Test drive Jaguar F-Pace

14011924_10207437616761006_1514167164_nE pentru prima dată când te urci într-un Jaguar, în toată istoria acestora de peste 80 de ani. Atunci când pronunţi numele Jaguar, te gândeşti la automobile sport, cu forme apetisante, maşini joase cu capote lungi, maşini ce stârnesc pasiuni atunci când le asculţi evacuarea. Jaguar crează maşini atât de legendare, încât superbul model E-Type este prezent în muzeul de artă modernă din New York, expus drept operă de artă. Trebuie să înţelegem că lumea se schimbă. Nu mai suntem în anii 50 când se punea accent pe romantism. Acum lumea vrea practicalitate. Iar pentru clienţii de automobile, cea mai bună caroserie este cea SUV. Totuşi, să pui în aceeaşi frază Jaguar şi SUV nu este atât de rău precum ar părea.

13936824_10207437616521000_785277811_nÎntr-o lume în care nu mai este loc să arunci un ac fără să dai peste un SUV, indiferent că vorbim de producătorii de masă, dar şi cei premium, Jaguar se pare că este ultimul venit în acest grup. Cu toate acestea, Jaguar a avut timp să studieze mai bine piaţa, să-şi facă intrarea triumfal. Dezvoltarea primului lor SUV a început acum mulţi ani, atunci având intenţia de a fi un SUV de familie, fără prea mare accent pe litera “S”. Între timp, celălalt producător premium, Porsche, a lansat superbul Macan, cu puternice valenţe sport, iar de atunci, toată dezvoltarea noului F-Pace a mers în direcţia acestuia. Mi se pare interesant cum Jaguar nu ascunde în nicio clipă faptul că SUV-ul lor este concurent direct al Macan-ului. Nici măcar nu se mai gândesc la competitorii tradiţionali BMW X3, Audi Q5 sau Mercedes Benz GLC.

13942707_10207437616961011_93092432_nPentru a ajunge cel mai sportiv SUV din gamă, Jaguar nu a apelat la “verişorii” de concern, Land Rover, specialiştii când vine vorba de automobile tot-teren, în schimb au folosit o arhitectură proprie, atât la caroserie, şasiu, dar şi sistem de tracţiune. Noul SUV Jaguar trebuia să se numească X-Type, făcând referire frumos la faptul că are tracţiune integrală, iar X-Type pare chiar un nume de SUV. În schimb, pentru a accentua latura sportivă, l-au botezat F-Pace. Instant, litera “F” de la Jaguar vine cu o rezonanţă aparte. F-Type este cel mai sportiv model al lor. Acum, ştiind clar intenţia britanicilor, noul SUV trebuia “împachetat” impecabil.

13942168_10207437616841008_672970428_nAm spus de nenumărate ori, îmi place foarte mult ce au făcut indienii de la TATA din Jaguar/Land Rover, încă de când i-au cumpărat. Investesc câţi bani au nevoie, fără să se implice vizibil în procesul de producţie. Fiecare model Land Rover/Range Rover este impecabil, atât din punct de vedere tehnologic, dar şi al design-ului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru ultimele modele Jaguar. Accentul pus pe design se vede. Fiecare model este frumos, armonios, distinctiv în comparaţie cu rivalii germani. Noul SUV nu putea să fie diferit la acest capitol. Munca designerilor britanici a fost lăudată şi apreciată, iar în unanimitate am spus că noul F-Pace este cel mai frumos SUV de pe piaţă. Indiferent de clasa din care face parte. Jocul proporţiilor şi a liniilor caroseriei este perfect.

Cum era normal, Jaguar F-Pace preia o mulţime de elemente de design de la fraţii sedan, XE şi XF, dar şi de la coupe-ul F-Type. Nici nu credeam că acelaşi design se potriveşte atât de bine pe o caroserie mai mare. Dar blocurile optice înguste şi agresive, grila ovală şi bara frontală foarte sportivă, ne demostrează că se poate. În funcţie de echipare, F-Pace îşi schimbă înfăţişarea. Maşina pe care o vedeţi în poze, este într-o echipare de vârf, ceea ce înseamnă că grila, prizele de aer şi partea inferioară a bării frontale sunt vopsite în argintiu contrastant cu restul caroseriei, în grilă şi prizele de aer avem plasă de tip “fagure” ce accentuează şi mai tare senzaţia de sportivitate, iar blocurile optice vin cu tehnologie full-LED, totodată şi un design interior diferit şi mai futurist, faţă de cele tradiţionale cu xenon. Privit din faţă Jaguar F-Pace este unul dintre cele mai frumoase, dar totodată agresive SUV-ul desenate vreodată. Şi apoi ne mutăm privirea spre profilul maşinii. Aici se vede cel mai bine jocul proporţiilor de care ziceam mai devreme. Atunci când a apărut prima dată, am crezut că este un SUV full-size, dar F-Pace este mai mic decât un Cayenne. Aceasta impresie este dată în special de jantele cu diametru ridicol de 21 de inch, opţional se pot monta şi unele de 22 de inch, dar şi de masivitatea profilului. Acesta este diminuat de linia foarte îngustă a geamurilor, dar şi de plafonul arcuit, ce se întinde spre posterior, aproape ca la un coupe cu patru portiere. Îmi place că, atunci când îl priveşti din profil se văd foarte frumos, atât blocurile optice faţă, cât şi cele spate. Din nou un unghi perfect pentru F-Pace. Posteriorul. Cu ale sale stopuri “furate” de la F-Type, lunetă îngustă şi “şolduri” mari, aceasta este o privelişte pe care o vor vedea cei mai mulţi. Poate îmi doream un alt design al evacuării, dar poate asta se va schimba la un posibil viitor F-Pace SVR.

14009783_10207437616320995_1179752833_n 13988859_10207437617281019_953698102_nDupă sesiunea foto avută cu noul F-Pace, mi-am dat seama că nu există unghiuri slabe/urâte. Că îl pozezi de sus, de jos, din lateral, din faţă, fiecare imagine îţi oferă o reacţie şi o senzaţie nouă. Parcă nu are sobrietatea unui model german, cum este X3 de exemplu, ci are o anumită “însufleţire” în desenul acestuia. Până la urmă, design-ul este subiectiv, dar vă rog să-mi arătaţi un SUV mai frumos decât acesta.

13942707_10207437616961011_93092432_nÎntr-un fel, interiorul contrastează cu exteriorul, pentru că la prima vedere pare desenat simplist, lipsit de inspiratie, dar dacă este configurat aşa cum trebuie, este un loc perfect. Bordul nu este masiv. Consola centrală este dominată de un ecran al sistemului de infotainment, iar sub acesta regăsim doar câteva butoane. Aproape toate comenzile maşinii sunt acţionate prin intermediul ecranului central, care este touch screen. Meniul necesită un timp de acomodare şi poate uneori funcţionează întârziat, dar aş putea zice că eu sunt obişnuit cu alte sisteme. La fel cum nu sunt obişnuit cu levierul cutiei de viteze, acea rotiţă pe care o învârţi să selectezi treapta, aş fi preferat un schimbător înalt, cum este cel de pe F-Type, de exemplu. Încă o dată, cred că este o chestiune de obişnuinţă. În schimb te obişnuieşti repede cu volanul sportiv, în spatele căruia găsim un instrumentar de bord complet digital. Acesta are mai multe moduri de redare a informaţiilor, cel preferat de mine a fost cel sport, unde aveam turometrul mare, poziţionat central. Cum spuneam, Jaguar F-Pace se situează undeva între clasele de SUV mediu şi mare, iar din acest punct de vedere, spaţiul interior este arhisuficient. Fiind un produs premium britanic, calitatea materialelor şi a finisării este de top. Din punctul meu de vedere, mult mai bună decât cea a multor rivali. Poate doar Porsche să fie mai sus, dar deja acolo vorbim de alt nivel de preţ.

13942731_10207437671082364_2136776455_n 13956855_10207437655201967_1422431667_nCând am cerut un Jaguar F-Pace pentru test drive, nu mă aşteptam să fie într-o astfel de echipare, de obicei variantele pentru test drive sunt ceva mai slabe, dar mă bucură când pot să văd tot ceea ce e disponibil pe o maşină şi apoi să-mi fac o părere dacă merită sau nu. Pe lângă faptul că modelul de faţă este “full cu piele şi trapă”, mai are un as în mânecă. Iar cu acesta duci orice “mână”. Este asul de pică. Un as de 700 Nm.

13942648_10207437651841883_1850086402_nPentru a oferi o variantă şi pentru rivalii BMW, Audi sau Mercedes Benz, Jaguar oferă pentru F-Pace un motor diesel de 2 litri, ce produce 180 de cai putere. Acesta poate avea chiar şi transmisie manuală. Un motor rezonabil, pentru un automobil bun. Dar atunci când anunţi că vrei să te iei la trântă cu Porsche, oferi direct motorul preluat de la F-Type şi anume un V6 pe benzină de 3 litri, ce produce până la 380 de cai putere. Mulţi au spus că acesta are cel mai frumos sunet de 6 cilindri din lume. Ei bine, exact în aceeaşi variantă se regăseşte şi pe un SUV. Totuşi, nu acesta este asul despre care vorbeam. Cel puţin nu în România, unde un SUV pe benzină este mai rar decât o chintă roială. Nu cred că mai există undeva aşa discrepanţă în oferta de motoare diesel a unui producător. De la un banal diesel de 2 litri şi 180 de cai putere, trecem direct la un V6 de 3 litri, ce produce nu mai puţin de 300 de cai putere şi un cuplu motor absolut imens, de 700 Nm. Acesta este Jaguar-ul F-Pace din testul nostru.

13989651_10207437617161016_2108941397_nCu un şasiu perfectat după cel al unui sedan, cu o structură în proporţie de 80% din aluminiu, cu un sistem de tracţiune ce poate transmite toată puterea pe puntea spate, cu o agilitate exemplară şi acest motor V6 diesel, F-Pace se ia la bătaie nu doar cu Macan, dar şi alte modele ce ar putea fi considerate sportive. Poziţia la volan este joasă, precum într-un sedan, greutatea maşinii nu se simte deloc, iar datorită suspensiilor setate pentru dimanică superioară, ruliul este aproape inexistent. Comportamentul pe şosea se apropie extrem de mult de cel al unui sedan sportiv, iar faptul că structura maşinii a început de la un model cu tracţiune spate, nu de la un tot-teren, îi oferă o ţinută de drum impecabilă. F-Pace “alunecă” pe fiecare viraj, direcţia este precisă, iar atunci când vrei să simţi efectiv toată puterea, este suficient să-ţi înfigi piciorul drept în acceleraţie. La ieşirile din viraj, botul maşinii se ridică, o forţă imensă te impinge în spate şi efectiv plonjezi înainte. Senzaţiile resimţite de la volan nu se compară cu fişa tehnică. Acolo scrie că F-Pace echipat cu motorul V6 diesel atinge prima sută de km/h în 6.2 secunde, iar viteza maximă este de 241 km/h, dar credeţi-mă că se simte mult mult mai rapid. La o maşină de peste 200 de cai putere, îţi dai seama de acceleraţii cam de la 100 km/h în sus. La un motor de 300 de cai putere şi 700 Nm îţi dai seama de putere de la 150 km/h încolo. La viteze ridicate, forţa cu care F-Pace accelerează este impresionantă. în niciun moment nu duci lipsă de putere. Indiferent că te afli în modul confort sau cel sport, puterea este acolo. Cu precizarea că în modul sport, livrarea acesteia este mai agresivă. Pe lângă motorul excepţional, care scoate un sunet extrem de plăcut pentru un diesel, mai trebuie lăudată şi cutia de viteze. Felul în care trece prin cele 8 trepte este perfect. Urcă în ture exact cât trebuie, iar atunci când te-ai săturat, revine la un mod extrem de confortabil.

13957414_10207437616921010_1387465322_nNu ştiu dacă am aşteptat neapărat un SUV de la Jaguar. La fel cum nu am aşteptat un SUV de la Porsche sau Bentley. Dar ele au venit şi au făcut ravagii printre clienţi. Sunt printre cele mai cerute caroserii, iar acum că Jaguar ne-a oferit unul, sunt convins că va fi un best seller pentru aceştia. Poate că această aşteptare de a intra pe această piaţă a fost benefică. Au avut timp. Au avut timp să deseneze unul dintre cele mai frumoase SUV-ul de pe piaţă şi mai ales să-l facă exact aşa cum trebuie. Jaguar a ţintit direct sus. Nu a vrut să o ia uşurel şi să-şi construiască o reputaţie pe parcurs. Au sărit fără neruşinare la gâtul liderului, iar în multe aspecte au ajuns să fie peste. Când toţi s-au oprit la 240-260 de cai putere, chiar şi pe caroserii mai mari, Jaguar oferă direct 300. Nu au vrut să copieze, nu au vrut să “împrumute” tehnologii de la Land Rover. Şi foarte bine au făcut. Într-o clasă unde nu prea mai erau multe de demonstrat, F-Pace ne arată că poţi depăşi regulile, chiar să-ţi faci regulile proprii.

14011723_10207437615680979_1041747711_n 14009818_10207437615480974_255815731_n 13988641_10207437616601002_610578793_n 13956900_10207437615760981_818101242_n 13942290_10207437615440973_68316306_n 13937007_10207437615840983_1048391134_n 13933548_10207437615600977_932971737_n 13936824_10207437616521000_785277811_n

 

Jaguar F-Pace oferit pentru test drive de Expressline Timişoara – dealer Jaguar/Land Rover.