Audi e-tron GT: Prezentare
Mai țineți minte cum arătau mașinile electrice acum ceva timp? Ei bine, e timpul să uitați tot ce știați și să fiți cu ochii pe Audi și grupul VAG. Într-o perioadă în care au apărut BMW i3 sau prima generație Nissan Leaf, Tesla le oferea clienților o mașină electrică cu performanțe de superca și un aspect cât se poate de normal. Unii l-au numit chiar banal. Acum câțiva ani, nimeni nu credea că cineva poate ajunge Tesla din urmă. Era pur și simplu mult prea avansată. Numai că o companie nouă și relativ mică, nu prea se poate bate cu giganții. Trebuie recunoscut și faptul că Elon Musk este un foarte bun om de marketing, dar se pare că în ultimul timp, produsul finit nu a reușit să mai iasă în evidență. Tesla Model S este pe piață de ceva timp, fără să se mai anunțe un model înlocuitor, Model 3 are o mulțime de probleme de fabricație, iar Model X este atât de scump încât clienții care își permit un astfel de SUV, preferă un alt brand.
Grupul VAG a avut mult de tras în urma scandalului Dieselgate, dar se pare că au știut cum să-și revină, mai ales din punct de vedere al produselor pe care le oferă. Au înțeles nevoia cumpărătorilor și au livrat ceea ce au promis, fără să facă un tam-tam din asta. Așa apare la Salonul Auto de la Los Angeles Audi e-tron GT. Un fel de Porsche Taycan cu altă siglă. Ca să înțelegi și mai bine, un Panamera elecric. Dacă acesta este răspunsul germanilor pentru Model S, tot ce pot să spun e ”Bye Bye Tesla”.
Vor rămâne în continuare clienți care preferă performanțele superioare ale modelului american, dar mai țineți minte când Tesla Model S costa vreo 50.000 dolari? Acum, pentru a beneficia de toate capacitățile dinamice ale unui Tesla, trebuie să depășești 150.000 dolari. Sunt ferm convins că modelul de serie Audi e-tron GT nu se va apropia de această sumă. Poate doar ”fratele Porsche Taycan”. Revenind la modelul vedetă din acest articol.
Audi e-tron GT este un super sedan electric, cu o caroserie extrem de frumoasă și cu detalii pe care aș vrea să le văd și la viitoarele modele de serie. Blocurile optice nu sunt ciudate, amintesc de cele ale unui A7, dar cu o grafică luminoasă diferită, iar în ciuda faptului că este un model electric, Audi a păstrat grila frontală cu faguri, amintind de modelele RS. Cel mai mult îmi place cum arată din profil. O combinație între A7, Panamera și conceptul Mission E prezentat în urmă cu ceva timp. Într-un fel, nu prea pare tipic Audi, chiar mi se pare un Taycan cu faruri de Audi, dar acesta nu este un lucru rău deloc. Imaginează-și acest profil rulând noaptea pe un bulevard dintr-o metropolă. În liniște deplină, doar la accelerări să auzi un zumzăit. Îmi place totodată linia ”umerilor”, foarte bine definită deasupra roților spate.
Din spate, Audi e-tron GT este cât se poate de ”Audi”, cu blocurile optice unite de o bandă LED, asemeni ultimelor produse din Ingolstadt. Bineînțeles, nu avem ieșiri pentru evacuare, acesta fiind un model pur electric, dar Audi are ceva bări cu evacuări incluse, pe care oricum nu le folosesc. Hint: Audi Q8. Una peste alta, din punctul meu de vedere, acesta este cel mai frumos produs Audi din ultimii mulți ani. Chiar dacă are proporții și detalii de Porsche, sper ca e-tron GT să deschidă noua linia de design pentru Audi. Sunt curios cât o să păstreze acest design pe modelul de serie, dar dacă e să ne luăm după SUV-ul e-tron, în producția de serie, veți vedea exact aceasă mașină în proporție de 90%.
Design-ul e una. O chestiune foarte importantă, dacă mă întrebați pe mine. Dar Model X a dovedit că design-ul poate cădea și pe locul al doilea sau al treilea, în ceea ce privește o mașină electrică. Tocmai din acest motiv, Audi e-tron GT se laudă cu un arsenal de tehnologii inovatoare. Cele două motoare electrice produc împreună o putere de 590 de cai putere, ceea ce ajută mașina să accelereze până la 100 km/h în 3.5 secunde și până la 200 km/h în aproximativ 12 secunde. Aceste sunt performanțe de M5! Totuși viteza maximă este limitată la 240 km/h din cauza autonomiei. Aceasta este totuși una foarte bună, de aproximativ 400 km. Audi e-tron GT folosește un sistem de 800 volți, ceea ce înseamnă că încărcarea se poate realiza mult mai rapid, față de alte electrice. E nevoie de 20 de minute pentru a încărcca mașina până la 80% sau până la o autonomie de 320 km sau și mai interesant, 4 minute pentru 100 km. Asta înseamnă că ai putea traversa toată România și să faci pauză de doar 40 de minute. În plus, 4 minute pe zi e infim pentru cât circuli cu mașina într-o zi în traficul urban.
Cum spuneam la început, grupul VAG a avut mult de tras să-și spele imaginea. Dar au gândit un produs care la prima vedere ar fi fără greșeală. Autonomie suficientă? DA. Încărcare super rapidă? DA. Design frumos? DA. Exclusivitate? DA. Disponibilitate? NU. Audi spune că e-tron GT va apărea pe străzi pe la sfârșitul lui 2020, începutul lui 2021. Știu, mai sunt doar doi ani, dar în această lume extrem de schimbabilă, 24 de luni reprezintă o eternitate.