Prezentare: BMW i7
Prezentare: BMW i7
Undeva pe la începutul anului am făcut o retrospectivă a modelelor pe care le aștept în 2023. Nu neapăt cele mai importante sau cele mai puternice, dar mașinile pe care vreau să le conduc, modelele care vor schimba percepții și cele care sunt un punct de cotitură atât pentru companie, cât și pentru piață. Printre acestea se număra noul BMW i7. Atunci nu știam prea multe despre acest model, în afară de fișa tehnică, dar în esență era Seria 7 electric. Asta trebuia să știți despre această mașină. Între timp, am fost invitat să văd pe viu noul i7, să-l experimentez de aproape și atunci mi-am dat seama exact unde se află acest nou model. Vedeți voi, BMW i7 nu este doar o versiune electrică a Seriei 7, ci un produs în sine, care are nevoie de timp de înțelegere, efectiv nu poți doar să te urci în mașină și să pleci.
Mi-aș dori ca fiecare client ce optează pentru noul BMW i7 să aibă parte de o astfel de prezentare detaliată. Ca să te poți bucura la maxim de toată experiența, atât de la volan, cât și senzorială, trebuie să știi și cum s-a ajuns la a cincea generație BMW eDrive, de ce bateriile sunt cum sunt și de ce răspunsul accelerației este atât de direct și brutal. Am putea concluziona ceea ce a spus la un moment dat Jeremy Clarkson: ”apeși pedala de accelerație, se întâmplă o magie și tu ești propulsat în față”. Asta se întâmplă în cazul multor mașini, dar în cazul noului BMW i7, e frumos să afli și funcționalitatea, nu doar ”magia”.
Experiența oferită de un sedan de lux merge mult dincolo de suma tehnologiilor pe care le oferă. Calitatea și atenția pentru detalii, materiale exclusive, ergonomia și funcționalitatea remarcabilă, toate funcționează alături de magia tehnologiei pentru a defini o experiență cu adevărat specială, într-una din cele mai sofisticate limuzine din lume. Noul BMW i7 se remarcă la nivel tehnologic-electric pentru că motoarele sunt dezvoltate și construite chiar de către bavarezi. Prima încercare spre electrificare a fost chiar într-o prezentare specială la Jocurile Olimpice de la Munchen în 1972, cu modelul 1602e, care folosea un sistem rudimentar compus din 12 baterii Varta de 12V și un motor Bosch de care producea 32 kW sau aproximativ 43 cai putere. De atunci și până la nava amiral actuală, bavarezii au mai cochetat cu ideea unui automobil full electric și prin anii 90, totul culminând cu modelul i3, acel monovolum ciudat, dar foarte apreciat, care a și devenit primul automobil premium full-electric în 2013. Pentru noul i7, BMW aduce o nouă abordare atât pentru funcționarea motorului electric, care acum folosește sincron cu bobină, iar bateriile folosesc celule NMC811 (Nichel, Mangan, Cobalt în proporție de 8:1:1). Această reprezintă una din cele mai sofisticate chimii de baterie disponibilă în prezent și se remarcă prin conținut ridicat de nichel, baza pentru o capacitate mare de stocare a energiei raportată la volum și masă. Suplimentar, utilizând conținut redus de cobalt din surse controlate, BMW se asigură că materialele folosite vin din exploatări care respectă drepturile omului.
De ce majoritatea modelelor noi electrice sunt SUV-uri? Acest lucru se datorează faptului că celulele electrice sunt poziționate pe verticală, astfel mașinile electrice tind să devină mult mai înalte, iar desenarea unui sedan devine o muncă tot mai grea pentru designeri. Noul BMW i7 este de asemenea un automobil imens, din toate punctele de vedere, dar proporțiile sunt potrivite, cel puțin privit din lateral. Partea frontală încă este un subiect de controversă, mai ales din cauza blocurilor optice despărțite, dar și acestea trebuie poziționate după niște reglementări. Nu voi dezbate design-ul exterior în acest articol, sunt convins că odată cu timpul și cu apariția cât mai multor modele pe străzi, ne vom schimba părerea despre nava amiral a companiei bavareze.
Ultimul aspect al funcționării sistemului electric pentru noul BMW i7 poate fi chiar experimentat fizic atât de șofer, cât și de pasageri. Pentru că motoarele sincron sunt cu cuplare directă la roată, aceasta înseamnă un răspuns remarcabil de rapid la orice apăsare de accelerație. Nu mai există nicio întârziere, astfel că dacă motorul electric învârte, învârte în același timp și roata. Suplimentar, o vibrație specifică este transmisă în habitaclu. Aceasta este posibilă prin oscilații foarte precise ale rotorului motoarelor sincron, oscilații care sunt transmise la roți, respectiv anvelope, fără ca talpa de contact a celor patru roți să se modifice.
Da, știu, este o prezentare destul de lungă și încă nici măcar nu ne-am apropiat de mașină. Dar senzațiile începi să le simți imediat. Sunt nu mai puțin de 4 moduri în care pot fi deschise portierele: din telecomandă, de la un buton lângă mâner, folosind meniul iDrive sau prin comandă vocală. Ultimul poate recunoaște locul de pe care vine comanda, pentru a răspunde unei comenzi de tipul ”Open my door”. Bineînțeles, BMW i7 oferă încă posibilitatea să deschideți portiera și clasic, trăgând de mâner. Dar parcă e mai spectaculos să ți se deschidă și să se închidă ”prin magie”. Acum ești în habitaclu. Totul e minimalist. Totul e futurist. Totul e cumva familiar, dar nu prea. Ești în viitor. În primul rând remarci ecranul din spatele volanul. Acesta este curbat și se întinde și deasupra consolei centrale. Spre deosebire de alte generații Seria 7, în noul i7 nu prea avem consolă centrală tipică. Există un spațiu de depozitare în partea de jos, dar în rest totul este înconjurat de o bandă de cristal, care poate fi iluminată în funcție de modurile de condus, de preferințele pasagerilor sau la nevoie, în anumite situații. De exemplu pâlpâie roșu când e portiera deschisă în trafic. Lipsesc multe butoane din habitaclu, multe comenzi sunt acum touch screen sau chiar vocale. Acesta este noul lux. Atmosfera din interior este asigurată și de noile moduri de condus. Acestea influențează iluminatul ambiental, sistemul BMW IconicSounds, masajul în scaune, închiderea și deschiderea jaluzelelor sau activează Theatre Screen. Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax, și Digital Art sunt modurile în care poate fi configurată experiența într-un BMW i7. Nu este doar despre cât de grea devine direcția, ci despre cum te simți în călătorie, până la destinație. BMW Seria 7, implicit i7, este prima limuzină de lux care are în ofertă o tapițerie din piele vegană, Veganza. Cea mai exclusivistă tapițerie este una textilă, care folosește cașmirul pentru o experiență deosebit de confortabilă. La aceasta contribuie și climatizarea inteligentă care poate să ajusteze setările ținând cont inclusiv de intensitatea și unghiul radiației solare.
Șoferul are la dispoziție o mulțime de sisteme de asistență, BMW i7 fiind pregătit chiar și cu sistemul de conducere autonom Level 3. Acum, radarul față are o rază de funcționare de 300 m, o cameră video față de 8MP, un pachet de radare laterale și spate, sistem de ultrasunete și pachet de camere 360 de grade. Senzorul radar poziționat în mijlocul grilei fronale, este încălzit, deci nu există posibilitatea să rămână cu zăpadă în timpul rularii, iar camerele față spate pot fi curățate cu un jet de lichid de parbriz, atunci când sistemul recunoaște că acestea sunt prea murdare. Pachetul de senzori permite o serie de soluții în premieră. Reversing Assistant Professional, poate rula în marșarier 200 de metri, evitând obstacole statice, prin ”învățarea” traseului. De asemenea tot cu ajutorul camerelor, poate identifica locuri de parcare prin marcaje, nu prin locul gol găsit între două mașini. Probabil cel mai spectaculos ”asistent” pentru șofer, este afișarea informațiilor de condus prin realitate augmentată. Astfel, sistemul oferă o confirmare clară asupra modului de funcționare în mai multe scenarii de condus semiautonom. Acesta folosește o informație video pe care suprapune informații digitale în timp real, pentru o mai bună navigare în trafic greu sau pe timp de noapte. Este impresionată grafica și rezoluția pe care acest sistem le are.
”Hello BMW, Open all doors”. Este momentul să ne mutăm în spate. Cauți reglajele scaunelor, dar acestea le găsești pe un ecran în portieră. De fapt de aici poți să controlezi aproape totul în spate. În momentul în care activezi modul Theater Screen, un ecran cu funcție touch de 31 de inch și rezoluție 8K, coboară din plafon și ți se dezvăluie pe toată raza vizuală. Scaunul dreapta față culisează la maxim, iar tu, cel din spate, te întinzi ca într-un fotoliu. Totul este moale, calitatea materialelor îți atinge ușor vârful degetelor, timp în care toate perdeluțele se închid și ești complet deconectat de tot ceea ce se întâmplă în exterior. Conținutul pe acel ecran imens este redat nativ în format 16:9 sau poate fi extins în format 21:9 sau chiar 32:9. Imaginea poate fi afișată centrat sau pe ambele părți. Ecranul se ajunsează automat în funcție de poziția scaunelor. Utilizând Amazon Fire, se pot instala și alte aplicații de genul Netflix, Youtube sau Disney+, iar atunci experiența cinematografică este garantată. Bineînțeles, aceasta este dusă la un alt nivel printr-un sistem de sonorizare Bowers and Wilkins disponobil acum standard, dar care poate fi upgradat la Bowers and Wilkins Diamond Surround care folosește 36 de boxe cu o putere de 1965 de watt și dispune suplimentar de tehnologia 4D cu generatoare de vibrații pentru toate cele 4 scaune. Pentru mine aceasta a fost experiența supremă. M-am simțit exact ca într-un cinematograf de lux.
Am simțit și câteva minute de condus, în care am accelerat cele 2.8 tone ale mașinii, iar cei 544 de cai livrați instant au ajuns la roți. BMW i7 nu mai este doar despre condus. Limuzina dinamică de la BMW a fost transformată într-un laborator tehnologic. Motoarele termice aproape că nu își mai au rostul, ceea ce spuneam la începutul articolului. Luxul modern, te trimite direct în viitor. Mașina asta este atât de avansată, atât de tehnologizată, încât efectiv nu văd care ar putea fi următorul pas în materie de mijloc de transport de lux.