Mercedes-AMG GT43 4-Door Test Drive
1971. O mână de oameni pasionați iau caroseria mare a unui S-Class și îi cresc motorul la 6.8 litri, îi pun suspensie sport și îi înlocuiesc portierele grele, cu unele de aluminiu. Apoi îl înscriu în cursa de 24 ore de la Spa. Printre celelalte mașini de curse, acest 300 SEL 6.8 era imens, fapt pentru care a fost poreclit ”Porcul Roșu”, datorită culorii și dimensiunilor. Nu mică a fost mirarea când acea mașină a câștigat în clasa sa, luând locul al doilea la general. Era prima mașină ce avea inițialele AMG pe capacul portbagajului.
Am vrut să vă reamintesc că primul automobil modificat de AMG era un sedan. Al doilea cel mai cunoscut model al lor a fost de asemenea un sedan. Chiar dacă în istoria lor, AMG a modificat o mulțime de caroserii, singurele mașini de care s-au ocupat în totalitate au fost SLS, un omagiu adus celebrului 300 SL ”Gullwing” și cel mai nou AMG-GT. Cu toate că sunt doar două modele, astăzi asociem AMG cu mașina sport, cea cu două portiere, două locuri și performanțe mai degrabă pentru circuit. Din 2005 AMG devine parte a Mercedes Benz, așa că trebuia să se alinieze cu cerințele pieței și să construiască și ceva profitabil. Într-un fel asta a însemnat că AMG își pierde din caracter, din nebunia care i-a făcut cunoscuți. Astăzi avem al treilea model dezvoltat complet de AMG, denumit destul de ciudat AMG GT4-Door.
La prima vedere, s-ar putea ca nimic din tot ce s-a întâmplat până la apariția acestui model să aibă vreun sens, dar dacă stăm să analizăm mai bine, totul are o logică și chiar un fir al evenimentelor. AMG este cunoscut că modifică sedan-uri foarte agresiv, făcându-le apropiate unor supercar-uri. Apoi, în ograda Mercedes Benz se regăsește primul coupe cu patru portiere, modelul CLS, deci GT4-Door are pe ce să fie bazat. Oarecum CLS a fost victima colaterală pentru apariția acestui AMG GT4-Door, deoarece divizia de marketing a decis să nu se mai continue dezvoltarea modelului CLS63, pentru că ar intra în conflict direct cu noul coupe. Iar în ultimul rând, Porsche Panamera era referința sedan-urilor coupe, iar Mercedes Benz nu a mai acceptat asta. AMG GT4-Door a fost gândit și pentru a se lupta de la egal la egal cu Panamera, dar și pentru a deveni sedanul suprem.
În primul rând AMG GT4-Door este imens. Mult mai masiv decât un CLS, care prin comparație pare mult mai zvelt. Este mai lat, mai ales în zona pasajelor roților, pentru a acomoda jante de dimensiuni ridicole. Partea frontală este extrem de agresivă. Blocurile optice sunt mai bine proporționate decât cele ale conceptului prezentat inițial, iar pentru că au fundal negru, arată și mai bad-boy. Un alt element ce sporește prezența sportivă, este grila Panamericana, cu 14 lamele verticale. Este imposibil să nu îți sară în ochi și nici nu vreau să mă gândesc ce senzație e când o vezi în oglinda retrovizoare. Întreaga bara frontală este dominată pe laterale de prize de aer extrem de generoase, cu design specific altor modele AMG. Poate că privită din față, capota nu pare atât de masivă, dar de la volan, tot ce vezi sunt nervurile de pe mijloc. Este o senzație ciudată, deoarece interiorul este cât se poate de luxos, iar în fața ta parcă vezi un muscle car.
AMG GT4-Door se diferențiază de un CLS prin linia plafonului care se alungește până spre posterior, ceea ce înseamnă că acest model are o deschidere a portbagajului de tip hatchback. La fel ca și concurentul Porsche Panamera. Părerea mea e că trebuia să păstreze silueta de sedan, nu de hatch. Dar AMG GT4-Door impresionează prin masivitate și mușchi. Chiar dacă profilul este lipsit de linii agresive, o singură cută vedem în partea inferioară a ușilor, mașina pare sculptată de vânt, păstrând linii curbate, clare și line. Design-ul posteriorului amintește cel mai bine de un AMG GT în patru uși. Blocurile optice spate sunt asemănătoare cu cele ale coupe-ului GT, fiind foarte înguste. Spatele mașinii este bombat, din nou, fără muchii agresive, iar în evidență vedem cele patru ieșiri ale evacuării. Acestea sunt rotunde, nu pătrate, deoarece sub capotă avem motorizarea de intrare în gamă, dar despre asta vorbim imediat.
Germanii vor să ne spună, așa cum îi sugerează și numele, că acest model este un AMG GT cu patru portiere. Un AMG GT alungit. Sincer eu nu prea văd asta, dar cu siguranță modelul GT4-Door este o prezență. Este mult mai spectaculos decât un E-Class și chiar decât un CLS. Iar din anumite unghiuri, chiar mai agresiv decât un Panamera. Atunci când s-au gândit la sedan-ul suprem, a trebuit să fie așa.
Este interesant că Mercedes AMG GT4-Door și-a început viața ca un sedan coupe cu motor V8 sub capota imensă. De asta îți dai seama imediat ce intri în habitaclu. Planșa de bord este înaltă, și are un design în stilul literei V, pentru a marca faptul că sub capotă este o unitate cu cilindri în V. Acest design a fost păstrat, chiar dacă în timp au apărut motorizări și cu 6 cilindri în linie, cum este cel al mașinii de test. Totuși, interiorul noului AMG GT4-Door este spectaculos. În partea superioară regăsim ecranele mari, asemeni oricărui model Mercedes Benz de clasă mare, volanul aproape pătrat, împărțit cu limuzina S-Class, dar și gurile de ventilație ce amintesc de CLS. Mercedes a păstrat acest design pentru modelele sale coupe. În rest, consola centrală este dedicată acestui model. De o parte și alta, avem 8 butoane ce la rândul lor sunt de fapt ecrane, ce amintesc încă o dată de un motor V8. Aceste butoane sunt bineînțeles iluminate, iar de aici controlezi diferite funcții de rulare a mașinii, cum ar fi răspunsul accelerației, duritatea amortizoarelor și a direcției. Există și un mod Individual, unde poți pre-seta o configurație dorită, iar de la apăsarea unui singur buton să ajungi acolo. AMG GT4-Door preia touchpad-ul regăsit pe ultimele modele Mercedes Benz, în detrimentul unei rotițe, pentru a accesa comenzi în sistemul de infotaiment. Într-un fel mi-a amintit de sistemul de la Lexus, ceea ce nu e un lucru neapărat bun. Ultimul lucru și probabil cel mai important, se regăsește mult în spate, chiar înainte de cotieră. Levierul schimbătorului de viteză este mic, lat, iar pe acesta este ”ștanțat” logo-ul companiei din Alffaterbach. AMG GT4-Door este un coupe cu patru portiere, așa că în spate este loc doar pentru 2 pasageri. Dar aceștia stau în lux, deoarece scaunele sunt profilate, iar sistemul de infotaiment poate fi controlat printr-o tabletă. Vă spun aceste lucruri, doar din ce am văzut, pentru că nu am cum să stau în spate într-un model dezvoltat exclusiv de AMG. Trebuie să stau pe locul din stânga și să controlez totul din pedala din dreapta.
Așa cum spuneam mai sus, AMG GT4-Door se vrea un GT alungit, dar din păcate nu e așa. În schimb este un super sedan, luxos și foarte rapid. Nu am cum să spun că AMG GT4-Door este o mașină sport. Chiar dacă pe capacul portbagajului sunt cele 3 litere dezirabile. AMG GT4-Door este mai rigid decât un S-Class, iar asta era de așteptat. În schimb se simte foarte mare și chiar greoi. Într-un fel, același lucru l-am simțit și în Porsche Panamera. Cu toate acestea, poziția la volan este mult mai joasă și mult mai sportivă decât în multe alte modele din această clasă. La un moment dat chiar a trebuit să-mi ridic scaunul, ca să văd peste capota interminabilă. Dar acestea se întâmplă în traficul urban. Când ești atent să nu zgârii o jantă cu diamentru pe 21 inch. Sau să nu agăți bara într-o bordură. În oraș, AMG GT4-Door se lovește destul de tare în gurile de canal, nu prea poți să te strecori printre mașini la semafor, așa că a trebuit să ies undeva în afara orașului, pe un drum lăturalnic, dar suficient de lat. E bine măcar că GT43 4-Door este echipat în standard cu un sistem mild-hybrid, ceea ce înseamnă că la viteze mici, motorul se oprește și rulează exclusiv pe baterii, la fel și la plecare, până la 20 km/h. Deci e destul de silențios în traficul urban.
Dar cu chiu cu vai am ieșit din traficul infernal, și am intrat pe un drum cu patru benzi unde încet încet, toți din fața mea, au trecut în spate. Mercedes-AMG GT43 4-Door folosește un motor de 3 litri benzină, cu 6 cilindri în linie, ce produce 367 cai putere și 500 Nm. Ai zice că sunt valori destul de modeste pentru gabaritul acestei mașini, dar acel sistem mild-hybrid, denumit EQ Boost, nu este doar pentru traficul urban, nu, el poate genera încă 22 de cai putere în sarcină, pentru depășiri mai rapide, dar cel mai impresionant este faptul că ajută la răspunsul accelerației. Ai apăsat pedala de accelerație, iar turația instant sare la 5000 de rotații. Lag-ul specific unui motor turbo este diminuat aproape complet. Se vede clar măiestria inginerilor AMG pentru un motor cu 6 cilindri. Se turează atât de rapid și îți livrează performanța atât de direct, încât se simte o mașina mult mai puternică decât este. De fapt, anulează chiar și masivitatea mașinii.
Pe viraje, AMG GT43 4-Door se așează exemplar, absolut nicio urmă de ruliu, iar dacă forțezi, vei simți puterea cum trece din față spre puntea spate, ceea ce face spatele destul de jucăuș. Direcția este mai grea decât la alte modele Mercedes Benz, dar asta înseamnă că poți simți mai bine ce face puntea față. Aderența de viraje și pe schimbările de direcție este incredibilă, iar când vrei să ieși din viraj doar îți ”înfigi” piciorul drept în pedala, iar cutia cu 9 trepte TCT setată special de AMG smucește la fiecare urcare în treaptă. Totul este acompania de un sunet de evacuare care pocnește efectiv. Nu este sunetul baritonal al unui V8, dar pentru un 6 în linie, sunetiștii AMG au reușit să-l facă unic.
Toate aceste senzații se traduc într-o accelerație până la 100 km/h în 4.9 secunde, care pentru o mașină ”intrare în gamă” este incredibil. Bineînțeles că aștept să conduc extremul AMG GT63s 4-Door, care duce la extrem tot ce am scris eu mai sus. Totuși, diferențele de preț sunt semnificative. Iar aici am vrut să ajung cu acest GT43 4-Door. Este mult mai scump decât un E-Class cu motorizare identică. Este mai special decât un CLS, nu neapărat mai frumos, dar mai special. Înlocuiește vreun model? Merită un AMG GT4-Door cu motor ”de bază”? Probabil dacă rămânea exclusiv cu motorul V8 de pe GT63s nu mai avea cu cine să concureze. Trebuie să recunoaștem că AMG GT4-Door este o mașină de nișă, chiar dacă este la modă să ai un coupe cu 4 portiere. Dar Mercedes Benz are atât de multe modele de nișă cu atât de multe motorizări, încât GT4-Door poate fi considerat un alt model din gamă. Și nu acel sedan suprem ce ne-a fost promis.
Mulțumiri speciale Autoklass Timișoara pentru acest test drive