Prezentare: Mercedes-AMG GT R
Când cineva spune “ghe te re” te gândeşti automat la o namilă japoneză ce pune cu botul pe labe orice supercar european. Nu degeaba i se spune în popor Godzilla. Totuşi, pe bătrânul continent a apărut un nou GT R, fără liniuţă, ce s-a autointitulat “Bestia din Iadul Verde”. Deja ne gândim la filmele holywoodiene, între bestii şi dinozauri. Pentru că ambele modele sunt foarte asemănătoare, cu o singură excepţie. Bestia din Affalterbach este mult mai rară şi mult mai exclusivită.
Exact acum un an, eram printre primii oameni ce se aflau la volanului unui Mercedes-AMG GT-S în România, iar corpul meu simţea trăiri cum nu a mai simţit vreodată. 510 cai putere pe o caroserie extrem de lată şi joasă de doar 1.5 tone, o acceleraţie până la 100 km/h în doar 3.8 secunde şi rulam cu cea mai mare viteză pe care am atins-o vreodată într-o maşină de test. În acel moment credeam că mai mult de atât nu se poate, dar imediat cum am postat articolul pe blog, Mercedes-AMG testa deja versiunea hardcore. Au fost o mulţime de imagini spion al unui GT-S camuflat din care se distingeau doar eleronul fix şi difuzorul spate mult mai agresiv. De câteva luni, aceste teasere au fost tot mai dese, culminând cu o reclamă în stil film de acţiune, cu Lewis Hamilton în rol principal. Atunci am aflat că versiunea mai potentă a modelului GT-S va purta denumirea GT R, născut pe celebrul Nurburgring.
Noul Mercedes-AMG GT R se vrea o serie limitată a coupe-ului produs exclusiv de AMG, care se diferenţiază de modelele mai “sărace” printr-o mulţime de elemente aerodinamice noi, dar şi tehnologii disponibile doar pe această variantă. În primul rând, GT R, aşa cum scrie peste tot, este dezvoltat la în Iadul Verde, astfel culoarea exterioară verde este spectaculoasă, realizată de divizia Designo de la AMG. Întreaga maşină este mai lată decât un GT normal, bara frontală oferă prize de aer suplimentare pe laterale, iar cele centrale sunt mult mărite. Acestea sunt şi active, ceea ce înseamnă că se pot deschide sau închide pentru un mai bun flux al aerului, dar şi pentru a răci frânele. Sub bara frontală regăsim un mic splitter, care de asemenea este activ. O altă noutate a modelului GT R este design-ul calandrului. Acesta este inspirat de cel al modelului de curse GT3, dar şi a unor modele mai vechi, oferind un aer destul de retro. Lamelele verticale ne trimit cu gândul la nişte gratii, iar în spatele acestora se află o adevărată bestie. Cum spuneam, maşina este mai lată decât un model standard, asta pentru a face loc jantelor mai late, dar şi pentru că oferă direcţie pe puntea spate. Aşa cum sugereau şi imaginile spion, posteriorul noului GT R este complet schimbat, având o mulţime de elemente aerodinamice foarte agresive, cum ar fi imensul difuzor de aer ce se alungeşte pe fiecare parte şi care incorporează sistemul de evacuare. La prima vedere acesta pare a fi trapezoidal şi montat central, dar se mai regăsesc încă două ieşiri în acest difuzor. Noua evacuare este din titan, ceea ce înseamnă că noul GT R va fi una dintre cele mai gălăgioase maşini de pe străzi. Este impresionant cum AMG reuşeşte să ofere un asemenea sunet pe un automobil cu motor turbo. Privit din spate, GT R are prize de aer pe laterale în aripile spate şi un eleron fix, montat pe capacul portbagajului, dar care poate fi reglabil. După o privire mai atentă, pot să spun că noul GT R arată mult mai agresiv decât un GT-S, dar nu neapărat mai frumos. Cred că nu s-a vrut asta. Cred că AMG a vrut să arate un GT care să te sperie. Iar asta le-a ieşit.
Pentru că sub capota pe care ar putea ateriza un avion de mici dimensiuni, se află celebrul deja, motor V8 de 4 litri, dar care acum livrează 585 de cai putere şi un cuplu imens de 700 Nm. Nu doar creşterea puterii au urmărit inginerii AMG, ci şi livrarea cât mai eficientă a acesteia. Astfel, totul este gestionat de o cutie automată cu 7 rapoarte, special gândită doar pentru modelul GT, iar performanţele sunt acum de 3.6 secunde până la 100 km/h, iar viteza maximă este de 318 km/h. Interesant cum nu au reuşit cifra magică de 320 km/h sau mai bine 200 mile pe oră? Nu ştiu de ce mă deranjează chestia asta, pentru că eu, de exemplu, niciodată nu m-am apropiat nici măcar de viteza maximă a unui diesel mai performant. Noul GT R este dezvoltat cu o mulţime de soluţii tehnice regăsite în lumea curselor, iar la interior, în mijlocul consolei centrale se află un mic buton galben, de unde se selectează cele 3 moduri de rulare şi 9 trepte de funcţionare ale sistemului ESP. GT R este mai uşor cu 90 de kg faţă de un GT-S.
Când am condus modelul de doar 510 cai putere, nu credeam că se poate ceva mai mult pentru această maşină, dar se pare că m-am înşelat. Noul Mercedes-AMG GT R vine extrem de furios să fure numele GTR suprem, iar din câte se pare, o va face cu surle şi trâmbiţe.