Replici nereuşite de la Shanghai
Spuneam mai demult într-un articol, că în funcţie de continentul sau oraşul unde se desfăşoară saloane auto, producătorii “locali” se dau în stambă. La Paris de exemplu, francezii sunt la putere, în Frankfurt nu ai loc de nemţi, iar la Detroit, americanii îşi arată superioritatea. Ce se întâmplă atunci când un important salon auto îşi deschide porţile în China. În Shanghai mai exact. Toţi producătorii îşi prezintă acolo versiunile care vor fi disponibile doar pentru piaţa chineză. Dar ce fac producătorii chinezi? La ei acasă. Fac ce ştiu ei mai bine. Copiază. Dar copiază la greu, fără neruşinare. Oricum restul mapamondului se zbate în procese cu ei, dar maşinile prezentate anul acesta la Shanghai le vor vedea doar clienţii de acolo. Şi noi, prin intermediul imaginilor de mai jos.
Cred că producătorii din China încearcă să găsească cele mai bune elemente de la toate maşinile din lume, apoi le pun sub forma unui singur model. Bineînţeles, construirea şi desenarea unui automobil este un proces complex, nu poţi doar să iei bucăţi de la fiecare şi Dumnezeu cu mila. Ei bine, iată cele mai nereuşite exemplare chinezeşti din acest an:
Zoyte E30
În primul rând are un numele de cod al primei generaţii BMW seria 3. Ursuleţul, cum îi zicem noi. Apoi are forma inconfundabilă de Smart. Dar privit la interior, acest exemplar chinezesc interpretează fără succes planşa de bord a unei Tesla. Aa, şi schimbătorul unui Mercedes Benz AMG. Toate cele patru automobile de la care preia elemente sunt absolut superbe, dar puse toate într-un loc, iese ceva de genu:
Dongfeng Number 1
Acest amalgam de piese şi elemente preluate de la alţii cred ca arată cel mai bine. Pentru că în esenţă este un Passat, iar noul Passat arată cel puţin bine. Cu toate că la prima vedere mi s-a părut un Peugeot 508, iar la a doua privire mi s-a părut un Audi A6. În fine. Dongfeng Number 1 se numeşte aşa, probabil din cauză că este prima copie. Urmează altele. Asemănarea pe care am avut-o cu modelul francez nu este chiar întâmplătoare, deoarece Number 1 este construit pe o platformă PSA, de la care preia şi motorizările. În sfârşit o preluare de bun augur. Dacă strângi puţin din ochi şi nu ai ştii de VW Passat, ai putea zice că Dongfeng Nr 1 este chiar drăguţ. Este cam singurul care nu arată a copie ieftină. Copie, dar nu ieftină. Precum cea care urmează.
Hongqi LS5
Mulţi au zis că este Range Rover-ul Grand Cherokee. Bineînţeles nu există aşa ceva, dar în ţara democrat-comunistă se poate orice. Fiţi atenţi: blocuri optice de la ultimul Jeep Grand Cherokee, grilă de Jeep, dar foarte prost interpretată, lateral de… habar n-am ce, poate ceva Land Cruiser mai vechi şi spate de Range Rover. Dar nu ştiu ce generaţie. Hongqi LS5 vrea să fie un SUV luxos pentru oligarhii chinezi fără simţ estetic. Şi îi iese de minune. E mare, impunător, ciudat. La fel cum era Porsche Cayenne la început. Poate îmi cade ceva în cap că am spus asta.
Eagle
Credeaţi că doar maşini luxoase se copiază în China? Ei bine avem şi supersportive. Dacă nu ştiţi ce să alegeţi între un Ferrari F12 Berlineta şi un Porsche Cayman, Eagle are soluţia. Habar nu am cum se cheamă modelul, îl ştiu doar Eagle, care vine cu o parte frontală preluată de la modelul italian şi un posterior de la modelul coupe din Stuttgart. Am mai văzut astfel de exemple şi în lumea tuning-ului, când unii cred că arată bine un “bot” de Golf 4 pe caroserie de Golf 3, dar vedeţi şi voi ce iese.
Land Wind X7
Până acum am vorbit despre replici, despre preluări de elemente şi idei de desing. Land Wind X7 este o CLONĂ. O reproducere în proporţie de 100% a modelului Evoque de la Range Rover. Până şi numele companiei, prezent pe capotă te duce cu gândul la Land Rover. SUV-ul chinezesc este o reproducere neruşinată a unui automobil foarte apreciat, fapt pentru care compania chinezească se află în plin proces cu britanicii Land Rover/Range Rover care îi acuză de furt de identitate. Cine poate să-i învinovăţească?
În timp ce căutam imagini cu aceste copii, replici, furturi, am dat peste o galerie foarte interesantă, despre care nu voi spune nimic. Vă las pe voi să vă daţi seama ce maşini avem în imagini: