Nu cred că există om, pasionat de maşini sau nu, care să nu aprecieze legendarul Mercedes Benz G-Class. Până şi această literă are o rezonanţă aparte. Nu degeaba toate SUV-urile din Stuttgart au acum numele începând cu această literă. Dar G-Class este un automobil aparte. Cu toate că arată vechi, are un şarm puternic. În al doilea rând este scump. Extrem de scump. Dar asta se datorează faptului că încă este construit manual. Toate maşinile construite manual sunt scumpe. Din cauza asta, sunt destul de puţini cei care experimentează cum e să deţi un G-Class. Pentru restul, Mercedes Benz le-a propus un model ce voia să fie în spiritul acelui offroader, dar care era mai mic şi bineînţeles, mai ieftin. Folosind nomenclatura de atunci, l-au botezat GLK. Prima generaţie GLK era pătrăţoasă şi nu se încadra deloc în segmentul SUV-urilor compacte, acolo unde BMW X3 dicta ce se întâmplă. Cu toate acestea, GLK mă atrăgea. Era diferit. Dar e una să fii diferit într-o ligă doar a ta, cu e marele G-Class şi cu totul alta să fii altfel, atunci când concurenţii oferă ceva ce toată lumea vrea.
Din păcate pentru unii, din fericire pentru alţii, Mercedes Benz a realizat că SUV-ul compact GLK nu are sorţi de izbândă în această configuraţie. În anul de graţie 2016, facem cunoştinţă cu noul GLC, un automobil ce la prima vedere nu m-a impresionat deloc, dar după un test amănunţit, am început să îl apreciez şi să-i văd adevărata valoare şi esenţă.
Anul trecut Mercedes Benz a schimbat nomenclatura modelelor sale, SUV-urile fiind cele mai “afectate”. Am pus între ghilimele, pentru că după un timp de acomodare, îţi dai seama că sună foarte bine şi foarte logic. Astfel, maşina din testul de astăzi, este bazată pe platforma Clasei C. De la acesta preia şi o mulţime de elemente stilistice, fapt pentru care aş putea spune că e un SUV frumos, dar care nu mai e un GLK. Dar aici aş face prima greşeală de interpretare a maşinii. Aproape nicăieri pe marele internet nu am văzut spunându-se că GLC este succesorul GLK-ului. Cumva este ciudat, dar GLC este atât de diferit, încât ar putea fi considerat un model complet nou în gamă.
Urmând linia de design câştigătoare, începută cu S-Class, toate modele Mercedes Benz ce l-au precedat pe acesta pot fi catalogate drept “one design fits all”. Nu credeam că aceleaşi faruri, grilă şi ornamente ce le vezi prima dată pe un sedan, se vor potrivi şi pe un SUV. Dar designerii Mercedes Benz au reuşit cumva să deseneze o caroserie extrem de frumoasă pentru un SUV, chiar dacă liniile sunt mai feminine, noul GLC debordează de eleganţă, este mult mai pretabil pentru zonele urbane. Cum spuneam, este atât de diferit de vechiul GLK, încât noul GLC l-aş putea compara acum cu un GLE. Blocurile optice ce folosesc tehnologie LED sunt preluate atât de la Clasa C, cât şi de la fratele mai mare GLE, sunt o idee mai mici, dând impresia de masivitate a părţii frontale. Această impresie este accentuată de grila specifică noilor modele Mercedes Benz, dar la GLC, lamelele cromate sunt foarte agresive. Cu toate că nu am avut la test varianta mai sportivă, cu kit AMG, GLC-ul nostru a avut o opţiune destul de rară în segment. Pachetul Off Road Engineering vine să schimbe atât aspectul cât şi performanţele. Cei care optează pentru acest pachet, primesc o bară frontală cu protecţii suplimentare din metal cromat, care din punctul meu de vedere arată extraordinar de bine pe culoarea maronie a caroseriei. Privit din lateral, GLC-ul cu pachetul off road este mai înalt cu 20 de mm faţă de un model standard, iar pentru că maşina de test avea jante de doar 17 inch, talonul mare al anvelopelor facea ca maşina să pară un off roader adevărat. Susţin în continuare că profilul noilor modele Mercedes Benz este mult prea simplu, dar până la urmă, mi-am dat seama că este doar o chestiune de gust. Din profil se vede cel mai bine diferenţa dintre un GLC şi vechiul GLK. Pe maşina noastră de test, linia cromată ce înconjoară geamurile laterale contrastează puternic cu nuanţa caroseriei, şi ne lasă să vedem cât mai bine linia nouă a plafonului. Aceasta este foarte curbată spre stâlpul al treilea, asemănătoare cu cea a unui sedan. Cumva această soluţie este complet nouă în segmentul SUV-urilor Mercedes Benz. Nu ştiu să mai fie la alt SUV. Fiind construit pe baza Clasei C, dar fiind un SUV, adică cu mai mult spaţiu interior, GLC preia de la break-ul C-Class forma stopurilor. Acestea sunt alungite şi foarte bine proporţionate în design-ul relativ simplu al părţii posterioare, unde se remarcă doar difuzorul spate, cu protecţie din aluminiu. Totuşi, probabil că în poze nu pare, dar GLC este foarte masiv privit din spate. Nu de puţine ori a fost confundat cu un GLE din cauza proporţiilor.
Ca să ne dăm seama mai bine de design-ul noului GLC, trebuie să analizăm filozofia din spate. Lumea nu mai vrea un offroader mic şi robust. SUV-urile compacte sunt folosite acum pentru a merge la mall, cu cât mai mulţi prieteni, să poţi să parchezi şi în faţa teatrului, fără să te simţi jenat că nu ai “îmbrăcămintea” potrivită, într-un fel, SUV-ul compact de la Mercedes trebuia urbanizat. Iar dacă asta a fost ideea din spatele design-ului, trebuie să recunosc că le-a ieşit de minune. GLC este mult mai elegant, aş putea spune cel mai elegant din segment, debordează de calitate, iar din foarte multe unghiuri, de lux. Ar putea trece foarte uşor drept un automobil mult mai scump şi mai impunător.
Pentru că la exterior şi pierdut din spiritul aventurier, acum cei de la interior aveau nevoie de mai mult lux. Iar cum Mercedes Benz avea deja în “ogradă” una dintre cele mai frumoase console centrale din segment, au montat bordul unui C-Class direct în GLC. Funcţionează bordul unui sedan luxos şi relativ sportiv într-un SUV? Ei bine, da. Asta înseamnă un design reuşit. Cred că m-a atras şi mai tare felul în care era configurat de Autoklass Timişoara acest GLC. Interiorul maro ar putea părea prea mult în combinaţie cu exteriorul de aceeaşi nuanţă, dar credeţi-mă, îi oferea o imagine foarte calitativă, luxoasă, premium. Consola centrală foarte lată se prelungeşte foarte frumos spre cotieră şi incorporează destul de puţine butoane. Sistemul de infotainment este controlat de rotiţa şi touchpad-ul din faţa cotierei. Nivelul calitativ la care a ajuns un GLC este absolut impresionant. Lemn sculptat în relief îmbracă mare parte a bordului şi a feţelor uşilor, iar unde nu găsim aluminiu, găsim piele de cea mai bună calitate, cusută cu aţă de culoare contrastantă. Fiecare buton este gândit pentru simţuri. De la cele ce acţionează geamurile electrice, până la cele ale climatizării, dar şi cele din mijlocul aeratoarelor.
Nu prea pot să dau un verdict în privinţa scaunelor, pentru că în dimineaţa în care am luat GLC-ul, m-a apucat o răceală de toată frumuşeţea, eram cuprins de febră şi mă dureau toate. Aşa că după o zi de test, nu ştiam dacă mă doare spatele de la scaun sau de la boală. Dar pot să spun că pielea se simţea foarte moale şi ofereau susţinere laterală decentă. M-a impresionat totuşi nivelul dotarilor ce se pot pune pe un astfel de SUV. În primul rând sistemul de sunet Burmeister, care pe lângă sunetul de înaltă fidelitate, are un design absolut genial, cu boxele din aluminiu (cred?) perforat, exact cum am văzut şi pe marele S-Class. Apoi cameră pentru marşarier, sistem de menţinere a benzii de rulare, sistem de parcare automată, dar şi iluminare ambientală cum regăsim la modele mult superioare.
Cu toate că noul SUV de la Mercedes Benz este gândit pentru oraş, avem totuşi în dotare pachetul offroad, care pe lângă faptul că face maşina să pară mai robustă, vine cu 4 moduri pentru teren accidentat. Era păcat să o duc doar pe asfalt, nu? Din păcate, relieful din zona Timişoarei nu este foarte spectaculos, aşa că m-am gândit să ajung la cel mai apropiat munte din zona. Exact la poalele oraşului Lipova. Până acolo aveam să dau peste autostradă, drum judeţean virajat şi asfaltat perfect, dar şi unul de-a dreptul “bombardat” de gropi, ca mai apoi să ajung prin noroi şi chiar să trec prin vaduri de râu.
Când am plecat la drum, prima impresie ce ţi-o oferă noul GLC este cât de silenţios e totul la interior. Geamurile sunt izolate termic şi acustic, iar împreună cu rafinamentul deosebit al construcţiei, rularea se face în confort şi linişte deplină. Poziţia la volan este asemănătoare cu cea dintr-un sedan, spre deosebire de un BMW X3, unde stai “deasupra” volanului. Pentru că stai mai jos în maşină, senzaţia de sportivitate este accentuată şi poţi să tragi mai tare de maşină pe viraje. Trebuie totuşi să te gândeşti că ai de a face cu o suspensie mai moale şi ceva mai înaltă, iar din cauza anvelopelor cu talon mare, ruliul şi aderenţa nu sunt cele mai bune. Cu toate că are la bază platforma noului C-Class, nu am simţit asemănări între cum se conduc cele două. GLC este clar orientat spre confort şi pe condus mai relaxat. El excelează în alte domenii. Chiar dacă am avut sub capotă motorul de 2.1 litri, de pe versiunea GLC 250d, ce dezvoltă 204 cai putere şi 500 Nm, aceste valori nu intervin brusc, nu se simt smuciri când accelerezi puternic, iar dacă nu te uiţi la vitezometru, ai putea spune că este chiar lent. Bineînţeles, aceste senzaţii sunt datorate sistemului de tracţiune integrală 4Matic, ce distribuie puterea uniform, dar şi de noua cutie automată 9G-Tronic, cu 9 rapoarte! Poate par prea multe pe o astfel de maşină, dar nu sunt indruzive deloc, funcţionează impecabil şi ştie tot timpul în ce treaptă de viteză trebuie să fie. La nevoie retrogradează câteva trepte şi nu urcă mult în treaptă dacă nu e nevoie. Din partea mea este un mare plus această cutie de viteze.
Din punctul meu de vedere, varianta GLC 250d este cea pentru care trebuie optat, pentru că oferă cu 34 de cai putere mai mult decât un GLC 220d, dar şi 100 Nm în plus, în condiţiile unui consum identic. Iar diferenţa de preţ între cele două este de aproximativ 2000 de euro. Trebuie doar să te gândeşti la ce vei folosi viitorul tău GLC, aşa vei ştii dacă alegi jante mai mari şi mai late, o suspensie mai joasă sau să bifezi opţiunea off road şi începi să te aventurezi aproape peste tot.
Clienţii de automobile premium, fie ele şi SUV-uri, nu îşi vor scoate în teren accidentat maşinile lor, dar le place să ştie că acestea pot. Ajuns în Lipova, după un traseu foarte confortabil, unde am văzut calităţile dinamice ale maşinii, m-am îndreptat către o pădure. Faptul că era soare şi frumos afară, chiar dacă nu eram cel mai sănătos, mi-a oferit un oarecare curaj. De pe malul pârâului ce străbate localitatea, am văzut un intrând. GLC cu pachetul off road oferă un unghi de atac mult mai bun, aşa că am început să urc digul. Sistemul off road are 4 funcţii, una pentru înclinaţii, pentru teren alunecos, pentru tractarea unei rulote şi una generală pentru off road. Sincer nu ştiu ce face cea pentru off road, dar nemaifiind pe asfalt am zis să o selectez. Cu acceleraţia constantă, am simţit cum botul maşinii se ridică, roata din dreapta faţă era în aer, iar cele din spate căutau aderenţă. Cu un sunet de metal pe metal, am simţit cuplul mare al motorului cum împinge maşina mai sus şi o scoate fără probleme. A fost o senzaţie interesantă, să stai cu maşina în unghiuri cât mai ciudate, cu noroi şi pietre pe dedesubt, iar de la volan să vezi doar lemn de frasin, aluminiu şi piele.
După ce am mai căutat câteva locaţii mai greu accesibile pentru poze, a sosit momentul să mă întorc, pe asfalt la Timişoara. Folosindu-se de Dynamic Select, GLC-ul poate fi sportiv sau economic. La întoarcere l-am lăsat în modul Eco, iar computerul de bord mi-a spus că am consumat doar 7.2 l/100 km. Asta în condiţiile unui condus departe de a fi bătrânesc.
A făcut bine Mercedes Benz că a urbanizat SUV-ul lor compact? Dacă stau bine să mă gândesc, atunci când am condus vechiul GLK, l-am simţit foarte învechit. Dar nu învechitul ăla cool, precum un G-Class, ci acel învechit care nu mai e modern, nu mai oferă confort utilizatorului. Toată gama Mercedes Benz s-a schimbat acum, totul spre mai bine, aşa că GLC-ul vine să completeze o reţetă ce s-a dovedit câştigătoare. Probabil îmi plăcea mai mult design-ul primei generaţii GLK, dar nu mi-aş fi dorit să deţin unul pe care să-l conduc zilnic. Faptul că GLC vine acum “de la oraş” îl face mult mai atrăgător în privinţa asta. Din surse, aflăm că GLC este cel mai bine vândut Mercedes din acest an. Dacă vânzările nu sunt elementul principal că o maşină este bună, nu văd ce ar putea fi altceva. Şi totuşi acum poţi să-ţi configurezo GLC-ul tău să îţi satisfacă toate nevoile.
Folosim cookie-uri ca sa stim cand ne accesati site-ul, modul in care interactionati cu noi, sa va imbogatim experienta ca utilizator si sa customizam relatia dvs. cu site-ul nostru.
Pentru a afla mai multe, faceti click pe sectiunile. De asemenea, puteti schimba setarile si preferintele dvs. Atentie insa, blocarea unor tipuri de cookie-uri poate afecta experienta dvs pe site-ul nostru si serviciile pe care vi le putem oferi.
Cookie-urile functionale
Aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile disponibile pe site-ul nostru și pentru a utiliza unele dintre funtionalitatile de baza ale site-ului.
Deoarece aceste cookie-uri sunt strict necesare pentru livrarea site-ului, nu le puteți refuza fără să influențeze funcționarea site-ului nostru. Puteți să le blocați sau să le ștergeți modificând setările browserului și blocând toate cookie-urile de pe acest site web.
Cookie-urile Google Analytics
Aceste cookie-uri colecteaza informatii care se utilizeaza individual sau agregat pentru a ne ajuta sa intelegem modul in care site-ul nostru este utilizat sau cat de eficiente sunt campaniile noastre de marketing, ajutandu-ne sa personalizam site-ul pentru a va imbunatati experienta. Dacă nu doriți să colectam date despre vizitele dvs pe site-ul nostru, puteți dezactiva urmărirea în browser-ul dvs. aici:
Alte cookie-uri externe
De asemenea, folosim diferite servicii externe cum ar fi Google Webfonts, Google Maps și furnizorii externi de video (YouTube sau Vimeo). Având în vedere că acești furnizori pot colecta date personale precum adresa IP, vă permitem să le blocați aici. Rețineți că acest lucru ar putea reduce semnificativ funcționalitatea și aspectul site-ului nostru. Modificările vor avea efect după ce reîncărcați pagina.