Prezentare: Jeep Avenger
Jeep are o istorie interesantă a denumirilor pentru modelel sale, marea majoritate având nume puternice, impunătoare, la fel ca mașinile pe care au fost puse. Jeep Avenger, ”răzbunătorul” mă așteptam să apară pe un model care vine să răzbune numele mărcii în această lume tot mai conformistă. Totuși, americanii au decis ca acest nume să fie pus pe cel mai mic model din gama actuală. E foarte interesantă poziționarea noului Jeep Avenger, deoarece Jeep are deja un model mic, care se vinde foarte bine. Vorbesc bineînțeles despre Renegade, dar se pare că noul model vrea să adopte o cale ceva mai diferită. Acesta este și primul Jeep full-electric.
De când au fuzionat grupurile PSA și FCA și s-a creat Stellantis, multe modele împart platformele tehnice, așa că era normal să vedem un Jeep pe bază de Peugeot, nu? Ei bine, chiar dacă la prima vedere asocierea nu prea are logică, din punct de vedere al vânzărilor și al poziționării în gamă, totul are sens. Noul Jeep Avenger va fi construit pe platforma lui Peugeot e-2008 sau Opel Mokka-e așa că dacă v-ați săturat să le vedeți pe stradă, să știți că aveți o alternativă de design extrem de interesantă.
Jeep Avenger nu are legătură de design cu celălalt ”cel mai mic Jeep”, Renegade, fiind mai modern, dar păstrând liniile pătrățoase, specifice Jeep. Sunt curios în ce măsură cele două modele se vor canibaliza, dar dacă lumea vrea electrice, e bine că există opțiuni. Jeep Avenger are blocuri optice pătrățoase, spre deosebire de cele rotunde ale lui Renegade, și mie personal îmi amintesc de cele ale unui Jeep Grand Cherokee WJ. Avem în continuare grila cu cele 7 fante de aerisire și chiar dacă dimensiunile de doar 4 metri lungime nu ar sugera acest lucru, Avenger are câteva tușe de design robust. Partea inferioară a caroseriei este din plastic negru, pentru ieșirile ocazionale în offroad, iar aripile bombate și plafonul drept sunt trăsături specifice oricărui Jeep.
Posteriorul se aseamănă cel mai mult cu cel al unui Renegade, dar cumva Avenger reușește să fie distinctiv, deoarece blocurile optice sunt ceva mai aplatizate, iar întreg spatele mai dinamic, mai sportiv, aș putea spune. Sincer, mi-ar fi plăcut ca acest design să fie pus prima dată pe un SUV de dimensiuni mai mari, pentru că atunci proporțiile caroseriei ar ieși și mai bine în evidență. Gândiți-vă la acest design, dar pe o mașină de clasa lui Grand Cherokee. De fapt, cât de curând trebuie să vedem o nouă generație a SUV-ului mare, așa că poate se va inspira in micul frate.
La interior, Jeep Avenger nu mai pare atât de ”Jeep”. Mi se pare mai mult ca un ”Fiat”. Chiar dacă avem câteva trăsături și muchii mai drepte, design-ul general nu este la fel de robust ca în cazul altor modele Jeep, iar aici mă gândesc bineînțeles la Wrangler. Dar trebuie să ne uităm la piața pe care o are Jeep Avenger. Acesta va fi un SUV de oraș, care concurează cu alte modele de lifestyle, așa că interiorul trebuia să fie mai modern și pe placul mai multor tipuri de clienți.
În materie de tren de rulare, primul Jeep full-electric se folosește de noua generație de sistem electric de la Stellantis, și anume un set de baterii de 54 kWh, care produc 156 de cai putere. Asta înseamnă o autonomie de aproximativ 400 km, adică valori mai mult decât decente și care îl înscriu în limitele clasei. Am condus atât Peugeot e-2008, cât și Opel Mokka-e, așa că pot să confirm că un astfel de tren de rulare, pe un SUV cu aspect robust, va fi un succes. Totuși, chiar dacă pe capotă scrie Jeep, acesta nu este (încă) un ”trail-rated”. Asta deoarece Jeep Avenger vine doar cu tracțiune pe puntea față. La Paris, a fost prezentat și conceptul Avenger 4xe, care folosește două motoare electrice, astfel având tracțiune integrală, dar cel mai probabil volumul vânzărilor îl va face varianta simplă. Pe anumite piețe, Jeep Avenger se va produce și cu motorizare convențională, cel mai probabil tot din ograda Stellantis. Sunt curios care va ajunge pe piața din România? Deja mă gândesc la locații de test.