SEMA 2015
Dacă îţi plac câtuşi de puţin maşinile modificate, “tunate”, este aproape imposibil să nu fi auzit de SEMA. Acesta este acronimul “Specialty Equipment Market Association” şi a fost fondat în anul 1963. SEMA Show este un fel de salon auto internaţional, unde expozanţi sunt companii private, dar nu numai, care îşi prezintă ultimele creaţii, stabilesc trend-uri în materie de tuning, totul întâmplându-se în Las Vegas. Unde altundeva. decât în oraşul plin de lumini, spectacol şi extravaganţă? În fiecare an, aici se dă startul trend-urilor pe anul următor, aşa că automobilele prezentate vă fac o imagine a scenei tuning-ului mondial.
Cum spuneam, în cadrul SEMA cei mai importanţi jucători sunt companiile private sau chiar simpli pasionaţi, ce îşi transformă maşinile în adevărate opere de artă. Odată cu succesul fulminant al acestui show, producătorii auto au înţeles că trebuie să prezinte şi ei automobile modificate, gândite special pentru fani.
Acum după ce am văzut cum e să ajungi la un Salon Auto Internaţional, îmi doresc din tot sufletul să ajung şi la SEMA. Energia şi entuziasmul expozanţilor nu cred că se compară cu nimic altceva. La SEMA poţi să vezi creaţii unice, total diferite de conceptele tradiţionale pe care le vezi la un salon internaţional. Aici vezi muncă, idei şi construcţie a unei singure firme sau chiar a unui singur om. Ce poate fi mai tare decât asta? Cu toate că fiecare maşină prezentată la SEMA este o creaţie unică, iar design-ul este cât se poate de subiectiv, putem spune că o maşină a fost vedeta salonului. Probabil cei mai mulţi nu vor înţelege de ce, dar dacă afli poveste din spatele BMW-ului e28 “Rusty Slammington” atunci îţi dai seama de ce este o maşină atât de importantă pentru pasionaţi şi mai ales pentru fani.
BMW Seria 5 “Rusty Slammington”
Acest BMW este automobilul fondatorului StanceWorks Mike Burroughs, care a trecut de-a lungul timpului prin nenumărate schimbări. Să trecem în revistă doar câteva. Acum mulţi ani, acest BMW era un simplu Seria 5 e28 ce avea nişte jante mişto. Apoi a venit moda “rat-rod”, ceea ce însemna că maşinile arătau ruginite, cu farurile sparte, cu tot felul de elemente rupte, dar aşa era moda. Astfel, de la caroseria ruginită, BMW-ului lui Mike Burroughts a primit porecla “Rusty Slammington”. După mai multe seturi de jante, spoilere şi suspensii pe aer, acesta a decis că e momentul pentru o schimbare importantă. Aşa că a tăiat stâlpii şi a coborât plafonul cu mai bine de 10 cm. Având acest look şi echipat cu jante poleite cu aur, Rusty Slammington a devenit o adevărată legendă printre pasionaţi. Mulţi au apreciat munca depusă şi atenţia la detalii. Din nefericire, un incendiu în garajul lui Burroughs a însemnat moartea lui Rusty. Toţi am crezut că după atâta timp, aceea a fost ultima interpretare a BMW-ului e28. În schimb, după mai bine de 2 ani de muncă, noul Rusty şi-a făcut debutul în cadrul SEMA 2015. La fel ca o maşină vedetă a fost acoperit înainte de lansare. Atunci când a fost dezvelit, am rămas cu toţii uimiţi. Acel Seria 5 are acum două portiere şi un kit de caroserie ce aminteşte de maşinile de curse a anilor 70 din Grupa 5. Păstrează aceeaşi caroserie ruginită şi “gura de rechin” pe laterale. În rest absolut totul este schimbat. Rusty a primit un şasiu tubular, asemeni maşinilor de curse, puntea spate dispune de jante cu diametru de 19 inch, iar cele faţă 16 inch. Toate cele patru roţi au acum prindere centrală. Motorul a fost mutat central, iar în portbagaj vedem rezervorul de combustibil, în stilul competiţional. Întreaga caroserie este construită manual, iar atenţia pentru detalii este impresionantă. Dacă ştii cum arată maşina de-alungul timpului vei înţelege de ce aceasta este una dintre cele mai speciale creaţii.
Unul dintre cele mai folosite trend-uri în materie de modificări presupune montarea unor aripi extrem de evazate, care sunt prinse efectiv în şuruburi care sunt la vedere. Printre primii tuneri care au dus acest trend la extrem, făcându-l acum un cult este Liberty Walk. Aceştia au prezentat mai multe modele Lamborghini, dar şi Audi R8 sau coupe-uri americane.
Rauh Welt Begriff şi-a cunoscut faima după ce s-a specializat în modificarea unor modele Porsche 911 mai vechi. Termenul de “prea lat” este necunoscut de Nakai-san, fondatorul şi designerul RWB. Toate modele 911 RWB sunt creaţii unice, special gândite pentru fiecare client, însuşi Nakai-san realizează manopera. Din punctul de vedere al multora, creaţiile RWB sunt de două feluri: fie îţi place, fie nu. Sunt atât de extreme şi atât de neobişnuite pe o caroserie relativ elegantă precum a 911-lui, încât nu prea există zonă gri de apreciere. În afară de aceasta.
La fel cum se întâmplă cu toate saloanele auto de pe diferite continente şi din diferite ţări, unde în Frankfurt domină producătorii germani, în Paris cei francezi, în Tokyo cei asiatici, aşa şi la SEMA, în Las Vegas, o să găseşti modificate o mulţime de automobile americane. De la replici ale unor maşini de film, precum Ford Mustang Shelby GT500 din filmul “Gone in 60 seconds” până la creaţii custom, a unor coupe din anii 30, în stilul hot-rod.
Nu doar maşinile joase şi cele late fac deliciul pasionaţilor de tuning. La urma urmei, modalităţile de modificare şi tuning a unui SUV sau pick-up sunt chiar mai multe faţă de o maşină mică. Aici putem vorbi despre diferite sisteme de suspensie, de la cele mai înalte până la cele mai joase, anvelope mult prea mari, culori excentrice, echipamente de offroad, lumini, personalizări. În cadrul SEMA, toţi furnizorii de astfel de echipamente îşi pot demonstra capacităţile.
La începutul articolului spuneam că acest eveniment auto atrage atât de mulţi fani, încât producătorii auto au înţeles necesitatea de a prezenta maşini şi concepte special gândite pentru acest Show. Kia de exemplu a venit cu 4 modele modificate, de la un Sorento pentru expediţii, la un coupe pentru teren accidentat şi un Optima decapotabil. Mazda a prezentat două concepte pe baza noului MX-5 ce au fost foarte bine primite de public. Cu toţii sperăm să le producă şi în serie.
Nu toţi expozanţii de la SEMA au spiritul estetic dezvoltat, cu toate că dispun de bugetul necesar pentru a crea orice. Cei mai mulţi au rămas prinşi în era NFS când modificările eram mai mult kitchoase decât calitative. De la combinaţii de culori cât mai excentrice, uşi care se deschid în sus, pe caroserii ce nu se pretează, până la schimbarea totală a aspectului. Plus că mai sunt câteva creaţii ce numai cei ce le-au construit ştiu ce au vrut să facă.
Indiferent cum îl priveşti, show-ul de la SEMA oferă de toate. Cu siguranţă ar trebui să fie pe lista oricărui pasionat de automobile, ca să vezi exemple de aşa da/aşa nu. E interesant de văzut cum unele artificii de design prezentate la SEMA se vor găsi pe viitoarele maşini de serie. Este şi un bun loc de unde să-ţi iei inspiraţia, dacă vrei să-ţi modifici maşini. Sunt peste 6000 de participanţi cu şi mai multe maşini expuse. Nu ne mai rămâne decât să ne luăm viza de America pentru perioada octombrie-noiembrie 2016.
sursa foto: Carscoops.com Caranddriver.com