Geneva 2016: Bugatti Chiron
Prima zi de primăvară calendaristică a reprezentat ceva extrem de special şi important pentru industria auto. Salonul Auto de la Geneva şi-a deschis porţile, iar anul acesta maşinile prezentate au fost mai impotante ca niciodată. Acum doi ani, tot la Geneva am văzut noul hypercar Ferrari, dar şi noul McLaren P1. Geneva este salonul supercar-urilor, chiar dacă mai mic decât cel de la Frankfurt, reprezintă locul unde producătorii aduc maşinile poster, cele mai rare şi cele mai exclusiviste obiecte după care tânjim toată viaţa. Anul acesta este cu atât mai special, pentru că vedem, după mai bine de un deceniu, automobilul care a inventat termenul de hypercar. Urmaşul Veyron-ului, cea mai puternică şi cea mai rapidă maşină din lume, elita: Bugatti Chiron.
Niciodată nu am scris asemenea cifre într-un articol de prezentare. În 2004 când a apărut Bugatti Veyron eram încă pe băncile liceului, nu ştiam exact ce înseamnă o asemenea creaţie. Dar iată-ne după mai bine de 10 ani, lumea încă vorbeşte despre această maşină. “Momentul Veyron” aşa cum am descris în nenumărate rânduri apariţia unei astfel de maşini, este acum surclasat de “momentul Chiron”. Maşina despre care vom vorbi în orice discuţie despre cai putere, viteză maximă, lux sau acceleraţie. Dar hai să o luăm cu începutul.
Noul Bugatti Chiron (pronunţat şiron/shiron) este un Bugatti adevărat. Nu există niciun unghi din care să-l priveşti şi să nu-ţi dai seama că ai de a face cu cea mai rapidă maşină din lume. Pentru că ADN-ul este atât de bine transpus în noul model, mulţi au spus că Chiron arată ca un facelift al Veyron-ului. Asta a fost şi prima mea impresie atunci când am văzut imaginile oficiale, dar după ce am descoperit alte poze din mai multe unghiuri, în alte culori şi mai ales în filmări, mi-am dat seama că absolut niciun panou nu este identic cu cele de pe Veyron. Atenţia la detalii este absolut impresionantă, iar aşa cum ziceau oficialii Bugatti, “forma urmează funcţia”. Astfel, design-ul noului Chiron este creat pentru aerodinamică superioară, păstrând totuşi tradiţia.
Primul lucru ce îţi sare în ochi sunt noile blocuri optice, cu 8 LED-uri pătrate, patru de fiecare parte, care sunt poziţionate ceva mai în spate faţă de grila specifică Bugatti. La Veyron, de exemplu, acestea erau la acelaşi nivel cu grila. Bara frontală oferă prize de aer generoase, iar acum are un splitter agresiv în partea inferioară. Privit din faţă, s-ar putea să spui că arată ciudat, din cauza blocurilor optice, dar cu siguranţă este mai agresiv decât un Veyron, chiar şi cel SuperSport. Profilul în schimb este mult mai elegant, iar prizele de aer din spatele portierelor, sunt acoperite de un element de caroserie, ce are forma literei C, despre care designerii Bugatti au spus că reprezintă detaliul de design cel mai distinctiv al noului Chiron. Pe o foaie albă, dacă desenezi doar acel “C” poţi să-i dai seama că este un Bugatti. Noul Chiron este mai lung, mai lat şi mai scund decât un Veyron, iar partea posterioară este mai alungită, mult mai potrivit pentru un hypercar, prin comparaţie cu Veyron care era foarte bombat în spate. Chiron foloseşte acum jante noi, cu diamentru diferit, 20 de inch pe faţă şi 21 de inch pentru puntea spate, încălţate cu anvelope Michelin special dezvoltate pentru Chiron, şi capabile să reziste la vitezele de care este capabil noul hypercar. Ca şi o mică observaţie văzută printre comentarii, cineva zicea că mânerele portierelor sunt prea “normale” pentru o astfel de maşină. Ce nu arată deloc “normal” este spatele. Dacă din faţă puteam zice că aminteşte de Veyron, spatele noului Chiron este cu totul altceva. Blocurile optice rotunde de pe Veyron au fost înlocuite cu o singură linie LED, ce aminteşte de lightsaber-ul lui Darth Vader, ce se întinde pe toată lăţimea maşinii şi care pare că pluteşte, pentru că în rest vom vedea doar prize de aer. Într-un fel spatele Chiron-ului pare gol. Este salvat de partea inferioară unde difuzorul de aer este imens şi incorporează ieşirile sistemului de evacuare din titan. Cum spuneam la început, design-ul păstrează tradiţia Bugatti, astfel capacul de acoperă motorul are acum o “aripă” centrală care aminteşte de modelul Atlantic 57C, din anii 30. Această soluţie transformă design-ul spatelui, creând două suprafeţe unde aerul apasă şi mai mult puntea spate, la viteze înalte. Orice am zice despre design-ul exterior, acesta arată foarte elegant, dar şi agresiv în acelaşi timp, foarte luxos şi exclusivist, exact cum ar trebui să fie o astfel de maşină.
Se pare că la interior, designerii Bugatti au fost chiar mai conservatori şi mai timizi, pentru că desenul bordului este cât se poate de simplist. Dar este acel simplism luxos, de calitate, fără tot felul de briz-briz-uri şi ecrănele şi butoane. Consola centrală este realizată din fibră de carbon şi este mult mai îngustă faţă de cea a vechiului Veyron. dar se alungeşte mai mult spre interiorul maşinii şi spre ocupanţi. Cel mai mult îmi place noul volan, extrem de sportv, parcă aminteşte puţin de cel al unui Audi R8, dar cu siguranţă arată mult mai luxos. În spatele acestui volan găsim vitezometrul poziţionat central şi care are viteza maximă pusă la 500 km/h. Scaunele sunt de asemenea noi, iar un alt element interesant este acel spaţiu separator dintre scaune, având aceeaşi tematică a prizelor de aer exterioare. Oficialii Bugatti spun că nu va exista opţiune sau dorinţă pe care să nu o poată face, aşa că în viitor aşteptaţi-vă la nişte interioare extrem de spectaculoase pentru noul Chiron.
Iar acum să trecem la lucrurile cu adevărat serioase, ce nu pot fi configurate (încă). Acum 10 ani Bugatti Veyron a reuşit să-şi câştige notorietatea datorită cifrelor. A fost primul automobil de 1 milion de euro, avea 1000 de cai putere şi atingea 400 de km/h. Tuturor ne plac cifrele. Iar un Bugatti asta trebuie să ofere, iar Chiron nu dezamăgeşte deloc. Aşa stăm acum în industria auto:
Motor de 8 litri W16 cu 4 turbine, capabil să producă 1500 de cai putere şi 1600 Nm. Asta înseamnă că este cu 500 de cai mai puternic decât un Veyron sau în alţi termeni, mai are un BMW M5 în plus. Asemenea cifre se traduc într-o acceleraţie impresionantă. 0-100 km/h în 2.5 secunde, 0-200 km/h în 6.5 secunde, iar 0-300 km/h în 13 secunde. Teoretic viteza maximă este de 460 km/h, cu 30 de km/h mai mult decât Veyron-ul ce deţine recordul mondial de viteză, dar Chiron este limitat la 420 km/h pentru “a fi sigur pe şosea”. Bună asta. Alte cifre impresionante ale lui Chiron. Sistemul de răcire a sistemului turbo “înghite” 60.000 de litri de aer pe minut la viteza maximă. Chiron dispune de 10 radiatoare, dintre care unul pentru uleiul motor, unul pentru uleiul transmisiei şi unul pentru diferenţialul spate. Caroseria este construită din fibră de carbon şi este mult mai rigidă decât cea a Veyron-ului, folosind tehnologii regăsite pe maşinile de curse din LeMans. Cu toate acestea Bugatti Chiron cântăreşte peste 2 tone, cu aproape 1 tonă mai mult decât un hypercar Ferrari. Sistemul de evacuare este construit din titan şi promite un sunet mult mai agresiv decât la Veyron. Pentru a pune pe asfalt asemenea putere şi cuplu, Chiron foloseşte un sistem de tracţiune integrală, iar suspensia a fost redesenată şi regândită să ofere atât confort mai bun, dar şi performanţe dinamice îmbunătăţite. Pentru o maşină care atinge fără probleme 400 de km/h este nevoie şi de frâne să o oprească eficient. Astfel Chiron dispune de discuri de frână din ceramică, iar etrierele din titan au 8 pistoane pe puntea faţă şi 6 pentru puntea spate. Decelerarea de la 300 km/h se realizează în doar 130 de metri!!
Bugatti a fost creat pentru astfel de cifre. Chiar dacă niciunul dintre cei 500 de fericiţi posesori nu le experimenta. Bugatti şi-a ales deja targetul de clienţi, acei oameni cărora le place să se laude că au dat 2.5 milioane de euro pe o maşină. Le place să le spună prietenilor că are 1500 de cai putere, în condiţiile în care toţi prietenii au maşini cu 900-1000 de cai putere. Atunci când sunt la bere şi vorbesc despre maşini, le place să spună că maşina lor prinde 100 la oră în 2.5 secunde şi merge cu peste 400 la oră. Le place să ştie că au cea mai rapidă maşină din lume, chiar dacă merg cu 20 la oră prin Monaco sau prin Dubai. Cred că dacă un Bugatti Chiron costa 1.2 milioane de euro nu mai era atât de special. Se spune că clientul tipic de Ferrari mai are în 6 modele Ferrari. Clientul unui Rolls Royce a mai avut limuzine în trecut. De obicei cei care cumpără Lamborghini mai au încă alte 10 maşini în garaj. Clientul de Bugatti? El mai are 40 de maşini în garaj, plus 2 avioane şi un yacht. De aceea nu îi interesează că mai sunt alte 499 de maşini în lume. Pentru că el şi-l va personaliza cum îşi doreşte. Lamborghini Veneno a fost făcut în doar 3 exemplare, iar singura opţiune pe care au putut-o alege cei trei clienţi a fost culoarea fibrei de carbon din bara faţă. În schimb, un Chiron poate fi configurat în fel şi chip şi totuşi rămâne cea mai puternică şi cea mai rapidă maşină din lume. Mă bucur că trăiesc în astfel de vremuri.