Tesla Model 3 Performance – Test Drive

Electrificarea convențională

Atunci când a fost anunțată, Tesla Model 3 a primit peste 300.000 de comenzi online. Asta se întâmpla doar în prima zi. Până la sfârșitul săptămânii 450.000 de oameni voiau în curtea lor minunea electrică. Această caroserie era foarte așteptată atât de fanii înrăiți, cei care erau obișnuiți cu performanțele mai marelui Model S, dar și de clienți care își doreau să aibă prima lor mașină electrică. Pentru că asta voia să fie Model 3 încă de la început. O mașină electrică care chiar funcționează ca automobil convențional, totul la un preț acceptabil. Oarecum aș putea spune Golf-ul electricelor.

Numai că în teorie totul sună mai bine decât în adevărat. Probabil Elon Musk și oficialii Tesla se așteptau la o asemenea reacție din partea publicului, dar până și pentru ei, cerințele oamenilor depășeau orice așteptări. Dacă în cazul Model S, vânzările erau acceptabile, mașina fiind cumpărată în special de cei mai înstăriți, deci comenzile puteau fi onorate, Model 3 avea comenzi chiar și de câteva zeci de ori mai multe. Cum spuneam, în teorie, Model 3 era ideal. Oferea autonomie mai mult decât decentă, performanțe mai bune decât orice alt rival cu motor termic, dar și prețul era unul comparabil cu un model net inferior. Nu mai putem spune că Tesla este un producător de nișă, dar nici unul cu o istorie impresionantă, cu toate că Model S a apărut pe piață acum 7 ani, dar abia acum există un rival serios, vorbesc bineînțeles de Porsche Taycan.

Pentru Model 3, eu încă nu am găsit un rival direct, ci doar rivali pe hârtie sau modele cu performanțe apropiate, dar prețuri mai mari. Sau cu automonii mai bune, dar nici pe departe aceleași performanțe. Totuși, am vrut să conduc neapărat un Model 3. Chiar dacă iubesc mașinile cu motor termic, cele puternice și cu caracter, nu pot să ignor cel mai nou și cel mai popular model Tesla.

Chiar și numele ales te trimite către un rival. Unul pe care Tesla l-a avut în vizor încă de la început. Vorbesc despre BMW Seria 3. Sunt convins că Model 3 a fost gândit să fure clienții bavarezului, numai că în stilul Tesla. Astfel, Model 3 nu este un sedan cu forme gemane, ci mai degrabă un Model S ”intrat la apă”, cu un design foarte futurist. Proporțiile nu mi se par la fel de frumoase ca la un Model S, de Seria 3 nu mai vorbim, dar parcă în adevărat arată mai bine decât în poze. Linia plafonului se vrea a coupe cu patru portiere, foarte plonjată spre posterior, dar destul de înaltă, ceea ce mărește spațiul interior. Acesta poate fi atât un avantaj cât și un dezavantaj. Fiind mai înalt, câștigă duelul pentru spațiu interior cu BMW Seria 3, dar nu arată atât de sportiv.

Pentru că vorbim de o mașină electrică, ce nu are un motor mare sub capota din față, aceasta poate fi foarte înclinată și cu un unghi foarte ascuțit. Aproape ca la un Porsche. Asta se traduce într-o vizibilitate mai bună, dar despre acest aspect vorbim la interior. Blocurile optice ale lui Model 3 sunt din nou futuriste, nu aș putea spune că sunt frumoase, prefer cele alungite ale lui Model S, dar parcă se potrivesc cu restul design-ului, și deja au devenit caracteristice pentru un Tesla. Un alt element caracteristic pentru design-ul mașinilor americanilor, este lipsa unei grile evidente. Neavând nevoie de răcire pentru un radiator, Model 3 are o parte frontală distinctă, închisă, ciudată la prima vedere, doar în partea inferioară găsim o priză de aer.

Mașina pe care o vedeți în imagini are câteva opționale pe care nu le găsiți decât pe varianta de top. Jantele au un diametru de 20 de inch și un design mai sportiv, suspensia este ceva mai coborâtă, deci un look mai sportiv, iar sistemul de frânare este de la Brembo. Privit din spate, Model 3 este chiar simplist. Plictisitor aș putea spune. Blocurile optice se aseamănă foarte mult cu cele ale Model S, în rest nu mai găsești nimic interesant. Niciun difuzor de aer, evacuare nu poate fi vorba, dar nici măcar ceva prize de aer care să-l facă mai agresiv. Un element interesant pentru Model 3 este plafonul integral din sticlă. Poate că din exterior nu se prea vede, dar de la interior este chiar interesant.

Mulți ar spune că interiorul este minus-ului unui Model 3, dar mie mi se pare că se potrivește perfect cu exteriorul și caracterul acestei mașini. În primul rând vei vedea că habitaclul nu are un design anume. Găsim doar o planșă de bord, o consolă centrală simplă, dar în mijloc tronează ecranul sistemului de infotainment. Dar nu este ceea ce ai crede. De pe ecranul de 15 inch se controlează toată mașina. Și când spun toată, înseamnă că absolut orice ai vrea să acționezi, trebuie să treci prin acel ecran. Vrei să dai drumul la aeratoare, intri într-un meniu. Vrei să reglezi oglinzile? Meniu. Să deschizi portbagajul? Alt meniu. Cu toate aceastea, acel ecran are o rezoluție și un răspuns incredibil. Comparabil cu un smartphone. În niciun moment nu am simțit că are întârziere în acționarea comenzilor.

Acel ecran este împărțit în două. În partea din stânga, cea mai aproape de șofer, ai un fel de instrumentar de bord. Acolo îți sunt afișate viteza de deplasare și diferite informanții ce țin exclusiv de mașină și condus. În partea inferioară sunt comenzile pentru climatizare, iar în partea superioară ai un buton cu logo-ul Tesla. Aici e oarecum meniul principal, exact ca și când apeși pe butonul din mijloc al unui telefon. Nu aș vrea să vă plictisesc prea tare cu sumedenia de informații și dotări de are este capabil un Model 3, dar vreau să vă spun că puteți beneficia de internet wi-fi direct de la Tesla, iar asta se simte ca și cum ai avea propriul laptop în mijlocul bordului. Poți să vizionezi seriale pe Netflix sau poți naviga pe Facebook.

Tesla oferă chiar și câteva ””giumbușlucuri”. De exemplu poți să pui pe ecran un șemineu, iar prin aeratoare intră aer cald sau te poți juca cu pasagerii jocuri. Dacă nu îți place de vreun pasager ai posibilitatea să-i acționezi șezutul scaunului să scoată sunetele de flatulență. Imaginația este nelimitată. Dar acesta este stilul Tesla. Ca și măsuri de siguranță, camerele din exteriorul mașinii, poziționate în stâlpii laterali și în aripi, înregistrează când cineva se apropie de mașină și poate să-ți trimită filmarea direct pe telefon, dacă ai o aplicație de la Tesla.

Am spus-o și mai demult. Un Tesla nu mai poate fi numit un automobil, ci un autovehicul, un laptop cu roți și scaune. Pentru că absolut totul este controlat electric prin aplicații sau prin wi-fi. Gândiți-vă că Model 3 vine echipat din standard cu toate funcțiile disponibile, numai că sunt blocate. Dacă pe parcurs te decizi că vrei camere 360 de grade, plătești și prin update de soft, le ai. Același lucru poate fi valabil și pentru variantele de performanță. Doar prin update de soft, pe care Tesla îl face prin wi-fi, cât timp tu dormi, poți avea o mașină mai performantă.

Aici nu este un site de IT. Sincer nici nu mă pricep foarte bine să vă explic ce fel de calculator este Tesla Model 3. Pe mine mă interesează cum se conduce o mașină, fie ea electrică, turbo sau un laptop cu roți. Ce îți transmite, cum stă pe drum. Chiar dacă a fost o experiență destul de scurtă, am reușit să-mi fac o părere destul de clară despre Model 3 Dual Motor Performance.

Da, acest Tesla Model 3 are două motoare electrice, dar și o opțiune de a livra performanțe maxime. Model 3 Performance folosește un set de baterii de 75 kW, ce produc echivalentul a 450 CP. Spun echivalentul, pentru că în alte cazuri am văzut și că este promovat ca având 487 CP. Dar la o mașină electrică pe lângă putere, contează foarte mult cuplul. Iar motoarele electrice dezvoltă foarte mult cuplu. 640 Nm, mai exact pentru varianta Performance. Este foarte mult, mai ales când ne gândit că Tesla Model 3 nu este chiar atât de grea pe cât ai crede.

Ce trebuie să știți este faptul că o mașină electrică se conduce destul de diferit față de una cu motor termic. Da, virezi de un volan și ai două pedale, dar livrarea puterii este absolut instantă. Nefiind nevoie de un motor care să crească în turație, dar și lipsa unei transmisii care schimbă viteze, Model 3 accelerează cu tot cuplul de 640 Nm în secunda în care ai apăsat pedala de accelerație. Te aruncă efectiv în spătarul scaunului, dai cu capul de tetieră, tot sângele îți urcă la cap, iar dacă nu ești atent, te poate chiar ridica de pe scaun. Pentru că vorbim de un calculator, nu o mașină, setările sunt făcute în așa fel încât indiferent cât de brutală este accelerația de pe loc, nu există nicio urmă de patinare a roților. Asta și în condițiile în care mașina pe care am condus-o era echipată cu anvelope de iarnă. Sunt necesare doar 3.2 secunde pentru a atinge 100 km/h, dar pentru că afară nu era foarte uscat, iar aceste anvelope nu au aderența maximă, eu am măsurat 4 secunde până la 100 km/h. Oricum ai lua-o, este impresionant. Este comparabil cu doar cu sedan-uri de performanță. Tesla este incontestabil campionul liniuțelor.

Dar asta cumva știam. Am văzut o mulțime de clipuri în care modele ale americanilor întrec rivali titrați. Dar ce se întâmplă când îi arați niște viraje? Ei bine, poziția la volan nu este cea mai fericită. Din cauza bateriilor plasate în podea, scaunul nu coboară foarte mult, volanul nu îți oferă cel mai bun feeling, dar în timp te obișnuiești. Faptul că nu ai o poziție sportivă, parcă nici nu te ”împinge” să mergi tare pe viraje. Totuși, direcția este precisă, mașina stă foarte bine pe trasa aleasă, eu sincer nu am observat ruliu pronunțat. Cred că Tesla Model 3 Performance ar fi foarte rapidă chiar și pe viraje, dacă nu ar fi atât de ciudat să stăpânești puterea instantă. Dacă la o mașină cu motor termic poți să accelerezi încă din interiorul virajului și să aștepți frumos livrarea puterii spre ieșire, dacă accelerezi cu ”piciorul în podea” la Tesla, toată puterea vine instant și trebuie să gestionezi doar prin pedala de accelerație. Care poate fi setată, ca atunci când ridici de pe accelerație, să intre frânarea regenerativă. Și este destul de brutală. Ai putea să conduci pe orice porțiune de drum, doar din pedala de accelerație.

Chiar dacă puterea vine imediat, nu am simțit că mașina are tendințe subviratorii, chiar dacă în teorie ar trebui. Sistemele nu te lasă să duci puterea spre puntea spate, de exemplu, pentru un comportament mai dinamic. Deci putem spune că Model 3 Performance este cât se poate de neutru.

Dacă până acum mașinile electrice erau mai mult pentru taxi-uri, uber sau doar ca a doua mașină, pentru deplasările prin oraș, Tesla demonstrează că o mașină electrică poate face treaba uneia clasice, în multe cazuri chiar mai bine. La acest nivel de preț, nu are rival pe accelerație. Se poate ca unele modele concurente să se simtă mai sportiv, cu e o Alfa Giulia, dar Tesla este mult mai tehnologizată. Iar ca să deschid și cel mai discutat subiect când vine vorba de electrice, cel al autonomiei, pot să spun că la performanțele pe care le oferă, Model 3 are o autonomie foarte bună. Sunt peste 500 km în regim de utilizare normal, fără accelerări brutale. Cei 500 de km înseamnă că poți să faci aproape orice drum fără nicio emoție. Dacă faci constant mai mult de 500 km pe zi, ia-ți altă mașină. Așa e și în cazul mașinilor cu motor convențional. Dacă știi că vei merge mult cu o mașină nu te gândești la ceva motor mare pe benzină, deci de ce ai lua în considerare o Tesla? Cum spuneam, Model 3 face foarte bine tot ceea ce face o mașină clasică. Fără să te simți că ești în ceva ”ciudat” sau ”neconvențional”. Doar livrarea puterii este neobișnuită, dar cu acest aspect te obișnuiești cel mai repede, mai ales când îți sperii pasagerii. Cu fiecare update de soft, Tesla Model 3 este din ce în ce mai competitivă și vorbim totuși de primul model. Gândiți-vă cum va fi Model 3 peste 10 ani? Unde vom ajunge?