Tineret – Volvo XC40 vs Audi Q3
Am 30 de ani. Nu mai sunt acel ”tânăr”, dar sunt suficient de tânăr pentru ca producătorii auto să construiască mașini pentru generația mea. Când ai schimbat al treilea prefix, lumea vrea să ai deja un job bine plătit, probabil într-o multinațională, un copil, eventual altul pe drum și chiar dacă stai în chirie, trebuie să conduci un SUV compact. Nu unul mare, acela e pentru cei trecuți de 45 de ani, care au casă cu garaj. Trebuie să fie un SUV care putea foarte bine să fie un hatchback, unde garda la sol mai mare îți inspiră siguranță, dar care te ajută pentru cele trei weekend-uri pe an când mergi la munte și stai în coloană pe vreun DN. Poate sunt mai cârcotaș, dar deocamdată nu văd rostul unui SUV compact. Totuși, încă nu am adunat nicio altă cifră după magicul 30, așa că poate mai aștept.
Asta nu înseamnă că nu pot să le conduc, chiar să îmi fac o părere obiectivă despre SUV-uri de mici dimensiuni. Iar pentru a fi cât de cât pe placul meu, am ales două reprezentate cât se poate de potrivite. Nou venitul Audi Q3, cu un design mult mai bărbătesc și mai modern față de generația precedentă și Volvo XC40, probabil singurul SUV din clasă care chiar îmi inspiră SUV, nu doar hatchback înălțat. Totodată Audi Q3 reprezintă cea mai nouă intrare în acest segment, unde Volvo XC40 deține titlul de ”Mașina anului în Europa”. Cel puțin pentru 2019 nimeni nu îi poate lua această coroană, dar noul Q3 vine cu o mulțime de ași în mânecă. Dar să începem cu Volvo.
Ambele mașini au o poziție la volan foarte apropiată, cu toate că în Audi poți să-ți cobori scaunul șoferul ceva mai jos. Chiar dacă este numai un 1-2 cm, senzația de sportivitate este mai accentuată. Dar asta era de așteptat. Volvo nu și-a asumat niciodată rolul de model sportiv, mai ales când discutăm despre SUV-uri. O astfel de caroserie trebuie cumpărată pentru spațiul interior, pentru confort, consum redus și costuri de întreținere. Numai că despre aceste lucruri puteți citi oriunde altundeva. Aici mă interesează în care mașină aș parcurge mulți kilometri.
Și instant apar diferențele între cele două modele. După întreg scandalul Dieselgate și nevoia tot mai mare pentru stoparea poluării, modelul de test a celor de la Audi era echipat cu un motor pe benzină. Având noua nomenclatură 40 TFSI, acest motor produce 190 de cai putere și 320 Nm, deci se încadrează în media clasei. Cilindreea de 2 litri înseamnă că Q3 vine standard cu tracțiune integrală quattro. Se pare că denumirea 40 TFSI are succes pe partea de marketing, când am primit două întrebări de genul: ”Cât e impozitul la asta?” sau ”Ești tot prin benzinării cu motorul ăsta”. Realitatea ne arată că Audi Q3 40 TFSI accelerează până la 100 km/h în 7.4 secunde și se oprește din accelerat la 220 km/h. Încă o dată, valori care nu impresionează, dar nici nu sunt slabe.
Competitorul din acest test, se bazează tot pe un motor de 2 litri, tot 190 de cai putere, iar pentru că încă există cerere foarte mare, mai ales pe piața noastră, XC40 D4, este alimentat cu motorină. Asta înseamnă un cuplu mai mare, de 400 Nm. Cu toate acestea, timpul de accelerare până la 100 km/h este mai slab, de 7.9 secunde. Într-un astfel de comparativ, motorul diesel se simte mai puternic doar în zona de mijloc a turometrului, dar Audi Q3 poate să urce mai mult în ture, deci să câștige câteva zecimi de secundă. Suedezii au anunțat că această generație de motoare diesel este ultima pe care o vor dezvolta, trecând ulterior exclusiv la motoare pe benzină și electrice sau plug-in.
Dar accelerația este doar jumătate de poveste. Fiecare mașină vine cu propriile setări. Sunt convins că un Volvo cu jante mai mici s-ar descurca mai bine sau un Q3 cu niște suspensii mai moi s-ar apropia de confortul modelului suedez, dar în felul acesta, vedem ceea ce vrea să ne transmită producătorul despre SUV-ul lor. Volvo XC40 vine cu o platformă complet nouă, special gândită pentru acest model, ceea ce înseamnă că spațiul interior este mult mai bun, rigiditatea caroseriei este crescută, confortul exemplar, chiar și pe jantele imense. Dacă vrei să conduci relaxat, într-un spațiu plăcut, fără să te gândești la viraje strânse, atunci Volvo este mașina pentru tine. Pe parcursul testului, am simțit de multe ori subvirare, poate și din cauza suprafeței asfaltului, era o zi ploioasă, dar feedback-ul prin volan era mult prea vag ca să îmi dau seama ce fac roțile față. Mă trezeam că frânez mult prea mult înainte de orice viraj, deoarece simțeam că mașina are un elan prea mare. Îți trebuie o stare aparte să încerci să conduci la limită Volvo XC40. Mașina nu vrea să mergi tare. Totul este cu timp, relaxat, fără grabă. Tocmai din acest motiv, levierul schimbătorul de viteze nu are modul sport, trebuie să treci prin fiecare treaptă separat, nu poți sări din P în D, de exemplu, iar motorul, chiar dacă potent, este taxat în performanțe de cutia de origine Aisin. Dacă înveți să o gestionezi din pedala de accelerație, atunci devine foarte confortabilă, dar în niciun sens agresivă.
Poate că este motorul pe benzină sau poate este doar faptul că senzația de la volan este mai sportivă, dar mi-a plăcut mai mult să conduc Audi Q3. Cutia de viteze este mult mai bine conectată la motor, sunetul mai plăcut, iar direcția mult mai precisă. Pe accelerări, Audi Q3 era și se simțea mai rapid. Cum spuneam, Q3 avea jante mai mici, ceea ce poate ajutau la accelerări mai rapide. În modul Dynamic, se simțea o diferență, iar Q3 are modul sport pentru cutia de viteză. Din multe puncte de vedere, Audi Q3 se simțea mai mult ca hatchback, decât SUV. Pe când Volvo era caroseria aceea înaltă, impunătoare, confortabilă.
Într-un fel, trebuia să ne așteptăm la acest verdict. În această clasă sunt atât de mulți competitori și fiecare propune și vine cu setări proprii. Poate că BMW X1 sau Jaguar E-Pace sunt mai sportive decât Q3, dar nu cred că alt SUV compact premium este mai relaxant și mai confortabil decât Volvo XC40. Ambele se axează spre publicul tânăr. Totul depinde de tine și de cât de tânăr te simți.
Volvo XC40 D4 oferit pentru test drive de Volvo Timisoara si Volvo Romania
Audi Q3 40 TFSI oferit pentru test drive de Audi Timisoara