Toyota Prius PHEV – Test Drive

Toyota Prius – Radicalizare

Puteți să spuneți ce vreți, dar în alegerea unei mașini noi, într-o proporție covârșitoare, vei alege în funcție de design. E primul lucru pe care îl vezi, înainte să citești fișa tehnică. Abia apoi te decizi sigur dacă alegi acel model, dar statutul pe care îl oferă design-ul exterior societății e foarte important. În cazul modelelor Prius de la Toyota, lucrurile au fost ceva mai diferite la început. Acum vreo 25 de ani, niponii au venit cu soluția hybridizării, care ajuta mașinilor lor să consume mai puțin carburant și astfel să ajute la salvarea planetei. Sistemul în sine era foarte eficient, dar era departe de dorințele fanilor auto de atunci, iar ca design-ul să fie cât mai aerodinamic, primul Toyota Prius a avut un design cât se poate de ciudat, pentru acele vremuri. Dar mașina a fost cumpărată pentru ceea ce voia să fie, adică una dintre cele mai eficiente modele de pe piață, în ciuda design-ului.

Acum când toată gama Toyota este hybridizată, mulțumită modelului Prius, niponii nu mai au nevoie de un design ciudat pentru Prius, pentru a-l vinde, așa că designerii au primit o foaie albă de hârtie, pe care să deseneze a cincea generație. Pacă atunci când spui Toyota, nu te gândești neapărat la design seducător, italian, dar ultimele modele chiar au reușit să stârnească o mulțime de admirații. Aici vorbesc de noua Supra, noul C-HR, Land Cruiser în special și acum noul Prius. Uită tot ce știai despre modelul Prius, pentru că noua generație este la ani lumină în materie de design.

De mult nu am mai primit atâtea capete întoarse în trafic, la volanul unei mașini. Aici includ și modele ale căror preț este cu 6 cifre. Toyota Prius a devenit un automobil ”cool”, pe care îl vrei nu doar pentru că este un hybrid care salvează planeta, ci pentru că în trafic, ieși în evidență. Spre deosebire de modelul precedent, Prius a renăscut, precum fluturele din omidă, iar acum își flutură aripile mai spectaculos ca niciodată.

Partea frontală a noului Prius este complet redesenată, iar această linie de design am mai revăzut-o și la alte modele ale grupului, dar se potrivește de minune pe Prius. Blocurile optice sunt foarte înguste, semnătura luminoasă este în forma literei ”C”, bara frontală este lipsită de elemente prea agresive, dar în partea inferioară avem o priză de aer generoasă, înconjurată de un material, ca de aluminiu. În plus, întreaga parte frontală este foarte îngustă, ascuțită, oarecum sportivă, ceea ce nu ne așteptam de la un Prius, dar marea mea uimire vin din lateral.

Doar priviți cât de coborâtă este linia parbrizului. Stâlpii A sunt aproape la același unghi cu capota, ceea ce îi oferă mașinii un aspect foarte distinct, cumva aplatizat, mai mult specific modelelor supersport, nu mașinilor hybrid. Împreună cu jantele de diametru generos și aripile înconjurate de plastic negru, noul Prius arată sportiv. Plafonul este de asemenea mult mai coborât, dar cumva păstrează linia de hatchback a vechilor modele, în schimb acum, pentru a accentua senzația de sportivitate, mânere portierelor spate, nu mai sunt pe ușă, ci ascunse în linia geamurior. Acestea sunt acționate de la buton, nu trebuie să tragi de o manetă.

Probabil că posteriorul este cel mai convențional unghi a noului Prius, asta doar din prisma faptului că fața și lateralul sunt atât de radicale. Totuși, față de modelul pe care îl înlocuiește este mult mai potrivit. Blocurile optice sunt unite de o bandă LED, desenul este foarte futurist, avem inscripționarea Prius pe capacul portbagajului, care se deschide împreună cu luneta. Desenul bării posterioare amintește de cea frontală, ceea ce îi oferă acestei mașini continuitate.

De mult nu am mai condus o mașina care să se schimbe atât de dramatic și radical de la o generație la alta. Și aici nu vorbim de modele precum Supra, care între generații au fost aproape 20 de ani. Din punctul meu de vedere, Toyota a ”riscat” cu design-ul noului Prius, dar a fost un risc calculat. Pe de o parte, dacă lumea nu rezona cu noul design, pierdeau și din clienții vechi, care voiau acel nonconformist ciudat, dar în schimb, noua generație va atrage foarte mulți clienți noi.

Spun asta, pentru că și trenul de rulare este complet schimbat și îmbunătățit. Cât de îmbunătățit? Ei bine, aproape că au dublat puterea și autonomia electrică. De la generația precedentă! Când alți producători vin cu creșteri de 10-15%, Toyota merge 100%. În plus, noua generație este oferită în Europa și România exclusiv ca model Plug-in Hybrid, care înseamnă un motor de 2 litri aspirat sub capotă, care lucrează împreună cu un motor electric, pentru a livra 223 de cai putere. Vechiul model avea doar 122 CP. Asta înseamnă că și accelerația de la 0-100 km/h s-a redus considerabil, adică 6.6 secunde, față de peste 10 secunde la modelul precedent. Pentru că setul de baterii este acum mai mare, de 13.6 kWh, autonomia pur electrică este de peste 80 km. În absolut orice aspect, Toyota Prius a fost îmbunătățit. Dar toate aceste plusuri au venit și cu un plus de preț. În România, o versiune Dynamic, cum este cea din test, depășește 50.000 euro. Sunt și multe reduceri și beneficii, așa că undeva la peste 40.000 euro, poți să îți găsești un Prius, exact după nevoile tale. Totuși, la asemenea creșteri de performanțe, design și dotări, prețul nu este cu mult mai mare față de modelul precedent.

Dar cum se simt toate aceste schimbări? Probabil că mulți și-ar fi dorit și o versiune full electrică Prius, dar asta mai are de așteptat, dacă ne luăm după filozofia și politica Toyota. Dar totuși, de ce ai vrea un Prius complet electric, când noua generație se simte exact ca o mașină electrică în 90% din timp? Poți să apeși un buton și timp de două zile prin oraș rulezi doar electric. Apoi ajungi la o stație de încărcat și într-o oră, ai din nou 80 de kilometri de autonomie electrică. Nu vrei să stai la stația de încărcăt? Ții apăsat butonul de încărcare și motorul termic îți va încărca bateriile foarte repede. În testul meu, în doar câteva minute, am avut suficientă baterie pentru a-mi continua ziua complet electric. Iar dacă folosești motorul doar pentru a încărca bateriile, consumul de carburant este de 0.7 l/100 km, în calcul WLTP. Dacă rulezi în modul hybrid, sistemul eficientizează consumul, care nu sare de 3-4 l/100 km, dar ai la dispoziție 223 de cai putere, care se simt foarte bine când vrei să depășești sau când vrei să mergi mai dinamic.

Și din fericire, noul model o face foarte bine. Volanul de dimensiuni mai reduse ajută la o sportivitate crescută, asta după ce te obișnuiești cu poziția lui, iar direcția este chiar rapidă. De mult ori m-am trezit că vreau să caut viraje, doar pentru distracție. Într-un Prius! Setarea suspensiei este ceva mai fermă, nu mai este chiar atât de confortabilă, dar dacă nu prinzi porțiuni de asfalt denivelat, e chiar mai plăcut așa. Poți să selectezi modul B al transmisiei și atunci nici nu mai trebuie să frânezi, pentru că frânarea regenerativă intră destul de puternic, dar nu vei conduce Prius ca ”one pedal drive”, cum sunt alte modele, pentru că nu oprește mașina în loc. Doar poziția la volan este ceva mai ciudată, pentru că scaunul șoferului nu coboară foarte mult în jos, iar pentru că stâlpii frontali sunt foarte înclinați, nu ai mult loc la cap.

Și așa am ajuns în interiorul noului Toyota Prius. Ai putea foarte bine să fi în electrica bZ4X, pentru că design-ul bordului este foarte asemănător. Pe mine nu mă deranjează această soluție, dar sunt alții care nu o agrează. Vorbesc aici despre poziționarea instrumentarului de bord deasupra volanului, o soluție regăsită și la modele Peugeot, iar Toyota spune că astfel nu mai este nevoie de un head-up display, pentru că toate informațiile de condus sunt în fața ochilor. Totuși, acel mic ecran nu este prea configurabil, câteodată mai obstrucționează vizibilitatea la manevrele de parcare, așa că probabil aș fi preferat un layout clasic. Îmi place în schimb restul planșei de bord, cu display-ul de 12.3 inch a sistemului de infotainment, care are o grafică foarte bună, comenzi clare și suficient de intuitiv. Îți arată modurile de condus, dar și autonomia și consumul electric, instant sau pe termen lung. O altă dotare interesantă a noului Prius, este faptul că pe plafon ai panouri solare, care pot încărca bateriile. Acestea sunt însă prea mici pentru a oferi o autonomie mare, dar dacă parchezi mașina în locuri însorite, pe parcusul unui an, Toyota preconizează că acele panouri îți mai oferă aproximativ 400 de km de autonomie. Poate sunt clienți care preferau un plafon panoramic în locul panourilor solare.

Până acum, fostele generații Toyota Prius au fost preferatele companiilor de ride-sharing sau de taxi, tocmai pentru sistemul hybrid care îți oferă un consum combinat foarte mic. Noua generație este mult superioară din acest punct de vedere, dar nu mai este la fel de spațioasă. Plafonul coborât a limitat locul pe bancheta spate, dar și în portbagaj. Poate această soluție este chiar una de marketing, prin care Toyota vrea să îndepărteze numele Prius de asocierea cu un taxi. Știu, mașina din test este chiar vopsită în galben.

Sunt curios dacă noua generație va avea succesul comercial al vechilor modele, pentru că abordarea este complet diferită. Ori Toyota se bazează pe atragerea de clienți noi, ori foștii proprietari vor fi încântați de performanțe. În orice caz, pentru fanii auto, radicalizarea noului Prius a venit cu un val de aprecieri. Nu mai este rățușca cea urâtă, nu mai este mașina pe care iubești să o urăști, ci dimpotrivă, a devenit un model extrem de dezirabil.

Toyota Prius Dynamic PHEV oferit pentru test drive de Toyota Timișoara.