Prezentare: Audi A5/S5

Aproape un deceniu. Atât a trecut de la momentul revenirii Audi pe scena coupe-urilor premium de clasă medie. În 2007, germanii dezveleau unul dintre cele mai frumoase coupe-uri din ultimii ani, care a fost atât de bine desenat, încât, chiar şi după aproape 10 ani, A5 arată încă foarte proaspăt. Nici nu era de mirare, deoarece omul care a trasat liniile primului Audi A5 a fost nimeni altul decât Walter da Silva, unul dintre cei mai apreciaţi designeri din lume. Însuşi da Silva a spus despre A5 că este “cea mai frumoasă creaţie a sa”. Audi A5 a devenit în timp un fel de etalon pentru design-ul modelelor Audi, fiecare nou venit era comparat cu acest coupe. Vă daţi seama cum am aşteptat momentul în care Audi a prezentat noul model.

2017-Audi-A5-S5-6 Un e-mail primit la sfârşitul lunii trecute, îmi spunea să urmăresc live transmisiunea de prezentare a noului A5, seara la 22:45, 2 iunie 2016. A fost un moment aşteptat de atât de mult timp şi era interesant să ştii exact când îl vei experimenta. Cu o precizie tipic germană, exact la ora stabilită, 3 modele noi Audi A5 au început să dea târcoale pe scena din Ingolstadt. Toate roiau şi făceau ture între ele, îmi era greu să disting liniile de design. În schimb am văzut profilul. Acel profil aproapiat de perfecţiune, care în mare parte a rămas neschimbat, dar totodată a fost împrospătat acolo unde trebuia.

2017-Audi-A5-S5-27 2017-Audi-A5-S5-25 Modele Audi din ultimii ani, cred că de la noul A6 încoace, au fost foarte criticate din punctul de vedere al design-ului. Erau prea anoste, prea exacte, prea asemănătoare. Noul A5 se îndepărtează cât de mult de această reţetă, cu toate că păstrează multe elemente familiare în gamă. Aşa cum s-a întâmplat şi cu prima generaţie A5, aceasta este ceva mai diferită din punctul de vedere al design-ului faţă de “fratele” sedan. În primul rând, partea frontală este mai distinctivă. Probabil de la distanţă vei avea dificultăţi să distingi exact ce model este, dar cu siguranţă noul A5 este foarte frumos. Blocurile optice sunt agresive, cu toate că nu sunt la fel de înguste precum la noul A4, forma acestora este mult mai bine delimitată. Bineînţeles, folosesc tehnologia Matrix LED. Tot din faţă putem vedea noua grilă trapezoidală mult mai ascuţită şi mai lată, cu unele influenţe de la conceptul Prologue. Noul A5 se distinge de restul modelelor şi prin bara frontală distinctivă, unde fantele de aer de pe margini sunt originale pentru acest model. Dacă vorbim de varianta mai sportivă S5, aceasta vine cu o bară şi mai agresivă, fantele de aer sunt mai mari, iar un element ce îl apreciez este acea bandă cromată ce se prelungeşte pe lăţimea maşinii. Audi a încercat să facă noul A5 mult mai agresiv decât vechea generaţie, dovadă fiind liniile capotei.

2017-Audi-A5-S5-10 2017-Audi-A5-S5-9 După ce ne-am obişnuit cu noua faţă a maşinii, e timpul să ne îndreptăm atenţia spre elementul distinctiv al unui coupe. Profilul. Asta contează când vorbim de un automobil cu două portiere. Pentru că din faţă sau din spate e greu să ne dăm seama cu ce caroserie avem de a face. Mă bucură că noul A5 nu a stricat liniile legendare desenate de Walter da Silva. Linia plafonului este în continuare perfectă, la fel ca şi ce a geamurilor şi a stâlpului spate, ce se integrează perfect în linia portbagajului. Cum spuneam mai sus, designerii noului model au împrospătat profilul, făcându-l mai agresiv, prin liniile puternice de la baza portierelor, dar şi acea linie ce se întinde de la blocurile optice faţă până la cele spate. Din profil, A5 arată foarte musculos, aş putea spune o interpretare a unui muscle car, dar construit de germani. Acest aspect este dat şi de jantele mari a maşinilor de prezentare. Îmi place foarte mult şi capota bombată ce plonjează spre partea frontală.

2017-Audi-A5-S5-8 Posteriorul noului A5 se încadrează foarte bine în noua linie de design. Blocurile optice alungite şi înguste amintesc de cele ale conceptului Prologue mai bine decât orice model nou Audi. În afară de versiunea S5, care dispune de un difuzor de aer şi patru ieşiri ale sistemului de evacuare, celelalte versiuni au un posterior relativ simplu. Aş putea spune că spatele este cel mai elegant unghi a noului A5.

2017-Audi-A5-S5-22 Dacă exteriorul a rezistat testului timpului, interiorul generaţiei precedente A5 a început să-şi arate vârsta. Consola centrală masivă, ecranul sistemului multimedia acoperit de planşa de bord şi instrumentarul erau destul de învechite, mai ales în comparaţie cu mult mai noile BMW Seria 4 sau Mercedes Benz C-Class Coupe. Pentru că noul A5 se bazează pe platforma lui A4, interiorul este asemănător, aş putea spune chiar identic, dar în niciun caz nu este un lucru rău, deoarece noul limbaj presupune o planşă de bord aerisită, mult mai modernă, de o calitate ireproşabilă, în general fiind mai simplistă. Aproape toate informaţiile sunt afişate acum în spatele, prin intermediu Virtual Cockpit. Totuşi, pentru cei neobişnuiţi cu această soluţie, deasupra planşei de bord se regăseşte un ecran multimedia. Având în vedere că este preluat de la A4, nu cred că la A5 acesta se poate rabata. O altă noutate faţă de vechea generaţie este tunelul median. Acesta dispune de mai puţine butoane, totodată putem vedea noul levier al schimbătorului de viteze pentru cutia automată.

Noul Audi A5 este construit pe platforma MLB evo, ceea ce înseamnă că este cu 60 de kg mai uşor faţă de predecesorul său, iar asta se traduce în comportament rutier mult îmbunătăţit. Modelul A5 nu este recunoscut neapărat a fi cel mai sportiv coupe, dar acum, fiind mai uşor, având un tren de rulare mult îmbunătăţit, promite performanţe de lider în segment, mai ales echipat cu sistemul de tracţiune integrală quattro. Motoarele disponibile au puteri de la 190 la 286 de cai putere în cazul celor diesel şi 250 de cai putere pentru motorul de 2 litri pe benzină. Audi nu a stat mult pe gânduri şi a lansat şi mult doritul S5. Acesta vine cu un motor V6 de 3 litri, ce dezvoltă 354 de cai putere, cu 21 mai mult decât generaţia precedentă. Sprintul până la 100 de km/h se realizează în doar 4.7 secunde.

2017-Audi-A5-S5-5 Nu ştiu cine este fotograful responsabil de imaginile oficiale cu noile modele Audi, dar eu aş zice ca germanii să-şi revizuiască angajatul. Din imagini ai putea spune că seamănă cu alte modele, deoarece imaginile oficiale cu noul A5 sunt identice cu cele ale noului A4, din unghiuri, culori, şamd. Spun asta pentru că aseară când m-am uitat la prezentarea oficială, am văzut un automobil extrem de impunător, masiv, dar elegant în acelaşi timp, un coupe modern şi foarte luxos. A5 şi-a câştigat în timp un renume de automobil etalon, pe piaţa second-hand menţinând un preţ mult mai ridicat decât un A4. Noul model vine să continue această tradiţie.

2017-Audi-A5-S5-29 2017-Audi-A5-S5-32 2017-Audi-A5-S5-36 2017-Audi-A5-S5-40