Jeep Renegade – Espresso americano
Pentru băutorii de cafea, acest titlu le zgârie retina și timpanul. Sunt două termene care nu își au rostul, nu se împacă, de fapt, nici nu există. Un espresso e mic, intens și aromat, iar o cafea americano e lungită cu mult lapte, servită în recipiente mari. Pentru că italienii și americanii nu se înțeleg la băutul cafelei, nu te-ai gândi să apară un automobil gândit de americani și construit de italieni. Nu ar fi cea mai bună soluție. Și totuși ea există sub forma noului Jeep Renegade, cel mai mic și cel mai accesibil Jeep de până acum, care, în ciuda unui parteneriat cel puțin ciudat, s-a dovedit a fi un real succes.
Acum 25 de ani, cel mai accesibil Jeep era Cherokee XJ, cum e cel pe care îl știți deja de pe acest blog. Atunci era considerat un SUV compact, care avea o caroserie pătrățoasă, dar cu personalitate și bune calități offroad. Modelul Cherokee există și astăzi, numai că în gama producătorului american a apărut un model și mai mic. Construit pe baza modelului Fiat 500X, Jeep Renegade se distinge clar de acesta printr-un aspect tipic Jeep.
Încă din 1941, fiecare model Jeep are grila motorului formată din șapte sloturi, iar blocurile optice rotunde ale lui Renegade amintesc de modelele mai vechi. Odată cu facelift-ul, bările sunt ceva mai schimbate și integrează semnalizatoarele. Încă de când a apărut acest model, mi-am dorit să-l testez în varianta lui de bază. Pentru că știu Jeep-ul meu și știu cum mă comport cu el. Cât mai puține dotări de lux și cât mai multe elemente rezistente. Tocmai din acest motiv, îmi place cum arată Renegade în culoarea albă, fără proiectoare, cu jante de tablă și diametru de doar 16 inch, plus de jur împrejurul caroseriei bandouri din plastic de culoare neagră, pentru protecție suplimentară. Nu poți să nu-i iubești formele pătrățoase, mai ales din lateral, iar la posterior, trebuie să recunosc, blocurile optice se aseamănă mult cu cele de la Duster.
În segmentul B al SUV-urilor, unde mai toate modelele sunt doar versiuni înălțate ale hatchback-urilor, gen Renault Captur sau chiar Ford Ecosport, Jeep Renegade arată ca un adevărat offroader, bineînțeles de oraș. Spun asta deoarece în versiunea de bază, nu este disponibilă o tracțiune integrală. Acestea fiind zise, oare se mai încadrează Jeep Renegade ca fiind un Jeep adevărat?
Probabil răspunsul îl dau oamenii care chiar îl cumpără. Din exterior, arată cum trebuie, interiorul este destul de robust, cu butoane mari și ușor de utilizat, în plus este și dotat destul de bine pentru prețul de bază. Din scaunul șoferului vezi capota dreaptă, iar senzația de spațiu este bună datorită plafonului înalt și al parbrizului aproape vertical. Mă așteptam să găsesc o poziție la volan înaltă, cumva cocoțat peste volan, cum se întâmpla la vechile modele, dar am putut să-mi mut scaunul destul de jos, tipic pentru un hatchback mic, de exemplu. Levierul schimbătorului de viteze este masiv, poate o idee prea mare pentru palmă. Datorită formei pătrățoase a caroseriei, spațiul interior este generos și confortabil, chiar dacă în varianta de bază, denumită de Jeep ”Sport”, nu primești tapițerie de piele. Dar cum spuneam, un Jeep ar trebui să-ți ofere senzația de robustețe, de durabilitate, pe care nu o găsești la alt model, mai ales în această clasă și pe care poți să-l bagi și să-l murdărești fără să îți pese.
Într-un fel am primit această senzație, chiar dacă traseul de test a fost relativ scurt și în mare parte doar pe asflat. Noua motorizare pe benzină de 1.0 litri, cu 3 cilindri mi s-a părut suficientă, dar fără nicio senzație sportivă. Noul motor produce 120 de cai putere și un cuplu de 270 Nm, care împing mașina până la 100 km/h în 11.2 secunde. Chiar și în trepte superioare, atunci când apăsam pedala de accelerație, motorul trăgea binișor, pentru cifrele relativ mai slabe de pe fișă. Cred totuși că s-ar potrivi mai bine un motor diesel mai puternic și neapărat în variantă 4×4. Deoarece Jeep Renegade nu este sportiv. Caroserie înaltă îl fac să se încline destul de mult în viraje, iar direcția pare că nu este conectată la roțile față. Dacă încerci să abordezi viraje mai în viteză îți vei da seama că rotești de volan, capota se înclină și doar apoi mașina virează. Astfel, Jeep Renegade se simte cel mai bine la viteze mai mici, la manevre în oraș, unde lungimea totală de doar 4.2 metri îl ajută mult sau la ieșirile ocazionale în soft offroad. Cred că pe un drum neasfaltat și cu puțin noroi, o versiune 4×4 a lui Renegade s-ar simți foarte distractiv.
Numai că tracțiunea integrală este disponibilă doar în variantele Limited și Trailhawk, care au un preț total mult mai mare. Modelul testat de mine poate fi achiziționat cu doar 16.541 euro de la Autolevanto Timișoara. Dacă vrei un Renegade 4×4, trebuie să scoți din buzunar minim 27.000 de euro și poate ajunge chiar și la 33.000 euro. Aproape dublu pentru singurul lucru pe care l-ai vrea de la Renegade, e prea mult. Dar asta se întâmplă când se împart platforme. Renegade este primul Jeep construit în afara Statelor Unite, mai exact în Italia, pe aceeași linie cu Fiat 500X și 500L, modele unde tracțiunea integrală nu primează.
Doar numele nu ajunge pentru un model să primească statut important. Totuși, Jeep Renegade oferă ceva diferit într-un segment unde mai toate mașinile sunt copy-paste. Are personalitate, are caracter. Poate că dacă l-aș fi avut la test un timp mai îndelungat și într-o variantă cu tracțiune integrală, ca să pot ieși puțin în afara asfaltului, m-aș fi îndrăgostit și de modul cum se conduce. La fel cum s-a întâmplat și cu al meu Cherokee XJ. Totuși, ca să îți ofere aceste senzații trebuie să scoți mulți bani din buzunar sau dacă nu să te mulțumești în oraș cu un automobil ce iese în evidență printre alte zeci de modele.
Mulțumiri AutoLevanto Timișoara pentru test drive
Jeep Renegade 1.0 Turbo 120 CP M6 4×2 Sport – ofertă specială 16.541 euro.