Prezentare: Renault Talisman

Fiecare automobil nou lansat în segmentul sedan-urilor premium ţinteşte să fure “coroana” BMW-ului Seria 3. Indiferent de producător, fie că sunt rivali din aceeaşi Germania sau mai nou, Marea Britanie sau Italia, toţi încearcă să fie mai buni decât “treiarul”. Şi încearcă atât de tare încât de cele mai multe ori, dacă nu pot să-l bată încearcă să-l copieze. Tocmai din acest motiv, atunci când Jaguar a lansat noul XE acesta a fost comparat foarte mult din punct de vedere vizual cu Seria 3. La fel s-a întâmplat şi cu noua Alfa Romeo Giulia. “Criticii” ne bombardau cu comentarii cum că aceste maşini se aseamănă foarte mult cu BMW-ul, că nu au niciun pic de imaginaţie. Ei bine, acelaşi lucru se întâmplă şi în segmentul inferior. Cel al berlinelor mai accesibile. Aici, Volkswagen Passat este etalonul, iar fiecare nou model lansat încearcă să-l întreacă.

New-Renault-Talisman-0025

Renault a avut un automobil în segmentul D, modelul Laguna, care mai demult a reuşit să strângă o mulţime de clienţi, dar care pe parcurs a pierdut teren, doar ca mai apoi să apară un automobil mai mare, denumit Latitude, care nu a avut nici e departe acelaşi succes. Fiind un segment foarte competitiv, iar cele mai importante modele au primit versiuni din ce în ce mai calitative, nu mai vorbim de design-ul extravagant, Renault a cam rămas în urmă. Foarte în urmă. Până acum.

New-Renault-Talisman-0018

În aceste imagini vedem noul Renault Talisman, răspunsul francezilor la atacul german, Passat. Este probabil cel mai german Renault de până acum. Pentru că există o vorbă: “dacă nu-i poţi bate, atunci alătură-te”. Exact asta a făcut Renault. Şi-a dat seama că lumea vrea o maşină germană, aşa că au construit una. Noul Talisman are un nume destul de ciudat, dar poate doar pentru români, fiind totuşi în temă cu restul gamei.

New-Renault-Talisman-0013

Prima dată observi design-ul curat, cu unele artificii de design, cât să-l diferenţieze de concurenţă, cum spunea designer-ul şef Renault Laurens van den Acker, Talisman se vrea un sedan cu influenţe latine. Nu prea le văd, pentru că atunci când mă uit la noul Renault Talisman, văd noul VW Passat. Dar să nu fim răutăcioşi. Per total, Talisman arată foarte bine, pentru un Renault, dar se pare că nu pe mulţi a convins. Da, blocurile optice faţă amintesc foarte bine de Passat, dar calandrul care adăposteşte logo-ul Renault este cât se poate de original, bara frontală este armonioasă, cu lamele cromate, iar capota prezintă nervuri care o face mai musculoasă. Tot ceea ce deranjează la design-ul părţii frontale sunt luminile de zi cu LED, care intră prea mult în bară şi arată disproporţionat. Cu toate că noaptea oferă o imagine unică. Privit din lateral, Talisman este mai conservator, linia plafonului este fluidă, dând impresia de coupe, iar muchiile portierelor sunt în temă cu actuala linie de design Renault. Posteriorul este desenat dramatic, mai ales dacă privim stopurile, care se alungesc spre sigla de pe portbagaj, amintind oarecum de cele ale unui Audi A3 Sedan sau Alfa Romeo Giulietta. Ţevile evacuării sunt înguste şi integrate foarte bine în bară.

New-Renault-Talisman-0030 New-Renault-Talisman-0020

În acest segment contează foarte mult spaţiul oferit pasagerilor. Se ştie că astfel de automobile sunt cumpărate pentru familie, iar Renault Talisman oferă un ampatament de 2.81 metri, fiind unul dintre cele mai mari din clasă. Şi la interior francezii sunt acuzaţi că au copiat desenul planşei de bord de la noul Volvo XC90. Se aseamănă foarte bine, dar nu este un lucru neapărat rău, deoarece XC90 a fost lăudat pentru design-ul minimalist şi pentru ecranul media poziţionat pe verticală. Această soluţie este atipică pentru noile modele la care ecranul este orizontal. Ecranul sistemului media din Talisman are o diagonală de 8.7 inch, fiind cel mai mare din segment, iar butoanele pentru climatizare poziţionate sub acesta sunt ergonomice. Pe tunelul median găsim rotiţa care acţionează diferite funcţii ale maşinii. De apreciat este volanul cu partea inferioară teşită şi instrumentarul de bord digital. Acestea oferă o ambianţă sportivă într-un interior care se vrea elegant. Datorită materialelor folosite, pielea maro şi lemnul de pe bord, interiorul noului Talisman este foarte plăcut. Pentru că vrea să se bată de la egal la egal cu ofensiva germană, interiorul noului Talisman a fost testat pentru calitatea asamblării şi a materialelor de experţi Daimler. Ce spuneam că noul Talisman e un automobil german?

New-Renault-Talisman-0033 New-Renault-Talisman-0032

Noul Talisman înlocuieşte atât modelul Laguna, cât şi Latitude şi este construit pe o platformă complet nouă denumită CMF-CD, ceea ce înseamnă că nu împarte niciun element cu modelele pe care le înlocuieşte. Din punct de vedere mecanic, Talisman nu aduce o revoluţie, dar nici nu e nevoie în acest segment. Modelul va avea tracţiunea pe puntea faţă, dar oferă în premieră sistemul 4Control, ceea ce înseamnă că va avea direcţie pe toate roţile. Talisman va avea cutie manuală pentru fiecare motorizare şi optional una automată cu dublu ambreiaj EDC. Acestea vor fi conectate la motorizări de 1.6 litri, atât diesel cât şi benzină, cu puteri începând de la 130 cai putere până la 160 cai putere pentru diesel şi de la 130 până la 200 cai putere pentru cele pe benzină. Cel mai economic motor va avea cilindreea de 1.5 litri diesel şi produce 110 cai putere.

New-Renault-Talisman-0023 New-Renault-Talisman-0015

Renault Talisman arată bine, are un interior foarte elegant şi motorizări competitive. Dar are de înfruntat modele consacrate precum Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Mazda 6 şi bineînţeles, Volkswagen Passat. Sunt curios cum se va descurca, deoarece am fost tot timpul de părere că un producător care şi-a făcut un renume în domeniul automobilelor accesibile, nu va avea succes atunci când lansează un model mai scump. Tocmai din acest motiv nu avem un Duster de 130 de cai putere sau o limuzină Dacia. Pentru că lumea încă nu e familiarizată cu sigla pusă pe maşini care se vor premium.

New-Renault-Talisman-0014 New-Renault-Talisman-0012