Prezentare: Rolls Royce Phantom VIII
În puterea nopţii, precum o nălucă, exact cum îi sugerează numele dat acum opt generaţii, Rolls Royce a prezentat cea mai opulentă creaţie a sa. Nu există termene de comparaţie între noul Phantom VIII şi alt automobil. Nu este creat pentru fani, nu este gândit pentru muritorii de rând, nu încearcă să fie ceva ce nu este şi nici nu copiază pe nimeni. Phantom VIII este exact aşa cum te-ai aştepta să fie “nava amiral” a celui mai prestigios constructor auto. O limuzină Phantom apare extrem de rar. Chiar şi hypercar-urile de milioane de euro se schimbă mai des. Nu şi Phantom. Ultima dată când am văzut un Phantom complet nou a fost tocmai în 2003.
Pentru o maşină normală, dar nu numai, 14 ani în activitate înseamnă o eternitate. Dar cum spuneam, Phantom nu este tocmai un automobil normal. Este alegerea pe care un multimilionar o face în detrimentul unui elicopter sau o proprietate. Rolls Royce nu concurează cu alţi constructori auto, iar asta ar trebui să spună totul despre noul Phantom. Este construit pentru acea mână de oameni, cei care au cerinţe clare, unde opulenţa, luxul, exclusivitatea şi confortul reprezintă normalul. Pentru aceştia, Rolls Royce a creat cea mai extravagantă limuzină. Când termenul “limuzină” este folosit să descriem un Audi A4, de exemplu, parcă pentru Rolls Royce îşi pierde din valoare. Numai că “limuzină”, aşa cum ne gândim noi la acest cuvânt, ar trebui să însemne doar Rolls Royce.
Îmi aduc aminte că prin 2004, la un salon auto bucureştean, am văzut pentru prima dată Phantom VII. Eram mult prea tânăr, atunci filmul preferat era Fast and Furious, unde kitsch-ul modificărilor auto era în floare. Dar am ajuns să stau pe bancheta din spate a unui Phantom. Parcă şi acum simt şi mă minunez de grosimea covoraşelor. Pielea ce acoperea totul era atât de fină încât parcă îmi atingeam mătase. Totul era de o simplitate excepţională, în contrast cu ceea ce îmi doream eu de la o maşină. Au trecut 14 ani de atunci, iar acum îmi doresc un Rolls Royce mai mult ca oricând. Mai ales noul Phantom VIII.
Cu siguranţă nu m-aş încadra în profilul unui cumpărător de Rolls Royce. Cred că îţi trebuie experienţă. Nu pentru a ajunge la o sumă de bani considerabilă cât să ţi-l permiţi, ci mai degrabă să poţi să-l experimentezi la adevărata valoare. Tocmai din acest motiv, vârsta medie a clientului de Rolls Royce este mai înaintată. Ai nevoie să treci peste câteva automobile extrem de bune, pentru a ajunge la un Rolls. Plus că ai nevoie de experienţă şi să ţi-l configurezi.
Exteriorul va fi relativ uşor, pentru că britanicii nu au schimbat radical design-ul, ci mai degrabă l-au modernizat, un termen ce nu prea se potriveşte cu filozofia Rolls Royce, dar până şi aceştia trebuie să accepte vremurile în care trăim. Proporţiile noului model sunt asemănătoare cu cele ale lui Phatom VIII, tocmai pentru că posesorii sunt foarte conservatori. Ce au făcut britanicii, este să asculte din nou de clienţi şi să deseneze partea frontală şi mai impunătoare. Celebra grilă RR, ce aminteşte de o catedrală este acum mai înaltă şi mai bine integrată în design-ul părţii frontale. La loc de cinste, mai sus ca niciodată, celebra statuetă Spirit of Ecstasy este construită din aluminiu, aur sau policarbonat iluminat. Sunt convins că pentru suma corectă, aceasta poate fi construită din orice material. Probabil cea mai mare schimbare faţă de modelul precedent este desenul blocurilor optice. S-a renunţat la proiectoarele mari, în schimbul unor faruri cu tehnologie LED, despre care se spune că sunt cele mai avansate din industrie. Bara faţă este oarecum simplistă, doar cu câteva linii distincte. Din profil, nu este îndoială că acesta este un Phantom. Designerii britanci au încercat să-i ofere noului model un aer de yacht. Astfel partea frontală pare mai înaltă, iar datorită plafonului ce coboară mult spre portbagaj, îţi oferă impresia că maşina “navighează”. De asemenea, profilul este lipsit de orice artificiu inutil de design, se remarcă doar mânerele portierelor cu deschidere inversă şi liniile cromate din jurul geamurilor. Oarecum, noul Phantom pare mai masiv privit din posterior, datorită blocurilor optice ceva mai mari şi mai bine proporţionate.
Jocul configurărilor va fi simplificat sau îngreunat de faptul că maşina din imaginile oficiale vine în două culori. Partea superioară a caroseriei şi capota de culoare închisă îi oferă o prezenţă mult mai impunătoare. Dacă despre exterior putem spune că va fi relativ uşor de configurat şi că doar s-a modernizat pentru a face faţă altor 15 ani de activitate, la interior intervine marea problemă.
Eram obişnuiţi cu o sumedenie de opţiuni prestabilite din partea producătorilor premium. Fibră de carbon, inserţii de lemn, piano black şi câte şi mai câte. Ei bine, când se vorbeşte de hyperlux nimic nu se compară cu posibilităţile de configurare a interiorului unui Phantom. Trebuie să ştiţi că design-ul general a rămas relativ asemănător, doar că a fost împrospătat şi modernizat. Astfel, instrumentarul de bord este acum digital, iar sub panoul retractabil din mijlocul consolei centrale regăsim un ecran al sistemului de infotainment. Foarte multe dintre comenzi păstrează un aer retro, mai ales cele ale climatizării. Şi design-ul volanului a fost schimbat, dar puţini îşi vor da seama. Cum spuneam de experienţa necesară pentru a deţine un Rolls Royce. Un tânăr nu şi-l va configura la adevăratul potenţial.
Rolls Royce îţi oferă opţiuni de personalizare cum nu am mai văzut în industria auto. Clienţii unui Phantom mai au cel puţin un yacht sau un avion în proprietate, iar noul trend este de a-ţi decora interiorul cu opere de artă. Astfel, Rolls Royce colaborează cu artişti de renume pentru personalizarea interioarelor. Pe bord, în dreptul pasagerului poţi avea porţelan realizat de cei mai iscusiţi meşteri. Sau o pictură în ulei realizată specială pentru tine. Mătase cu design abstract sau chiar ADN-ul clientului realizat în 3D, îmbrăcat în foiţă de aur. Aceste opţiuni fac parte din seria “The Gallery” prin care Rolls Royce vrea ca fiecare Phatom să fie întradevăr o operă de artă.
Scaunele faţă sunt noi şi realizate după modelul celor mai confortabile fotolii, fiind acum mai mari. Bineînţeles cele mai importante locuri dintr-un Rolls Royce Phantom sunt cele din spate. Aceasta este genul de maşină în care un om plătit o conduce. Cel care a plătit pentru maşină, mai plăteşte pe cineva să o şi conducă. Asta doar pentru ca el să se relaxeze. Iar Rolls Royce a ajuns până în pânzele albe, pentru a se asigura că proprietarul de Phantom este relaxat. Acesta nu îşi doreşte ultimele gadgeturi, ecrane în tetiere sau susţinere laterală lombară. Pe fotoliile din spate ale unui Phantom, clientul vrea linişte, iar Rolls Royce a antifonat noul Phantom cu 130 kg de material pentru ca niciun sunet să nu pătrundă în habitaclu. Anvelopele sunt special produse de către Continental şi au un material numit Silent Seal, pentru a nu oferi nicio vibraţie şi să nu producă zgomot la rulare. Cu toate că este construit din aluminiu, noul Phantom cântăreşte 2.6 tone, şi este mai greu decât modelul pe care îl înlocuieşte. Nu e de mirare, având în vedere materialele folosite la interior.
Pentru că vorbim de exclusivismul şi perfecţiunea Rolls Royce, noua platformă pe care este construit Phantom, nu mai împarte nicio componentă cu alt model. Britanicii spun că doar aşa pot atinge perfecţiunea. Totul este dezvoltat “in-house” de către Rolls Royce, pentru a fi cel mai bun automobil din lume. Suspensia pneumatică este setată pentru confort maxim, nu pentru sportivitate sau pentru aderenţă pe viraje, cu toate că motorul V12 de 6.75 litri produce 571 cai putere şi 900 Nm. Cuplul imens este atins la doar 1700 de rotaţii şi propulsează maşina până la 100 km/h în 5.5 secunde. Viteza maximă nu contează. Oricum pe nimeni nu interesează. De fapt nici acceleraţia nu îşi are rostul să fie menţionată, pentru că Rolls Royce încă merge pe principiul că maşina “are suficientă putere”. Nu vei simţi niciodată că nu mai poate, dar nici pasagerii nu trebuie să simtă că li se ridică stomacul la fiecare apăsare a pedalei.
Noul Phantom VIII este o dovată a exclusivităţii. Încă de la lansare va fi disponibilă şi varianta cu ampatament mărit, iar preţul nu reprezintă nimic, pentru că dacă întrebi cât costă, înseamnă că nu ţi-l permiţi.