Porsche Cayenne Coupe E-Hybrid – Test Drive

0
Inevitabil

Mașina asta trebuia să apară cel puțin acum 10 ani. Prin 2009, BMW a lansat una dintre cele mai controversate caroserii de până atunci. SUV-ul Coupe. În esență au luat un X5, i-au tăiat jumătate de portbagaj, l-au făcut un pic mai dinamic și au cerut mai mulți bani pentru asta. Acesta era ”teritorul” Porsche. Doar germanii din Stuttgart pot să scoată din opțiuni, iar la final să plătești mai mult. În plus, acum 10 ani aveau deja un Cayenne în ofertă, deci apariția unui SUV și mai dinamic era de la sine înțeles. Numai că Porsche este o companie conservatoare, în ciuda unor decizii. Au așteptat până când piața a fost pregătită cu adevărat, până când au apărut diverși concurenți, iar atunci când totul era stabilit, produsul lor avea să fie mai bun decât restul rivalilor. Deci, inevitabilul s-a produs, așa că acum facem cunoștință cu Cayenne Coupe.

Este exact ceea ce îi spune numele. Coupe-ul SUV-ului Cayenne. Numai că are patru portiere. Lumea auto nu mai prea ține socoteală de denumiri. Cayenne Coupe poate fi destul de greu de distins față de modelul convențional, din simplul motiv că linia plafonului nu este la fel de dramatică ca la un X6 sau ca la un Mercedes Benz GLE Coupe, dar și pentru că modelul Cayenne arăta destul de sportiv. Doar privit din lateral, îți dai seama că plafonul plonjează agresiv spre posterior. Personal, nu sunt adeptul acestei caroserii, mai ales că afectează proporțiile, dar și pentru că îmi plăcea deja cum arată un Cayenne. Privit din față sau din spate, noul Cayenne Coupe preia în totalitate elemente de design de la fratele SUV, ceea ce înseamnă că și noua linie Porsche este prezentă pe acest model.

Avem blocuri optice cu fundal negru, care are foarte misterios, dar și o grilă ce se întinde pe toată lățimea mașinii. Totuși, nu este grila tradițională, deoarece Porsche preferă să aibă o linie a capotei foarte coborâtă, iar spațiul de jos nu cred că poate fi numit ”grilă”. În fine, noul Cayenne Coupe are o înfățișare foarte familiară, iar oricine îl recunoaște ca fiind atât un Porsche, cât și un Cayenne. O mică problemă ar putea apărea în spate. Spun asta doar pentru necunoscători, deoarece modelul Cayenne a apărut pe piață acum aproape un an de zile și ne-am obișnuit cu blocurile optice posterioare, unite de o bandă continuă. Totuși vei observa o lunetă ceva mai mică și un eleron suplimentar, ce se ridică exact la baza acesteia. Această soluție am mai văzut-o și la modelul Panamera, dar care ajută și la o stabilitate mai bună la viteze înalte, tocmai pentru că plafonul coboară ceva mai mult în spate.

Per total, Cayenne Coupe nu prea vine cu surprize din punct de vedere al design-ului. Este exact așa cum ne-am fi așteptat. Așa putea să arate și acum 5 ani, pe generația precedentă. Singura diferență e că acum acest tip de caroserie nu mai are impactul vizual pe care l-a avut acum 10 ani, când a apărut BMW X6.

Dar spuneam spre începtului articolului că Porsche și-a așteptat rivalii, doar pentru a face un produs mai bun decât aceștia. Interiorul este locul unde Cayenne Coupe este mult peste concurență. Poate nu chiar din punct de vedere al design-ului, care poate fi subiectiv, iar rivalii au ridicat mult ștacheta, dar datorită materialelor folosite și a calității îmbinărilor. Mi-a plăcut extrem de mult cum a fost configurat interiorul modelului de test de la Porsche Pipera, care la prima vedere ar putea fi un exces de maro, dar la final, îți dai seama că este ceva foarte special. Culoarea interiorului îi oferă și un stil sofisticat, luxos, iar în acest fel îți dai seama cât de mare a fost atenția la detalii. Dacă nu era complet maro, poate elementele din plastic negru ar fi părut ieftine. În schimb, totul este îmbrăcat în piele extrem de fină, mai ales zonele de contact, ca volanul, bordul, scaunele, fețele ușilor, chiar și covorașele groase. Din când în când, acel maro este ”spart” de câteva elemente din aluminiu. În mare parte interiorul lui Cayenne Coupe este preluat direct de la Cayenne, ceea ce înseamnă aceeași planșă de bord cu comenzi fără butoane, doar cu force touch, iar ecranul sistemului de infotainment are o rezoluție foarte bună și o diagonală mare. Chiar și instrumentarul de bord are două ecrane, de o parte și alta a turomentrului, care a rămas în continuare analog.

În Cayenne Coupe stai ceva mai jos decât în SUV, dar în mare parte se simte ca oricare alt rival din categoria premium. Când am condus această generație Cayenne, l-am comparat cu noul BMW X5, deoarece mi s-a părut că Porsche l-a făcut ceva mai ”civilizat”, mai confortabil și chiar am spus în articol, ca din punct de vedere dinamic, nu mai este atât de mult peste concurență. În plus, acea mașină avea motorul V6 de 3 litri ce producea 340 cai putere, din nou o valoare asemănătoare cu cea a rivalilor, deci nici performanțele nu era mult mai bune. Coupe-ul în schimb, vrea să-și recâștige statului de cel mai dinamic SUV, dar în același timp și să salveze planeta.

Pe lângă motorul V6, inginerii Porsche au montat un motor electric, care poate ține mașina în mișcare, fără să consume combustibil, vreo 60 de km. În viața reală, hai să-i spunem 30 km. Teoretic, ai putea să mergi la serviciu și înapoi acasă, fără să pornești motorul termic. În plus, este o versiune plug-in, deci se poate încărca de la priză. Totul bine și frumos, mai ales că peste tot ai accente verde fosforescent, ca să-ți aducă aminte ție, dar și trecătorilor, că faci un bine Terrei. Cu toate acestea, eu am reușit un consum de 15 l/100 km, ceea ce nu e tocmai bine, dar nici rău, având în vedere gabaritul mult mai mare a lui Cayenne Coupe, din cauza bateriilor și a motorului electric. Poate că nu poluezi atât de mult, dar tot folosești destui litri de combustibil fosil. Așa că cel mai bine ar fi să te bucuri de cei 121 cai putere ce ai în plus față de un Cayenne S. Pentru mine, această versiune, Cayenne Coupe E-Hybrid este mult superioară. În ciuda greutății mai mari, accelerația este mai bună. Sunt necesare doar 4.7 secunde până la 100 km/h. Pentru o mașină de peste 2 tone. Iar pentru că motorul electric dezvoltă și suficient cuplu instant, în momentul în care ai apăsat pedala de accelerație, mașina a și țâșnit. Răspunsul accelerației este mult mai bun, iar asta crește sentimentul de sportivitate. Nu ai pierderi de putere, indiferent de treapta de viteză.

Numai că puterea mai mare nu este totul. Ca să fie cu adevărat sportiv, Cayenne Coupe vine cu setări diferite pentru suspensie. În plus are și niște anvelope ceva mai late. Pe rotița de pe volan a apărut setarea nouă, denumită H, de la Hybrid, ceea ce optimizează atât motorul termic, cât și cel electric, pentru compromisul perfect între performanțe și consum. Dar nu a dispărut modul S+. Aici ambele motoare livrează maximul de putere, doar pentru performanță. Direcția se întărește, cuplul vine instant, iar pe viraje Cayenne Coupe stă lipit de asfalt. Este o senzație complet neutră. Chiar dacă pare greoi, totul este controlabil. Tragi de volan, pui botul mașinii pe trasă și accelerezi. Aderența este incredibilă pe ambele punți, iar în multe situații te simți chiar ca într-o mașină mult mai compactă.

Nu știu exact de ce am simțit diferențe atât de mari între cele două caroserii. Poate să fi fost puterea cu peste 100 de cai mare sau chiar deoarece Cayenne Coupe este mult mai dinamic. Dacă SUV-ul mi s-a părut mai potrivit pentru condus relaxat și confortabil, cu Cayenne Coupe chiar m-am distrat. Varianta E-Hybrid nu este mult mai scumpă, pentru performanțele pe care le aduce în plus, așa că pentru mine, motorizarea de bază este prea puțin specială și aș alege oricând hybrid-ul. Totuși, Porsche Cayenne Coupe E-Hybrid nu este o mașină perfectă, dar are filozofia Porsche. Să fie cel mai sportiv, indiferent de caroserie.  

Porsche Cayenne Coupe E-Hybrid oferit pentru test drive de Porsche Brand România 

Share.

Leave a Reply