Test drive: Renault Kadjar
Mai ţineţi minte modelul Koleos? Acel SUV care trebuia să readucă Renault în clasa automobilelor de teren, dar care se pretează şi pentru oraş? Ei bine, nu e problemă dacă nu îl ştiţi, pentru că a fost un dezastru. Nu doar din punct de vedere estetic şi tehnologic, dar şi datorită vânzărilor foarte slabe. Poate primele două criterii au fost decisive pentru clienţi. Nu ştiu câte se află pe străzile din Europa de Vest, dar în România, Koleos este mai rar decât un Rolls Royce. Asta în principal faptului că Renault Koleos nu ştia unde să se poziţioneze. La fel s-a întâmplat şi cu predecesorul acestuia, Renault Scenic RX4. Poate că exista cineva care să treacă peste aspectul bombat şi total anapoda, dar clientul tot nu ştia ce şi-a cumpărat, Koleos fiind poziţionat exact între segmente. Nu a mai contat nici faptul că a fost dezvoltat în colaborare cu Nissan, care, vorba aia, ştie câte ceva despre SUV-uri. După mai bine de 8 ani, Renault încearcă din nou marea cu sarea, dar de această dată şi-a făcut temele mult mai bine.
Beneficiind de alianţa Renault-Nissan, francezii au luat platforma celui mai bine vândut SUV compact, Nissan Qashqai, despre care am scris aici, făcându-l franţuzesc. Din start, Renault vine cu un mare avantaj. Noul Kadjar se poziţionează perfect în segmentul C al SUV-urilor de oraş, rivalizând implicit cu “fratele” Qashqai, dar şi cu modele cunoscute precum Ford Kuga, noul Hyundai Tucson sau chiar Volkswagen Tiguan. Acum, SUV-ul Renault este într-o companie selectă, care atrage cumpărători, dar datorită logo-ului, poate fi vândut mai ieftin. Ce reţetă mai bună vreţi?
Până la modelul Koleos, Renault nu a avut un SUV în adevăratul sens al cuvântului, dar dacă ne gândim că nici Koleos nu era nici una, nici alta, astăzi avem în faţa ecranelor, adevăratul SUV Renault. Pornind de la platforma compactă a unui Nissan Qashqai, şi desenat de talentatul Laurens van den Acker, responsabil şi de Clio IV, noul Kadjar arată foarte foarte bine. Indiferent că îl priveşti în fotografii sau îl vezi de aproape. Apropo de fotografii, este una dintre cele mai fotogenice automobile. Indiferent cum îl aşezi, iese bine în poze. Acest lucru este datorat noului limbaj de design a francezilor, unde calandrul este foarte bine definit, “romb-ul” Renault de dimensiuni generoase tronează în mijlocul părţii frontale. Este un design relativ simplu, aparent fără artificii, dar detaliile îl diferenţiază de restul competitorilor. Blocurile optice spre exemplu, sunt suficient de înguste cât să pară foarte dinamice, iar LED-urile care iluminează pe timp de zi urmează linia farurilor în forma literei “C”. Partea inferioară a bării frontale este de culoare neagră pentru protecţie atunci când ieşim în afara asfaltului. Totuşi, datorită design-ului sportiv, bara frontală coboară foarte jos, iar unghiul de trecere nu este foarte bun. Este totuşi suficient pentru capacităţile maşinii. Probabil cel mai plăcut aspect al noului Kadjar este desenul profilului. Acesta aminteşte oarecum de cel al “fratelui” Qashqai, prin pasajele bombate ale roţilor, dar apreciez şi linia inferioară a geamurilor. Aceasta urcă frumos spre posterior. Un alt element spectaculos, început de Clio IV, este tăietura de la baza portierelor. Arată foarte dinamic, iar pentru Kadjar aceasta oferă protecţie pentru lovituri. Mă bucură faptul că încă din această clasă, relativ mică, producătorii optează pentru jante cu diametru cât mai mare. Kadjar foloseşte anvelope de 19 inch. Nu sunt cele mai practice, dar arată atât de bine. Dacă nu veţi folosi această maşină pe drumuri proaste, este opţiunea care trebuie bifată neapărat. Privit din lateral, nu se prea observă, dar dacă ne mutăm privirea spre posterior, vedem că acele jante, chiar dacă sunt mari în diametru, nu sunt foarte late, iar cauciucul are un talon parcă prea mic, ceea ce îl face să arate disproporţionat. Totuşi desenul blocurilor optice, inspirat de la Captur arată bine. Deschiderea portbagajului este amplă, datorită capacului care se întinde până la numărul de înmatriculare. Tot din spate mai vedem “umerii” proeminenţi. Kadjar este un SUV foarte frumos, bine proporţionat, iar acum Renault chiar are cu ce se lăuda în acest segment.
Dacă la exterior Kadjar mai aminteşte de modelul pe care este bazat, Qashqai, la interior lucrurile se schimbă puţin. Bineînţeles, găsim acelaşi layout cu ecranul sistemului media în mijlocul bordului, dar fiecare element este nou. Şi este nou şi în gama Renault. Consola centrală este oarecum simplă, negăsindu-se foarte multe butoane, totul este preluat de ecranul touch screen, iar instrumentarul de bord este complet digital. În spatele volanului găsim un ecran pe care este afişat vitezometrul, temperatura apei şi nivelul combustibilului. Interesant că nu am găsit afişaj pentru turometru. Mi s-a spus că există, dar eu sunt mai atehnologic să mă descurc. Am apreciat design-ul volanului, care este teşit în partea inferioară şi oferă o priză foarte bună. De asemenea scaunele îmbrăcate în piele erau foarte confortabile, mai mult decât sportive. Poziţia la volan era tipică pentru un automobil cu gardă la sol mărită. Stai ceva mai sus de volan, ceea ce înseamnă că nu simţi foarte sportiv maşina. Oricum materialele sunt foarte bune pentru un Renault, cu plastice moi în zonele de contact, în rest piele şi imitaţie de aluminiu foarte bine realizată. Renault Kadjar are un preţ de pornire de aproximativ 18.000 de euro, ceea ce înseamnă că poate intra în concurenţă şi cu Dacia Duster. Sincer mi-ar fi plăcut să conduc Kadjar şi în varianta de bază, pentru că modelul pus la dispoziţie de AutoEuropa Timişoara era în echiparea cea mai bogată, care dispune chiar şi de plafon panoramic. Preţul final urcă la aproximativ 25.000 de euro, dar sincer nu mai îţi doreşti nimic de la interiorul unui Kadjar. În plus, pentru aceşti bani primeşti şi cel mai puternic motor diesel disponibil. 1.6 litri şi 130 de cai putere.
Aceasta este cuplat la o transmisie manuală cu 6 rapoarte, iar levierul schimbătorului de viteze este foarte precis, chiar dacă etajarea este cam lungă. Renault a setat în acest fel cutia de viteze pentru un consum mai mic de carburant. Cum spuneam, poziţia la volan este înaltă şi oferă vizibilitate foarte bună de jur împrejur, dar nu favorizează condusul sportiv. Poţi să te aventurezi pe drumuri virajate, dar să nu-i atingi limitele. Totuşi datorită anvelopelor cu talon mic, aderenţa este bună, iar ruliul scăzut. Motorul diesel de 130 de cai putere este destul de vânjos, cu toate că, ciudat, doar la viteze mai ridicate, l-am simţit că te împinge în scaun. Aceasta ajută foarte mult pe drumuri deschise, când încercăm o depăşire. La plecările rapide de pe loc, acesta trage liniar, fără bruscări, aproape că simţi că se chinuie, dar la o privire în vitezometru, vezi că te înşeli. Prima “sută” se realizează într-un decent 10.5 secunde, iar viteza maximă este de doar 190 de km/h. Aceste performanţe sunt penalizate şi de greutatea de peste 1.6 tone. Dar să fim serioşi, Kadjar nu se adresează persoanelor care caută performanţe superioare, ci pentru cei care vor confort, fără grija drumurilor mai proaste.
Chiar dacă rulezi pe asfalt sau vrei să mergi în soft off-road, Kadjar îţi pune la dispoziţie sistemul 4×4 inteligent preluat de la Nissan. Pentru momentele când aderenţa este scăzută sau doar vrei mai multă stabilitate, selectorul trece în modul Auto, iar atunci cuplul este transmis inteligent între roţi, pentru aderenţă superioară. Există şi un mod LOCK, unde toate cele 4 roţi trag simultan. Sistemul este foarte bun pentru momentele când te împotmoleşti în noroi sau zăpadă sau vrei să urci o pantă mai abruptă. Totuşi nu te aventura prea serios, pentru că totuşi vorbim de un automobil gândit mai mult pentru oraş, iar capacităţile de trecere sunt limitate. La acest capitol, Dacia Duster este superior.
Primul SUV adevărat venit din partea francezilor de la Renault are toate atributele să fie un bestseller. Până şi sloganul de promovare îţi spune: “Stop watching”! Nu te mai uita în altă parte. Ai găsit SUV-ul complet. Este interesant de văzut ce impact va avea la public un SUV din segmentul C, cu siglă Renault şi un preţ mai mare decât sunt obişnuiţi clienţii. Dacă ar fi să ne luăm după modelul Qashqai, şi ar trebui, acesta este în continuare liderul segmentului, în ciuda preţului de peste 30.000 de euro. Renault ar trebui să folosească asemănarea cu Nissan Qashqai, dar mai ieftin, pentru a atrage clienţi. Asta dacă nu te atrage deja design-ul spectaculos.