Prezentare: Alfa Romeo Stelvio
Dacă eşti un producător în accensiune sau vrei să aduci mai mulţi bani şi clienţi spre compania ta, trebuie să dezvolţi un SUV. Este caroseria cea mai apreciată de marea majoritate a clienţilor, indiferent de categoria de vârstă sau chiar de zona geografică. SUV-uri găsim atât în Alpii francezi, pe coasta Californiei sau în mijlocul metropolelor. Alfa Romeo încearcă din răsputeri să revină pe scena marilor constructori auto şi o fac într-un mare stil. După aproape un deceniu de activitate foarte slabă, au lansat un sedan extrem de frumos şi foarte capabil, cu un motor dezvoltat chiar de Ferrari, model ce a fost atât lăudat, cât şi hulit. Ceea ce mă uimeşte cel mai tare este greutatea cu care pune la vânzare şi către clienţi această maşină. Oricum am aşteptat-o foarte mult, iar acum, a trecut mai bine de un an de la primele imagini şi încă abia dacă se găseşte undeva pe străzi. Cred că pentru a grăbi acest proces şi pentru a aduce mai mulţi bani pentru dezvoltare şi creştere, Alfa Romeo a decis să ne prezinte primul lor SUV. Stelvio.
Nu ştiu dacă este cel mai bun nume pentru acest SUV. Chiar dacă are numele celebrului pas Stelvio din Alpii italieni, Stelvio mă duce cu gândul către un tip italian, mai în vârstă, care încearcă să pară ceva ce nu este. Probabil de ce italieni au avut un anume Silvio la conducere. În fine, am văzut alte maşini cu nume mai ciudate, care s-au dovedit un real succes. Ei bine, despre asta e vorba. Pentru că noul SUV Alfa Romeo trebuie să fie de succes. Pe el se bazează viitorul companiei. Dar trebuie să joace într-o ligă efectiv plină cu modele deja de succes, modele consacrate şi pe care lumea deja le ştie. Sper doar să nu aibă impactul SUV-ului Maserati.
Ne aşteptam ca noul SUV Alfa Romeo să fie printre cele mai frumoase din segment, iar faptul că design-ul este preluat de la sedanul Giulia întăreşte acest lucru, cu toate că mi se pare că italieni au ales calea uşoară. Puteau să-l facă ceva mai distictiv. Astfel, Stelvio preia blocurile optice, bara frontală, grila triunghiulară şi capota de la “sora mai mică”, fiind doar puţin mai “umflat”, profilul în schimb, aminteşte de cel al SUV-ului Maserati Levante. Într-un fel era logic, pentru că vorbim de fraţi de concern. Totuşi, Stelvio pare mai sportiv şi mai agresiv şi mai bine închegat. Din punctul meu de vedere, profilul este cel mai bun unghi al noului SUV. Acum imaginaţi-vă un viitor hatchback de la Alfa Romeo, cu acelaşi profil, dar mai mic şi mai coborât. O nouă Giulietta? Sau noul 147? Privit din spate, Stelvio arată mult mai bine decât Maserati Levante, iar blocurile optice sunt mult mai distictive decât la Giulia. Pentru că vorbim de varianta de top QV, bara posterioară incorporează un difuzor de aer agresiv şi cele patru ieşiri ale sistemului de evacuare. Uşa portbagajului este relativ simplă, iar jocul proporţiilor, cu numărul poziţionat mai jos îl fac mai interesant.
Acum, ca să vă faceţi o idee despre proporţiile noului Stelvio şi dacă acesta este cu adevărat frumos, trebuie să ne gândim la concurenţi. Porsche Macan este probabil principalul rival, iar prin comparaţie, Stelvio are un design mult mai “romantic”, ca să-i zicem aşa. Macan este mult prea “german”. Singurul care ar putea să-i pună probleme din punct de vedere estetic, ar fi Jaguar F-Pace. În unanimite spunem că SUV-ul de la Jaguar este un automobil extrem de frumos. Va trebui să vedem şi imagini live cu SUV-ul Alfa, probabil un comparativ, pentru a ne putea decide. În rest, ceilalţi concurenţi, Mercedes Benz GLC, Audi Q5 sau BMW X3, cad în urma noului SUV Alfa Romeo.
La interior este aceeaşi poveste. Panou de bord preluat de la sedanul Giulia, la fel ca şi scaunele şi volanul. În primele imagini de presă nu se lasă să se vadă atât de mult interiorul, dar putem spune că este printre cele mai sportive din clasă, cu o mulţime de elemente ce te vor face să te simţi foarte sportiv. Şi ar trebui, pentru că în varianta de top, Stelvio QV este propulsat de un motor V6 biturbo, ce produce 510 cai putere.
Este acelaşi motor ce se găseşte sub capota sedanului Giulia Quadrifoglio Verde, ceea ce înseamnă că acest motor este dezvoltat împreună cu Ferrari şi Maserati, având o cilindree de 2.9 litri, cuplat exclusiv la o transmisie automată cu 8 rapoarte. Pe modelul Giulia este disponibilă şi o cutie manuală. Nu cred că mai există în această clasă un SUV care să depăşească pragul celor 500 de cai putere, astfel Stelvio devine cel mai rapid SUV compact, accelerând până la 100 km/h în doar 3.9 secunde. Dacă vă vine să credeţi, asta înseamnă că poate ţine pasul cu un supercar adevărat cum este Mercedes AMG GT-S. Alfa Romeo aruncă toţi aşii din mânecă cu noile sale modele, chiar dacă nu mulţi au cerut asta. Vor să vină cu creaţii extravagante, propulsate de motoare speciale şi oferind performanţe excelente, dar cum am văzut în cazul modelului Giulia QV, preţul de aproape 90.000 euro este peste rivali. Aşteptaţi-vă ca şi SUV-ul Stelvio să aibă un preţ mai mare decât a rivalilor.
Dacă te bazezi ca noul tău SUV să preia gross-ul vânzărilor, atunci preţul cerut ar trebui să fie competitiv. Mai ales că odată cu relansarea brandului, Alfa Romeo nu a venit cu o acţiune clară, cum că ar fi un constructor premium. De exemplu, cum a făcut Mercedes Benz cu divizia Maybach. Cu toţii ştim că noile Mercedes-Maybach sunt doar nişte Mercedes-uri mai dotate, dar compania germană s-a promovat altfel, ca fiind o divizie de lux, tocmai din acest motiv, clienţii plătesc sume chiar de 50% mai mari pentru un Maybach. Sunt curios ce va face Alfa Romeo cu modelele sale. Mai ales cu cele de top. Vor exista şi alte versiuni de motorizare, printre care un benzinar de 2.0 litri ce produce 280 de cai putere şi, atunci când va ajunge în Europa, un diesel de 2.2 Multijet şi 210 cai putere.
Nu mă înţelegeţi greşit. Este foarte tare să existe pe piaţă un SUV compact cu 500 de cai putere, care să accelereze până la 100 km/h în 3.9 secunde, iar mai apoi să se oprească pe la 280 km/h, dar trebuie să ne gândim şi la rivali. De ce nu a mai făcut cineva un astfel de SUV? Probabil nu este piaţă pentru un astfel de exemplar. Într-un fel, pare o loterie ceea ce a făcut Alfa Romeo, mai ales că este încă la început şi nu mai are alte modele pe care să se bazeze. Să sperăm că Sergio Marchionne, CEO-ul alianţei Fiat-Chrysler ştie ce face.