Prezentare: BMW 3.0 CSL
Nu, nu suntem în anii 70, chiar dacă citiți o știre despre BMW 3.0 CSL. Ceea ce vedeți în aceste imagini este cadoul pe care divizia BMW M l-a pregătit fanilor și mai ales unui număr limitat de clienți la sărbătorirea a 50 de ani de existență. Cumva ne aștepam la un astfel de model, știam că la un moment dat va veni, dar nu știam exact în ce formă. Acum câțiva ani am văzut conceptul 3.0 CSL Hommage, și speram ca noul model de serie să se apropie de design-ul superb. E o mare distanță de la concept la realitate, de la o mașină gândită pentru prezentare, unde reguli de siguranță, ținută de drum și reglementări, nu trebuie să fie respectate. Modelul de serie, inspirat de acel concept, care la rându-i este inspirat din primul BMW 3.0 CSL ”Batmobile”, păstrează artificiile de design, dar într-o formă mai cuminte, ce trebuie să respecte anumite reguli.
Anul acesta, divizia sportivă a celor din Munchen, a avut mult de lucru. E o mare realizare să fii pe piață de jumătate de secol, în condițiile în care ești un ”tuner”, iar modelele tale se adresează unei nișe, unui target de clienți anume. Pe lângă controversatele M3 și M4, plus micul M2 dus acum la cu totul alt nivel, am avut parte și de al doilea model produs de la zero, marele SUV XM. Totuși, cireașa de pe tortul M este noul 3.0 CSL, modelul care se adreasează șoferului, așa cum îi stă bine unui model M, dar care privește peste umăr, spre trecut. Noul model este inspirat de primul 3.0 CSL, care era versiunea de competiție a modelului BMW E9, adică avea aripile bombate și un eleron de mari dimensiuni. Tocmai din acest motiv a fost numit ”Batmobile”, de la asemănarea cu mașina lui Batman din acei ani. După toate controversele de design și faptul că avem un SUV M, noul 3.0 CSL parcă spală toate greșelile văzute de puriști.
Oricum ai spune, noul 3.0 CSL este un automobil mult mai frumos decât majoritatea modelelor M din ultima perioadă. Blocurile optice sunt mai încruntate și parcă mai bine integrate în partea frontală a mașinii. Aceasta se diferențiază prin noua grilă, de dimensiuni ceva mai reduse și astfel mai bine proporționată, iar aerul retro este dat de faptul că are ramă gri lucios. În rest, partea frontală preia artificiile estetice de la conceptul 3.0 CSL Hommage, și anume proiectoarele rotunde și spoilerul din partea inferioară. Tot privit din față, se văd aripile bombate, care intră mult în zona capotei și acele extensii din partea superioară. Acestea sunt clar detalii preluate de la prima generație. Profilul noului model ne trimite cu gândul la un BMW M4 din actuala generație, dar sunt și aici o mulțime de elemente care să-l facă distinct. În primul rând, aripile bombate din spate. Acestea pornesc din spatele portierelor și ”umflă” puternic posteriorul mașinii, continuându-se într-un eleron de mari dimensiuni. Totuși, nu este singurul eleron prezent, altul fiind deasupra lunetei, la fel ca la primul 3.0 CSL. Jantele au design specific, cu toate că într-o mărură sau alta, acest model este regăsit și în configuratorul BMW M. Acestea sunt vopsite în auriu și contrastează cu nuanța Alpine Weiss și graficele în culorile brandului. Tot din lateral se mai vede și aerul retro al liniei geamurilor, acolo unde există de o parte și alta logo-ul BMW, ca pe primul model. Speram ca acest model de serie să preia linia stopurile văzute pe conceptul 3.0 CSL Hommage, dar acestea sunt cele regăsite pe modelul M4 CSL ”simplu”. Totuși semnătura LED de la interior este impresionantă. Odată cu aripile bombate și eleronul mare, posteriorul noului 3.0 CSL este total diferit și unic.
Pentru că este un CSL adevărat, adică un ”Coupe Sport Lightweigt”, noul model este mai ușor cu aproximativ 100 de kg față de un M4 standard, iar mare parte din această ”dietă” este datorită transmisiei manuale, cu care este echipat noul 3.0 CSL. Fanii și puriștii mărcii și-au dorit de mult un model de colecție cu transmisie manuală, iar inginerii BMW M nu au dezamăgit. Această transmisie este cuplată la cel mai puternic motor BMW M cu ”6 în linie”, care dezvoltă nu mai puțin de 560 de cai putere, dar care are cuplu ceva mai jos, tocmai pentru a menaja cutia manuală. Încă nu sunt prezentate valori de performanță, dar putem spune că va fi mai rapid decât un M4 și ceva mai lent decât un M4 CSL. Bineînțeles, majoritatea componentelor au fost regândite special pentru această versiune ultralimitată, BMW spune că vor exista doar 50 de exemplare ale lui 3.0 CSL. Nici prețul oficial nu a fost comunicat, dar surse spun că se va situa în jurul valorii de 750.000 euro. Ceea ce înseamnă că acesta va fi cel mai scump BMW făcut vreodată. Au fost necesare peste 6500 de ore pentru a dezvolta și construi această nouă caroserie, este un model extrem de limitat, unul care cu siguranță va deveni de colecție, așa că prețul pe viitor poate doar să crească.