Prezentare: Porsche Cayman GT4
Se făcuse deja ora 3 dimineaţa, iar insomnia deja m-a cuprins. Nu mai ştiam ce să fac, aşa că am deschis din nou paginile cu ştiri auto la care mă uit de obicei. Atunci în faţa mea a apărut o maşină şi instant mi-au dat lacrimile. Mi-am adus aminte de testul meu cu Porsche Cayman, unde mi-am lăsat o parte din suflet, dar Cayman-ul pe care l-am vâzut aseară este varianta pentru care mi-aş da toată inima. Este cel mai extrem, cel mai sportiv şi probabil cel mai frumos Cayman făcut vreodată.
Cu siguranţă acest model va rămâne în paginile de istorie, va fi modelul despre care le vom vorbi nepoţilor, mai ales că a apărut în era motorarelor turbo şi a cutiilor automate. Pentru că încă există pasionaţi nostalgici, Porsche ne-a pregătit una dintre cele mai frumoase suprize din ultimii ani. Când am condus Porsche Cayman, am scris despre el că este unul dintre cele mai echilibrate modele Porsche din gamă şi unul dintre cele mai sportive, chiar dacă era oferit cu transmisie automată. Cumva trebuia să te împaci cu gândul că toate modelele sportiv-dedicate Porsche vor avea cutie automată. Este şi cazul extremului 911 GT3, care a renunţat complet la manuală. Ei bine, avem veşti bune. Noul Porsche Cayman va fi disponibil DOAR cu transmisie manuală!!
Până acum nu a existat o variantă GT pentru modelul Cayman, dar aşteptarea a meritat din plin. Pentru că toate deciziile ciudate pe care Porsche le-a luat până acum, pot fi iertate. Din simplul motiv că acum există Cayman GT4. Acesta foloseşte motorul aspirat de 3.8 litri, împrumutat de la 911, dar care, pentru Cayman, produce 385 de cai putere şi 420 Nm şi propulsează maşina până la 100 km/h în doar 4.4 secunde. Sprintul până la 200 km/h în 14.5 secunde, iar viteza maximă este de 295 km/h. Dar un Cayman nu este gândit în special pentru cifre. Ci pentru senzaţii extreme la volan. Într-un Cayman te simţi precum un pilot de curse pe circuit. Iar noul GT4 preia elemente de şasiu de la fratele mai mare 911 GT3. Ceea ce înseamnă că avem frâne cu diametru mărit, gardă la sol mai mică cu 30 de mm şi elemente din fibră de carbon, totul pentru o greutate de doar 1350 kg. Şi bineînţeles cutie de viteze manuală. A trebuit să o mai spun o dată. Este din ce în ce mai rar să găseşti o maşină atât de performantă şi atât de axată pentru circuit, care să-ţi ofere cutie manuală. Bravo Porsche, mulţumim Porsche!
Toate aceste îmbunătăţiri de sub caroserie, nu ar trebui să treacă neobservate, fapt pentru care vom putea deosebi modelul GT4 de restul gamei prin bara frontală cu prize de aer foarte generoase, care incorporează un spliter pentru o circulare mai bună a aerului, dar şi capotă nouă. La fel ca şi la varianta GTS, blocurile optice au fundal negru. Un alt element de design, dar care are şi rol aerodinamic este prezenţa unui imens eleron fix, dar şi difuzorul de aer incadrat în bara posterioară, care adăposteşte ieşirile duble ale sistemului de evacuare, poziţionat central. Jantele modelului GT4 sunt preluate de la modelul superior, 911 GT3.
Chiar dacă se vrea un automobil strict pentru circuit, interiorul nu este la fel de spartan pe cum ne-am imagina, sau cum ne-a obişnuit Porsche cu modelele GT. Pasagerii au la dispoziţie scaune supersportive cu suport lateral excepţional, interiorul fiind îmbrăcat în combinaţie de piele şi Alcantara. Tot din Alcantara este şi volanul sport cu trei spiţe, pentru o priză mai bună. Dotări de confort precum navigaţie sau climă sunt standard pentru modelul GT4, iar în mijlocul consolei centrale găsim un cronometru, pentru măsurarea timpilor pe circuit.
Cu un preţ de aproximativ 85.000 de euro, Porsche Cayman GT4 poate fi considerat extrem de scump, dar gândiţivă că un 911 standard este peste 100.000 de euro. Iar Cayman-ul vine cu motor central şi cutie manuală. Este o nebunie într-o perioadă ca această să te gândeşti că mai poţi demonstra ceva cu tehnologii care par apuse. Dar ştiţi ce? Adrenalina şi pasiunea nu pot fi înlocuite şi nu pot apune odată cu trendul.
Testul meu cu un Porsche Cayman “standard” îl găsiţi aici