Alfa Romeo Stelvio – Espresso lungo
Sunt multe lucruri la care se pricep italienii. Cafeaua espresso, pizza, design, dragoste, pasiune. Din multe puncte de vedere fac lucrurile fără compromis, iar în totul pun suflet. Dar lumea se schimbă, iar pentru lumea auto, ca să fii în top, trebuie să te încadrezi în tendințe. Într-un fel este păcat, deoarece de multe ori ”lumea” nu alege cu inima, iar preferințele personale sunt dictate de societate sau făcând compromisuri. Cel mai bun exemplu în acest sens este piața în continuă creștere a SUV-urilor. Acestea sunt motorul de vânzări pentru orice companie, chiar dacă filozofia acestora nu se împacă deloc cu sufletul înfierbântat de italian.
Totuși, pentru a se menține pe piață, dar și pentru că cererea părea mare, Alfa Romeo a construit primul lor SUV. Da, acea Alfa, pasională, roșie, fără compromis când vine vorba de experiența condusului, a ”ridicat” o caroserie pentru a produce un concurent pentru marea de SUV-uri premium. Numai că, vorbind de Alfa Romeo, lucrurile nu stau atât de banal. Când te gândești la un Sport Utility Vehicle, primul cuvânt începe să devină uitat de majoritatea. Dacă o Skoda Kodiak se agață de cuvântul Utility, iar un Kadjar este doar un Vehicle, Alfa Romeo pune mare accent pe Sport, dar spunându-i Dynamic. Pentru italieni, compromisul unui SUV este din partea lor, nu din partea clientului. Tehnologia sau materialele, trec pe locul al doilea, în schimb design-ul și mai ales experiența de la volan sunt mai presus de toate. Botezând primul lor SUV, Stelvio, după celebrul drum cu 75 de viraje, te gândești cât de bun va fi pe viraje o Alfa înălțată.
Pentru a-mi face o părere cât mai clară despre noul Alfa Stelvio, am luat cu mine cel mai mare pasionat Alfa Romeo, dar care este cel mai mare contestatar al SUV-urilor. Voiam să-i aud părerea. La sfârșitul articolului o să o găsiți. Până atunci, nu poți să scrii despre o Alfa fără să discuți despre design. Cum spuneam, italienii mizează pe design pasional, sărind de la bun început peste utilitate și desenând un SUV cu alură de coupe. Linia lunetei este foarte înclinată și ”mușcă” destul de mult din plafon, atât de mult, încât geamul al treilea nu a mai avut loc. L-ai putea vedea ca pe un hatchback, iar din unele unghiuri, Stelvio se aseamănă cu celălalt italian înălțat, Maserati Levante. Proporțiile profilului sunt aproape perfecte, chiar și cu jantele de iarnă de iarnă cu care era echipat modelul de test. Italienii au pus accent și pe această opțiune, chiar dacă cei mai mulți trec cu vederea design-ul pe perioada rece. Îmi place foarte mult cum se văd etrierii galbeni, dincolo de jantele cu spițe în forma literei Y. Aș putea spune că posteriorul este destul de anost, fără prea multă emoție, dar fiecare element care contează este prezent. Evacuări mari și adevărate, blocuri optice desenate fluid, lunetă îngustă și un eleron deasupra acesteia, care completează imaginea sportivă.
Am lăsat la final design-ul părții frontale, deoarece înrudirea cu sora Giulia este mult prea evidentă. Da, au încercat să păstreze proporțiile mai generoase de SUV, dar nu sunt cel mai convins de blocurile optice față. Mai ales că vin doar cu faruri xenon, în condițiile în care majoritatea concurenților oferă deja LED, care poate avea o grafică mult mai bună și mai frumoasă. În rest, grila specifică Alfa Romeo și prizele de aer generoase se potrivesc chiar și pe un SUV.
Nu degeabă Stelvio se aseamănă atât de mult cu Giulia, deoarece la nivel constructiv ambele mașini sunt construite pe aceeași platformă denumită Giorgio. La prima vedere, aceasta este cât se poate de specială. Bazată pe o arhitectură cu propulsie, dar și un sistem de tracțiune integrală Q4 cu valențe dinamice, plus un motor de 2 litri turbo cu performanțe excelente, Stelvio vrea să fie o Giulia mai practică. Asta înseamnă o poziție la volan cu 19 cm mai înaltă, dar un design interior preluat exact de la sora mai mică. Cu toate acestea, materialele interiorului mi s-au părut o idee mai bune în Stelvio, iar ergonomia cât se poate de bună, chiar și pentru un SUV. Îmi place foarte mult volanul. Îmi place să privesc instrumentarul de bord, tipic pentru Alfa Romeo, iar ecranul sistemul de infotainment este integrat foarte frumos în desenul planșei de bord. Cu toate acestea, acel ecran este o glumă, în comparație cu alte sisteme din această clasă. Grafica este slabă, diagonala mult prea mică, iar faptul că nu este touchscreen în 2019 este un mare minus. Interiorul lui Stelvio nu se bazează pe tehnologie ultra modernă, dar are absolut tot ce ai nevoie. Totul este controlat de la rotița din mijlocul consolei centrale, iar asta înseamnă un design aerisit. În afară de acestea vei găsi doar trei rotițe pentru climatizare, dar în același timp, privești și sta în locuri foarte frumoase. Scaunele sunt excelente, atât ca design cât și utilitate, amintind cumva de modele mai vechi, prin cusăturile orizontale și emblema Alfa Romeo din tetieră. Sincer, pe mine nu m-a interesat locurile din spate sau volumul portbagajului. Nici nu cred că am deschis ușile din spate. Nu pentru asta te gândești la un Stelvio. Asta va fi problema pasagerilor tăi. Tu vei sta în stânga și vei accelera. Vei roti volanul. Pentru asta ți-ai luat Stelvio. Iar Stelvio face chestiile astea mai bine decât oricine.
În Stelvio, experiența condusului este mai presus de orice. Îți transmite emoție la fiecare rotire de volan, încât nu îți vine să crezi că ești într-un SUV. Dimensiunile sunt cât se poate de potrivite, mașina nefiind foarte mare, dar nici atât de mică încât să nu mai fie utilă. Când ești la volan și accelerezi, motorul de 2 litri care produce 280 de cai putere și 400 Nm, are o notă a evacuării molipsitoare și îți vine să urci tot mai mult în plaja de turație. Plecările de pe loc sunt rapide, te împinge în scaun, iar pe reprize, Stelvio Super se simte chiar mai bine. Chiar dacă ești în trafic urban, parcă vrei să depășești, să schimbi banda, doar pentru a apăsa pedala din dreapta până ”la metal”. Cu toate acestea, atunci când rotești volanul este momentul în care îți apare zâmbetul pe buze. Încă nu am condus un SUV în care direcția să răspundă atât de rapid. Efectiv de gândești că vrei să faci stânga sau dreapta, iar mașina este deja acolo. Fără ruliu, fără întârzieri, oricât de mic e unghiul de rotire a volanului, atât vor fi și roțile. Când cineva spunea că Giulia are o direcție comparativă cu un Ferrari, care e cel mai bun din industrie, nu credeam că același feeling îl poți avea într-un SUV. Dacă Ferrari o să construiască vreodată un SUV, să fiți siguri că se va conduce ca un Stelvio. Bine, mult mai puternic. Dar cei 280 de cai putere pe care îi dezvoltă acest motor sunt mult peste concurență.
Singurul competitor din punctul de vedere al dinamicii ar fi Porsche Macan, dar care dezvoltă ”doar” 245 de cai putere. Nici Jaguar F-Pace nu se apropie, cu cei 250 de cai putere. Să fii comparat doar cu Porsche, Jaguar sau BMW, înseamnă să fii într-o ligă aparte, iar să fii considerat mai bun decât ceilalți, rezultă că Alfa Romeo nu a făcut niciun compromis când vine vorba de sportivitate. Nu degeabă se numește Stelvio, deoarece SUV-ul italian efectiv ”mănâncă” virajele. Dacă nu l-aș fi condus în condiții de iarnă, unde asfaltul nu oferea cea mai bună aderență, nu cred că un alt SUV s-ar putea apropia de un Stelvio. Stă excelent pe viraje, chiar te împinge să tragi mai mult de acest șasiu fenomenal. Și o faci. Retrogradezi de la padelele fixe montate pe coloana de direcție, care îți oferă un feeling aparte, frânezi tare, doar ca mai apoi să accelerezi și să scoți tot din motor.
Conducând un Stelvio, nu te simți ca într-un SUV. Iar cum spunea prietenul meu, te simți ca într-un hatchback mai mare. Nu îi mai simți garda la sol înaltă sau poziția la volan. Îl simți agil, compact, dinamic, gata să se ”joace” oricând accelerezi. Numai că atunci vei deveni prieten cu benzinăriile. Stelvio nu arată consumul mai mare de 15 l/100km. Acesta este maximul. Într-o singură situație, timp de vreo 2 km, a arătat 14.4 l/100km. Deci nu știu cât consumă exact. Pot să vă spun că un sfert de rezervor a trecut cam în două ore.
Un espresso lungo nu ar trebui să existe. Îți place cafeaua? Atunci o bei așa cum trebuie. Un SUV sportiv este într-un fel, un espresso lungo. Sportiv trebuie să fie doar ceva jos, lat, de dimensiuni mai reduse. Dar în același timp, sunt o mulțime de oameni, clienți, care preferă un espresso lung. Le place cafeaua, dar vor să savureze mai mult decât o înghițitură. Alfa Romeo Stelvio este pentru cei care vor cel mai sportiv SUV, unde celelalte aspecte trec pe planul secund și nu vor să plătească aproape dublu pe un Porsche Macan. De fapt, Alfa Stelvio este cel mai ieftin SUV dintre toți concurenții săi, dar oferă o experiență mult mai bogată. Să sperăm doar că aceste senzații să nu rămână doar la jurnaliști sau pentru cei care le conduc puțin, dar nu le și cumpără. La urma urmei rămâne întrebarea: cum îți alegi un SUV?
Alfa Romeo Stelvio Super oferit pentru test drive de Auto Levanto Timisoara – dealer ale mărcilor Alfa Romeo, Fiat, Jeep și KIA