Redescoperire
În anul 1948, exact după Război, armata britanică avea nevoie de un automobil capabil, solid care să-i transporte militarii în cele mai dificele terenuri. Primul automobil Land Rover a fost cunoscut drept Series I, iar marea majoritate erau vopsite în verdele specific armatei. În 1970, apare divizia de lux a companiei, care va purta denumirea Range Rover. Abia în anul 1989 apar alte modele Land Rover care poartă nume specifice. Atunci am văzut pentru prima dată Land Rover Discovery, iar un an mai târziu, celebra caroserie pătrată lua denumirea Defender. Acum Land Rover aveau trei modele speciale, fiecare cu destinaţia proprie, mai lipsea un model accesibil publicului larg, iar aici mă refer la cel mai ieftin Land Rover care poate să fie decent atât în off road, cât şi pe şosea. În 1997 apărea modelul Freelander.
Această scurtă istorie despre modelele Land Rover ne ajută să înţelegem mai bine cel mai nou produs al britanicilor, care totodată este şi unul dintre cele mai importante modele din ultimii ani. Când Land Rover a fost cumpărată de către indienii de la TATA Motors, nu mă aşteptam ca acest aspect să aibă o influenţă atât de mare asupra companiei, care la acel moment se zbătea pe o piaţă mai mult decât concurenţială. Dar indienii au venit cu un plan măreţ, de a investi sume mari de bani în dezvoltarea viitoarelor modele, fără să intervină asupra inginerilor sau a designerilor. Cu toate că Land Rover are o istorie de peste 6 decenii, denumirile modelelor sale sunt relativ noi, dar au avut un impact extrem de puternic asupra imaginii de marcă. În urmă cu doar 4 ani a apărut Evoque, iar acum toată lumea ştie despre ce e vorba, Range Rover Sport este pe piaţă de nici 10 ani, iar maşina este mai cunoscută decât multe Dacii. Când au conceput înlocuitorul modelului Freelander, britanicii au gândit o nouă strategie. Să păstreze cele 3 nume de legendă, iar derivatele acestora să aibă sufixul “sport”. Astfel, cel mai nou produs, modelul plasat sub Discovery va purta denumirea Discovery Sport. Exact cum s-a întâmplat şi în cazul Range Rover/Range Rover Sport.
Noul Land Rover Sport este un automobil complet nou, faţă de modelul pe care îl înlocuieşte. Nu mai împarte nimic cu fosta generaţie Freelander, de la platformă, până la design. Când am prezentat noul Discovery Sport, mă întrebam dacă maşinile pot face copii? Adică să ia trăsături şi de la mama şi de la tata. Ei bine, Discovery Sport este răspunsul perfect. Cu faţa mamei (Evoque) şi spatele tatălui (Range Rover Sport), noul SUV compact a bifat cele mai îndrăgite elemente de design ale acestora. Partea frontală este armonioasă, pot să spun chiar agresivă din unele unghiuri, cu blocurile optice alungite spre extremităţile caroseriei, iar iluminarea cu LED are formă rotundă. Grila de mici dimensiuni este specifică modelelor Land Rover, iar în funcţie de echipare poate fi cromată. La versiunile mai dotate, sub bara frontală găsim un scut din aluminiu. O noutate o reprezintă denumirea modelului inscripţionate cu litere mari pe capotă. Profilul noului Discovery Sport este foarte frumos, fiind clar un model LR/RR, mai ales când priveşti stâlpul al treilea, orientat spre faţa maşinii. Întreg design-ul este curat, fără artificii inutile, iar faptul că maşina de test era dotată cu jante de 18 inch, îi oferă masivitatea necesară. Posteriorul este de asemenea preluat de la Range Rover Sport şi este, din punctul meu de vedere, foarte bombat. Începând din spatele roţilor, până la lunetă, iar blocurile optice au un design ciudăţel. În rest, spatele este simplu, inscripţiile “Discovery” şi “Sport” sunt prezente pe capacul portbagajului, alături de varianta de echipare.
Land Rover a lucrat mult la departamentul interior, acolo unde vechiul Freelander îşi cam arăta vârsta. Fără să fie constrânşi de posibilităţile financiare, designerii au reuşit să facă un interior extrem de bun, foarte armonios, elegant şi foarte foarte calitativ. Acum, noul Discovery Sport chiar poate pune probleme rivalilor germani. Planşa de bord este relativ simplă, dar plină de detalii interesante, unele chiar de lux. În partea superioară, găsim ecranul touch screen al sistemului multimedia, dar care este ceva mai încet în operarea comenzilor, iar faptul că eu nu sunt un fan al touch screen-urilor, mă incomodează la condus. Un detaliu de efect sunt comenzile sistemului de climatizare care afişează temperatura pe un display în interiorul acestora, iar finisajul cromat dă un aer sofisticat. Volanul are un design nou pentru Land Rover, foarte plăcut în utilizare, nu foarte mare, iar instrumentarul de bord este simplist, dar lizibil, cu un ecran în mijlocul indicatoarelor, pe care sunt afişate informaţii necesare şoferului, precum consumul, treptele de viteză sau modul ECO. Cum spuneam, interiorul noului Discovery Sport se simte mult peste Freelander, calitatea este superioară, fie că vorbim despre cromul din jurul manetelor, aluminiul consolei sau pielea foarte fină a scaunelor. Land Rover spune că noul Discovery Sport este cel mai versatil SUV compact din segment. Având în vedere spaţiul oferit atât şoferului cât şi posibilitatea unei opţiuni de 7 locuri, plus un portbagaj impresionant de 830 de litri. Totul într-o caroserie relativ mică pentru standardele SUV-urilor compacte. Dacă până acum modelele Land Rover mizau pe un design mai pătrăţos şi mai utilitar, iar interioarele nu erau punctul forte, noul Disco Sport bifează cu mare succes aceste capitole. Nu ştiu exact care va fii targetul de clienţi ai noului model, dacă acesta va fii condus preponderent în oraş sau în offroad, dacă se adresează familiilor, unde sportivitatea şi dinamica nu sunt pe primul loc. Într-un fel, a fost mai bine aşa, că nu ştiam la ce să mă aştept, dar Discovery Sport a fost mult peste aşteptările mele.
Acel sufix “sport” de pe capacul portbagajului este justificat perfect. Având în vedere noua platformă tehnică, monococa este realizată dintr-un aliaj de oţel şi aluminiu, iar panourile în totalitate din aluminiu, întrega maşină se simte extrem de agilă. Nu mă aşteptam ca un produs Land Rover să fie atât de dinamic. Neincluzând modelele Range Rover. Maşina stă extrem de bine pe viraje, ruliul este inexistent, da, ştiu, ciudat pentru LR, dar schimbările de direcţie sunt extrem de precise, maşina îşi păstrează perfect traiectoria şi nu se simte deloc un SUV cu 7 locuri, ci mai mult a un sedan. Acest sentiment de dinamică este datorat şi poziţiei la volan absolut excepţională. Nici nu mai ştiu când am stat atât de bine într-o maşină. Scaunul culisează foarte jos, volanul îţi vine în piept, iar pedalele sunt suficient de adânc poziţionate, încât să nu te simţi “ca în dubă”. Acum o să o spun: poziţia din locul şoferului se aseamănă cu cea dintr-un Porsche Macan! Şi cred că asta spune foarte multe despre cât de bine m-am simţit la volanul noului Discovery Sport. Agilitatea SUV-ului este posibiliă cu ajutorul noului setup al suspensiilor spate, de tip multi-link.
Dacă pot să-i găsesc un punct slab noului Discovery Sport, acesta ar fi motorul. Pentru început, Land Rover oferă două motorizări, una pe benzină de 2 litri care produce 240 de cai putere şi un motor diesel cu cilindreea de 2.2 litri în două variante de putere, 150 şi 190 de cai, ambele având un cuplu maxim de 450 Nm. Maşina pusă la dispoziţie de Land Rover Pipera a avut cea mai puternică motorizare diesel, dar chiar dacă sună bine pe hârtie, în trafic şi în utilizare nu este foarte strălucită. Dar gândiţi-vă că este totuşi un motor de generaţie mai veche, iar în curând Land Rover va oferi motorizări foarte moderne, denumite “Ingenium”, care se vor merita mult mai bine. Acest motor afectează şi impozitul şi taxele, mai ales în ţara noastră. Acum, nu mă înţelegeţi greşit, cuplat la o transmisie automată cu nouă rapoarte, da 9, motorul trage bine, simţindu-se ceva mai lent, în zona superioară a turaţiilor. Noua cutie automată are un selector care se ridică foarte frumos din zona dintre scaune, are un finisaj din aluminiu, dar nu este ergonomic. Probabil după un timp de acomodare, te vei obişnui. Acesta are funcţie sport, iar cuplat în modul sport şi motorul leneş răspunde ceva mai bine. Puţin am observat că schimbările de treaptă nu sunt atât de line, dar cred că totul ţine de setări, mai ales că este o cutie nouă. Pentru fanii ECO, trebuie să spun consumul de carburant nu a depăşit 10l/100 km, în condiţiile unui condus mai agresiv, preponderent în oraş.
Aşteptam de mult un astfel de SUV din partea Land Rover. Şi sincer a fost mult mai bun decât mă aşteptam. Nivelul atins de calitatea interiorului este impresionant, design-ul este foarte reuşit, iar performanţele dinamice excepţionale. Noul Land Rover Discovery Sport este înlocuitorul mai mult decât perfect pentru bătrânul Freelandar, dar mai ales, este adus la standardele impuse de o companie în continuă creştere. Iar preţul cerut pentru toate acestea se învârte în jurul sumei de 40.000 de euro. Iar o variantă entry-lever, chiar 30.000. Aa, era să uit. Cu toate că testul meu a fost unul doar pe şosea, Discovery Sport are ADN-ul strămoşului său, ceea ce înseamnă că nu îi este frică să se murdărească, pentru a te duce în cele mai pustii locuri.
Având în vedere succesul modelului Evoque în România, dar şi al marelui RR Sport, noul Discovery Sport cu siguranţă va fi un bestseller, poate nu în clasă, dar cu siguranţă va aduce un profit consistent pentru firma britanică. Mai ales când afli că preţul de pornire este de aproximativ 28.000 de euro. Nici nu putea fi o combinaţie mai de succes decât cea dintre Evoque şi RR Sport, iar copilaşul care seamănă cu ambii, va fi un învingător.