Toyota Yaris Hybrid – Test Drive

Toyota Yaris Hybrid – Urban eficient

În ultima perioadă am fost suficient de norocos să conduc majoritatea automobilelor electrice disponibile la vânzare în România, așa că mi-am putut face o părere destul de bună despre tot ce înseamnă să deții un astfel de automobil în țara noastră. De la costuri de întreținere, la infrastructura stațiilor și la prețul de achiziție subvenționat de stat, o mașină electrică este o foarte bună alegere, dacă ții cont de câteva lucruri destul de importante: Încărcarea la stații rapide nu este tocmai ieftină, stațiile sunt destul de puține, iar prețul e aproape dublu față de un model similar, dar cu motorizare convențională. Mai e și problema autonomiei, dar la urma urmei, toate merg aproximativ 300 de km, care pentru mine e suficient.

Când toți producătorii anunță câte un model electric parcă în fiecare săptămână, Toyota perfecționează ceea ce fac cel mai bine de aproape două decenii. Motorizările hybrid. Atât pe foaie, cât și în viața reală, acestea reprezintă compromisul perfect, dacă vrei să fii și Eco, și econom, dar fără grija autonomiei. În gama actuală a niponilor toate mașinile sunt sau au o versiune hybrid. Asta înseamnă că și micul Yaris, beneficiază de acest tren de rulare. Este o generație nouă a motorului 1.5 pe benzină și a sistemului de baterii, care oferă cea mai bună eficiență, atât electric, cât și consum foarte mic. Numai că până la această versiune, Toyota ne-a prezentat noul Yaris, ceva mai diferit.

De obicei, atunci când se lansează un model nou, prima dată este prezentată versiunea care se va vinde cel mai bine, abia apoi cele sportive sau extreme. În cazul lui Yaris, primele imagini ale noii generații au fost cu versiunea Yaris GR, adică o caroserie exclusiv cu 3 portiere, tracțiune integrală, un motor de doar 3 cilindri, dar care produce peste 260 cai putere și o transmisie manuală. În plus, are un design foarte agresiv, dar și funcțional, pentru o mașină din această clasă mică. Toyota a construit acest model nu pentru a face vânzări, ci pentru a omologa noua mașină din WRC. Dar odată cu această omologare, noi, pasionații am primit acel hatchback mic, la care visăm cu toții. Absolut tot despre Yaris GR strigă performanță și dorință. Îmi doresc enorm să conduc această versiune, mai ales pe un drum de munte. Eventual pe o suprafață nu foarte aderentă, tocmai pentru a testa tracțiunea. Yaris GR este genul de mașină de vis, care are loc lângă orice Ferrari sau mașină clasică, în garajul unui pasionat. Oarecum e bine că au prezentat prima dată această versiune, deoarece cea ”cuminte”, cea Eco, cea pentru oraș, împrumută multe de la cea extremă.

Îmi place foarte mult cum arată noul Yaris. O parte frontală masivă, cu o grilă supradimensionată, niște blocuri optice alungite și agresive, chiar dacă versiunea de test drive nu avea iluminarea cu LED. Acest Yaris vine în caroserie cu 5 portiere, pentru că este destinat mai mult traficului urban, deci spațiul interior este primordial. Dar profilul este foarte dinamic, mai ales când îți muți privirea spre posterior, unde vezi aripile spate foarte evazate, care te trimit cu gândul la versiunea GR. Totuși cred că și Yaris Hybrid merită niște jante mai mari din standard. Spatele noului model este tipic japonez, cu blocuri optice fumurii ce se ”pierd” în design. Arată bine, sportiv, chiar dacă este o mașină eco de oraș. Cel puțin din exterior, noul Yaris este unul dintre cele mai dezirabile automobile din clasa mică.

Dar te urci în interior și te aștepți la același sentiment de sportivitate. Din păcate, interiorul este dominat de culori închise și de o simplitate care parca nu se potrivește. Măcar volanul are o formă și o priză mai sportivă. În rest planșa de bord este tipică, adică ecranul sistemului de infotainment poziționat foarte sus, deasupra bordului, iar comenzile climatizării în mijloc. Este un layout ergonomic, ușor de utilizat, dar fără prea multă inspirație. Nici materialele nu ajută prea mult, fiind mult plastic tare, mai ales în partea de jos a bordului. Încă nu am văzut un Yaris cu interior în culori mai deschise, dar cred că ar ajuta ceva accente roșii sau chiar mai mult aluminiu. Pe variante mai dotate, găsim un instrumentar de bord cu două cadrane digitale, dar modelul de test avea ceasurile analog și doar pe mijloc un ecran pe care sunt afișate informațiile despre condus. Sincer, te poți folosi de toate dotările și design-ul acestei versiuni de echipare, dar concurența oferă încă din standard mai multe gadget-uri.

Dacă până acum Toyota Yaris era destinat doar condusului în oraș, și deci, fără pretenții de sportivitate sau dinamică, noul model începe cu o platformă foarte bună. Este mai lat și mai jos decât generația precedentă. Astfel, poziția la volan este mai joasă și îți oferă încredere să forțezi pe viraje. Trenul de rulare a noului Yaris este compus dintr-un motor pe benzină de 1.5 litri, ce produce 92 de cai putere, dar puterea combinată cu cea a motorului electric urcă la 116 cai putere, care pe o mașină mică se simt foarte bine. La nevoie, răspunsul accelerației este rapid, schimbările de direcție sunt rapide și e o plăcere să mergi prin oraș. Nu prea ai treabă cu transmisia automată, deoarece aceasta este CVT, deci nu schimbă treptele efectiv. În cazul unui automobil de clasă mică și cu o putere nu foarte mare, avantajul e că te poți folosi de toți caii putere, perfect controlabil. Mașina stă foarte bine pe viraje, iar dacă sunetul ar fi mai puternic, ai putea zice că ești într-un automobil de autoslalom. Pe lângă faptul că acesta este un model Toyota distractiv, cum nu te-ai aștepta de la producătorul nipon, noul Yaris este și exact cum te aștepți de la o Toyota. Adică foarte economic și eficient.

Acum sistemul de baterii este mai mare, ceea ce înseamnă că în traficul urban, la un stil de condus lejer, rulezi în proporție de 80% doar în modul electric. Acesta nu este plug-in hybrid, deci nu trebuie să îl încarci de la priză, ci atunci când ridici piciorul de pe accelerație, frânarea regenerativă încarcă bateriile. Sau dacă rulezi cu viteză mai mare, motorul termic acționează ca un generator pentru baterii. De la volan, tu ca șofer nu simți niciodată când se întâmplă toate aceste lucruri, dar poți să vezi pe display cum funcționează. De la volan, poți doar să gestionezi pedala de accelerație și să rămâi în zona ECO sau CHG. Mai există un buton lângă levierul transmisiei, de unde poți selecta ca mașina să ruleze exclusiv în modul electric. Astfel, motorul termic nu intră în funcțiune, doar în sarcină sau când depășești 80 km/h. Dacă ești atent cu pedala de accelerație, iar bateriile sunt încărcate, poți să ajungi chiar și la 120 km/h exclusiv în modul EV. Cum spuneam, bateriile se încarcă foarte repede, e suficient să accelerezi mai tare sau să lași frânarea regenerativă să lucreze mai mult. Astfel, consumul de carburant este de sub 4 l/100 km. Cu un rezervor de benzină, poți parcurge peste 1000 km. Costurile per 100 km sunt o idee mai mari decât la un model pur electric, dar beneficiile sunt mult mai bune, încă de la prețul de achiziție mai mic pentru Yaris.

Mai sunt foarte multe lucruri de pus la punct până când mașinile full-electric vor depăși cele cu motor termic pe străzile noastre. Dar Toyota ne arată că tehnologia hybrid este probabil compromisul cel mai bun. Sunt singurii care au o experiență atât de vastă în domeniul hybridelor, iar faptul că și modelul de clasă mică beneficiază de acest tren de rulare competitiv, este dovada că nu degeaba sunt top pe modele ECO. Dar parcă undeva în adâncul sufletului, cu toate costurile suplimentare, aș vedea în garajul meu un Yaris GR.

Toyota Yaris Hybrid oferi pentru test drive de Toyota Timișoara