Test drive Mercedes-Benz GLC – Urbanizat

Nu cred că există om, pasionat de maşini sau nu, care să nu aprecieze legendarul Mercedes Benz G-Class. Până şi această literă are o rezonanţă aparte. Nu degeaba toate SUV-urile din Stuttgart au acum numele începând cu această literă. Dar G-Class este un automobil aparte. Cu toate că arată vechi, are un şarm puternic. În al doilea rând este scump. Extrem de scump. Dar asta se datorează faptului că încă este construit manual. Toate maşinile construite manual sunt scumpe. Din cauza asta, sunt destul de puţini cei care experimentează cum e să deţi un G-Class. Pentru restul, Mercedes Benz le-a propus un model ce voia să fie în spiritul acelui offroader, dar care era mai mic şi bineînţeles, mai ieftin. Folosind nomenclatura de atunci, l-au botezat GLK. Prima generaţie GLK era pătrăţoasă şi nu se încadra deloc în segmentul SUV-urilor compacte, acolo unde BMW X3 dicta ce se întâmplă. Cu toate acestea, GLK mă atrăgea. Era diferit. Dar e una să fii diferit într-o ligă doar a ta, cu e marele G-Class şi cu totul alta să fii altfel, atunci când concurenţii oferă ceva ce toată lumea vrea.

12921100_10206558163415222_1272223826_n Din păcate pentru unii, din fericire pentru alţii, Mercedes Benz a realizat că SUV-ul compact GLK nu are sorţi de izbândă în această configuraţie. În anul de graţie 2016, facem cunoştinţă cu noul GLC, un automobil ce la prima vedere nu m-a impresionat deloc, dar după un test amănunţit, am început să îl apreciez şi să-i văd adevărata valoare şi esenţă.

12921005_10206558166575301_695922076_n 12919297_10206558166495299_1238030834_n Anul trecut Mercedes Benz a schimbat nomenclatura modelelor sale, SUV-urile fiind cele mai “afectate”. Am pus între ghilimele, pentru că după un timp de acomodare, îţi dai seama că sună foarte bine şi foarte logic. Astfel, maşina din testul de astăzi, este bazată pe platforma Clasei C. De la acesta preia şi o mulţime de elemente stilistice, fapt pentru care aş putea spune că e un SUV frumos, dar care nu mai e un GLK. Dar aici aş face prima greşeală de interpretare a maşinii. Aproape nicăieri pe marele internet nu am văzut spunându-se că GLC este succesorul GLK-ului. Cumva este ciudat, dar GLC este atât de diferit, încât ar putea fi considerat un model complet nou în gamă.

12939376_10206558166295294_49388565_n Urmând linia de design câştigătoare, începută cu S-Class, toate modele Mercedes Benz ce l-au precedat pe acesta pot fi catalogate drept “one design fits all”. Nu credeam că aceleaşi faruri, grilă şi ornamente ce le vezi prima dată pe un sedan, se vor potrivi şi pe un SUV. Dar designerii Mercedes Benz au reuşit cumva să deseneze o caroserie extrem de frumoasă pentru un SUV, chiar dacă liniile sunt mai feminine, noul GLC debordează de eleganţă, este mult mai pretabil pentru zonele urbane. Cum spuneam, este atât de diferit de vechiul GLK, încât noul GLC l-aş putea compara acum cu un GLE. Blocurile optice ce folosesc tehnologie LED sunt preluate atât de la Clasa C, cât şi de la fratele mai mare GLE, sunt o idee mai mici, dând impresia de masivitate a părţii frontale. Această impresie este accentuată de grila specifică noilor modele Mercedes Benz, dar la GLC, lamelele cromate sunt foarte agresive. Cu toate că nu am avut la test varianta mai sportivă, cu kit AMG, GLC-ul nostru a avut o opţiune destul de rară în segment. Pachetul Off Road Engineering vine să schimbe atât aspectul cât şi performanţele. Cei care optează pentru acest pachet, primesc o bară frontală cu protecţii suplimentare din metal cromat, care din punctul meu de vedere arată extraordinar de bine pe culoarea maronie a caroseriei. Privit din lateral, GLC-ul cu pachetul off road este mai înalt cu 20 de mm faţă de un model standard, iar pentru că maşina de test avea jante de doar 17 inch, talonul mare al anvelopelor facea ca maşina să pară un off roader adevărat. Susţin în continuare că profilul noilor modele Mercedes Benz este mult prea simplu, dar până la urmă, mi-am dat seama că este doar o chestiune de gust. Din profil se vede cel mai bine diferenţa dintre un GLC şi vechiul GLK. Pe maşina noastră de test, linia cromată ce înconjoară geamurile laterale contrastează puternic cu nuanţa caroseriei, şi ne lasă să vedem cât mai bine linia nouă a plafonului. Aceasta este foarte curbată spre stâlpul al treilea, asemănătoare cu cea a unui sedan. Cumva această soluţie este complet nouă în segmentul SUV-urilor Mercedes Benz. Nu ştiu să mai fie la alt SUV. Fiind construit pe baza Clasei C, dar fiind un SUV, adică cu mai mult spaţiu interior, GLC preia de la break-ul C-Class forma stopurilor. Acestea sunt alungite şi foarte bine proporţionate în design-ul relativ simplu al părţii posterioare, unde se remarcă doar difuzorul spate, cu protecţie din aluminiu. Totuşi, probabil că în poze nu pare, dar GLC este foarte masiv privit din spate. Nu de puţine ori a fost confundat cu un GLE din cauza proporţiilor.

12919036_10206558166695304_2003001794_n 12899752_10206558165215267_1407017507_n 12895455_10206558165055263_2048302195_n 12527888_10206558166055288_1945775021_n Ca să ne dăm seama mai bine de design-ul noului GLC, trebuie să analizăm filozofia din spate. Lumea nu mai vrea un offroader mic şi robust. SUV-urile compacte sunt folosite acum pentru a merge la mall, cu cât mai mulţi prieteni, să poţi să parchezi şi în faţa teatrului, fără să te simţi jenat că nu ai “îmbrăcămintea” potrivită, într-un fel, SUV-ul compact de la Mercedes trebuia urbanizat. Iar dacă asta a fost ideea din spatele design-ului, trebuie să recunosc că le-a ieşit de minune. GLC este mult mai elegant, aş putea spune cel mai elegant din segment, debordează de calitate, iar din foarte multe unghiuri, de lux. Ar putea trece foarte uşor drept un automobil mult mai scump şi mai impunător.

12899983_10206558162895209_1289852698_n Pentru că la exterior şi pierdut din spiritul aventurier, acum cei de la interior aveau nevoie de mai mult lux. Iar cum Mercedes Benz avea deja în “ogradă” una dintre cele mai frumoase console centrale din segment, au montat bordul unui C-Class direct în GLC. Funcţionează bordul unui sedan luxos şi relativ sportiv într-un SUV? Ei bine, da. Asta înseamnă un design reuşit. Cred că m-a atras şi mai tare felul în care era configurat de Autoklass Timişoara acest GLC. Interiorul maro ar putea părea prea mult în combinaţie cu exteriorul de aceeaşi nuanţă, dar credeţi-mă, îi oferea o imagine foarte calitativă, luxoasă, premium. Consola centrală foarte lată se prelungeşte foarte frumos spre cotieră şi incorporează destul de puţine butoane. Sistemul de infotainment este controlat de rotiţa şi touchpad-ul din faţa cotierei. Nivelul calitativ la care a ajuns un GLC este absolut impresionant. Lemn sculptat în relief îmbracă mare parte a bordului şi a feţelor uşilor, iar unde nu găsim aluminiu, găsim piele de cea mai bună calitate, cusută cu aţă de culoare contrastantă. Fiecare buton este gândit pentru simţuri. De la cele ce acţionează geamurile electrice, până la cele ale climatizării, dar şi cele din mijlocul aeratoarelor.

12674531_10206558162735205_116924301_n 12421795_10206558162855208_1131569725_n Nu prea pot să dau un verdict în privinţa scaunelor, pentru că în dimineaţa în care am luat GLC-ul, m-a apucat o răceală de toată frumuşeţea, eram cuprins de febră şi mă dureau toate. Aşa că după o zi de test, nu ştiam dacă mă doare spatele de la scaun sau de la boală. Dar pot să spun că pielea se simţea foarte moale şi ofereau susţinere laterală decentă. M-a impresionat totuşi nivelul dotarilor ce se pot pune pe un astfel de SUV. În primul rând sistemul de sunet Burmeister, care pe lângă sunetul de înaltă fidelitate, are un design absolut genial, cu boxele din aluminiu (cred?) perforat, exact cum am văzut şi pe marele S-Class. Apoi cameră pentru marşarier, sistem de menţinere a benzii de rulare, sistem de parcare automată, dar şi iluminare ambientală cum regăsim la modele mult superioare.

12900104_10206558165375271_943926998_n Cu toate că noul SUV de la Mercedes Benz este gândit pentru oraş, avem totuşi în dotare pachetul offroad, care pe lângă faptul că face maşina să pară mai robustă, vine cu 4 moduri pentru teren accidentat. Era păcat să o duc doar pe asfalt, nu? Din păcate, relieful din zona Timişoarei nu este foarte spectaculos, aşa că m-am gândit să ajung la cel mai apropiat munte din zona. Exact la poalele oraşului Lipova. Până acolo aveam să dau peste autostradă, drum judeţean virajat şi asfaltat perfect, dar şi unul de-a dreptul “bombardat” de gropi, ca mai apoi să ajung prin noroi şi chiar să trec prin vaduri de râu.

12939094_10206558164735255_1848239491_n Când am plecat la drum, prima impresie ce ţi-o oferă noul GLC este cât de silenţios e totul la interior. Geamurile sunt izolate termic şi acustic, iar împreună cu rafinamentul deosebit al construcţiei, rularea se face în confort şi linişte deplină. Poziţia la volan este asemănătoare cu cea dintr-un sedan, spre deosebire de un BMW X3, unde stai “deasupra” volanului. Pentru că stai mai jos în maşină, senzaţia de sportivitate este accentuată şi poţi să tragi mai tare de maşină pe viraje. Trebuie totuşi să te gândeşti că ai de a face cu o suspensie mai moale şi ceva mai înaltă, iar din cauza anvelopelor cu talon mare, ruliul şi aderenţa nu sunt cele mai bune. Cu toate că are la bază platforma noului C-Class, nu am simţit asemănări între cum se conduc cele două. GLC este clar orientat spre confort şi pe condus mai relaxat. El excelează în alte domenii. Chiar dacă am avut sub capotă motorul de 2.1 litri, de pe versiunea GLC 250d, ce dezvoltă 204 cai putere şi 500 Nm, aceste valori nu intervin brusc, nu se simt smuciri când accelerezi puternic, iar dacă nu te uiţi la vitezometru, ai putea spune că este chiar lent. Bineînţeles, aceste senzaţii sunt datorate sistemului de tracţiune integrală 4Matic, ce distribuie puterea uniform, dar şi de noua cutie automată 9G-Tronic, cu 9 rapoarte! Poate par prea multe pe o astfel de maşină, dar nu sunt indruzive deloc, funcţionează impecabil şi ştie tot timpul în ce treaptă de viteză trebuie să fie. La nevoie retrogradează câteva trepte şi nu urcă mult în treaptă dacă nu e nevoie. Din partea mea este un mare plus această cutie de viteze.

12939341_10206558167575326_964251317_n Din punctul meu de vedere, varianta GLC 250d este cea pentru care trebuie optat, pentru că oferă cu 34 de cai putere mai mult decât un GLC 220d, dar şi 100 Nm în plus, în condiţiile unui consum identic. Iar diferenţa de preţ între cele două este de aproximativ 2000 de euro. Trebuie doar să te gândeşti la ce vei folosi viitorul tău GLC, aşa vei ştii dacă alegi jante mai mari şi mai late, o suspensie mai joasă sau să bifezi opţiunea off road şi începi să te aventurezi aproape peste tot.

12910377_10206558167815332_69666813_n Clienţii de automobile premium, fie ele şi SUV-uri, nu îşi vor scoate în teren accidentat maşinile lor, dar le place să ştie că acestea pot. Ajuns în Lipova, după un traseu foarte confortabil, unde am văzut calităţile dinamice ale maşinii, m-am îndreptat către o pădure. Faptul că era soare şi frumos afară, chiar dacă nu eram cel mai sănătos, mi-a oferit un oarecare curaj. De pe malul pârâului ce străbate localitatea, am văzut un intrând. GLC cu pachetul off road oferă un unghi de atac mult mai bun, aşa că am început să urc digul. Sistemul off road are 4 funcţii, una pentru înclinaţii, pentru teren alunecos, pentru tractarea unei rulote şi una generală pentru off road. Sincer nu ştiu ce face cea pentru off road, dar nemaifiind pe asfalt am zis să o selectez. Cu acceleraţia constantă, am simţit cum botul maşinii se ridică, roata din dreapta faţă era în aer, iar cele din spate căutau aderenţă. Cu un sunet de metal pe metal, am simţit cuplul mare al motorului cum împinge maşina mai sus şi o scoate fără probleme. A fost o senzaţie interesantă, să stai cu maşina în unghiuri cât mai ciudate, cu noroi şi pietre pe dedesubt, iar de la volan să vezi doar lemn de frasin, aluminiu şi piele.

După ce am mai căutat câteva locaţii mai greu accesibile pentru poze, a sosit momentul să mă întorc, pe asfalt la Timişoara. Folosindu-se de Dynamic Select, GLC-ul poate fi sportiv sau economic. La întoarcere l-am lăsat în modul Eco, iar computerul de bord mi-a spus că am consumat doar 7.2 l/100 km. Asta în condiţiile unui condus departe de a fi bătrânesc.

12910958_10206558163055213_1452813155_n 12921004_10206558166135290_1628159832_n A făcut bine Mercedes Benz că a urbanizat SUV-ul lor compact? Dacă stau bine să mă gândesc, atunci când am condus vechiul GLK, l-am simţit foarte învechit. Dar nu învechitul ăla cool, precum un G-Class, ci acel învechit care nu mai e modern, nu mai oferă confort utilizatorului. Toată gama Mercedes Benz s-a schimbat acum, totul spre mai bine, aşa că GLC-ul vine să completeze o reţetă ce s-a dovedit câştigătoare. Probabil îmi plăcea mai mult design-ul primei generaţii GLK, dar nu mi-aş fi dorit să deţin unul pe care să-l conduc zilnic. Faptul că GLC vine acum “de la oraş” îl face mult mai atrăgător în privinţa asta. Din surse, aflăm că GLC este cel mai bine vândut Mercedes din acest an. Dacă vânzările nu sunt elementul principal că o maşină este bună, nu văd ce ar putea fi altceva. Şi totuşi acum poţi să-ţi configurezo GLC-ul tău să îţi satisfacă toate nevoile.

12935204_10206558165735280_1151551697_n 12939194_10206558162655203_1736606656_n 12939376_10206558166295294_49388565_n 12900193_10206558164415247_1630886764_n 12910244_10206558164535250_675284198_n 12910244_10206558167695329_901481253_n 12910251_10206558167175316_671547863_n 12899993_10206558167415322_2005104701_n 12899752_10206558165335270_2035726968_n

 

Mercedes Benz GLC 250d oferit pentru test drive de Autoklass Timişoara