Reinventarea succesului

_DSC0031

Pe piaţa din România, Nissan se identifică foarte uşor cu automobilul de teren. Sunt extrem de puţine maşinile de oraş Nissan Micra sau Note, cu atât mai puţine sportivele 370Z şi impresionantul GT-R. Dar acest aspect este de bun augur, pentru că Nissan este un specialist când vine vorba de automobile 4×4 sau mai nou SUV-uri de oraş. Ţin minte ce isterie a făcut Nissan Patrol în ţara noastră. Era printre ultimele exemple de off-roader adevărat, cu şasiul separat de caroserie, dar care oferea lux demn de o limuzină. Apoi mi-a plăcut extrem de mult cuplul Pathfinder şi Navara. Încă o dată, imaginea de dur era prezentă în gama Nissan. Pathfinder era pătrăţos pentru anul în care se afla, fapt pentru care a fost dorit de mulţi, dar criticat de alţii. În ultimii ani, Nissan încearcă din răsputeri să îşi schimbe imaginea de băiat dur, abordând un stil mai cuminte, aproape feminin, dar care de multe ori iese foarte bine în evidenţă.

_DSC0040

Cel mai bun exemplu este Nissan Juke, un automobil cât se poate de original, dar care nu a fost foarte bine primit de critici. Cu toate acestea, Juke este în continuare un bestseller. Pentru cei care nu voiam să iasă atât de mult în evidenţă, Nissan le-a pregătit primul crossover de oraş, pe care l-au botezat Qashqai. Sincer să fiu, nu ştiu ce înseamnă, din ce limbă provine şi mi-e cam lene să caut, dar este un nume care a devenit sinonim cu cel mai bun SUV de oraş. Prima generaţie Qashqai avea un design destul de simplu, chiar banal, poate chiar urât. Dar asta nu a oprit vânzările record pentru micul SUV-uleţ. Era o maşină foarte bună. Ieftină. Pe principiul unui Qashqai a fost construit şi Dacia Duster. Foate mulţi producători s-au luat după modelul celor de la Nissan şi au făcut un SUV subcompact. Şi le-au ieşit atât de bine, încât Qashqai-ul nostru şi-a pierdut din popularitate. Asta până când am văzut cea de-a doua generaţie.

_DSC0034

De mult nu am mai văzut o asemenea schimbare de la o generaţie la alta. Cred că singurul lucru păstrat de la vechiul Qashqai este sigla. În rest, această nouă generaţie este complet nouă. Şi cât de bine arată. Nu ştiu de unde s-au inspirat designerii Nissan, dar sunt pe linia cea bună. Noul Qashqai are un desen foarte dinamic, chiar dramatic pe alocuri, extrem de frumos şi bine proporţionat, cu linii exacte, dar armonioase. Te atrage noua parte frontală cu faruri agresive, care incorporează lumini de zi cu tehnologie LED, noua grilă, dar şi capota care se deschide de deasupra farurilor. La fel şi designul posterior, sportiv şi înălţat pentru un crossover, doar desenul stopurilor mă face să mă gândesc la un Ford Focus sedan. În rest, Qashqai este o maşină foarte frumoasă, mai ales pentru clasa sa. Locul unde Qashqai chiar excelează este profilul. Foarte zvelt, cu pasajele roţilor extrem de bombate, şi linia geamurilor dramatic desenată, Qashqai este într-un alt nivel. Nu doar în clasa SUV-urilor de oraş, dar şi prin comparaţie cu alte maşini.

_DSC0068 _DSC0069 _DSC0070 _DSC0072 _DSC0077

Revoluţia schimbării totale a avut loc şi la interior. Acolo, vechiul model începea să-şi arate vârsta şi să devină învechit, dar noul model reuşeşte să vină cu un suflu extrem de fresh. Din fericire maşina pusă la dispoziţie de Nissan Timişoara a fost configurată în echiparea cea mai bogată. Fapt pentru care m-am bucurat din plin de toate gadget-urile oferite de Nissan pentru un automobil de oraş. Sistemul NissanConnect este oferit cu touchscreen, care ocupă o mare parte din consola centrală, dar este foarte uşor de utilizat, fie de pe ecran, fie de pe butoanele din volan, schimbătorul are un design foarte frumos şi totodată ergonomic, iar pentru prima dată, Nissan echipează un Qashqai cu lumini ambientale pentru interior, formând o linie care înconjoară locul dintre scaune. Tot panoul de bord are un design frumos, fluid, doar că unele materiale nu cred că vor rezista foarte bine în timp. Cum ar fi plasticul negru lucios al consolei centrale. Acesta, chiar dacă arată foarte bine, se poate zgâria foarte uşor. Nissan a lucrat şi a investit mult pentru a aduce noul Qashqai în top, de aceea găsim la modelul de test scaune cu tapiţerie din piele, trapă panoramică de dimensiuni generoase, jante de 19 inch, dar şi o multitudine de sisteme de siguranţă, sportivitate şi confort. Vechiul model s-a vândut la nivel global, dar şi în România, în cantităţi record, totuşi Nissan a decis să-l schimbe complet. Dacă cu design-ul le-a ieşit, cum stăm cu ţinuta de drum?

_DSC0054

E greu să treci peste designul exterior şi interior, mai ales atunci când acesta este de multe ori factorul decisiv atunci când te gândeşti la achiziţionarea unui nou automobil. Ai putea crede că noul Qashqai se va vinde chiar dacă merge precum o căruţă. Ei bine, tot articolul vi-am spus că este complet nou, iar asta înseamnă şi un nou şasiu. La nivelul anului 2014. Poate cu câţiva ani peste. Mi se pare absolut genial faptul că, într-o clasă de maşini de buget, să le zicem, Nissan oferă tehnologia unui şasiu inteligent. Acesta se numeşte Chassis Control şi oferă 3 funcţii. Controlul activ al traiectoriei garantează o manevrare sigură în viraje, controlând intensitatea frânării pe fiecare roată, pentru o stabilitate exemplară, dar şi Active Ride Control care aplică o frânare subtilă pentru a reduce mişcările inconfortabile ale caroseriei, pentru un confort sporit al rulării. Puneţi pe lângă toate acestea un sistem inteligent 4×4 şi veţi găsi probabil cea mai bună maşină din segment la capitolul condus. Foarte util mi s-a părut şi sistemul care recunoaşte indicatoarele rutiere, dar şi cel care îţi menţine maşina pe bandă. Încă nu îmi vine să cred că o maşină, totuşi de oraş poate oferi atâta tehnologie. Doar câteva vă mai zic, pentru că sunt absolut interesante. Senzor pentru detectarea obiectelor în mişcare. Atunci când vrei să ieşi cu spatele din parcare, te atenţionează dacă se apropie animale sau copii. Frânare de urgenţă în caz de impact frontal şi sistem care îţi stinge şi reaprinde faza lungă, atunci când din faţă vine un alt vehicul. Plus camere în bara faţa, bara spate şi oglinzi, pentru o vedere 360 de grade a maşinii. Extrem de utilă atunci când te afli în off-road, vezi pe ecranul navigaţiei maşina de sus, precum într-un joc. Dar acest sistem poate fi folosit şi la parcare. Sau poţi să apeşi butonul Intelligent Park Assist, iar acesta va parca pentru tine. Tot ce trebuie să faci e să îi spui în care loc vrei să parchezi. El va vira mai bine de cât aş putea eu vreodată. Este interesant să vezi cum se învârte “covrigul” şi tu să stai cu mâinile în sân. Şi da, toate aceste sisteme funcţionează impecabil. Unele nu le-am întâlnit decât la maşinile care au preţuri de peste 100.000 de euro. Şi nu funcţionau atât de bine. Deci noul Qashqai este arhiplin de tehnologie. Mai mult decât îţi poţi dori pentru o maşină de oraş.

_DSC0045

Dar noul Qashqai nu este doar o vitrină tehnologică. Este şi foarte plăcut de condus. Bineînţeles mult se datorează sistemelor de asistenţă, dar noul Qashqai poate fi echipat cu un motor de 1.6 litri diesel, iar atunci Qashqai are tracţiune integrală. Este un motor excelent, aş vrea să îl găsesc şi pe Duster, pentru că produce un total de 130 de cai putere şi 320 Nm. Valori foarte bine pentru un motor pe motorină, cu cilindreea aşa mică. Cuplat la o transmisie manuală cu 6 trepte îţi face treaba excelent. Totul la un consum de vreo 6 litri/100km. Cutia manuală este foarte precisă şi schimbă treptele exact, poate doar pedala ambreiajului este o idee cam prea elastică şi îţi aruncă piciorul. Dar cred că este doar e chestie de obişnuinţă. Reprizele de acceleraţie sunt bune, nu pot să spun că este sportivă, dar îşi face treba excelent. Mai ales atunci când ai jante imense pentru o astfel de caroserie care arată foate bine privită din profil. Eu sincer aş opta pentru unele de 17 sau 18 inch, pentru că drumurile din ţara noastă nu sunt pentru un cauciuc subţire. Plus cred că ar ajuta puţin şi la confortul rulării.

_DSC0051

Nissan reuşeşte să ridice atât de mult ştacheta, într-un segment pe care ei l-au inventat, încât nu văd un concurent serios pentru noul Qashqai. Dar toate aceste tehnologii şi dotări vin cu un preţ pe măsură. Dacă primul Qashqai era alternativa pentru o maşinută de oraş, şi se voia ieftin, acest nou model, mai ales cu motorizarea de 130 de cai putere şi 4×4, cu dotările full, îţi va scoate din buzunar undeva la 30.000 de euro. O idee cam mult pentru o maşină de oraş. Dar e cea mai bună. Cel mai complet din segment. Vei fi privit cu admiraţie atunci când stai la semafor, nu va mai trebui să te chinui cu parcarea sau cu bordurile. Bestseller-ul Nissan promite multe şi se ţine de cuvânt. Vine cu un tren de rulare exemplar, dotări cum nu mai găseşti altundeva în clasă şi design care atrage atât de mult. Este o reţetă pe care Nissan a mizat în 2007, şi iată-ne 7 ani mai târziu, vorbim de acceaşi maşinuţă completă. O reţetă care s-a dovedit câştigătoare pentru toţi.

_DSC0083 _DSC0084 _DSC0086