„Cine m-a pus să compar aceste maşini?” Asta era întrebarea ce îmi venea în minte după doar câţiva kilometri la volanul acestor două limuzine. Cum aş putea să aleg un câştigător? În mod clar nu există unul, pentru că vorbim de o rivalitate ce se întinde pe mai multe decenii. Încă de când directorii au decis că au nevoie de un automobil pe care să-l conducă, dar în care să fie totodată relaxaţi, aceste două exemplare decid piaţa. În plus, nici pe partea de popularitate lucrurile nu stau diferit. Fanii se luptă atât să-şi laude preferatul, cât şi să denigreze rivalul. Şi m-am găsit eu, să decid un verdict. Dar aşa cum se întâmplă într-o urzeală a tronurilor, nimic nu e sigur. Nimic nu este decis.
Mercedes Benz a fost primul care a prezentat o nouă generaţie pentru limuzina E-Class. Dar până la aceasta, a fost parcă mai tot timpul cu un pas în urmă. Vechea generaţie a stat foarte mult pe piaţă, chiar dacă facelift-ul a reprezentat doar o îmbunătăţire substanţială. Cu actuala generaţie în schimb, germanii din Stuttgart au făcut o adevărată revoluţie. Aproape nimic nu mai aminteşte de vechile E-Class, întreaga formă făcând acum trimitere spre mult mai luxosul S-Class. Aceasta pare a fi o reţetă câştigătoare, urmată chiar şi de rivalul BMW. Noul Seria 5 fiind mai mult un Seria 7 micşorat şi mai sportiv, decât să pară un Seria 3 mai mare. Acest trend nu a fost tot timpul apreciat de către fani, aceştia spunând că nu vor o caroserie trasă la indigo, dar de gabarit diferit. Aşa cum am mai discutat, în cazul acestor automobile, identitatea de marcă primează, iar clienţii ce efectiv plătesc bani grei, sunt cei care decid că vor un astfel de design.
Probabil cel mai subiectiv aspect în orice comparativ, mai ales unul precum cel de astăzi, este design-ul. Care caroserie atrage mai mult? Din punctul meu de vedere, Mercedes Benz a făcut o treabă excelentă cu noul E-Class, chiar dacă la început am fost puţin sceptic. Apoi am ajuns să-l văd pe viu. Să-l văd în configuraţii deosebite, cum este cea din test. Pachetul sport AMG Line îi vine ca o mănuşă. Sincer, în varianta Avangarde, E-Class nu mai pare la fel de special. Dar, chiar dacă vorbim de o limuzină ce şi-a construit numele prin eleganţă, un E-Class sportiv, cu bara frontală agresivă, blocuri optice cu grafică spectaculoasă şi un plafon arcuit dramatic, face senzaţie indiferent că e zi sau noapte. Spre deosebire, Seria 5 a fost tot timpul varianta mai sportivă din orice comparativ, iar noua generaţie nu dezamăgeşte. Ca şi în cazul lui E-Class, în varianta de bază, Seria 5 nu mai pare atât de special, parcă ceva lipseşte şi nu înţeleg această găselniţă a designerilor. Dar optează pentru pachetul optic M Sport şi primeşti o parte frontală perfectă, cu prize mari pe laterale şi blocuri optice agresive. Aş putea spune că din spate Seria 5 arată chiar mai bine decât noul E-Class, alura fiind mai dominantă şi mai sportivă.
În acest comparativ, atât Mercedes Benz cât şi BMW au dat ce au mai bun în acest moment în această clasă. Ambele maşini sunt în variantele lor sportive de top, singura menţiune fiind jantele mai mari ale Mercedes-ului, ce măsoară 19 inch faţă de 18 la BMW. În rest, dacă e să-ţi configurezi un sedan business, dar să ai mintea de 25 de ani, exact aşa ar arăta. Poate că albul E-Class-ului pare mai alb.Dacă la exterior vorbim de configuraţii aproape identice, cu elemente de design foarte asemănătoare (bara fronatală), interioarele celor doi concurenţi sunt cât se poate de diferite. Interesant este că ideea generală este asemănătoare. Ambele modele se inspiră puternic de la fraţii mai mari. Dacă mulţi cred că design-ul sobru şi tipic german a lui Seria 5 i se potriveşte, interiorul noului E-Class a stârnit multe controverse. Unii spun că este prea ostentativ pentru o limuzină germană, alţii cred că este de bun augur o astfel de abordare.
În Seria 5 stai mult mai jos în scaunul şoferului, volanul îţi vine exact în piept, iar senzaţia la volan este una mult mai spotivă, exact aşa cum te-ai aştepta. Comenzile sunt parcă mai intuitive, mai ales cele multimedia, deoarece ecranul navigaţiei este acum touch screen. M-am trezit de câteva ori să întind mâna să preselectez o funcţie pe ecranul din mijloc a lui E-Class, fiind obişnuit de la Seria 5. În utilizare zilnică ajungi să te obişnuieşti cu unele funcţii, cum ar fi chiar controlul prin gesturi, prezent pe bavarez. Spre deosebire, în E-Class nu este nevoie să ridici mâinile de pe volan, toate comenzile pot fi accesate de pe spiţele volanului. Graficele ecranului central mi s-au părut mai bune în E-Class, dar Seria 5 oferă un meniu mult mai intuitiv. O altă diferenţă între cele două, ce probabil nu ar conta foarte mult pentru unii clienţi, este senzaţia de spaţiu oferit în fiecare model. Dacă în Seria 5 bordul este mult mai aproape şi oarecum te înconjoară, oferindu-ţi senzaţia de cockpit, în E-Class totul este aerisit şi pare mult mai mare. Dar asta poate avea legătură şi cu linia parbrizului şi a bordului ce este mult mai lungă. Materialele în ambele modele sunt demne de acest segment, dar Seria 5 mi s-a părut ceva mai închegat. Zgomotele de la interior sunt mult mai bine absorbite de bavarez şi nu cred că are legătură cu faptul că Seria 5 avea 600 de km, iar E-Class era folosit de un an de zile.
La urma urmei, din punctul de vedere al design-ului, părerile sunt împăţite şi subiective. Nu aş putea să aleg o parte. Mi-ar plăcea un Seria 5 cu elemente de la E-Class şi un E-Class cu anumite detalii de la Seria 5. Dacă până în acest punct, vă las pe voi să alegeţi un câştigător, pe partea de condus şi feeling, vă voi spune eu.
Am vrut să fac un comparativ cu aceste motorizări. Sunt genul de maşini care se cumpără. Dotate full, dar cu motoare economice pe motorină. Dacă acum câţiva ani, motorizările de 2 litri diesel erau considerate un fel de „paria” pe aceste caroserii, în 2017, sunt cele pe care trebuie să le alegi. Am luat hârtiile cu datele tehnice şi am avut un şoc. Aproape că nu găseam diferenţe. Nu pot spune că BMW s-a luat după Mercedes Benz, chiar dacă primul a apărut E-Class, deoarece noua generaţie a limuzinei din Stuttgart a ajuns abia acum la clasica cilindree de 2 litri, după ce ani de zile a mers pe una de 2.1. Puterile atinse de noile motorizări sunt 190 de cai putere şi 400 Nm pentru Seria 5 şi 194 cai putere şi 400 Nm pentru E-Class, dar bavarezul este cu aproximativ 40 de kg mai uşor, în ciuda tracţiunii integrale. Tot pe foaie, E-Class atinge primii 100 km/h în 7.3 secunde, iar Seria 5 în 7.6 secunde. Viteza maximă nu prea contează pentru un test realizat în România. Până şi din punctul de vedere al proporţiilor, aceste două maşini sunt la diferenţă de câţiva centimetri în fiecare aspect. Cum spuneam, nu le poţi deosebi. Dar, dacă ar fi să te legi la ochi şi să le conduci, sunt cum se poate mai diferite.
Le-am dus în traficul de oraş, pe drumuri line de deal şi am urcat pe serpentine de munte. Şoseaua este exact aşa cum o găseşti în România. Asfalt perfect pe alocuri, multe denivelări, dar şi gropi. În Seria 5 simţi suspensia fermă, chiar dacă avea jante mai mici. Diferenţele între modurile Confort şi Sport ale suspensiei nu sunt foarte mari. În modul Sport simţi în habitaclu toate imperfecţiunile drumului, chiar te zdrumcină. Pe virajele rapide, anvelopele fiind mai groase apasă prea mult în asfalt şi limitează calităţile dinamice. În schimb direcţia este extrem de precisă, iar poziţia mai bună la volan îţi oferă o încredere mai mare. E-Class-ul din test era dotat opţional cu suspensia pneumatică, care face minuni. În modul ei cel mai confortabil, efectiv absorbea toate denivelările şi te „ascundea” de tot ceea ce era în afară. Totuşi modul Sport nu era chiar atât de ferm, dar se simţea diferenţă între cele două moduri, spre deosebire de BMW. Faptul că în E-Class stai mai sus, iar direcţia este ceva mai vagă, nu îţi oferă aceeaşi încredere, dar la limită am simţit că E-Class se aşează mai bine pe viraje. Cu siguranţă este pentru prima dată când un E-Class poate să-i pună probleme seriose, din punct de vedere dinamic, unui Seria 5. În funcţie de încrederea şoferului, pe anumite porţiuni de drum, un E220d poate fi mai sportiv şi chiar mai distractiv decât un Seria 5.
După aceste ture de recunoaştere în care am schimbat maşinile şi am văzut diferenţele destul de mari în ceea ce priveşte experienţa la volan, am aşezat ambele maşini pentru clasica cursă „de la semafor”. Mercedes-ul avea mai multă putere, BMW-ul tracţiune integrală. 8 trepte versus 9. Bavaria versus Stuttgart. Când numărătoarea a ajuns la 0, BMW-ul a ţâşnit mai repede, fanii Mercedes spunând că am furat startul, dar în doar câţiva zeci de metri am fost ajuns şi depăşit de E-Class. A trebuit să refacem sprintul, iar de data aceasta maşina echipată cu 9G-Tronic a plecat prima, fiind clar că BMW-ul nu o mai poate ajunge. Când în sfârşit au plecat ambele maşini deodată, Mercedes Benz E-Class ţine pasul înainte, iar până la viteza de 100 km/h are cam o lungime de maşină distanţă. Am făcut de trei ori plecările de pe loc şi de fiecare dată E-Class a ieşit câştigător. Chiar şi în momentele de accelerare de la viteze de croazieră, Stuttgart-ul învingea Bavaria.
Mercedes Benz a reuşit să construiască un motor extrem de performant şi competitiv în această categorie. Resursele de putere se simt indiferent de plaja de turaţie, iar cutia cu 9 rapoarte schimbă treptele lin, dar şi sportiv, la nevoie. Se vede că atunci când au gândit nouă platformă, un ochi era îndreptat spre concurenţă, altfel nu văd tendinţa puternică de a fi mult mai dinamic faţă de generaţiile trecute. BMW Seria 5 rămâne în continuare compromisul perfect între sporivitate şi confort, cu toate că în variantă xDrive distracţia este limitată.
Am asistat la un Mayweather vs McGregor, la un Real vs Barca, Cersei vs Daenarys, unde fiecare adversar vine cu propriile calităţi, dar şi slăbiciuni. În fiecare an şi cu fiecare generaţie, aceste două modele îşi dispută supremaţia asupra tronului sedanurilor business. Urzeala tronurilor nu s-a terminat, chiar dacă această victorie îi revine Mercedes-ului E-Class. Acesta a fost superior datorită suspensiei pneumatice mult mai bune decât la Seria 5, dar şi prin motorizarea mai performantă. În lumea aceasta, a maşinilor gândite cu un scop anume nu este niciodată un câştigător clar, totul rezumându-se la feeling, la senzaţii. Fiecare dintre aceste maşini v-au trezit sentimente în timp ce aţi citit acest text. Acea maşină care v-a stârnit un interes anume, aceea este câştigătoare.
Folosim cookie-uri ca sa stim cand ne accesati site-ul, modul in care interactionati cu noi, sa va imbogatim experienta ca utilizator si sa customizam relatia dvs. cu site-ul nostru.
Pentru a afla mai multe, faceti click pe sectiunile. De asemenea, puteti schimba setarile si preferintele dvs. Atentie insa, blocarea unor tipuri de cookie-uri poate afecta experienta dvs pe site-ul nostru si serviciile pe care vi le putem oferi.
Cookie-urile functionale
Aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile disponibile pe site-ul nostru și pentru a utiliza unele dintre funtionalitatile de baza ale site-ului.
Deoarece aceste cookie-uri sunt strict necesare pentru livrarea site-ului, nu le puteți refuza fără să influențeze funcționarea site-ului nostru. Puteți să le blocați sau să le ștergeți modificând setările browserului și blocând toate cookie-urile de pe acest site web.
Cookie-urile Google Analytics
Aceste cookie-uri colecteaza informatii care se utilizeaza individual sau agregat pentru a ne ajuta sa intelegem modul in care site-ul nostru este utilizat sau cat de eficiente sunt campaniile noastre de marketing, ajutandu-ne sa personalizam site-ul pentru a va imbunatati experienta. Dacă nu doriți să colectam date despre vizitele dvs pe site-ul nostru, puteți dezactiva urmărirea în browser-ul dvs. aici:
Alte cookie-uri externe
De asemenea, folosim diferite servicii externe cum ar fi Google Webfonts, Google Maps și furnizorii externi de video (YouTube sau Vimeo). Având în vedere că acești furnizori pot colecta date personale precum adresa IP, vă permitem să le blocați aici. Rețineți că acest lucru ar putea reduce semnificativ funcționalitatea și aspectul site-ului nostru. Modificările vor avea efect după ce reîncărcați pagina.