Prezentare: Porsche Taycan

Probabil nu ar mai trebui să aștept o zi pentru a scrie o știre despre un model nou apărut, mai ales când acel model este unul dintre cele mai discutate din ultimii ani. În mare parte se datorează faptului că lumea este curioasă acum de mașini electrice, iar acesta este venit din partea unui constructor cu greutate, dar și pentru că rivalizează direct cu Tesla. Iar fanii electricei americane sunt foarte vocali. Eu sunt undeva la mijloc. Țin și cu unii și cu alții și primesc informații din ambele părți. Chiar după spusele oficialilor Porsche, noul sedan Taycan a fost dezvoltat cu un ochi în ograda Tesla, iar Model S a fost punctul de referință. Așa că nu este un secret, oamenii recunosc, deci să vedem cât de bun e noul Porsche Taycan.

Am văzut cu ochii mei conceptul Mission E la Salonul Auto de la Frankfurt acum 4 ani și mi s-a părut cel mai frumos concept de atunci. În condițiile în care lângă acesta era conceptul Bugatti Vision GT ce prefigura noul Chiron. În 2015 Tesla Model S făcea ravagii printre fanii de mașini electrice și nu numai, dar anunțul că gigantul Porsche vrea să scoată un rival, ne-a pus pe toți pe gânduri. Nu credeam că modelul de serie se va apropia atât de mult de design-ul conceptului Mission E, dar este aici. Denumit Taycan, acest super sedan este absolut magnifici. O siluetă impecabilă, ce amintește foarte mult de Panamera, dar cu elemente mai futuriste, și detalii preluate de la hypercar-ul 918 Spyder, dar și de la legendarul 911. Anul viitor, când vom vedea noul Taycan pe străzi va fi o apariție. Sunt convins că în viitorul apropiat, acest model își va face apariția și pe marele ecran în ceva producții despre lumea viitorului. Noul Taycan arată foarte bine din orice unghi l-ai privi și este demn de un model Porsche. 

Privit din față preia tot design-ul de la Mission E, dar este în continuare un Porsche adevărat, cu o linie foarte joasă a capotei, aripile evazate ceva mai înalte, dar și blocurile optice cu semnătura luminoasă cu 4 puncte LED. Chiar dacă este un model electric și nu are nevoie de radiatoare, partea inferioară a bării frontale are câteva prize de aer, suficient cât să pară mai sportiv și mai agresiv, amintind de un model de performanță cu motor termic. Pentru un ochi neavizat, noul Taycan poate fi confundat foarte ușor cu sedan-ul Panamera, de la care preia linia plafonului, dar și forma generală. Mai ales cu niște jante relativ comune. Spun asta deoarece în variantele superioare de echipare, Taycan poate avea opțional jantele cu 5 spițe și contur alb, o interpretare cât se poate de exactă a celor de pe conceptul Mission E. Din punctul meu de vedere profilul noului Taycan îl face unul dintre cele mai frumoase automobile sedan de pe piață, electric sau nu. 

Linia luminoasă ce străbate întreg posteriorul a fost introdusă de conceptul Mission E, iar acum este regăsit pe toate modele actuale Porsche, chiar și pe alte modele care nu sunt sub brandul VAG. Bineînțeles că și Taycan are această semnătură luminoasă și îl face distinct ca un Porsche, dar nu neapărat ca noul model super exclusivist electric. În afară de blocul optic din spate, care este cu adevărat futurist, aș putea spune că posteriorul este chiar simplist, tradițional, cu niște accente retro. Doar un difuzor de dimensiuni generoase se regăsește în partea inferioară. Este ciudat să vezi spatele unui Porsche fără ieșiri de evacuare, dar cumva designerii au reușit să-l deseneze fără să pară ciudat. 

În acești 4 ani de la prezentare, Mission E a fost sursa de inspirație pentru toate modele Porsche, atât cele noi, cât și facelift, iar design-ul general al interiorului nu mai reprezintă neapărat o surpriză. Bineînțeles este foarte futurist, dar linia bordului, volanu și instrumentarul sunt cât se poate de tradiționale. Singurul aspect ce trădează faptul că acesta este un model pentru viitor, sunt ecranele tactile prezente peste tot. Atât în mijlocul bordului cât și întreaga consolă centrală este lipsită de butoane. Mi se pare interesant ecranul din fața pasagerului. Acum Porsche Taycan are acel look de bord ”interminabil” pe care îl urmăresc majoritatea producătorilor pentru viitoarele modele. 

Până acum am discutat ceea ce se vede. Design-ul interior și cel exterior, iar pentru mulți, noul Taycan este mult mai frumos și mai potrivit pentru un super-sedan decât este Tesla Model S. Același lucru este valabil și pentru interior, cu toate că nimeni nu a mai încercat să pună un ecran de 17 inch, așa cum a făcut Tesla. În plus, Taycan are imaginea de marcă, iar prețul ceva mai mare, este oarecum justificat. Dacă Taycan ar fi considerat un Panamera electric, atunci prețul pentru un Panamera cu motor termic și performanțe asemănătoare este chiar mai mare. 

Taycan este cu doar 10 cm mai scurt decât un Panamera, dar ampatamentul este aproape identic, ceea ce îl face un model destul de mare, de aproape 5 metri în total. Cu toate că se vrea din viitor, Porsche Taycan vine în două configurații cât se poate de tradiționale și ciudate pentru un model electric. Se numesc Turbo și Turbo S. 

Ambele folosesc două motoare electrice, unul pe fiecare punte, iar bateriile de 100 Kw, din care sunt folosiți 94.3 kWh, produc 625 de cai putere. Diferențele apar atunci când este folosită funcția overboost. Taycan Turbo produce 680 de cai putere și accelerează până la 100 km/h în 3 secunde, iar Turbo S poate avea până la 761 cai putere și atinge prima sută de km/h în 2.8 secunde. Ambele variante sunt limitate la 260 km/h viteză maximă. Porsche a introdus în premieră pentru motoarele electrice, o transmisie cu două rapoarte. Lucru crezut imposibil până nu demult. Acest lucru îmbunătățește considerabil performanțele, deoarece prima treaptă este folosită la plecările de pe loc cu Launch Control, iar cea de-a doua este potrivită pentru viteze maxime, dar și pentru autonomie mai bună. Acestea fiind zise, Taycan Turbo poate merge 450 km cu un ”plin”, iar Turbo S, aproximativ 420 km. Aceste valori sunt înregistrate în ciclul WLTP, deci cât mai aproape de realitate. Sunt valori foarte bune în condițiile de performanța capabilă, dar tot sunt ceva mai slabe decât la un Tesla Model S. Până nu se va face un comparativ, nu prea putem să ne luăm după foaie. Mai ales când vine vorba de autonomia electricelor. 

Un alt aspect interesant și în premieră pentru Taycan, este faptul că se poate încărca de la un supercharger de 270 kWh. Un Model S are capacitatea de 150 kWh, iar Model 3, cu noul sistem de baterii poate 250 kWh. De la un astfel de încărcător, Porsche Taycan are nevoie de doar 22 de minute de 5% la 80% sau doar 5 minute pentru o autonomie de 100 km. Încă o dată, pe foaie totul e bine și frumos, numai că realitatea diferă. În România cel mai rapid încărcător are doar 50 kWh. Deci mai trebuie să așteptăm și infrasctura să ajungă la nivelul mașinilor electrice. 

Cineva spunea că acest Porsche Taycan nu ar fi existat fără apariția unui Tesla Model S, la fel cum nici telefoanele smartphone nu ar fi existat fără iPhone. Am stat și am analizat această afirmație și cred că cererea clienților ar fi fost, indiferent cine apărea primul. Cu toate acestea, Steve Jobs spunea ”că lumea nu știe ce vrea până nu le arați”. În fine, cel mai probabil Porsche scotea un model electric mai devreme sau mai târziu, la fel și Tesla, numai că abia de acum vom vedea un adevărat duel pe această piață a super electricelor. Model S este deja pe piață de câțiva ani, iar Taycan este cel mai apropiat competitor de până acum. Să vedem ce coace Elon Musk cu noua generație Model S și care o să fie răspunsul altor companii premium, mai ales că acum Taycan se bucură de un real succes media.