Peugeot 408 Hybrid – Test Drive
Peugeot 408 Hybrid – Pe Transfăgărășan
Nu e prima întâlnire cu Peugeot 408 pentru mine, poate vă aduceți aminte că am fost printre primii din țară care au condus acest crossover cu aspect de coupe, în cadrul lansării naționale undeva în februarie anul acesta. Atunci în schimb, am avut de ales doar între motorizări pe benzină, dar știam că va apărea o versiune mai puternică și mai prietenoasă cu mediul. O motorizare hybrid, atât de cerută pe mașinile noi, iar pentru caracterul lui 408 se potrivește perfect. Deoarece mașina asta este suficient de dinamică, încât să aibă nevoie de peste 200 de cai putere, dar în același timp, design-ul sculptural al caroseriei, se pretează și în traficul urban, acolo unde e mai bine să rulezi complet electric.
Pentru că eram în mijlocul verii, traseul ales de majoritatea românilor este pe Transfăgărășan. Pentru cei mai mulți e un prilej de a ajunge la răcoare, departe de canicula din orașe, dar nu și departe de aglomerație. Transfăgărășanul vara a ajuns un punct de atracție prea important, aș zice, motiv pentru care în weekend se formează cozi de la bază până în vârf. Aveam de făcut o călătorie de la București până la Sibiu, așa că era păcat să ne întoarcem tot pe Valea Oltului. Cumva încrezători că într-o zi de marți s-ar putea să fie ceva mai liberi, am plecat din Sibiu cu gândul să ”cucerim” celebrul Transfăgărășan.
Peugeot 408 este unul dintre cele mai frumoase modele din gama actuală a francezilor, chiar dacă este un crossover, care pentru pasionații adevărați sunt molima care a distrus segmentul hatchback și break. Personal, nu aș fi atât de radical, pentru că 408 chiar arată bine. Reușește cumva să fie original, chiar dacă sunt multe mașini cu diferite caroserii și gardă la sol înaltă. Îmi place în mod deosebit profilul mașinii. Linia plafonului este foarte frumos arcuită, ca la un adevărat coupe, iar faptul că mașina e mai înaltă și încălțată cu niște jante cu diametru imens de 20 de inch, arată parcă mult mai premium decât se lasă înțeles din sigla din față. Nu degeaba acest Peugeot 408 a fost comparat din anumite unghiuri cu Lamborghini Urus. Partea frontală agresivă, mai încruntată decât la fratele 308 pe care este bazat și un posterior sportiv, este exact ce are nevoie Peugeot 408 pentru a se diferenția clar în gama francezilor și să nu fie perceput doar ca un 308 mai mare.
Dar despre design, aș prefera mai bine să vorbească pozele, pentru că un Peugeot 408 alb, configurat frumos, în plină vară pe Transfăgărășan, este chiar o priveliște. Dar mai mult de atât, nu credeam că voi găsi un automobil cu un comportament dinamic și o direcție atât de potrivită pentru serpentinele și virajele de pe munte. Faptul că are un tren de rulare hybrid, chiar a ajutat la această senzație, dar vă povestesc puțin mai jos exact de ce. Acum să revenim la motorizarea sau de fapt motorizările care propulsează acest model.
Sub capotă se află un motor de 1.6 litri cu turbo, deja celebru printre Peugeot-urile de performanță, dar care mai este conectat la un motor electric, iar întreg sistemul produce nu mai puțin de 225 cai putere. Totuși, această putere este relativă, pentru că ai nevoie și ca bateria să fie încărcată pentru a putea livra toată puterea motorului electric. Astfel, sistem hybrid gândit de Peugeot este unul plug-in, ceea ce înseamnă că poți să încarci mașina de la priză și teoretic să rulezi exclusiv electric prin oraș. Spun asta deoarece autonomia este de doar 35 km pur electric, după care mașina consumă benzină. Există un mod de rulare hybrid, dar care în oraș prioritizează mersul electric. Doar în modul Sport mașina face mai bine rularea mixtă. Mi-ar plăcea ca bateriile să se încarce mai repede, de la motorul termic, pentru că în acest stil, Peugeot 408 Hybrid este jumătate mașină electrică, jumătate benzinar cu 180 de cai putere.
Da, nu este cel mai revoluționar sistem hybrid, dar atunci când totul funcționează, mașina asta se simte foarte rapidă și mai ales dinamică. Accelerările și reprizele sunt rapide, iar rularea la viteze mari este chiar lină. Echipat cu jantele spectaculoase pe 20 de inch, Peugeot 408 Hybrid se simte o idee prea rigid la trecerea peste denivelări, dar tot jantele ajuta la un feeling mai bun în volan. Iar cu asta ajungem la cea mai interesantă parte a testului cu Peugeot 408 Hybrid. Urcarea și coborârea pe Transfăgărășan.
Acolo sus la munte, vremea este foarte schimbătoare, chiar și în luna iulie, așa că de la poalele munților, abia dacă mai vezi vârfurile, de nori. Pe cum urcam, așa de repede se consumau și bateriile, iar autonomia scădea drastic. Rezervorul e destul de mic, cu doar 150 de lei aproape că faci plinul de benzină, iar întreaga autonomie este de aproximativ 400 km. Aveam de parcurs ceva mai bine de 100 de kilometri de serpentine, deci nu eram stresat. În schimb, mă bucuram de direcția și comportamentul dinamic a lui 408.
Prima parte a urcării, de la Bâlea Cascadă la Bâlea Lac este destul de aglomerată, întâlnești tot felul de vehicule în fața ta, de la rulote, SUV-uri sau chiar și electrice. E mai greu să mergi tare pe celebrele serpentine ce se văd în orice broșură despre Transfăgărășan, dar măcar toată lumea se oprește la popasul de la Bâlea Lac, așa că după ce treci de tunelul lung, îți rămâne doar ție Transfăgărășanul de Sud. Coborârea spre Curtea de Argeș este la fel de spectaculoasă și chiar mai plăcută de condus, pentru că nu ai atât de multe ace de păr. Sincer prefer să simt dinamica unei mașini și pe viraje mai rapide, nu doar întoarcerile în treptele 1-2. Pe coborâre, sistemul de regenerare la frânare își face treaba foarte bine, așa că înainte de viraj, când ridici piciorul din accelerație, mașina deja intră pe frânare, un fel de frână de motor și retrogradare, ceea ce înseamnă că poți aborda virajele fără să mai apeși pedala de frână. Este o plăcere să conduci în acest stil, pentru că te poți concentra doar pe direcție și să abordezi trasa ideală.
Suspensia este suficient de tare, setările sunt în așa fel încât să nu existe ruliu, iar toate acestea, împreună cu direcția, îți dau o altă încredere în mașină. Nici nu știu dacă ar merita o tracțiune integrală pe această caroserie, în schimb, aș fi curios cum s-ar simți cu o putere mai mare. Probabil o să vedem la un moment dat și un 408 PSE, cu motorul hybrid de 360 cai putere. Mi-am dat seama că ultimele modele Peugeot au un șasiu dinamic “din fabrică”, fără să fie nevoie să se apeleze la tot felul de trucuri electronice. Acest Peugeot 408 Hybrid se conduce la fel în orice mod de rulare. În plus, este “împachetat” în una dintre cele mai frumoase caroserii din segment.
Despre interior, am povestit mai mult în articolul din cadrul lansării naționale. Nu sunt mai diferențe, doar câteva accente verde neon. În cazul modelului de test de la Peugeot România, vorbim și de o echipare de top, care vine cu scaune sportive, foarte bine profilate, plus toate sistemele de siguranță și de asistență. Mi-a plăcut în mod deosebit pilotul automat adaptiv, care urmărește mașina din față, iar pe un drum național, cum este Valea Oltului, poți să rulezi în spatele unui TIR, de exemplu, zeci de kilometri, fără să apeși pedalele și doar ocazional să ajustazi volanul. Este cel mai apropiat feeling de un automobil autonom. Iar pentru cei care au stat până spre sfârșitul articolului, și care căutau informații despre consum, pentru că e totuși un hybrid, cu bateriile încărcate, am rulat 35 km electric, consum pe primii 50 km a fost de doar 2.6 l/100 km, iar pe tot traseul Sibiu-Transfăgărășan-București, ceea ce a presupus urcări abrupte și autostradă, valoarea mixtă a fost de 6 l/100 km. Nu cred că poți să ceri mai bine de la o mașină de 225 cai putere pe acest traseu.
Dar cum spuneam la începutul articolului, personal ador cum se conduce această mașină. O direcție precisă, directă, un șasiu dinamic, și o poziție la volan ce îți dă încredere să te bucuri de condus. Cea mai spectaculoasă caroserie Peugeot, pe cel mai spectaculos drum din România.
Peugeot 408 Hybrid oferit pentru test drive de Peugeot România
Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks