Toyota Corolla Cross – Test Drive
Toyota Corolla Cross – Practic bestseller
Vă vine să credeți că în această mare de SUV-uri și crossovere compacte, Toyota abia acum vine cu un astfel de model în gamă? Bineînțeles, nu a lipsit complet, având câte un model pentru fiecare segment de nișă, dar parcă niciodată nu s-a potrivit mai bine un SUV printre cerințele clienților. După succesul fulminant avut cu SUV-ul coupe C-HR și ultima generație RAV4, era timpul ca japonezii să prezinte un model ce se integrează perfect între cele două. Știu multe voci care spuneau că C-HR era perfect dacă avea mai mult spațiu. Sau dacă RAV4 era ceva mai compact, mai bun pentru oraș. Toate aceste cerințe se transformă într-un nume de legendă, care va continua să devină un bestseller, dar de această dată, mai practic.
Toyota a decis să folosească numele Corolla pentru un SUV care de fapt imprimă toată filozofia modelului legendar nipon, dar în forma unui model mai înalt și mai robust. Totodată se integrează foarte bine cu noua nomenclatură a SUV-urilor, începută cu Yaris Cross, Aygo X (citit cross) iar acum Corolla Cross. Cu toate acestea, nu prea împarte elemente de design cu fratele hatchback, ci vine cu o indentitate nouă, la fel ca Yaris Cross. De fapt, noua Corolla Cross preia unele elemente de la RAV4, mai ales în zona grilei frontale. E interesant că în acest segment, rivalitatea e la cote foarte înalte, absolut fiecare producător auto având un model. Misiunea modelului Corolla Cross este destul de dificilă, mai ales privită la nivel de design. Spun asta deoarece nu iese cu ceva în evidență. Totuși, nu cred că asta era intenția Toyota, nici cerințele clienților. Filozofia intrării în acest segment nu a fost ca în cazul noii generații KIA Sportage, de exemplu, care a mizat complet pe design original și spectaculos, părțile tehnice fiind lăsate pe locul 2. În schimb, Corolla Cross vrea să atragă clienții, mai ales ca un model extrem de competitiv.
Probabil nici culoarea argintie a caroseriei nu a ajutat prea mult la impactul vizual, într-un fel, noua Corolla Cross se ”pierde” în peisajul urban. Blocurile optice mari și alungite sunt complet noi, la fel și semnătura luminoasă. Îmi place foarte mult cum se văd LED-urile luminilor de zi. Grila este de mari dimensiuni, cumva orientată în jos, ceea ce îi oferă mașinii un aspect mai robust, mai agresiv, de SUV. Profilul mașinii mă duce cu gândul la o combinație între un Yaris Cross și un RAV4, mai ales în dreptul aripilor, unde și Corolla Cross vine cu protecții din plastic negru. Toate liniile sunt destul de clare și curate, fără artificii inutile, nici măcar linia geamurilor nu este foarte arcuită. Cel mai mult mă bucură că toate elementele de design sunt proporționate. Capota e suficient de lungă, plafonul suficient de lung și drept, jantele au dimensiunea bună, iar luneta are înclinația bună. Posteriorul este chiar mai simplu decât partea frontală. Blocurile optice sunt relativ înguste, dar cu un design ce nu prea amintește de alte modele Toyota. Poate din unele unghiuri ar putea fi confundat chiar cu un Maserati Grecale. Poate. În rest posteriorul este lipsit de originalitate, cel puțin față de un C-HR, care și acum arată la fel de modern și proaspăt.
Toyota Corolla Cross este automobil cu un design corect, fără artificii, designerii mergând pe rețeta sigură. Sincer să fiu, nici nu mai trebuia să vină cu ceva foarte diferit. Toyota a uimit până acum cu mai toate SUV-urile din ultima vreme, C-HR fiind primul pe listă, urmat de RAV4 cu design-ul său mult diferit față de generațiile precedente, iar Yaris Cross a deschis drumul către crossovere bazate pe hatchback-uri, dar cu identitate diferită. Așa cum spuneam undeva mai sus în articol, noul model de SUV mizează pe alte aspecte.
Mulți clienți se plângeau că sistemul de infotainment în SUV-urile Toyota este cam învechit sau că grafica lasă de dorit, dar acum, pot să spun cu mâna pe inimă, că în noua Corolla Cross este cel mai bun ecran din câte am văzut până acum la acest nivel de preț. Este incredibil cât de rapid se simte, cât de intuitiv și lizibil se vede, iar grafica este la nivel cu ceea ce a prezentat Lexus anul acesta. Restul design-ului interior este ceva mai sobru, mai întunecat, dar ai la îndemână aproape tot ce îți dorești, iar din acest motiv ergonomia este foarte bună. Dacă totul e concentrat pe acel ecran poziționat deasupra consolei centrale, atunci nu prea mai ai nevoie de alte informații în alte părți. Totuși, comenzile climatizării sunt în continuare butoane fizice, iar asta este un mare plus. Inclusiv instrumentarul de bord este acum complet digital, cu grafică excelentă, pe care sunt afișate toate informațiile despre condus. Mi se pare că noua Corolla Cross este cea mai tehnologizată Toyota din ultima perioadă, dar într-un pachet ceva mai ”rezervat”. Se pare că acestea au fost cerințele clienților, iar inginerii asta au oferit. Îmbunătățiri majore pe toate planurile, dar să rămână în continuare un produs autentic Toyota.
Dacă peste design și tehnologie putem vorbi și din punct de vedere subiectiv, atunci când e în discuție trenul de rulare, se vede cel mai bine direcția Toyota. Spuneam la un moment dat că noua Corolla Cross este cel mai importat model Toyota în viitorul apropiat. Știu că urmează să vedem foarte multe SUV-uri electrice bZ4X, iar mulți ar spune că acesta este cel mai important model pentru că urmează să intrăm în era electricelor, iar bZ4X este primul model full-electric pentru Toyota, dar totuși sunt de părere că majoritatea clienților nu sunt pregătiți să treacă complet la electrificare. Încă modelele hybrid sunt la mare căutare, iar Corolla Cross Hybrid folosește a cincea generație a sistemului hybrid și de baterii. Asta înseamnă un set de baterii li-ion mai ușoare, care pot funcționa mai îndelungat, iar în regim de condus normal, te trezești că rulezi mai mult din jumătate din timp doar electric. Majoritatea clienților de modele hybrid conduc preponderent în oraș și ocazional ies la un drum lung. Pe noua Corolla Cross Hybrid s-a montat un nou motor pe benzină, de această dată cu cilindreea de 2 litri, împreună cu un motor electric, care împreună produc 199 de cai putere. Acest combinație mai este prezentă și pe versiunea mai puternică a lui C-HR. Totuși, în Corolla Cross se simte chiar mai eficient, pe când în C-HR mai sportiv. Cred că ține și de setările date transmisiei și direcției.
Chiar dacă noua unitate este performantă, trebuie doar să te uiți la acul vitezometrului cum crește foarte rapid, acest motor nu este unul carismatic. Nu este gândit pentru dinamică și sportivitate, în ciuda puterii de 200 de cai. În Corolla Cross accentul este pus pe rulare îndelungată exclusiv în modul electric. Sincer nu știu dacă există o autonomie declarată doar în electric, dar după aproximativ 200 de kilometri rulați în noua Corolla Cross, în condiții de trafic mixt, consumul îmi arăta 5.2 l/100 km, iar de fiecare dată când mă uitam în instrumentarul de bord, mașina mergea electric. Doar la depășiri sau la o apăsare mai puternică a pedalei de accelerație, atunci simți prezența motorului termic. De la volan, Corolla Cross se simte mai mare și mai impozantă decât un C-HR. Chiar te simți ca într-un SUV, nu un hatchback. Al doilea as din mâneca acestui SUV este spațiul interior. Pasagerii față, dar și cei spate sunt răsfățați din plin cu spațiu atât la cap cât și la umeri, iar portbagajul este mai mult decât încăpător pentru o familie cu 4 membri. La condus, Corolla Cross Hybrid nu se simte la fel de dinamică, natura mașinii este mai mult pe partea relaxată, corectă, cu direcția cam vagă și cu un caracter neutru.
Sunt 3 moduri de rulare, la fel de cunoscute și anume ECO, unde accelerația e greoaie, iar motorul electric este mult mai prezent. Apoi avem modul NORMAL unde ei bine, totul e… normal, adică ambele motoare funcționează în armonie, nici nu știi când pornește unul sau celălalt, iar modul SPORT, care oferă sensitivitate la accelerație, iar atunci simți că mașina trage mai tare. Niciodată nu vei simți transmisia CVT, indiferent cu ce viteză rulezi. Se simte exact ca o electrică cu o singură treaptă, dar ceva mai gălăgioasă.
Noua Toyota Corolla Cross Hybrid va fi un bestseller practic. Trenul de rulare este principalul atu, deoarece japonezii au o adevărată notorietate în sisteme hybrid, iar această generație este cea mai avansată și cea mai eficientă de până acum. O altă revoluție este la nivelul tehnologiei de bord, cu acel ecran care este atât de clar, orice informație vine rapid, se mișcă bine, iar harta e genială. Prețul se încadrează exact între rivali, începând de la 36.000 euro, iar o Corolla Cross așa cum o vrei va fi în jur de 40.000 euro. Modelul Corolla este cel mai vândut automobil din toate timpurile, în diferitele sale forme. Sunt curios cât va trece până când Corolla Cross va deveni un brand în sine.
Toyota Corolla Cross Hybrid oferit pentru test drive de Toyota Timișoara
Fotografii realizate de Adrian Moga