Porsche Macan Facelift – Test Drive
Dor de diesel
Porsche. Un nume cu o rezonanță aparte și cu o istorie la fel de impresionantă. Când spui Porsche te gândești la mașini sport, la performanțe uluitoare și design atemporal. Pentru a exista în continuare variante GT3 RS sau 918 Spyder, Porsche a trebuit să construiască SUV-uri. La început au fost privite drept blasfemii, dar știm că fanii Porsche sunt printre cei mai conservatori din lume. Fie că recunoaștem, fie că nu, SUV-urile se vând, lumea le cere, iar asta înseamnă mai mulți bani pentru dezvoltarea mașinilor pe care noi, pasionații, le vrem. Iar Porsche Macan este locomotiva vânzărilor pentru Porsche. Doar anul trecut modelul Macan a fost vândut în mai multe exemplare decât 911, Boxster, Cayman și Panamera, la un loc. Unul din trei modele Porsche ieșite pe poarta fabricii, este un Macan. Un asemenea succes nu trebuia schimbat, astfel, pentru facelift-ul SUV-ului compact, Porsche a acționat discret. Doar un fan adevărat își poate da seama despre schimbările estetice. Totuși, ceea ce nu se vede este cu adevărat o schimbare.
Chiar dacă am avut un Dieselgate costisitor, iar guvernele țărilor încearcă cu disperare să elimine motorizările diesel, cele mai multe modele Macan au fost alimentate cu motorină, tocmai din acest motiv, faptul că Porsche renunță complet la Macan diesel, este oarecum o surpriză. Spun asta, deoarece nu este înlocuit un cu un sistem hybrid, cum ar face alți producători, ci oferă doar o motorizare entry-level de cilindree mică. Dar până la datele tehnice, să vorbim puțin despre schimbările aduse de acest facelift.
Cred că ar trebui să se numească mai degrabă Porsche Macan backlift, deoarece privit din față este foarte greu să-ți dai seama ce s-a schimbat. Doar puse față în față cele două generații, poți să-ți dai seama că Macan facelift are blocuri optice cu sticlă mai clară, fond negru și o altă grafică pentru luminile de zi. Arată foarte spectaculos, chiar și pe un SUV. În partea inferioară a bării frontale vedem niște guri de aerisire ceva mai generoase, iar luminile de ceață au dispărut. Cu un look ceva mai curat, Macan reușește să arate chiar mai sportiv. Cel mai mic SUV Porsche este construit pe platforma vechiului Audi Q5, dar privit din lateral, nu se aseamănă deloc cu ”verișorul” de concern. Macan este într-adevăr un SUV cu alură de coupe, cu o linie a geamurilor ce amintește de modelul sportiv 911. Macan nu a fost niciodată un model urât, tocmai din acest motiv, schimbările sunt nesemnificative. Totuși, un nou model de jante pe 20 de inch, precum cele ce echipează acest model de test, reușesc să facă Macan-ul și mai atrăgător.
Pe o culoare închisă, îți va fi greu să remarci schimbările apărute în partea posterioară. Și înainte de facelift, Macan avea blocuri optice cu efect 3D, dar acum acestea sunt unite printr-o bandă luminoasă LED, iar sigla companiei este în mijloc, în relief. ”Fundul” mașinii este bombat, dar destul de agresiv, mai ales dacă se optează pentru această evacuare cu două ieșiri duble. Proporțiile sunt de asemenea foarte bune pentru Macan, cu o capotă plonjată și un posterior înclinat. În imagini, mașina pare mai mică decât este în realitate.
Spun asta deoarece la interior spațiul este arhisuficient, mai ales pentru șofer. Fiind un Porsche, poziția la volan se apropie de perfecțiune, dar să nu uităm că Macan este totuși un SUV, deci vei sta ceva mai sus decât într-un hatchback sau sedan. Pentru facelift, Macan primește volanul noului 911, cu selectorul pentru modurile de condus poziționat sub spiță. Acest volan mi s-a părut o idee prea subțire, dar faptul că este aproape vertical, îți oferă o senzație de sportivitate pură. Mi-aș fi dorit să culiseze mai mult spre piept. Cealaltă schimbare importantă este apariția unui ecran de 10.9 inch în mijlocul bordului, ceea ce a dus la repoziționarea gurilor de ventilație. Sistemul de infotainment necesită un timp de acomodare, mai ales că totul este touchscreen și trebuie să cauți prin meniuri diferite comenzi. Sunt butoane pentru accesarea rapidă a telefonului, navigației sau radiolului, dar parcă nu îmi venea să folosesc butoanele fizice. Acesta este un alt aspect al noului Macan. Fiind construit pe o platformă mai veche, nu a ”prins” încă trendul interioarelor noilor Cayenne sau Panamera, ceea ce înseamnă că pe consola centrală sunt nu mai puțin de 30 butoane. Într-un fel e bine, deoarece poți să le acționezi fără să îți iei ochii de la drum, dar îi oferă interiorului un aer învechit. Același lucru l-aș putea spune și despre levierul cutiei de viteze. Este mult prea înalt și prea subțire. Nu vei folosi levierul pentru schimbarea treptelor, așa că puteau să-i ofere design-ul compact și futurist a noilor modele.
Porsche Macan oferă un instrumentar de bord digital, dar doar în dreapta turometrului. Pentru că este un Porsche, turometrul trebuie să rămână analog, dar grafica ecranelor din instrumentarul de bord lasă puțin de dorit. Cu toate acestea, Porsche Macan are o scuză. Acesta nu este un model complet nou, fiind în aproape aceeași configurație de mai bine de 5 ani. În rest, totul se simte premium și scump, așa cum te-ai astepta. Sunt câteva zone cu plastic ciudat, dar asamblarea este perfectă, iar materialele foarte fine la atingere. Mi-a plăcut foarte mult și scaunele bine profilate. Nu sunt cele mai sportive, dar cred că clienții de Macan nu vor scaune ca cei dintr-un 918.
Până acum Macan ne demonstrează că este un Porsche veritabil ce ține în continuare la tradiții, precum cheia fizică ce se rotește din stânga volanului, dar totuși cu materiale și tehnologii din prezent. Cum spuneam la începutul articolului, nu mai există niciun Porsche diesel actualmente în ofertă, așa că locul vechiului diesel a fost oarecum, luat de un motor 2.0 turbo pe benzină de proveniență Volkswagen. Un SUV Porsche cu motor de ”două mii”? Hmm…
La prima vedere părerile sunt împărțite. Imediat ce am plecat cu mașina din parcarea Porsche Romania, mi s-a părut că motorul este rafinat, silențios, iar cutia schimbă treptele lin. Totul este relaxant, chiar și atunci când vrei să accelerezi, simți o ușoară greutate în pedala de accelerație, ca și cum mașina nu ar vrea să tragă. Printr-un București supraaglomerat, Macan se simțea bine, dar consumul era mult prea mare pentru cilindree. Undeva la 17 l/100km. Trebuia să ies undeva în afara orașului pentru a vedea dacă Macan este un sportiv demn de numele Porsche.
Nu departe de București am găsit o șosea perfectă în inima pădurii Snagov, cu câteva viraje rapide, perfecte pentru șasiul lui Macan. Înainte de asta, am vrut să testez accelerația. Cu launch control, Macan pleacă de pe loc foarte bine, dar odată urcat în viteză motorul parcă își pierde suflul. Accelerația se realizează în 6.5 secunde, dacă modelul este echipat cu pachetul Sport Chrono. Motorul pe benzină produce 245 de cai putere și 370 Nm, iar împreună cu timpul de accelarație relativ slab, mulți ar spune că nu sunt valori demne de un Porsche. Cred că Macan 2.0 este cel mai lent Porsche din oferta actuală. Asta te cam pune pe gânduri, mai ales în condițiile în care prețul modelului testat de mine era 88.000 euro și se poate apropia chiar de 100.000 euro. Lucrurile nu stau bine la capitolul performanțe, dar Porsche are un as în mânecă.
Chiar dacă este bazat o platformă mai veche a lui Audi Q5, setările făcute de inginerii din Stuttgart fac din noul Macan unul dintre cele mai dinamice SUV-uri de pe piață. În primul rând calibrarea direcție este excelentă. Suficient de grea, dar nu artificial de grea, cu un răspuns foarte rapid, dar nu la fel de direct ca un Alfa Stelvio. De la butonul de pe volan selectezi modul Sport Plus, iar atunci caracterul mașinii se schimbă. Răspunsul accelerației este instant, fără nicio întârziere de turbo, comportându-se aproape ca un aspirat. În plus, motorul chiar dacă duce lipsă de putere, are o elasticitate foarte bună, ceea ce înseamnă că se turează foarte mult, până la 7000 de rotații, dar oferă cuplu chiar și de sub 2000 de ture. Pentru a scoate ceva performanțe, trebuie să forțezi motorul, dar nu este deranjant, deoarece cutia PDK cu 7 rapoarte este una dintre cele mai bune de pe piață, dacă nu cea mai bună. Această transmisie salvează experiența dinamică a noului Macan. Treptele se schimbă instant, retrogradările sunt foarte rapide, iar dacă folosești padelele din spatele volanului, chiar te distrezi în Macan. Chiar dacă mașina e grea, aproape 1800 kg, suspensia ține mașina pe trasă foarte bine, iar dacă accelerezi puternic într-un viraj, spatele are tendința să iasă puțin în afară. Într-un fel, Macan se simte ca un hothatch cu tracțiune integrală. În același timp, dacă rulezi în modul confort, Macan se simte mult mai confortabil decât concurența.
Downsizing-ul și normele de poluare au ajuns și la SUV-ul compact Porsche. Ca model entry-level, Macan 2.0 este bun, dar ca un Porsche veritabil, trebuie să optezi pentru Macan S. Acesta are un motor V6 superb, de 3 litri, ce produce 355 de cai putere și este cu 1.5 secunde mai rapid, la un preț nu mult mai mare. Probabil cel mai potrivit motor pentru o astfel de caroserie era dieselul, ce oferea cuplu suficient și putere mai mare față de acest entry-level, dar lumea se schimbă și noi odată cu ea. Cine ar fi crezut acum 20 de ani, că cel mai vândut Porsche va fi un SUV ce poate avea un motor de 2 litri, în condițiile în care modelele de vârf Porsche sunt cele mai rapide 3 mașini din lume? Segmentul SUV-urilor, și mai ales a SUV-urilor compacte este cel mai popular acum, iar Macan se menține în topul preferințelor premium, chiar dacă are câțiva ani buni de la lansare. Între timp, rivali chiar mai ieftini au ajuns să fie considerați mai sportivi și mai rapizi decât Macan, așa că aștept cu nerăbdare un model complet nou, care să se reafirme ca SUV-ul suprem.
Porsche Macan Facelift 2.0 turbo benzina oferit pentru test drive de Porsche Brand Romania