Jeep Compass: Europenizare
Istoria mea cu modele Jeep se întinde încă din copilărie, când am stat în dreapta unui Grand Cherokee roșu aprins pe străzile din București. În anii 90, o astfel de prezență era extrem de rară, marca americană era rezervată doar celor cu relații dincolo de ocean. Apoi a venit primul contact adevărat, atunci când am condus un Jeep Wrangler până în vârful muntelui, la cetatea Șiria. Chiar și după 4 ani de atunci, tot mi se pare că este unul dintre cele mai bune articole ale mele. Atât de impresionat am fost de experiența cu Wrangler, că după un an, am hotărât să-mi achiziționez propriul Jeep. Bineînțeles că Wrangler ieșea din calcul, din simplul motiv al prețului, care încă își ține bine valoarea, așa că următorul pe listă era Cherokee. Jeep-ul compact al anilor 80-90. De fapt, din anumite informații găsite pe marele internet, Jeep Cherokee a fost considerat ”tăticul” SUV-ului compact de astăzi. Tocmai din acest motiv, astăzi am decis să testez actualul SUV compact al americanilor, Jeep Compass.
În 25 de ani se schimbă multe, așa că noul Cherokee a crescut mult în dimensiuni, dar mai ales în calitate, făcând loc lui Compass, care devine acum al doilea Jeep din gamă, ca mărime, după simpaticul Renegate. Cum spuneam, marca Jeep s-a schimbat destul de mult în ultimii ani, devenind mai mare, mai luxoasă, dar și mai europenizată. La acest lucru a contribuit mult parteneriatul cu grupul Fiat/FCA. Modele precum Wrangler sau Grand Cherokee încă există pe piață și sunt mai apreciate ca oricând, dar au apărut câteva ”derivate” construite pe platforme comune cu Fiat. Primul și cel mai distinct este Renegate, dar și mașina din testul de astăzi, Compass este construit pe aceeași platformă a grupului, pe care sunt construite Fiat 500X sau Opel Astra.
Noul Jeep Compass, în schimb, este cel mai mare reprezentant construit pe această platformă, iar acest lucru se vede și se simte. Face parte din segmentul SUV-urilor compacte, dar datorită design-ului tipic american, pare mult mai mare. Față de generația precedentă, Compass este la ani-lumină din punctul de vedere al design-ului. În primul rând este mult mai matur. Blocurile optice sunt mai înguste și au o trăsătură luminoasă distinctă. Acestea flanchează celebra grilă Jeep cu 7 fante. În partea inferioară vedem un scut de plastic, bine definit, ce îi oferă un aer robust. Totuși, cea mai importantă și frumoasă schimbare pentru Compass o vedem din lateral. Pasajele roților sunt rectangulare, iar linia geamurilor este mult mai dramatică. Chiar și plafonul care este înclinat spre posterior îi oferă un look masculin. De jur împrejurul caroseriei, vedem aceleași protecții din plastic. Modelul testat era echipat cu jantele pe 19 inch, ale echipării Limited. Schimbări puternice vedem și la posterior, acolo unde și-au făcut apariția noi blocuri optice, cu design familiar, dar și iluminare LED. Per total, noul Compass arată ca un Grand Cherokee în miniatură, dar cu detalii și accente suficiente, cât să-l facă distinctiv.
Cu siguranță, în acest segment, dacă vrei un SUV compact, ce arată pregătit de aventură, Compass este cel mai potrivit. Mai ales când întreaga concurență încearcă din răsputeri să deseneze SUV-urile cât mai fluid, cât mai elegant, Compass este o ”palmă” binevenită.
Dacă exteriorul încearcă să se mai ”agațe” de trecut, prin grila specifică, prin liniile angulare sau prin imaginea de offroader, în 25 de ani, interiorul s-a schimbat radical. Pentru segmentul din care face parte, Jeep Compass este considerat ceva mai ”utilitar”, dar spre deosebire de ceea ce desenau americanii în anii 90, Compass este luxul absolut. Se vede că italienii au avut un cuvânt greu de spus, nu doar datorită trenului de rulare. La interior sunt multe elemente care amintesc de produse italiene, dar asta nu este ceva neapărat rău. Per total îmi place design-ul interiorului, materiale și poziționarea comenzilor. Volanul este gros și îți dă senzația că mașina ar putea cățăra orice. La fel și acționarea levierului cutiei de viteze. Este greu în utilizare, la fel ca străbunicul lui, al meu Cherokee. Într-un fel m-am bucurat că este așa. Nu prea se împacă cu senzația de lux a interiorului, dar este în spiritul Jeep. Ce m-a împresionat cel mai mult la acest Compass este nivelul de dotări la care a ajuns Jeep. Dacă până acum eram obișnuiți cu Jeep ca fiind o marcă pentru ieșiri în offroad, fără mare accent pe calitate, doar Grand Cherokee fiind ceva mai luxos, noul Compass oferă un sistem de infotainment de 8.4 inch, cu touchscreen și complet configurabil. Absolut orice poți programa să-ți apară pe ecranul din mijlocul bordului, având chiar scaune răcite, volan încălzit, asistent pentru păstrarea benzii de rulare, chiar și hayon se deschide și se închide automat.
Jeep tot timpul a fost atent la detalii, așa că preșurile din cauciuc au forma unor anvelope de teren, pe parbriz găsești un detaliu al unei șopârle, iar logo-ul Jeep este prezent pe interiorul hayonului, brodat pe scaune, dar și în locuri mai puțin văzute. Marca Jeep, cu sau fără parteneriatul cu Fiat, a depășit segmentul mediu, plasându-se aproape de cel premium. Din acest motiv, noul Compass este mai calitativ, mai dotat, dar și mai scump decât un model rival, precum Nissan Qashqai.
Dar un Jeep este recunoscut pentru calitățile sale în afara asfaltului. Indiferent din ce clasă și din ce segment face parte, atunci când pe volan sunt cele 4 litere, te simți invincibil și crezi că ai putea trece peste orice obstacol. Asta e senzația din Compass. Stai foarte sus la volan, ai o vizibilitate excelentă a drumului sau a traseului, să poți gestiona orice manevră. Spre deosebire de un Wrangler sau vechiul Cherokee, Compass este mult mai potrivit pentru șosea. La urma urmei este un SUV compact, cumpărat de oamenii care îl vor utiliza mai mult în oraș, doar cu ieșiri ocazionale în afară. La viteze mari, Compass se simte destul de stabil, iar pe viraje, se simte o tendință subviratorie. Cumva este normal, dar deloc de speriat. Cursa mai lungă a suspensiilor îl fac foarte confortabil și relaxat. În niciun moment nu am simțit nevoia să forțez pe viraje sau să-l conduc într-un ritm alert. Sunt multe elemente care contribuie la acest comportament. Poziția la volan, setările mai bune pentru teren accidentat, dar și trenul de rulare.
Modelul testat avea sub capotă un motor diesel Multijet de 2 litri, de origine Fiat, care produce 170 de cai putere și un cuplu de 380 Nm. Sunt valori care îl înscriu în limitele clasei, mai ales dacă ne gândim la greutatea de aproximativ 1600 kg. Totuși, cifrele din fișa tehnică ne spun că sprintul până la 100 km/h se realizează în 9.5 secunde. Aproape toți rivalii sunt mai rapizi în acest interval. Chiar și de la volan, reprizele și accelerările rapide se simțeau diminuate, în ciuda faptului că motorul este cuplat la o transmisie cu 9 rapoarte. Dacă încerci să îl ”storci” de puteri, motorul devine gălăgios, iar senzațiile nu se ridică la nivelul sportiv pe care îl aștepți. Totuși, ajungi la destinație complet relaxat, cu spatele răcorit și muzica preferată în boxe.
Dacă vrei să ajungi într-o zonă și mai retrasă, cu Jeep Compass ai altă încredere decât în oricare alt SUV din această clasă. Din păcate nu are un reductor sau cutie ”la mic”, dar modurile de rulare în offroad sunt multiple. Dintre cele 4 moduri, cel mai potrivit e să-l lași în ”auto” și să blochezi diferențialul. Atunci, calculatoarele își vor face treaba și poți urca unde vrei. Îți trebuie doar puțină încredere, deoarece sistemul de tracțiune integrală nu este unul de origine 100% Jeep, așa că vor fi momente când o roată e în aer, iar mașina nu mai trage. În plus, orice ieșire în offroad este taxată și de anvelopele de stradă, dar și de șofer. Cum spuneam, cu încredere înainte, pentru că mașina îți dă senzația asta.
Dacă e ceva ce am remarcat după testul meu cu Jeep Compass este faptul că nivelul de lux, calitate și dotări este la un nivel pe care nici nu-l visau americanii în anii 90, dar și faptul că SUV-urile compacte au devenit mult mai ”soft”, în ciuda faptului că modelul Compass este cel mai robust dintre toate. Într-un comparativ offroad, Cherokee-ul meu l-ar lăsa mult în urmă pe ”nepotul” Compass, în schimb, la drum lung, nu aș lăsa modelul mai nou. Noul Compass în dotarea Limited are un preț pe măsură. Aproape 40.000 de euro. Dar atât costa și noul Karoq, cu un motor mai slab. În plus, personalitatea noului Compass nu se compară cu niciun alt SUV compact. Totuși, pentru mine, aș încerca un Compass aproape ”chel”, verde mat, cu jante pe 16 și anvelope de offroad, care ar și reduce prețul și ar crește și mai mult caracterul. Ce ziceți?
Jeep Compass 2.0 Multijet 170 Aut9 Limited oferit pentru test drive de AutoLevanto Timișoara – Dealer Jeep