Şmecherul familist
Nu cred că a fost vreodată să conduc noua generaţie a unui automobil, atât de aproape de testul cu vechea generaţie. Anul trecut prin noiembrie am postat un test cu Audi Q7, în care spuneam că acesta este “ultimul mohican”. Ultimul mare SUV, cel mai vechi pretendent la vedeta bulevardelor. Chiar dacă erau aproape 10 ani de când ştim modelul Q7, acesta înca era în topul vânzărilor. Iată-ne, după aproape jumătate de an, conducând noul model. Care nu mai are nicio legătură cu vechea generaţie. Nici ca design, dar mai ales ca şi concepţie.
În 2006 când Audi a lansat mamutul Q7, acesta a devenit instant un magnet pentru oricine îşi dorea un automobil de statut social. A devenit maşina preferată a lui Cătălin Botezatu, a Mihaelei Rădulescu, dar şi a unor personaje chiar mai dubioase. Asta pentru că era mare! Foarte mare. Avea o grilă frontală cromată, care speria absolut tot ce îi era în cale. Cu pasajele roţilor bombate şi garda la sol mărită, acesta impunea respect, dar prin frică. Cel mai bine se vindeau versiunile foarte puternice, motiv pentru care Q7 a primit un motor ridicol. Alimentat cu motorină, dar având 12 cilindri în V, acesta producea 500 de cai putere, iar preţul de pornire era exorbitant. Absolut totul despre Audi Q7 era grandios, extrem, poate chiar vulgar. Apoi a venit criza financiară mondială. Site-urile auto erau pline cu astfel de exemplare, ceea ce însemna că cei care l-a cumpărat au făcut o aroganţă. Audi, a înţeles că dorinţa unui automobil vulgar este în scădere, concurenţa axându-se mai mult pe detalii de calitate, aşa că au schimbat semnificativ nava amiral a SUV-urilor din Ingolstadt.
Noua generaţie Audi Q7 este cât se poate de ciudată. Dar este ciudată pentru că o comparăm cu fostul model. Este de înţeles. Dar nu asta ar trebui să facem. Clienţii acestor SUV-uri îşi vor scoate foarte rar automobilul în offroad, de aceea nu mai e nevoie de o gardă la sol foarte mare. În plus, aceasta afectează dinamica. Noul Q7 este semnificativ mai scund decât vechiul model. Proporţiile sunt mult mai bine delimitate, iar acest aspect i-a adus titlul de break înălţat. Sau cum spunea cineva: un fel de “A8 Allroad”. Noua generaţie Q7 şi-a început dezvoltarea încă de acum câţiva ani, înainte ca noi să vedem superbul concept Prologue. Asta înseamnă că detaliile stiliste nu sunt chiar pe măsura aşteptărilor. Când l-am văzut prima dată în imaginile oficiale, am sărit în sus, declarând că noul Q7 este foarte urât. Apoi, după ce l-am văzut în “piele şi metal”, mi-am dat seama că noul Q7 nu este deloc fotogenic. Pentru că privit “pe viu”, Audi Q7 are foarte multe detalii frumoase, masivitate specifică, dar şi prezenţă aparte. Este în continuare singurul SUV de peste 5 metri din segment. Noua parte frontală cu blocurile optice foarte mari şi late, unite cu noua grilă hexagonală mai lată şi care vine cu lamele din aluminiu foarte spectaculoase, îl face să arate ciudat, dar doar în poze. Acele faruri beneficiază de tehnologia Matrix LED, iar luminile de zi au forma unor săgeţi. Varianta testată era în echiparea S-Line, care îl face mai sportiv, dar bara frontală cu prizele de aer mărite, nu are proporţiile dorite. Totuşi, din lateral, se văd pragurile mai profilate, iar la baza portierelor avem protecţii din aluminiu care contrastează frumos cu vopseaua caroseriei. Noul Q7 vine standard cu suspensie pneumatică care în poziţia normală de condus este foarte joasă. Atât de joasă încât pasajele roţilor aproape că ating anvelopele. De unde şi impresia de break înălţat. Dar o apăsare de buton şi întreaga caroserie se ridică, iar cu garda la sol apreciabilă, şi design-ul parcă se schimbă. Acum parcă arată mai bine. Arată a SUV. Posteriorul noului Q7 este foarte curat, blocurile optice mai bine definite, chiar dacă sunt simple, se integrează foarte bine în design-ul general. Pentru pachetul S-Line, bara spate incorporează un difuzor de aer din plasic negru şi ţevile sistemului de evacuare. Nu ştiu de ce, dar mie mi se pare că arată chiar sportiv. Ca şi impresie generală, noul Q7 este mult mai raţional în design-ul exterior, nu mai este ostentativ, în ciuda dimensiunilor, este răspunsul Audi la cerinţele clienţilor. Un automobil cu prestanţă, fără să epateze. Trebuie totuşi văzut în adevărat pentru a vă convinge.
Ceea ce Audi nu mai trebuie să convingă este desenul şi calitatea interioarelor sale. Audi Q7 este A8-ul SUV-urilor, ceea ce înseamnă că toată tehnologia şi toate ideile măreţe ale inginerilor sunt concentrate în acest interior. Ştim deja de foarte mult timp că Audi construieşte interioare excepţionale, dar parcă cu acest nou Q7 s-au depăşit. Simplitatea desenului este absolut excepţională, materialele, îmbinările şi rafinamentul sunt superioare. În echiparea S-Line, primeşti scaune sport îmbrăcate în Alcantara perforată, iar o tuşă foarte interesantă este faptul că prin acele perforaţii găsim un material argintiu. Nu ştiu exact dacă aşa trebuie să fie de la ventilaţie, dar pentru impactul vizual sunt sublime. Apoi mai avem volanul. Pe un SUV, mai ales unul de peste 5 metri, nu ar trebui să ai un volan super sportiv, câteodată nici nu dă bine, dar pe noul Q7, acel volan S-Line, îmbrăcat şi acela în piele perforată, având cusături contrastante şi partea inferioară teşită, se potriveşte extrem de bine cu senzaţia de la interior. Apoi întreg design-ul volanului este spectaculos, cu spiţa dublă inferioară sculptată din aluminiu. Atenţia la detalii este excepţională, până şi manetele din spatele volanului, chiar dacă sunt din plastic, se simt extrem de bine în utilizare. Am vorbit până acum doar de punctele de contact a şoferului, dar mai trebuie să precizez şi ce vede şoferul. Instrumentarul de bord este complet digital, având un ecran cu diagonală de 12,3 inch, iar informaţiile afişate pot fi schimbate după preferinţe. În modul normal, cu indicatoarele mari şi afişajul central mai mic, acestea au un aspect 3D, foarte interesant pentru ochi, dar la o apăsare a unui buton de pe volan, acestea se micşorează şi fac loc informaţiilor despre navigaţie. Poziţionarea în spatele volanului înseamnă că tu ai toate informaţiile în câmpul vizual, neafectând atentia la condus. Totuşi, până să te obişnuieşti cu noile detalii, poţi să-ţi configurezi afişarea informaţiilor şi de pe ecranul media de deasupra bordului. Acesta iese frumos în partea superioară şi este extrem de îngust şi arată de calitate.
Ne mutăm acum privirea spre “centrul de comandă”. Ştiu, poate că sună a clişeu, dar partea inferioară a bordului, împreună cu consola centrală este asemănătoare unui avion. Comenzile climatizării sunt foarte uşor de folosit, fiecare buton este înconjurat de metal cu striaţii, pentru o priză mai bună, iar rotirea butoanelor este acompaniată de un clinchet metalic, ce denotă rafinament. Levierul schimbătorului de viteze este în stilul celui de la A8, dar mai mare şi mai pătrat, perfect pentru a-ţi poziţiona palma şi a opera comenzile sistemului media. Acesta mai vine cu un touchpad pe care poţi să scrii cu degetul sau de pe care poţi trece în diferite configuraţii. Interiorul noului Q7 este foarte plăcut, este asamblat excepţional, iar pielea şi metalul de pe bord sunt foarte calitative. Spaţiul oferit pasagerilor a crescut faţă de generaţia precedentă, te simţi ca şi într-o sală de evenimente. Cu precizarea că în Q7 este mai mult loc. Datorită plafonului panoramic, luminozitatea este foarte bună, chiar şi pentru pasagerii din spate, în ciuda plafonului îmbrăcat în material negru.
Vechiul Q7 era penalizat la capitolul performanţe de greutatea imensă. Poate din acest motiv a fost nevoie de motoare atât de mari. Noul model însă, a trecut printr-o cură impresionantă. Construit pe noua platformă modulară MLB, această generaţie Q7 este cu aproximativ 300 de kg mai uşoară decât modelul pe care îl înlocuieşte. Este ca şi cum trei redactori turatiiscrise.ro s-au dat jos. Dar să nu credeţi că scăderea în greutate a însemnat că Audi va folosi aceleaşi motoare. Nu, pentru că motorul diesel V6 de 3 litri, produce acum 272 de cai putere. Dacă puterea nu pare impresionantă, atunci cuplul motor de 600 Nm ar trebui să fie decisiv, când ne gândim că acum Q7 poate cântări chiar sub 2 tone. Din cel mai greu model din segment, a devenit cel mai uşor.
Poziţia la volan este foarte bună, scaunul coboară foarte jos, iar tu, şoferul, nu mai ai senzaţia că stai “peste bord”. Senzaţia de la volan şi în timpul mersului este că te afli la volanul unui break foarte mare. Audi Q7 este maşina construită pentru quattro. Aşa era sloganul de marketing a primei generaţii. Bineînţeles, şi acum, toate variantele Q7 vin dotate în standard cu sistemul de tracţiune integrală. Dinamica noului model este mult îmbunătăţită, schimbările de direcţie sunt precise, fără prea mult ruliu, iar ieşirile din viraj sunt foarte rapide, datorită motorului performant. Nu putem să-l comparăm cu un Porsche Cayenne, dar noul Q7 poate accelera până la 100 de km/h în doar 6.3 secunde. Motorul este conectat la o transmisie automată Tiptronic cu 8 rapoarte, iar schimbările de treaptă sunt setate foarte sportiv. Orice acceleraţie este acompaniată de o apăsare în piept, indiferent că accelerăm de la 0 sau de la 150 km/h. Noul Q7 vine cu şapte! moduri de rulare. Pe lângă clasicele confort, dynamic, economic şi individual, Q7 mai are un mod off-road Plus. Acesta ridică suspensia pneumatică la un nivel impresionat. Gândiţi-vă că în modul cel mai înalt, capota motorului este la o înălţime de peste 1.6 metri. Atunci capacităţile de trecere sunt foarte impresionante, unghiurile de atac şi degajare sunt extreme.
Cum spuneam, scăderea în greutate, suspensia foarte permisivă, cutia rapidă şi motorul puternic, fac din Audi Q7 un SUV destul de agil, foarte silenţios şi foarte rafinat. Nu cred că ar fi pretendentul preferat pe un drum virajat de munte, fiind totuşi foarte mare, dar pentru drumurile secundare, este mai mult decât perfect. Datorită multitudinii de moduri în care poate fi configurat, Q7 este şi un cruiser perfect. Pe modul confort, suspensia absoarbe denivelările foarte bine, asta şi datorită anvelopelor foarte groase, chiar dacă jantele au dimensiuni ridicole de 21 de inch, iar insonorizarea este perfectă. Aproape niciun zgomot din exterior nu pătrunde în habitaclu. Doar când motorul este în sarcină şi la turaţii ceva mai înalte începe să facă zgomot, dar deloc deranjant.
Acum 10 ani, un Audi Q7 reprezenta excentricul. Era automobilul pentru statul social ostentativ. Era vândut datorită numelui. Era primul SUV Audi. Acum, clienţii s-au maturizat, poate au devenit familişti, iar Audi se conformează şi le oferă acelaşi automobil mare şi special, dar mult diluat. Din punctul meu de vedere, este prima dată când Q7 poate lua locul limuzinei A8, atât ca şi maşină de familie, dar şi ca opţiune pentru performanţe şi confort sporit. Sintagma “A8 Allroad” este cât se poate de potrivită. Noul Audi Q7 este acum o alegere mult mai raţională, mai mult decât una de aroganţă. Este oare această strategie una câştigătoare? Având în vedere că Bentley şi Rolls Royce vor SUV-uri, se pare că cerere pentru astfel de automobile încă există. Noul Audi Q7, deasupra numelui cu rezonanţă puternică, este un automobil extrem de bun. Acesta ar trebui să fie singurul argument de luat în considerare.