Nişa unei nişe
Prin definiţie, cuvântul „mini” ar trebui să reprezinte ceva mic, în miniatură chiar. Primul automobil ce a purtat acest nume a fost într-adevăr foarte mic, dar timpul a trecut, preferinţele şi legile s-au schimbat, aşa că un automobil MINI nu mai are nicio legătură cu un vehicul mic. În ziua de astăzi lumea vrea spaţiu, gardă la sol înaltă, dar şi putere. Britanicii nu au stat pe gânduri şi au produs modelul Countryman. Pentru un SUV, acesta este relativ mic, aşa că s-ar încadra în filozofia companiei, dar în general, un SUV nu este deloc în spiritul MINI. Totuşi, maşina din articolul de astăzi nu este un Contryman obişnuit, ci este înzestrat cu spiritul legendarului John Cooper, ceea ce înseamnă că acest Countryman JCW este cel mai puternic, cel mai capabil, cel mai mare şi cel mai scump model MINI de până acum.
În faţa noastră avem a doua generaţie MINI Countryman, iar asta înseamnă că un SUV MINI este apreciat şi cumpărat. Vine cu un caracter şi o personalitate cum nu mai găseşti la rivali, iar un MINI este cumpărat de cineva care ştie exact ce vrea de la o maşină. Într-un fel, este o nişă, într-o nişă. Iar dacă sub capotă stau peste 230 cai putere, acesta poate fi a treia nişă, a unei nişe. E greu de înţeles, dar staţi până la finalul articolului şi o să vă explic.
În mod normal, un alt SUV compact apărut pe piaţă nu m-ar interesa. Mai ales când îl conduci în eterna combinaţie cu motor diesel. Dar am ales Contryman JCW chiar în detrimentul unui BMW X6 M50d. Atât de interesantă mi se pare această propunere a britanicilor. În niciun caz Countryman JCW este o maşină pe care aş recomanda-o cuiva ca singura maşină, chiar cred că este relativ inutilă, dar mă bucur maxim că există. Mă bucur că în marea de SUV-uri care fac exact acelaşi lucru, există unul care vine din fabrică cu dungi pe capotă sau care are plafonul într-o altă culoare. Mă bucur că are prize de aer peste tot, chiar dacă arată ridicol. Iubesc maşinile cu personalitate, iar cum are un MINI, nu mai găseşti în altă parte.
Chiar dacă este umflat, din orice unghi îl priveşti îţi dai seama că este un MINI. Mi-ar fi plăcut să aibă blocurile optice rotunde în faţă, dar Countryman vrea să fie MINI-ul mai agresiv şi mai masculin. Sincer nu prea văd acele muchii, tot simpatic mi se pare. La urma urmei, design-ul ţine de gustul fiecăruia, chiar dacă artificiile de design nu corespund proporţiilor standard. În schimb, orice MINI păstrează spiritul originalului. Acel feeling din spatele volanului pe care nu îl mai întâlneşti la altă maşină. Da, scaunele sub foarte tari, iar după mai mulţi kilometri nu îţi mai simţi spatele sau că parasolarele sunt poziţionate pe diagonală şi nu oferă nicio protecţie, dar acestea sunt doar mici detalii ce îi oferă caracterul aparte.
Ceea ce contează este să te distrezi, să râzi din spatele volanului, iar cine credea că nu se poate într-un SUV se înşeală amarnic. În clipurile de prezentare a modelelor MINI, primele imagini îţi arată un drum şerpuit prin munte. Nu un circuit sau un oraş, ci viraje. Acolo John Cooper Works excelează. Cooper aproape că se confundă cu marca MINI, dar John Cooper este mult mai mult decât o nomenclatură. Acesta a început prin a construi monoposturi de competiţie, ajungând chiar şi la Formula 1. A fost primul care a înţeles importanţa poziţionării motorului în spatele pilotului şi a ajuns să fie unul dintre cei mai importanţi oameni din istoria motorsportului. Colaborarea cu MINI a venit când a condus mica citadină şi s-a gândit că aceasta s-ar preta foarte bine în raliuri, dacă ar avea mai multă putere şi nişte frâne mai bune. John Cooper a vrut să construiască el o versiune mai potentă, aşa că a început colaborarea cu MINI. Pentru fiecare maşină vândută Cooper urma să primească 2 lire. Din 1964 până în 1967, toate ediţiile a raliului Monte Carlo au fost câştigate de către un MINI Cooper S. Totuşi în 1966 au fost descalificaţi din cauză că farurile pe care le utilizau nu erau în conformitate cu reglementările, aşa că raliul din 67 a fost un fel de răzbunare.
Istoria dintre MINI şi John Cooper a fost foarte amplă, de la modele dedicate, la pachete de tuning, până în prezent, când John Cooper Works este divizia sport dedicată a brandului MINI. Aproape toate modele pot fi comandate JCW, aşa că nici Countryman nu face excepţie.
Pentru că vorbim de o istorie impresionantă, mai ales în cadrul motorsport, am vrut să văd cum se comportă Countryman JCW pe un drum de munte. Acolo unde a fost gândit şi unde spiritul JCW trăieşte.
Chiar dacă stai mai sus în scaunul şoferului, poziţia la volan este foarte sportivă. Volanul mic şi gros este perfect, scaunele te strâng tare, iar toate comenzile sunt greoaie. Pentru a conduce tare un MINI, fie el şi Countryman, trebuie să ai forţă. Pe un drum virajat, asfaltat perfect, cum este DN1A, prin pădure, te simţi exact ca un pilot de raliu, pentru că tragi puternic de volan, direcţia este grea, pedala de acceleraţie la fel, iar în spatele tău auzi un bolborosit specific modelelor WRC. Accelerezi puternic, iar motorul de 2 litri cu turbină te împinge brutal. Îţi ţii tare capul în faţă şi stai concentrat pe următorul viraj. Cutia de viteze automată schimbă treapta exact când trebuie, în plus îţi şi corectează turaţia motorului, pentru retrogradări şi mai eficiente. Senzaţia de maşină de raliu îţi este accentuată şi de faptul că sub tine stă un sistem de tracţiune integrală denumit All4, ceea ce înseamnă că poţi să împingi maşina şi mai tare pe acele de păr, deoarece cuplul este trimis către roata cu mai puţină tracţiune. Totul se întâmplă rapid şi intens, în sunet de pocnituri de evacuare. Este fără îndoială unul dintre cele mai distractive SUV-uri de pe piaţă şi se simte într-adevăr spiritul JCW.
Totuşi, dacă ai condus un MINI în trei uşi, Contryman ţi se va părea mare şi greu. Simţi că în spatele tău mai este multă maşină, iar sentimentul de subvirare este ceva mai prezent decât la un MINI hatch. Dar acest sentiment este anulat de faptul că cei 231 de cai putere sunt transmişi în toate colţurile maşinii. Sincer, forţa de placare a unui Contryman JCW este impresionată. Cuplul de 350 Nm este disponibil pe o plajă de turaţie foarte largă, iar plecările de pe loc sau ieşirile din viraje sunt extrem de rapide. Să vă faceţi o idee, sprintul până la 100 km/h se realizează în 6.5 secunde. Contryman JCW este brutal în livrarea puterii şi a performanţelor. Dar exact ar trebui să fie. Exact aşa l-ar fi vrut şi John Cooper.
Bineînţeles, Contryman împarte foarte multe elemente constructive cu modelul BMW X1, aşa că setările suspensiei şi a şasiului sunt mai pe partea confortabilă, faţă de alte produse MINI, dar cum spuneam, de la volan, nu îl poţi confunda cu nimic altceva. De aceea spuneam la începutul articolului că acest Contryman JCW este o nişă, într-o nişă, deoarece nu are vreun rival direct. Toate SUV-urile din această clasă se axează pe confort, pe o gardă la sol mai mare, nu pe motoare turbo şi evacuări de competiţie. Un MINI JCW este altceva faţă de restul modelelor din gamă. JCW este prezent acum în Raliul Dakar cu cel mai mare număr de modele de până acum. Au construit chiar şi două Buggy-uri. JCW reprezintă performanţa pură, fără compromisuri, chiar dacă vorbim aici de un SUV.