Vedeta bulevardelor

11289871_10204938697969598_610895208_n

Fără îndoială aceasta este cea mai bună descriere a unui Range Rover Sport! Este alegerea tuturor oamenilor cu capul pe umeri, a pipiţelor întreţinute, a fotbaliştilor, dar şi a interlopilor. Este automobilul de statut social ridicat, care în timp şi-a făcut un nume puternic, de o rezonanţă aparte. Cu toate că România nu ar părea ţara potrivită pentru un Range Rover, fiecare model al britanicilor este prezent pe marile bulevarde, în faţa cluburilor de fiţe, dar şi în zonele rezidenţiale. Este un automobil care ajunge lejer la 100.000 de euro, iar dealerii nu fac faţă comenzilor. Este o antiteză în lumea salariului de 200 de euro, tocmai din acest motiv toată lumea îl place, toată lumea îl vrea. Până şi eu am deschis de câteva ori site-urile cu anunţuri auto, doar aşa să văd cum mai stau preţurile modelelor ceva mai vechi. Aşa că vă daţi seama când am aflat că pot să conduc noul model, am fost cu atât mai bucuros.

11651143_10204938697209579_221986350_n

Noul model Range Rover Sport a fost prezentat de mai bine de 2 ani, dar până acum nu am reuşit să-l iau la test. Fie că reprezentanţa din Timişoara nu este interesată de vreo colaborare, fie că la Bucureşti este către imposibil, numai dacă eşti de la vreo publicaţie, să-i zicem importantă. Fiind din provincie, iar pentru că îmi sunt patron, am reuşit să iau noul Range Rover Sport de la reprezentanţa din Oradea. Iar traseul ales a fost foarte interesant. Mi s-a cerut de către voi, cititorii, un test cu Range Rover Sport, aşa că după ce mi-am spus of-ul putem începe.

11120943_10204938698129602_159212386_n

Range Rover este considerat de cei mai mulţi Rolls Royce-ul SUV-urilor. Este automobilul creat pentru casa regală britanică, pentru a-i transporta în confort şi lux suprem pe moşiile lor. Din anii 70 şi până acum au dominat piaţa SUV-urilor ultraluxoase. Totuşi fiind singurul model, şi unul foarte scump, au avut nevoie de vânzări substanţiale, motiv pentru care în 2005 au prezentat un model ceva mai mic, şi ceva mai ieftin, spunându-i simplu: Sport. Pentru că era mai sportiv decât marele Range Rover Vogue! Numai că prima generaţie Range Rover Sport nu era chiar un Range Rover. Da, arată precum fratele mai mare, avea inscripţia pe capotă, dar era construit pe platforma unui Land Rover Discovery, ceea ce însemna că avea şasiul separat de caroserie, în stilul automobilelor de offroad adevărate. Au schimbat suspensii şi direcţie pentru a fi mai sportiv pe asfalt, dar având această configuraţie, Range Rover Sport se apropia de enorma cifră de 3 tone greutate. Pe lângă consumul foarte mare, gândiţi-vă ce presiune era pe frâne, suspensie şi manevrabilitate. Totuşi, aşa cum ştim şi vedem, pe clienţi nu i-au interesat aceste aspecte. Poate şi de ce Range Rover Sport a început să se vândă în plin boom economic. Când au văzut că vânzările încep să scadă, clienţii nu mai puteau să-l întreţină în reprezentanţe, iar concurenţii au devenit din ce în ce mai competitivi, au lansat a doua generaţie. Complet nouă şi cu aproape jumătate de tonă mai uşoară.

11125786_10204938698169603_222560392_n

Din păcate, toate schimbările şi toate inovaţiile tehnice, chiar şi cele de design au fost în zadar, pentru că numele Range Rover Sport era mult mai important. Într-un sondaj realizat pe facebook, Range Rover Sport a ieşit maşina preferată de către doamne în care să se afle un bărbat. Totuşi pentru cititorii pasionaţi rămâne o întrebare: Este noul Range Rover Sport un Range Rover adevărat?

11324163_10204938697249580_1293190326_n

Din punctul de vedere al design-ului noul Range Rover Sport preia multe elemente de la fraţii Vogue şi Evoque, la o primă privire ai putea să-l confunzi cu marele Vogue. Spre deosebire de prima generaţie care era foarte pătrăţoasă, a doua generaţie este mult mai fluidă în design, mai agresivă şi mult mai dinamică. Blocurile optice sunt înguste şi agresive, alungite spre aripi, grila frontală este mai îngustă decât la Vogue, iar bara frontală vine cu fante de aerisire cu lumini LED incorporate. La fel şi grafica LED-urilor din faruri este spectaculoasă. Range Rover Sport păstrează design-ul capotei drepte care acoperă blocurile optice. Profilul este masiv şi foarte lung, plafonul drept este semnătura modelelor Range Rover, pragurile ieşite în afara caroseriei amintesc de cele ale primei generaţii, iar dacă optezi pentru altă culoare în afară de negru, plafonul pare că pluteşte deasupra caroseriei. Masivitatea maşinii este sugerată şi de jantele cu diametru ridicol de 22 de inch, cu toate că acestea nu par atât de mari în design-ul general, asta şi datorită anvelopelor cu talon mare. Range Rover Sport cu jante pe 22 arată excepţional de bine, dar trebuie să precizez că un set de anvelope poate să ajungă la 2000 de euro, asta în condiţiile în care ar putea fi nevoie de două seturi pe an! Dar deja ai dat peste 100.000 de euro pe maşină, deci aceşti 2000 de euro sunt bani de o seară în Mamaia! Îmi place foarte mult cum arată noul Range Rover Sport, mai puţin privit din spate. Acele blocuri optice sunt mult prea mici şi arată disproporţionat cu restul caroseriei, sunt inspirate de cele de pe Evoque, numai că Evoque are un design concentrat pe ideea asta. Plus că ieşirile evacuării sunt prostesc de mici. Cred că pe un Golf diesel au acceaşi dimensiune. Poate că nu m-ar deranja atât de tare că bara spate este bombată, dacă nu mi-ar plăcea atât de mult cum arată posteriorul vechiului model. În fine, orice aş spune despre Range Rover şi mai ales despre modelul Sport, păleşte doar când îi pronunţi numele. Sincer nu prea contează cum va arăta, oricum îl vei vedea peste tot.

11638033_10204938696929572_1801666217_n

Ştim deja că Range Rover Sport se cumpără în mare parte pentru oamenii din afara maşinii, dar totuşi ai dat un preţ cu 6 cifre, trebuie să te trateze bine şi la interior. Cum spuneam, Range Rover se vrea ultraluxos, iar această încarnare este cât se poate de apropiată de acea afirmaţie. Nu am găsit nicio urmă de plastic, oriunde am atins am fost răsfăţat de piele, lemn sau metal. Nu mai vorbesc de rafinamentul, calitatea îmbinărilor şi atenţia la detalii. În acelaşi stil al exteriorului totul este masiv, având comenzi clare şi uşor de manevrat. Volanul este mare, consola este mare şi lată, iar fotoliile mă puteau cuprinde foarte uşor. Iar eu sunt un tip mare. Bordul este oarecum simplist, doar în mijlocul consolei care se alungeşte foarte frumos spre cotieră găsim un display al sistemului de infotainment, controlabil prin touch screen. Butoanele climatizării sunt foarte frumos sculptate, în rotiţă găsim ecranul pe care este afişată temperatura. Pentru această generaţie, Range Rover Sport dispune de levier fix a cutiei de viteză, spre deosebire de cel rotativ care ieşea din consolă, iar lângă acesta găsim comenzile pentru Terrain Response, sistemul special Land Rover pentru offroad sau suprafeţele cu aderenţă scăzută. M-am simţit excelent în interiorul noului Range Rover Sport, te relaxează şi te simţi mai special decât în interioarele concurenţilor germani. Până acum ştiam cum arată un Range Rover Sport, fie această generaţie, fie prima, dar, există un mare DAR, acum ceva timp am condus prima generaţie Range Rover Sport şi am rămas foarte impresionat… într-un mod neplăcut. Cum poţi să-ţi doreşti atât de tare un automobil în care să te simţi foarte naşpa conducându-l? Am zis de multe ori că e mai important să te simţi bine la volan decât cum arată sau cum foloseşti maşina. Cu Range Rover Sport sunt încă în dubii.

11637979_10204938697169578_1514103072_n

Conducând prima generaţie a fost foarte ciudat. Având şasiul separat de caroserie, poziţia la volan era foarte înaltă. Eram “călărit” peste volan. Nu ştiu dacă aţi observat, dar orice şofer de Range Rover Sport se vede la volan de la brâu în sus. Asta ajută la vizibilitate, dar la senzaţia de sportivitate a condusului, mai puţin. Apoi greutatea excesivă a primei generaţii făcea ca ruliul să fie pronunţat, înclinările pe curbe m-au făcut să nu pot exploata tot ce poate maşina. Plus că avea un motor de 190 de cai putere, care nu prea puteau pune în mişcare peste 2.5 tone. Dar aceasta era vechea generaţie. Noul Range Rover Sport este construit pe platforma din aluminiu a noului Vogue, iar Land Rover se jură că noul Sport este cel mai rapid şi cel mai dinamic model construit vreodată. Pentru a fi rapid e nevoie de putere. S-a dus motorul de 2.7 litri cu 190 de cai, în locul lui găsim unul V6 de 3 litri în două variante de putere. 258 sau 292 de cai putere. Nu îţi ajung? Ce zici de un diesel V8 de 4.4 litri cu 339 cai putere şi 740 Nm?! Iar dacă sunt arabi care citesc, mai există un V8 pe benzină de cinci mii şi 510 cai putere. Reprezentaţa Land Rover Oradea mi-a pus la dispoziţie motorizarea diesel cu 258 de cai putere. Este alegea cea mai înţeleaptă, mai ales pe drumurile din România, dar nu pot să zic că este şi cea mai normală. Pentru că vrei să impresionezi cu un Range Rover Sport, aşa că mergi pe cea de top. Fie diesel V8, fie benzină de peste 500 de cai.

11650582_10204938697729592_1231287543_n

Primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în noul Range Rover Sport a fost să văd cât de mult coboară scaunul şoferului. Îmi mai oferă acea poziţie înaltă sau mă simt precum într-un sedan? Fiind un automobil de lux unde pasagerii sunt trataţi regeşte, nu a trebuit să dau la manivelă sau ceva, totul e electric, iar când bâzâitul motoraşului scaunului s-a oprit eu eram foarte jos. Volanul îmi era deasupra pieptului, iar picioarele alungite spre pedale, nu peste ele. Era perfect. Noul Range Rover Sport oferă o poziţie la volan foarte bună. Rafinamentul interiorului este sublim, zgomotele exteriorului sunt minime, aşa că am plecat să vedem ce poate, pe dealurile din jurul Oradiei. Cu toate că poziţia la volan era joasă, maşina este totuşi înaltă, oferindu-mi o vizibilitate foarte bună. Cutia schimbă treptele foarte lin, aproape imperceptibil, suspensia înghite denivelările foarte confortabil. Cu toate că are numele “Sport” scris pe portbagaj, nu am simţit nevoia să bruschez acceleraţia sau direcţia. Nici traficul nu mă prea ajuta, pentru că drumul Oradea-Cluj este destul de aglomerat. De la volanului unui Range Rover te simţi important, impunător. Pentru restul participanţilor la trafic este chiar intimidant. Plus că mai era la volan un tip chel cu ceafa lată, într-un SUV de 2 metri înălţime complet negru. Dar nu după mult timp, am ieşit din raza vizuală a celorlalţi şoferi şi pietoni şi am găsit un fâşie de asfalt care străbătea dealurile.

11125786_10204938698169603_222560392_n

Am strâns tare de volanul imens şi am accelerat până la primul viraj. Am simţit cum partea frontală se ridică, iar mastodontul înaintează cu putere. Totuşi senzaţia de la volan nu a fost atât de puternică pe cum mă aşteptam, doar viteza afişată pe instrumentarul de bord digital mă făcea să frânez. Livrarea puterii era liniară, fără smucituri, indiferent cum apăsam acceleraţia, totul fiind bazat pe confortul pasagerilor. Primul viraj m-a făcut să realizez cât de mare este noul Range Rover Sport, drumul nefiind foarte lat, am văzut capota lungă cum se înclină puţin, dar roţile de 22 de inch se luptă pentru aderenţă. Suspensia pneumatică poate fi setată în cel mai jos mod, oferind o gardă la sol mică. Este greu să faci “mişcare” cu un automobil atât de înalt, dar oarecum Range Rover Sport reuşeşte. Din nefericire mi-a dat senzaţia că nu asta vrea. Nu vrea să-l arunci dintr-un viraj în altul, ca mâinile tale să facă zig-zag cu volanul. Poate oricând să te scoată foarte rapid din viraj, indiferent de puterea motorului. Sunt convins că Range Rover Sport poate să ţină pasul cu alte SUV-uri concurente, cât timp traseul nu este atât de virajat. Până acum doar Porsche Cayenne este regele sportivităţii SUV-urilor. Totuşi, Range Rover Sport mai are un as în mânecă, unul pe care concurenţa nu îl stăpâneşte atât de bine. Este un Land Rover, iar asta înseamnă că se descurcă excelent în teren accidentat. Chiar şi novicii pot scoate ce e mai bun din maşină. Prin rotiţa sistemului Terrain Response putem selecta suprafaţa de rulare, de la iarbă, nisip sau pietre, iar suspensia se ridică până la o valoare de 265 de mm, cam cât un Mercedes Benz G-Class. Dacă chiar nu ştii pe ce suprafaţă te afli, selectezi modul “Auto”, iar maşina preia orice comandă. Orice obstacol pe care îl întâlneşti este “floare la ureche” pentru Range Rover Sport, iar Land Rover susţine că un noile modele, dotate cu Terrain Response şi anvelope de stradă sunt la fel de capabile ca un Defender. Mă cam îndoiesc, dar Range Rover Sport este totuşi cel mai capabil SUV din clasă. Are chiar şi senzori în oglinzi care măsoară adâncimea apei şi îţi afişează informaţiile pe ecran.

11124261_10204938697369583_1699639682_n

Noul Range Rover Sport continuă tradiţia primei generaţii. Nu doar în sensul luxului rafinamentului şi al capacităţilor de trecere, ci mai mult în sensul imaginii pe care o oferă. Noul model arată cât se poate de diferit faţă de vechea generaţie, pentru cei care vor să ştie că ţi-ai luat “ultimul model”, dar în acelaşi timp rămâne la fel de impunător ca lumea să ştie că este un Range Rover. Nu ar fi nicio problemă să-şi dea seama, deoarece numele îi este scris pe toată partea frontală a capotei. Dar şi în spate. La fel cum scrie “Dolce&Gabbana” pe multe tricouri! Să vezi ce firmă e. Lăsând la o parte orice stereotipuri, preţul de peste 100.000 de euro a unui Range Rover Sport este pe deplin justificat. Cu toate că este ceva mai scump decât rivalii, RRS oferă acel ceva în plus. Un plus de exclusivism, de rafinament britanic simplist, dar şi tehnologie de ultimă oră, comparabilă cu orice alt SUV din clasă. Trebuie doar să ţi-l comanzi negru.