Prezentare: Audi SQ7 TDI
În cei 10 ani de când Audi au lansat cel mai mare SUV al lor, nu a existat niciodată o variantă dedicată de performanţă. Totuşi prima generaţie Q7 a beneficiat la un moment dat, într-o versiune limitată de un motor diesel V12 capabil de 500 de cai putere şi 1000 Nm preluat direct dintr-un monopost LeMans. Acesta a fost vârful tehnologiei diesel pentru Audi, dar şi pentru industria auto în acel moment. Cu toate acestea nu a fost denumit, mult aşteptatul SQ7. Cu a doua generaţie, Audi ne oferă ceea ce am cerut prin prezentarea primei variante sportive “S” pentru marele Q7.
Se pare că producătorul german s-a specializat în construcţia de motoare de performanţă alimentate cu motorină, iar după ce mai micul SQ5 folosea motor diesel şi fratele mai mare primeşte astfel de motorizare. Bineînţeles, mult mult mai tare. Este atât de impresionant ce a reuşit Audi în momentul de faţă, aşa că ar trebui să încep cu performanţele şi tehnologiile disponibile pe noul SQ7 TDI.
Noua variantă sportivă foloseşte un motor complet nou, de 4 litri cu 8 cilindri în V, care produce nu mai puţin de 435 de cai putere. Asta în condiţiile în care vechiul motor 4.2 TDI al grupului avea maxim 385 de cai putere şi se spunea că nu se poate mai multă putere pe un motor diesel. Odată cu puterea crescută foarte mult, cuplul motor este astronomic. 900 Nm disponibili de la ralanti până la 4000 de rotaţii pe minut, propulsează varianta sport a lui Q7 până la 100 km/h în doar 4.8 secunde. Această cifră este asemănătoare cu cea a unui BMW X5M cu motor V8 pe benzină şi 575 de cai putere. Noul SQ7 este mult mai rapid decât concurentul direct X4 M50d, care are nevoie de 5.3 secunde până la prima sută. Pentru a genera atât de multă putere, Audi a instalat în premieră pe un motor de serie un compresor electric pentru turbină. Acest sistem facilitează acceleraţia la turaţii joase, eliminând senzaţie de “gol” a turbinei. Sistemul EPC are un motoraș electric și o roată de compresie având o putere de 7 kW și este alimentat de o baterie litiu-ion, amplasată în portbagaj. Pentru că 900 Nm reprezintă enorm de mult, indiferent despre ce caroserie vorbim, inginerii Audi au regândit transmisia automată în 8 trepte, pentru a schimba şi mai rapid şi pentru a transmite cât mai eficient puterea celor patru roţi prin intermediul sistemului de tracţiune integrală quattro. SQ7 TDI are totuşi litera “S” în faţa numelui, aşa că trebuie să se comporte sportiv pe şosea. Audi ne spune că şasiul noului SQ7 este cel mai avansat dintre toate modelele Audi existente, ceea ce înseamnă că suspensiile pe perne de aer sunt active, modificând tăria în funcţie de viteză. Totodată mai avem şi sistem activ de stabilitate, dar şi direcţie pe roţile spate. Asta înseamnă că la viteze mici unghiul de bracare este mai mic, iar la virajele rapide, roţile spate se învârt în aceeaşi direcţie cu cele faţă pentru o aderenţă mai bună.
În stilul tipic Audi al ultimilor ani, design-ul exterior este foarte cuminte. Şi e păcat, deoarece sub această caroserie, aş putea spune banală, se află o adevărată operă inginerească. Era frumos ca toată această tehnologie să reiasă în exterior. Probabil prin nişte prize de aer în bara faţă mult mai agresive, probabil chiar mai multe elemente din fibră de carbon. Altfel, singurele diferenţe faţă de un SQ7 TDI faţă de un Q7 cu pachet S-line sunt cele patru ieşiri ale sistemului de evacuare, jantele cu diametru de până la 22 de inch şi blocurile optice cu fundal negru. La interior nu prea avem ce să reproşăm. Noua generaţie Q7 este etalonul luxului prin simplitate şi calitate. Mă gândesc doar că un SQ7 TDI vine cu o mulţime de sisteme şi materiale premium direct din standard. După ce ai citit de ce este capabil un astfel de model, imaginează-ţi că anul acesta, cel târziu anul viitor, trebuie să vedem noul Audi A8, ce va folosi aceste tehnologii, dar într-o caroserie mult mai frumoasă.