Salonul Auto Geneva 2013

Salonul Auto de la Geneva are ceva special. Cu toate că nu e primul mare salon al anului, este primul din Europa, iar noi europenii ne dorim maşini speciale, interesante sau maşini foarte bune. Iar anul acesta producătorii de automobile nu ne-au dezamăgit. Cred că este singurul salon auto la care voiam din tot sufletul să ajung. Cu toate că mulţi şi-au prezentat maşinile prin diferite poze apărute pe internet, înaintea salonului, nu acelea mă interesează pe mine. Nu voi scrie în acest articol despre maşinile de duzină, de buget sau plictisitoare. Cu toate că în topul maşinilor preferate de mine de la Geneva 2013 se găsesc şi câteva hibride.

Poate că după aproape 6 ani de criză, unde cele mai multe maşini noi prezentate la saloane erau foarte plictisitoare şi doar pentru vânzări, 2013 se va dovedi un an al puterii, extravaganţei şi tehnologiei duse la extrem. De exemplu anul acesta standul Audi era dominat de automobile din gama RS. Pentru prima dată accentul era pus pe putere, până şi un SUV era RS. Audi Q3 RS. Volkswagen a prezentat noul Golf GTI, iar pentru prima dată, pachet R pentru toate modelele. Porsche a venit cu variata GT3 a lui 991. Alfa Romeo a adus o maşinuţă mică şi foarte sportivă de doar 895 kg. Mercedes A45 AMG este cel mai puternic hatchback de până acum, până şi Rolls-Royce şi-a adus cea mai puternică maşină fabricată. Se numeşte Wraith şi produce 624 cp. Mă bucur că se pune încă accent pe aceste aspecte. Contează pentru muritorii de rând. Să avem şi noi la ce visa. Şi vă spun că avem la ce visa. Pentru cel puţin 10 ani. Pentru că Ferrari nu a mai prezentat un hypercar de vreo 11 ani, McLaren de vreo 20, iar Lamborghini de la înfiinţare nu a avut niciodată un hypercar, adică de 50 de ani.

Mă bucur totodată că majoritate maşinilor la care o să visăm nu rămân în stadiul doar de concept. Destul de puţine concepte au fost anul acesta. Dar foarte interesante. Spun doar interesante pentru că nu toate s-au prezentat în cele mai frumoase veşminte. Până şi Dacia noastră iubită a făcut un pas uriaş, noul Logan MCV, e cred că cea mai frumoasă Dacie desenată până acum. Bravo Geneva, ai ceva special.

Dar azi au fost deschise porţile pentru marele public şi mă gândeam că e numai bun momentul pentru părerea mea asupra modelelor “de vis” de la Geneva 2013.

Şi voi începe chiar cu Dacia Logan MCV. Mi-a plăcut mult facelift-ul sedanului Logan, dar parcă profilul maşinii a rămas neschimbat faţă de generaţia anterioare, ceea ce o făcea să pară ieftin şi vechi. Dar MCV reuşeşte să schimbe radical această problemă. Nu mai are acea linie ridicată a plafonului, gen dubă. Deci, Dacia, felicitări.

dacia-logan-mcv-si-dacia-duster-aventure-583f714a74600b2381-550-0-1-95-1

dacia-logan-mcv-si-dacia-duster-aventure-59e6a14a74670464b6-550-0-1-95-1

dacia-logan-mcv-si-dacia-duster-aventure-9944c14a747186fc3d-550-0-1-95-1Eu am avut ocazia să conduc noul A-klasse dotat cu pachetul AMG, dar avea o motorizare de doar 109 cp. Dar noul A45 AMG este un AMG veritabil, iar pentru prima dată inginerii AMG s-au ocupat de un motor cu 4 cilindri. Şi asta se vede. Pentru că este cel mai puternic motor cu cilindreea de 2 litri, dezvoltând un maxim de 360 cp la toate 4 roţile.

salonul-auto-de-la-geneva-2013-mercedes-a45-amg-8dc3114adcf58c21cb-550-0-1-95-1

salonul-auto-de-la-geneva-2013-mercedes-a45-amg-523e614adcfe0aa7a3-550-0-1-95-1

723544l-610x390-b-a96495efAm mai spus-o, dar o repet. Alfa Romeo 4C este superbă. Cel mai frumos profil de maşină de mult timp. Una roşie cu jante închise la culoare, nu chiar negre, este tot ce pot să-mi doresc acum. Chiar dacă Alfa Romeo ne promitea peste 265 cp pentru 4C, modelul de serie foloseşte un motor de 1750 cmc şi 240 de cai putere. Dar 4C are un as în mânecă. Cântăreşte doar 895 kg. Cam cât un Matiz. Iar greutatea scăzută a unei maşini împreună cu un motor central înseamnă distracţie. Poate doar preţul de peste 50.000 euro să fie un mic impediment. Dar mic. Tot o vreau din tot sufletul.

k-bigpic

ku-xlarge ku-xlarge (1)

Alfa-Romeo-4C-04[2]

Cam acestea sunt cele mai interesante maşini pe care chiar poţi să ţi le cumperi. Acum să vă arăt ce nu putem să ne cumpărăm. Nici chiar dacă câştigi la LOTO.

În 1992 McLaren a prezentat publicului modelul F1, o maşină iconică a anilor 90 şi una dintre cele mai rapide din istoria automobilului. 21 de ani mai târziu la Salonul de la Geneva McLaren aduce P1. Cu toate că nu este la fel de dramatic ca şi F1, F1 avea 3 locuri, şoferul stătea în mijloc, modelul 2013 P1 se anunţă a fi una dintre cele rapide maşini produse vreodată, cu 916 cp din două motoare, unul termic V8 şi unul electric. Totuşi nu arată ca niciun alt hibrid ce este pe piaţă. Nu este la fel frumos ca celelalte supercar-uri prezentate, dar cu siguranţă este spectaculos şi demn de preţul de peste un milion de euro.

salonul-auto-de-la-geneva-2013-mclaren-p1-15a7b14a88c08863d1-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-mclaren-p1-110e314a88dc0eb1fa-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-mclaren-p1-551cd14a88bd8fae50-800-0-1-95-0 salonul-auto-de-la-geneva-2013-mclaren-p1-2563814a88c4881e28-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-mclaren-p1-cb6e314a88bd087694-550-0-1-95-1Un alt hypercar, succesor al unui model de legendă, a adus Ferrari. Italienii au încercat din răsputeri să nu apară poze cu noul model înaintea prezentării oficiale. Iar până la data Salonului de la Geneva, nu ştiam nici măcar numele succesorului lui Enzo. 

Nu mai ţin bine minte impactul care l-a avut Enzo în 2002, dar parcă a fost mai mare decât impactul pe care îl are modelul LaFerrari. Aşa se numeşte noul hypercar Ferrari. Ciudăţel. Pare a fi un nume de birt românesc: “La Nicu”. DAR, treci de toate acestea şi vezi unul dintre cele mai frumoase Ferrari moderne, foarte sexy, design italian până în “măduva” structurii de carbon, e de fapt un aliaj de vreo 10 materiale pe bază de carbon. Cel mai puternic Ferrari fabricat vreodată produce 963 cp, tot hibrid, dar aici motorul electric este doar pentru a produce mai multă putere. Foloseşte sistemul HY-KERS derivat din modelele de Formula 1. LaFerrari promite performanţe de-a dreptul uluitoare, dacă intervalul de la 0-100 km/h este deja sub 3 secunde, 0-300 km/h se realizează in aproximativ 15 secunde. Cu aproape 4 secunde mai rapid decât Bugatti Veyron.

Ferrari LaFerrari este cel mai aşteptat model Ferrari din ultimul deceniu, dar aşteptarea a meritat. Năucitor de frumos, extrem de rapid, iar la un preţ de 1,6 milioane de euro este chiar un chilipir în comparaţie cu maşina de pe locul 1.

k-bigpic (1) ku-xlarge (4) ku-xlarge (5) ku-xlarge (6) salonul-auto-de-la-geneva-2013-ferrari-laferrari-26c4e14a8526081793-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-ferrari-laferrari-c760514a8536079206-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-ferrari-laferrari-f31c514a854084a589-550-0-1-95-1

Vedeta incontestabilă a acestui salon, maşina care a luat faţa lui Ferrari, maşina despre care nu am primit absolut niciun fel de detaliu până la prezentarea oficială este LAMBORGHINI VENENO. “Veneno” inseamnă otravă în spaniolă. “Ai auzit Ferrari? Aşa trebuie numită o maşină!! Absolut superb numele. Dar ştiam că Lamborghini nu dezamăgeşte la denumirea modelelor sale. Dar acesta nu e un model oarecare, este modelul aniversar de 50 de ani, de la înfiinţarea firmei din Sant’Agata Bolognese. Primul hypercar al mărcii dezvoltă 750 cp, “prinde suta” în 2.8 secunde, iar viteza maximă este de peste 350 km/h. Dar nu acestea sunt neapărat calităţile maşinii. Ci felul cum arată!! Nu este un concept, este o maşină de serie, o serie extrem de limitată, de doar 3 bucăţi. Dar fericiţii posesori se bucură de o maşină care pare a fi derivată dintr-un avion de vânătoare şi o maşină de LeMans. Este vulgară, este urâtă, este superbă, dar este potrivită. Aşa ar trebui să fie toate hypercar-urile. Toate prezentările de maşini. Pentru că asta contează. Nu contează preţul ridicol de 3,6 milioane de euro, pentru că deja toate s-au vândut. Deci chiar dacă ai fi câştigat la LOTO, nu mai poţi să-ţi achiziţionezi una, decât second-hand. :)

salonul-auto-de-la-geneva-2013-lamborghini-veneno-2bb9a14a708500b437-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-lamborghini-veneno-2f8c414a70870040e9-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-lamborghini-veneno-21e4b14a708f09141a-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-lamborghini-veneno-a065214a70860aba33-550-0-1-95-1 salonul-auto-de-la-geneva-2013-lamborghini-veneno-a078114a708307ad3c-550-0-1-95-1Cum ziceam anul 2013 este anul puterii, extravaganţei şi exclusivismului. Maşinile oferă tot mai des şi de la variante de echipare tot mai mici, tehnologia de ultimă oră. Personalizarea maşinilor este mai uşoară decât până acum, producători pun accent şi pe designul maşinii, chiar dacă este de buget sau de milioane de euro. Pun accent şi pe variantele sportive ale modelelor, iar acest lucru nu poate decât să mă bucure. Iar în clasa hypercar, lupta este mai strânsă ca niciodată. Am ales aceste 3 modele, pentru că acestea m-au impresionat cel mai tare, dar concurenţii acestor modele nu se lasă mai prejos şi vin cu ediţii speciale pentru performanţă şi pentru clienţi. Ca niciodată avem atâtea maşini care au ajuns la stadiul de hypercar. Pagani cu Huayra, Koenigsegg cu Agera S, Bugatti Veyron Grand Vitesse si viitorul Porsche 918 Spyder sunt concurenţii modelelor de mai sus. Cu asemenea nume şi asemenea performanţe, nu pot decât să zic: 2013 va fi un an care o să intre în istorie cu siguranţă.

sursa foto: 4tuning.ro