degrabă pe un VW Up! sau Seat Ibiza. În fine. Tehnologia este prezentă oriunde te-ai uita, atât prin volan, unde instrumentarul de bord poate fi digital, adică un ecran de 10.2 inch, asemeni celor din clasele premium, iar deasupra bordului avem un alt ecran de 10 inch, de unde sunt controlate marea majoritate a funcțiilor. Spun asta, deoarece nu prea mai vedem butoane fizice pe consola centrală. Tocmai din acest motiv, zona dintre bord și consolă pare foarte ieftină. Designul este ridicat puțin de levierul schimbătorului de viteze, preluat și acesta de la noul Golf, care arată destul de futurist. 

Seat Leon a fost și o alternativă mai dinamică pentru Golf, nu doar din punctul de vedere al design-ului. Și noua generație preia în totalitate gama de motorizări a fratelui german, ceea ce înseamnă motoare pe benzină de 1.0 liri, 1.5 litri sau 2.0 litri, cu puteri de la 90 la 190 cai putere sau diesel de 2 litri de 115 sau 150 cai putere. Sunt valori cu care deja ne-am obișnuit, așa că noutatea o reprezintă Leon eHybrid, ce combină un motor de 1.4 litri cu un motor electric de 13 kWh. Împreună dezvoltă 204 cai putere, iar mașina poate rula exclusiv în modul electric 60 de km. 

Vă vine să credeți sau nu, dar în cei aproape 5 ani de când scriu pe acest blog, nu am condus niciun model Seat. Sunt convins totuși că nu sunt mari diferențe între acesta și un produs Volkswagen, dar poate că noul Seat Leon va apărea la test ca să-mi fac o părere clară.