Prezentare: Jaguar XF
Încă din 2008 de când a fost preluată de indienii de la TATA Motors, împreună cu Land Rover, compania britanică Jaguar a intrat într-un proces constant de reînnoire. Păstrând calităţile, imaginea şi prestanţa tipică felinei britanice, banii investiţi de indieni au fost în consolidarea numelui şi a bătăliei cu triada germană. Când Jaguar a prezentat modelul XF ca înlocuitor al bătrânului S-Type, lumea a fost luată prin surpindere. Era un design complet nou, mult mai frumos, dar parcă nu ajunsese atât de rafinat. Apoi a urmat un facelift care a schimbat din nou jocurile. Blocurile optice “ochioase” au devenit mult mai armonioase, posteriorul mai elegant, iar acum Jaguar avea un sedan care să se lupte pe bune cu BMW, Mercedes sau Audi.
Noua linie de design pe care Jaguar a început este extrem de elegantă, simplă, dar frumoasă. Dar având în vedere că acum ceva timp am văzut cel mai mic sedan, modelul XE, iar noul XF arată exact la fel, atât doar că este mai mare, face ca noul sedan de clasă mare să-şi piardă puţin din personalitate. Bineînţeles, aceste lucuri se întâmplă doar în imagini. Sunt convins că în adevărat, pe stradă, vom putea să diferenţiem modelele Jaguar. Până la urmă totul ţine de imaginea de marcă. Pe care Jaguar încă şi-o construieşte. Gândiţi-vă că mai demult, chiar şi acum, spunem că BMW-urile seamană între ele, iar acum Mercedes Benz este într-un proces continuu de transformare a tuturor modelelor sale, într-un design asemănător. Singurul loc unde Jaguar este ceva mai în faţă este emoţia, pasiunea britanică pentru eleganţă.
Noul Jaguar XF este foarte frumos, foarte elegant, liniile părţii frontale sunt clare, armonioase, blocurile optice sunt mai înguste şi parcă mai agresive, iar în funcţie de varianta de motorizare, bara frontală vine cu design diferit. De exemplu, în varianta XF-S cu motor de 380 de cai, spoiler-ul este chiar dramatic desenat, cu prize de aer de dimensiuni ridicole pentru un automobil din această clasă. Grila cromată ovală ocupă o bună parte din partea frontală, iar profilul este simplu, dar elegant. Cei mai mulţi vor avea probleme cu design-ul părţii posterioare, mai ales desenul blocurilor optice, care sunt parcă prea pătrate, prea drepte în concordanţă cu restul liniilor. Sincer aş fi preferat stopurile despărţite de pe vechea generaţie. Noul XF arată foarte bine din orice unghi l-ai privi şi este un concurent serios pentru rivalii germani, mai ales dacă te interesează design-ul unei maşini.
Din păcate, pe cât de armonios este exteriorul, pe atât de sec este interiorul. Nu pot să spun că nu e frumos sau că îi lipseşte ceva, dar nu are nimic special. Volan, consolă cu touch screen şi schimbător specific LR/Jaguar. Cam atât. Nu atrage în niciun fel. Şi oarecum e păcat. Cel mai mult mă deranjează partea superioară a bordului, unde gurile de ventilaţie sunt mai urâte decât cum găseam pe un Cielo. Îmi place totuşi că au ales volanul de pe sportiva F-Type. Fiind un Jaguar de clasă mare, noul XF va oferi calitate excepţională la interior. De la pielea de pe bord, aluminiu şi lemn, toate materiale vor încânta cei mai exigenţi clienţi.
Dacă la nivelul design-ului, Jaguar XF are toate argumentele să fie ales în detrimentul germanilor, când vine vorba de performanţe şi calităţi dinamice, acesta a fost tot timpul cu un pas în urmă. Cum spuneam, odată ce banii nu sunt o problemă, Jaguar a investit enorm într-o nouă platformă tehnică. Aceasta este construită în proporţie de 70% din aluminiu, ceea ce înseamnă că noul XF este cu 190 de kg mai uşor decât generaţia precedentă. Folosind motoare V6 pe benzină cu puteri între 340 şi 380 de cai şi diesel-uri de 167 sau 180 de cai putere, noul XF se anunţă foarte dinamic. În variantă S, sprintul se realizează în doar 5 secunde, viteza maximă fiind limitată la 250 km/h. Totuşi una dintre cele mai interesante motorizări va fi un diesel de 3 litri, care se preconizează să producă chiar 300 de cai putere şi 700 de Nm. Toate motorizările vor putea fi legate la superba transmisie ZF cu 8 rapoarte, cu toate că în una din imagini se vede că noul XF va putea fi comandat şi cu transmisie manuală.
Oricât de bun este un Jaguar, atât pe hârtie, cât şi în utilizarea cotidiană, nu putem să nu îl comparăm cu rivalii germani. Poate că pentru piaţa din Europa de Vest şi cea din Statele Unite, unde a fost prezentat noul XF, accentul se pune pe alte calităţi, în România, clienţii vor alege de cele mai multe ori brand-ul. Cu toate că întoarcem capul după un Jaguar mai des decât după un Seria 5.