Mercedes-Benz E-Class – Test Drive 2024
Mercedes-Benz E-Class – Tradiționalul modern
Într-o lume în care se pune accent pe SUV-uri, crossovere și alte caroserii de nișă, clienții tradiționali caută în continuare caroseriile clasice. Berlinele, sedan-urile, acele caroserii în trei volume sau mai bine zis, limuzinele, sunt cumva pe cale de dispariție. Totuși, producătorii premium au în ofertă modelele consacrate, pentru că în ciuda trendurilor, o limuzină cu ”steaua” în față este un simbol de statut. Mercedes-Benz E-Class este una dintre acele limuzine business, care a trecut testul timpului, deoarece a ajuns acum la a zecea generație, de când nomenclatura ”E” se regăsește pe capacul portbagajului.
Începută ca o caroserie pătrățoasă, dar atât de dezirabilă, desenată de celebrul Bruno Sacco, Mercedes-Benz E-Class a evoluat cu fiecare generație, chiar dacă a trecut prin niște schimbări de design cel puțin controversate. Țin minte că generația W210 cu ale sale blocuri optice rotunde, duble, a primit un val de critici, dar a și deschis drumul spre notorietatea clasei E, fiecare generație de atunci a avut într-un fel sau altul semnătură distinctă în partea din față, cu lumini duble. Chiar și ultimul model, cu nume de cod W214, are iluminare interioară dublă, amintind clar că este un E-Class.
Spuneam în titul acestui articol că vorbim despre tradiționalul modern, pentru că noua generație E-Class este în continuare un model cât se poate de tradițional, atât ca proporții, cât și ca design. Partea frontală este dominată de grila de mari dimensiuni, care poate avea un aspect mai sportiv, cu logo-ul Mercedes-Benz în mijloc sau poate avea lamele orizontale, iar ”steluța” să troneze pe capotă. În cazul modelului de test avem și un pachet optic AMG, care vine cu o bară frontală cu prize de aer mult mai generoase, grila are un contur iluminat și un interior format din mici steluțe, iar jantele măsoară până la 20 de inch. O astfel de limuzină arată foarte bine într-o culoare închisă, dar cred că arăta și mai elegant cu inserții cromate și niște jante deschise la culoare. Totuși, acest E-Class de la Autoklass Timișoara este la mijlocul trendului între sportiv și elegant.
Îmi place foarte mult că au păstrat acea linie a plafonului foarte arcuită. Această formă a apărut pe generație precedentă, acum aproape 10 ani și se potrivește foarte bine pe o astfel de limuzină. Din lateral, noul E-Class se aseamănă mai mult cu fratele mai mare S-Class, ceea ce e de bun augur pentru limuzina de clasă medie. Proporțiile profilului sunt aproape perfecte. O capotă lungă, un plafon arcuit și un posterior relativ scurt. Totul ține de client și de configurația mașinii. Sunt convins că vom vedea modele taxi și din această generație, ce vor arăta mult diferit față de modelul din testul nostru.
Ajungând în spate, noua generație E-Class merge în continuare pe design evolutiv. Blocurile optice sunt relativ înguste, sunt unite, dar nu printr-o bandă LED, iluminarea interioară fiind exclusivă pentru stopuri. Acestea au un design interior interesant, pentru că sunt inspirate din logo-ul companiei, având formă de stea în trei colțuri. Multe critici vor primi ieșirile evacuării, care sunt false. Nu au absolut niciun rol, în afară de cel estetic.
Concluzionând, noua generație Mercedes-Benz E-Class este exact așa cum ne-am aștepta. Spre deosebire de eternul rival BMW Seria 5, care a revoluționat design-ul, clasa E se adresează exact vechilor clienți, CEO de mari companii sau inclusiv celor care vor o limuzină confortabilă, sportivă și pentru care SUV-urile ies din discuție.
Dacă exteriorul este cât se poate de tradițional, odată ajuns în habitaclu lucrurile se schimbă dramatic. Deschide portiera și vei vedea unul dintre cele mai spectaculoase interioare de limuzină business din segment. Chiar și acum când a apărut eternul rival BMW Seria 5. În habitaclul noului E-Class ai parte de o planșă de bord dominată de acest Super Screen, format din trei ecrane, dar și design de jur împrejur foarte modern și chiar futurist. Dar să revenim la piesa principală a interiorului: display-ul Super Screen.
Spre deosebire de celebrul deja Hyper Screen, disponibil pe modelele din clasele superioare, ecranele acestui Super Screen nu sunt toate unite, pentru că în spatele volanului avem un display separat și doar ecranul central și cel din fața pasagerului sunt unite sub o sticlă uriașă. Sincer, îmi place mai mult cum arată astfel interiorul lui E-Class fiind o idee mai sportiv și ceva mai bine integrat. Acel ecran din spatele volanului este foarte configurabil, ai nu mai puțin de 8 grafice cum să îți fie afișate informațiile și îl poți controla de la butoanele haptice de pe spițele volanului. Ecranul central este de mari dimensiuni, are o grafică foarte bună, dar totuși, pentru navigație, nu îți arată foarte clar imaginile. Dar se mișcă extrem de repede și absolut totul în interior controlezi de aici. Inclusiv sistemul de climatizare, ceea ce nu e foarte ergonomic. E interesant că și pasagerul primește un ecran dedicat, dar ceva mai limitat în comenzi, iar dacă nu stă nimeni pe locul din dreapta, acel ecran îți afișează numai o busolă.
Dar trecând peste toate aceste noutăți mai mult potrivite pentru generația Z, Mercedes Benz E-Class rămâne acea limuzină confortabilă și luxoasă. Scaunele sunt absolut superbe. Da, tetierele sunt integrate în spătar și sunt inspirate de la modelele electrice, dar arată foarte bine și pe un model mai clasic. Îmbrăcate în piele perforată și cusături în romb pe o nuanță deschisă, arată chiar luxos. Atenția la detalii poate că e uitată, când toate privirile sunt pe acel Super Screen, dar dacă privești portierele, vei vedea că butoanele pentru comenzile scaunelor au rămas pe portiere, tradițional pentru un Mercedes Benz, iar mânerele de deschidere pare că ”plutesc” și sunt înconjurate de lumini ambientale. La fel și aeratoarele. Sunt foarte discrete, dar înconjoară foarte frumos partea superioară a bordului. Din păcate, din cauza acestui Super Screen, nu mai avem celebrele aeratoare rotunde de pe generația precedentă. Timpurile se schimbă, la fel și Mercedes Benz E-Class. Dar nu peste tot.
Probabil vă așteptați ca sub capotă să găsim un motor full-electric, poate un set de baterii sau chiar un motor de cilindree mică, hybridizat. Ei bine, pe capacul portbagajului scrie E450d. Adică cel mai puternic motor diesel din oferta actuală. Da, încă se mai construiesc sedan-uri diesel. Iar pentru mine, pasionatul de motorină, acest motor se potrivește ca o mănușă pe un E-Class. 367 de cai putere, aproape 800 Nm și o accelerație de doar 4.9 secunde de la 0 la 100 km/h. Într-un E-Class diesel!
Și nu doar performanțele sunt de apreciat, dar și livrarea puterii. Simți cuplul cum împinge mașina puternic în față. Botul se ridică, iar tu simți fiori pe șira spinării. Când toate mașinile trec la electric, e plăcut să auzi un sunet metalic de sub capotă. Fie el și diesel, și mai limitat pe evacuare. Mercedes Benz E450d are totuși un sistem mild-hybrid, cu un motor de 16.6 kWh, dar acesta este acolo doar pentru a nu avea acel turbo-lag specific motoarelor diesel. Pentru că E450d nu rulează deloc în mod electric. Dar nici nu aș avea nevoie, pentru că mașina asta e foarte foarte rapidă. Transmisia schimbă extrem de repede, extrem de lin și în doar câteva secunde depășești viteza admisă pe orice porțiune de drum.
Ai inclusiv 4 moduri de rulare, dacă vrei să experimentezi E-Class-ul tău diferit. Și chiar se simt diferențe. În modul Confort, direcția e moale, suspensia e suplă, mașina e o barcă, la fel ca fratele mai mare S-Class. Treci în modul Sport și totul se întărește. Direcția devine mai precisă, pedala de accelerație răspunde mult mai repede la orice atingere, transmisia lasă motorul să se tureze mai mult și cel mai important, suspensia se întărește atât de mult, încât să nu mai simți ruliul pe viraje. Astfel, E-Class se simte chiar mai compact și mai dornic să îl ”arunci” pe viraje. Ajutat de sistemul 4Matic, comportamentul este oarecum neutru, nu îți va fugi spatele, dar nici nu vei simți subvirare. Sincer nu aș conduce tot timpul în modul Sport, pentru că șasiul este gândit pentru ”cruising”, dar e bine să știi că te poți distra cu un E450d.
Motorul de 3 litri cu 6 cilindri în linie poate părea arhaic pentru această perioadă, dar este în continuare extrem de eficient. După câteva zile prin oraș și prin împrejurimi, consumul era de sub 10 l/100 km. Pentru 367 cai putere! Este o valoare mai mult decât decentă și sper în continuare că motoarele diesel pe astfel de mașini se vor produce mult timp de acum încolo.
Tradiționalul cu modernul se întâlnesc pe noua generație Mercedes Benz E-Class. Sunt multe elemente pe care fanii vechi le vor aprecia, dar sunt și dotări și tehnologii pentru clienții noi. Pentru mine, pasionatul de condus, o caroserie joasă, sedan, cu motor diesel foarte puternic este o plăcere, indiferent de artificiile tehnologice de la interior.
Mercedes Benz E450d 4Matic oferit pentru test drive de Autoklass Timișoara