Am fost în viitor

Totul ţine de alinierea stelelor şi a planetelor. Asta să ţineţi minte de la mine. Totuşi cred şi în zicala că destinul ni-l facem singuri. Dar aseară nu ştiu ce a fost. A fost momentul potrivit. Din orice privinţă ai lua-o. Dacă găseam un loc de parcare mai repede, dacă nu mă opream să-mi iau ceva de băut, dacă o luam pe altă rută spre casă, nu mă întâlneam cu cea mai impresionantă maşină în care am fost în viaţa mea.

După o zi destul de obositoare, ora 1 dimineaţa nu face altceva decât să te ducă cu gândul la culcare. Nu credeam că la acea oră o să văd în faţa mea un Tesla Model S. P85. Dar el era. Nu mai văzusem niciodată unul “live”, dar cumva ştiam ce maşină am în faţă. Fără pic de neruşinare l-am urmărit. Cum spuneam, toate astrele au fost de partea mea, pentru că un şofer binevoitor m-a lăsat pe mine primul la semafor ca să stau exact lângă geamul unui Tesla. Nu mai ştiu foarte bine ce i-am spus proprietarului modelului S, dar cumva a acceptat să-mi arate mai de aproape minunea. De fapt minune e prea puţin spus. Cu toate că am văzut şi am simţit multe maşini, mă simţeam mai derutat decât un om primitiv la văzul focului. Adrian, proprietarul maşinii, a venit în România tocmai din Norvegia, acolo unde Tesla se vinde cel mai bine din toată Europa. Dar este oarecum normal, pentru că acolo oamenii au altă gândire, este normal să deţii un automobil electric. Iar cu un Tesla, drumul până în România nu l-a costat nimic!! 0 lei şi 0 bani! Peste 2000 de km şi totuşi cu buzunarele pline. Tesla are staţii de alimentare a modelelor sale până în Austria, iar acestea se găsesc la fiecare 250 de km.

8aec514d2251996b520c7db1b7ca0375171039

Chiar dacă era o oră târzie, Adrian a stat cu mine să-mi povestească cu pasiune despre alegerea maşinii sale şi mi-am dat seama că era mai mult decât un pasionat de maşini. În trecut deţinând printre altele Volkswagen Golf R32, Audi S6 sau Phaeton. Tesla Model S şi-a cumpărat-o ca maşină de familie. Pentru că vă vine să credeţi sau nu, Model S dispune de 7 locuri!! Pe lângă cele 5 clasice, mai are două scaune în portbagaj, poziţionate cu faţa spre lunetă. Sunt mai mult locuri pentru copii. Totuşi. Plus că trebuie să parcurgă vreo 80 km pe zi de acasa până la job, iar drumurile din Norvegia sunt absolut spectaculoase, Adrian foloseşte Tesla şi ca maşina sportivă.

2013-Tesla-Model-S-V6-1080-WideWallpapersHD

Am stat şi am privit exteriorul maşinii, iar aceasta arăta foarte spectaculos. O combinaţie între Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, dar cât se poate de originală. Nu arată deloc cum ştim noi maşinile electrice. Este masivă, iar aripile adăpostesc jante de 21 de inch. Nefiind nevoie de un radiator pentru a răci motorul, designerii au avut toată partea frontală liberă pentru orice desen. Pot spune că văzută pe viu, Tesla Model S este o maşină foarte frumoasă. Iar dacă exteriorul este cuminţel, interiorul este o adevărată operă tehnologică. Nu ştiu dacă mai contează designul bordului atunci când în faţa ta ai un display de 17 inch!! De fapt bordul este un ecran, nu “în bord avem un ecran”. Model S renunţă complet la butoane. În afară de butonul de avarii şi cel care deschide torpedoul, nu găsim absolut nimic altceva. Doar touch screen. Dar de aici putem seta, putem deschide şi închide orice funcţie a maşinii. Imaginaţi-vă o tabletă imensă de pe care putem face orice ne dorim unei maşini. Până şi trapa se deschide doar de la o atingere de ecran. Materialele sunt de o calitate impresionantă, poate nu chiar la nivelul unui Mercedes S-Class, dar îmbinările sunt spectaculoase. Mă mai învârt de câteva ori în jurul maşinii, prin interior, iar discuţiile noastre despre performanţele maşinii se înteţesc. Am crezut că aici se va termina întâlnirea mea cu Tesla Model S.

Hai urcă în dreapta să dăm o tură!

Cât am aşteptat aceste cuvinte. Dar nu eram pregătit. Nici pe departe. Bineînţeles la plecare nu s-a simţit nimic, maşina înaintează în linişte deplină. Ieşind din parcarea hotelului mi-am dat seama cât de mare e maşina. Dar cum am intrat pe şosea am simţit cum mi se ridică fundul de pe scaun, căutam ca disperatul mânerul uşii să mă ţin mai bine, dar deja drumul se terminase. Ok, am experimentat ce poate un Tesla Model S, fără să fiu pregătit. Din nou am crezut că atât aveam să simt într-un Model S. Dar Adrian mai avea ceva să-mi arate. În parcarea hotelului am tot discutat de timpii până la 100 de km/h. Era 1 jumătate noaptea, iar drumul avea mai mult de 400 de metri de linie dreaptă. Ca să vă daţi seama mai bine ce am experimentat, trebuie să vă exemplific cum funcţionează o maşină electrică, dar mai ales un Tesla Model S cu pachet Performance. Model S este probabil cea mai avansată maşină electrică fabricată vreodată, dar totodată pare extrem de simplă. Are doar un şasiu care în podea sunt dispuse peste 7000 de baterii. Baterii asemănătoare cu cele de laptop. Deci centrul de greutate este foarte jos. La maşinile electrice cuplul motor este prezent de la 0 turaţii pe minut. Instant e puţin spus. Apoi “motorul” se turează până la 15.000 de rotaţii pe minut. În plus nu are cutie de viteze. Doar o singură treaptă pe toată plaja de turaţie. Tesla Model S dezvoltă echivalentul a 416 cai putere şi 600 de Nm de la 0! Orice maşină cu motor convenţional are o oarecare întârziere a răspunsului acceleraţiei. Nu şi Model S.

Tesla-Model-S-Red-inside-Picture

tesla_model_s_flat_battery_floor

Acum eram pregătit să simt 600 de Newton Metri de la zero! Capul meu se loveşte de tetieră, apoi roţile scârţie puţin, iar eu încerc să mă îndrept spre înainte. Nicio şansă. Cuplul violent mă ţinea lipit de scaun. Orice maşină are o oarecare bruscare atunci când schimbă treapta, dar în Tesla Model S accelerarea se făcea încontinuu. Până la 130 de km/h când am frânat. Imaginaţi-vă când acceleraţi în maşina voastră în treapta întâi, ei bine aşa să o simţiţi până la 100 km/h. Şi să aveţi peste 400 de cai putere. Nu pot să spun că era mai impresionant decât acceleraţia, dar la fel de interesant era faptul că nu se auzea nimic. Doar un mic şuierat. În rest viziunea de tunel pe care o aveam prin parbriz.

Nu ştiu dacă îmi puteam dori mai mult. Am avut nenumărate discuţii cu prieteni despre Tesla, că “ce tare e”, “ai văzut cum face un Lamborghini?” sau “cât e ecranul”, dar nimic nu se compară atunci când te aşezi în ea. Şi da, poate să depăşească un Lamborghini cu accelerare de la 0, în condiţiile în care dispune de 7 locuri, 2 portbagaje, dar şi cheltuieli de întreţinere apropiate de 0 euro. Pentru că este un automobil electric, nu necesită mentenanţă. Nu ai ce ulei să schimbi, sau curele sau injectoare. Iar în staţiile de alimentare Tesla, încărcatul este gratis. Pe viaţă! Tot Tesla îţi plăteşte şi internetul 3G din maşină. Da, ai şi internet. Era oarecum logic, din moment ce ai un laptop integrat în bord.

2013-Tesla-Model-S-cockpit

Drumul până acasă nu mi-l mai amintesc. Priveam prin parbrizul maşinii mele şi nu vedeam decât un Tesla roşu. Când aţi fost ultima dată într-un automobil, iar apoi orice altul să vi să pară din epoca de piatră? Am fost eu într-un Tesla. Tot textul de mai sus a fost scris după doar 15 min petrecute cu maşina. Şi nu este tot. Îmi cer scuze că nu am apucat să fac nişte poze mai bune. Vreau să-i mulţumesc lui Adrian pentru că s-a oprit să-mi arate maşina sa, dar mai ales că pentru că m-a lăsat să o simt. Tesla Model S este fără îndoială cea mai tehnologizată maşină în care am fost, dar probabil şi una dintre cele mai complete maşini făcute vreodată. Din câte am înţeles este doar una înmatriculată în România, din păcate infrastructura din ţara noastră nu poate să suporte viitorul. Pentru că acesta este Tesla. Viitorul automobilului. Încă nu ştiu dacă să-mi fie frică sau nu. Dar un lucru este cert. Viitorul este IMPRESIONANT!

2012-m11-121112-tesla-model-s-sigred-front-sgb-em

 

sursa foto: google.com/images