Vitrină sub radar
Lumea se schimbă şi odată cu aceasta, nevoile noastre. Ne dorim să călătorim mai repede, mai departe, iar tehnologia ne ajută să ne satisfacem aceste nevoi. În ziua de astăzi, tehnologia este egală cu luxul, fie că vorbim despre telefoane inteligente, televizoare sau maşini. Iar când sloganul este chiar „Progres prin tehnologie” pus pe nava amiral, ştii că noul A8 reprezintă tot ce poate oferi Audi mai bun.
Segmentul limuzinelor de lux este dominat de cei trei mari producători din Germania, iar fiecare model îşi avea rolul lui în acest segment. Dacă Mercedes Benz S-Class este considerat în unanimitate cel mai confortabil, iar BMW Seria 7 cel mai sportiv, Audi A8 oferea compromisul perfect între acestea. Într-un fel, pentru mulţi, acesta era şi clasamentul între preferinţe, dar anul 2018 vine cu o surpriză extrem de interesantă. Pentru mine, cel puţin, Audi A8 a reprezentat supriza începutului de an, deoarece vine şi încurcă serios topul limuzinelor de lux.
De fiecare dată când vorbim despre Audi îl comparăm inevitabil cu alte modele concurente. Acest lucru nu prea se întâmplă în cazul Clasei S, de exemplu. Dar de fiecare dată, după ce mă urc la volanului unui model din Ingolstadt, îmi dau seama cât de mult greşesc. Cu prima deschidere de uşă, cu prima acelerare şi primul viraj, îţi dai seama că eşti într-o maşină extrem de bună, care nu prea poate fi comparată cu altceva. Iar A8, este vitrina tehnologică a companiei, modelul de la care încep toate dotările fraţilor mai mici, dar, mai mult de atât, este un automobil extrem de special, care te face să te simţi special.
Spun asta foarte răspicat, în ciuda cârcotaşilor care spun că A8 este doar un A4 mai mare. După ce am stat în preajma noului A8 timp de o zi, mi-am dat seama că nu este o maşină foarte fotogenică. Fotografiindu-l nu era la fel de spectaculos ca şi cum îl vedeam în faţa ochilor. Aşa că în partea următoare trebuie să mă credeţi pe cuvânt. Noul Audi A8 este un automobil extrem de impunător, elegant, suplu, deloc ostentativ, în ciuda excesului de elemente cromate. Noua grilă hexagonală se potriveşte absolut perfect, îi oferă maşinii un look distinct şi foarte elegant. Blocurile optice, chiar dacă sunt simpliste, impresionează prin grafica interioară a luminilor Matrix LED. Un Audi A8 negru, plin de elemente cromate nu este kitsch-os, dimpotrivă, arată prezidenţial, şi te trimite cu gândul la modele clasice, unde cromul era ridicat la nivel de artă. Sunt doar 4 generaţii Audi A8 de la debutul acestuia în anii 90, iar fiecare model a reprezentat o evoluţie stilistică, un etalon pentru modelele viitoare. Tocmai din acest motiv, avem acelaşi profil tipic, cu linia plafonului arcuită perfect către posterior, fără mari diferenţe faţă de predecesorul său. Designerii germani au făcut minuni cu partea posterioară, în schimb. Blocurile optice înguste şi unite de o nouă semnătură luminoasă sunt absolut spectaculoase, mai ales noaptea. Opţional, dacă alegi iluminarea OLED acestea îţi oferă un joc de lumini de fiecare dată când deschizi maşina. Întreaga parte posterioară este mai suplă, mai zveltă, mai elegantă, exact aşa cum trebuie să fie nava amiral a unei companii.
Cum spuneam la începutul articolului, în ziua de astăzi, tehnologia este sinonimă luxului, iar din acest punct de vedere, interiorul noului A8 poate fi considerat cel mai luxos din clasă, deoarece abundă de tehnologie. Aici putem vorbi chiar de o revoluţie faţă de modelul anterior. Odată ce te urci la bordul unui A8 simţi că este altceva, te simţi special, pentru că scaunele sunt de un confort extraordinar. Şi nu vorbesc doar de şezut, ci modul în care te cuprind lateralele, cum te afunzi în el, chiar şi când îţi întinzi capul pe tetieră. Totul se simte de o calitate excepţională, iar materialele sunt mult peste ce găseşti altundeva în gamă. Şi apoi deschizi ochii şi vezi unul dintre cele mai frumoase interioare auto. De o simplitate şi un bun gust cum nu se mai încearcă. Audi a renunţat la ecranul sistemului de infotainment poziţionat deasupra bordului, în locul unuia clasic, în mijlocul acestuia. Deasupra bordului, aeratoarele sunt ascunse, dar ies frumos afară atunci când porneşti maşina. Ecranul central are o grafică impresionantă şi răspunde la comenzi excelent, mai ales că touchsceen-ul oferă feedback, ceea ce înseamnă că simţi fizic când apeşi o comandă. Este foarte uşor de folosit şi este foarte intuitiv. Până şi comenzile climatizării, poziţionate mai jos sunt de asemenea touchscreen. Pentru a te obişnui mai uşor, acestea au comenzile mari, clare şi nu distrag atenţia de la drum. Audi a renunţat aproape complet la butoanele fizice din interior, dar înlocuirea lor cu ecrane lasă loc de mult mai multe setări şi configurări, în acelaşi timp oferind un impact vizual spectaculos. Poate că cei mai mulţi vor crede că nişte ecrane nu reprezintă lux sau calitate, dar modul în care îţi livrat totul inspiră calitate din toţi porii. Aici vorbesc de îmbinări, de lemnul de pe bord, de aluminiul prezent mai peste tot, de pielea de pe volan, schimbător şi plafon. Totul este superlativ într-un A8.
Luxul acum este reprezentat de uşurinţa prin care tehnologia ne ajută să utilizăm unele comenzi. Până şi intensitatea aerului din aeratoare este reglată electric prin touchscreen, chiar şi deschiderea portierelor este electrică, cumva apeşi pe mâner şi uşa se deschide. Este o chestie mică, dar oferă un confort şi o calitate foarte interesantă. Interiorul noului Audi A8 este chiar mai spectaculos decât exteriorul, dar germanii mai un as în mânecă. În acest segment, fiecare producător se laudă că vine cu ultimele tehnologii, cu cele mai bune materiale, iar la urma urmei, totul ţine de gusturile clienţilor sau pentru afinitatea către o marcă. Dar nu poţi să simulezi senzaţia de la volan. Iar pentru mine, asta a fost marea supriză a noului A8.
Am mai văzut ecrane, am mai simţit lemn mişto, LED-urile deja le găseşti peste tot, dar modul în care Audi A8 rulează pe şosea este cu totul nou. Germanii şi-au dat seama că în acest segment, sportivitatea absolută nu este apreciată, mai ales din cauza gabaritului, aşa că s-au concentrat pe confortul suprem. Noul A8 este cel mai confortabil Audi din câte am condus, este chiar dus la extrem. Este primul care oferă suspensie pneumatică pe ambele punţi, plus tracţiune şi direcţie integrală. Toate acestea înseamnă că în habitaclul unui A8 nu simţi nicio imperfecţiune a drumului. Este incredibil cum de la volan, vezi denivelările sau şinele de tramvai, iar spatele tău să fie confortabil. Suspensia este calibrată perfect, şi chiar dacă în interior nu simţi disconfort, nici nu te simţi deconectat de la drum. Bineînţeles că vorbim de un segment superior unde suspensia poate fi configurată în funcţie de duritate, dar chiar şi în modul Dynamic, se vede că Audi merge pe cartea confortului.
Conducând noul A8 pe drumuri secundare, cu viraje largi şi apoi pe autostradă, mi-am dat seama că este un automobil căruia îi place să înghită kilometri şi nu se sperie dacă îi araţi nişte viraje. Direcţia este foarte uşoară, indiferent de modul de rulare, dar asta e cumva o trăsătură tipică Audi, aşa că nu prea simţi foarte bine unde sunt roţile faţă, dar odată ce maşina se aşează pe viraj, sistemul quattro, disponobil pe toate motorizările, lipeşte maşina de drum. Noul A8 este mai greu cu 100 de kg faţă de generaţia precedentă, semn că Audi nu mai spune sporitivitatea pe primul loc. Este în continuare un model dinamic, chiar mai dinamic decât alţi concurenţi, dar livrarea puterii este mai fluidă. Sub capotă stă un motor diesel de 3 litri, ce produce 286 de cai putere, mai mult decât concurenţii direcţi şi care oferă un cuplu de 600 Nm. Cum spuneam, livrearea acestei forţe, este liniară, doar la plecările de pe loc simţi cuplul cum te împinge în spătarul scaunului. În rest, atunci când apeşi acceleraţia, cutia cu 8 trepte schimbă imperceptibil şi efectiv nu simţi nevoia să schimbi tu manual vitezele. Chiar dacă timpul până la 100 km/h de doar 5.9 secunde este bun, senzaţia din maşina este neutră. Nu simţi zgomotul vântului, vibraţii sau alte lucruri, ca să-ţi dai seama cât de tare rulezi. Tocmai din acest motiv A8 este maşina perfectă pentru autostradă. Sau chiar să traversezi ţări întregi. Ştii că poate face totul la perfecţie, dar o laşi să pe ea să te ducă. Iar dacă tot vorbeam de tehnologie, Audi A8 chiar te poate conduce.
Ieşind din Bucureşti spre Casa Vlăsia, acolo unde urma să fac pozele, pe DN1 nu a fost nevoie să ating pedalele sau volanul. Selectezi modul de rulare autonom, iar maşina detectează obstacole, alte vehicule din faţă sau din lateral şi păstrează banda perfect. Noul A8 dispune de nivelul 3 de condus autonom, dar acesta încă nu este reglementat de guverne. Astfel, în timpul în care eram pasager la volan, maşina mă atenţiona să ating volanul din când în când.
În acest segment, unde pretenţiile sunt atât de ridicate, fiecare producător se „uită” inevitabil în ograda celuilalt. Nu degeaba fiecare model este lansat cam la 2 ani distanţă faţă de celălalt. Mercedes Benz S-Class, BMW Seria 7 şi Audi A8 sunt automobile ce nu prea pot fi comparate. În ultimul timp toate mizează pe confort suprem, în detrimentul sportivităţii, fiecare lansează tehnologii în premieră şi oferă materiale de cea mai bună calitate. Totuşi, cu lansarea noului A8, lucrurile se complică şi mai mult. Este o maşină atât de bună, încât nu mai ai niciun motiv să mergi la rivali.
Audi A8 50 TDI oferit pentru test drive de Porsche Pipera
Imagini realizate la Casa Vlăsia