Milionarul anonim
Undeva prin Estul îndepărtat al globului, semnul de prosperitate maximă îl reprezintă spaţiul oferit pentru pasagerii locurilor din spate. Cu toate că asiaticii au o înălţime sub medie şi ar încăpea foarte bine în mai orice automobil, aceştia vor să-şi întindă picioarele cât mai mult. Din acest motiv automobilele cu ampatament cât mai lung se vând foarte bine acolo. Totuşi ar mai fi un criteriu. Sigla. Acest criteriu, din păcate, este răspândit peste întreg globul, mai ales acolo unde opulenţa este egală cu calitatea. E obligatoriu să avem maşini nemţeşti. Cu stele în frunte sau cercuri unite. Există totuşi unele automobile care ar putea trece neobservate, dar în care ocupanţii locurilor din spate să simtă acelaşi nivel de confort. Probabil cel mai bun exemplu de astfel de automobil este Skoda Superb. Automobilul unui milionar anonim.
Marca cehă Skoda a trecut prin multe schimbări de imagine şi mai ales de identitate, cel puţin în ultimii 20 de ani, de când a fost cumpărată de gigantul Volkswagen. A trecut de la un automobil cehesc, la un Volkswagen mai ieftin şi ca preţ, dar mai ales ca şi calitate, ca mai apoi să urcă încet, dar sigur spre un segment premium. Este ciudat, totuşi cum am ajuns la acestă percepţie, când, acum câteva decenii Volkswagen era „doar” maşina poporului, pe când Skoda lansa numele Superb pe un automobil rezervat numai elitei. Roata se întoarce şi niciodată nu se opreşte. Sub patronaj VW, modelul Superb a mai avut două generaţii, cu diferite facelift-uri. Dar parcă niciodată nu a fost atât de specială precum acestă ultimă interpretare. Prima generaţie părea doar o replică a Passatului, iar a doua oferea un design relativ ciudat. Dar cum spuneam, Skoda a crescut mult, iar noul Superb este interpretarea perfecţiunii pentru brandul ceh.
În primul rând este considerată cea mai frumoasă Skoda din istorie. Nu mă miră. Cu influenţe de la fraţii de concern mult mai tritaţi şi proporţii perfecte, noul Superb este foarte atrăgător. Dacă mulţi spun că arată precum un Audi, eu vin să vă contrazic. Design-ul este tipic pentru ultimele modele Skoda, cu linii clare, foarte multe muchii drepte şi un design curat în general. Cea mai frumoasă Skoda de până acum vine cu o parte frontală pe cât de frumoasă pe atât de modernă. Blocurile optice au dimensiuni perfect proporţionate, integrându-se perfect pe lateralele grilei specifice. Acestea folosesc tehnologia LED pentru iluminatul pe timp de zi, cu linii agresive, vizibile mai ales de sus. Bara frontală este relativ simplă, dar prizele de aer din partea inferioară îi oferă un aspect atât elegant, cât şi sportiv. Capota nouă a fost cea mai mare provocare pentru designerii Skoda, aceasta având multe nervuri care se termină cu noul logo al companiei. Din punctul meu de vedere, cea mai frumoasă partea a noului Superb este profilul. Timpul a trecut peste linia ciudată a spatelui, în locul acestuia a apărut un plafon ce se alungeşte foarte frumos spre portbagaj, iar linia geamurilor, ce urcă uşor spre lunetă dă impresia de dinamică. Partea inferioară a portierelor este sculptată sportiv, iar pentru prima dată, o Skoda poate fi echipată cu jante de 19 inch. Încă nu am văzut noul Superb cu jante mai mici, dar acestea ale versiunii de top, arată excelent. Când priveşti noul Superb vezi că este o maşină mare şi foarte lungă. Dar proporţiile consolelor sunt perfecte pentru a nu deranja design-ul general. Cred că cei care spuneau că noul Superb arată precum un Audi s-au uitat doar la blocurile optice spate. Poate că dacă închizi pe jumătate ochii, ai putea să vezi o asemănare cu un Audi A3 Sedan. Numai că Audi A3 Sedan are unele dintre cele mai frumoase stopuri din industrie. De ce nu ar vrea şi Skoda, dacă tot în acelaşi grup? Mi-a plăcut foarte mult atenţia la detalii, mai ales interiorul blocurilor optice, unde LED-urile dispuse oferă o imagine oarecum 3D. În rest, posteriorul este simplu, relativ masiv, iar pe capacul portbagajului găsim integrat un mic eleron. Noul Superb este o maşină nouă, cu design complet nou, demn de titlul „cea mai frumoasă Skoda”.
Pe lângă acest titlu, noul Superb se poate lăuda şi fiind cea mai luxoasă Skoda. Fără nicio îndoială varianta de top Laurin&Klement vine accesorizată cu tot ce are mai bun compania în acest moment. În varianta de top, noul Superb primeşte piele maronie de calitate înaltă, plus elemente negre lucioase pe bord. Nivelul calităţii, rafinamentului şi a îmbinărilor este la superlativ, mai ales când vorbim despre o marcă, ce până nu demult era considerată “de buget”. Fiind înrudită puternic cu fraţii de concern, nu este o supriză că designul interior este asemănător cu cel al Passat-ului. Planşa de bord am putea spune că este germană, fiecare element fiind “la locul lui”, fără artificii inutile, totul fiind foarte ergonomic. Astfel, în mijlocul consolei găsim un display touch screen cu diagonală generoasă, plus butoane suplimentare în jurul acesteia, comenzile climatizării în partea inferioară, dar în zona de acces facil. Zona din jurul schimbătorului este de asemenea plină de butoane, unele dintre acestea, în premieră pentru o Skoda. Avem volan încălzit, sistem de parcare automată şi senzor pentru menţinerea benzii de rulare. Tot de la Passat, noul Superb preia volanul, dar centrul acestuia este tipic pentru un model ceh. Cred că a fost o strategie de marketing faptul că noul Superb nu a primit display-ul Virtual Cockpit de la Passat, în schimb găsim instrumentarul clasic, dar foarte lizibil. Probabil acestă “constrângere” a dotărilor de lux a fost realizată, din simplul motiv să nu fure din clienţii de Passat, modelul german fiind lider-ul grupului sedanurilor în materie de vânzări. Noul Superb este construit pe platforma MQB a grupului şi ajunge la o lungime de 4.8 metri, cu un ampatament de peste 2.8 metri. Aceste valori se traduc într-un spaţiu “regesc” pentru ocupanţii locurilor din spate. Chiar şi un redactor turatiiscrise.ro, cu ai săi 1.83 m, poate să se întindă pe locurile din spate, fără să atingă scaunele din faţă. Oricum Superb era cunoscut pentru acest aspect, dar acum nu mai pare doar o Octavia cu ampatament mărit, ci întreaga experienţă de pe locurile din spate este foarte bine gândită. Intimitatea interioară este asemănătoare cu a unei limuzine dintr-o clasă superioară. Noul Superb oferă banchetă spate încălzită, iar şoferul şi pasagerul faţă dispun chiar şi de ventilaţie în scaune. Pentru această nouă generaţie, Skoda a renunţat la soluţia cu deschidere dublă a portbagajului, acum fiecare model având deschidere de tip hatchback, unde capacul portbagajului se deschide împreună cu lunetă. Este foarte bine că nu a afectat în niciun fel design-ul exterior, iar deschiderea este amplă. Volumul portbagajului este cel mai mare din clasă cu o valoare totală de 625 de litri. Pentru că vorbim de o limuzină în toată regula, Skoda a dotat noul Superb cu umbrele în portiere. Singura limuzină ce mai oferă această dotare este Rolls Royce, iar faptul că asemănăm o Skoda cu un Rolls Royce, ne face să ne gândim cât de mult a evoluat brandul ceh. Cu toate aceste dotări, spaţiu şi calitate, putem spune cu siguranţă că noul Superb este “cea mai luxoasă Skoda”.
Toate aceste calităţi a noii generaţii nu ar fi fost de ajung pentru clienţi dacă maşina nu se comporta exemplar pe şosea. Platforma MQB pe care este construit noul Superb este împărţită de o mulţime de modele din grupul VAG şi deja şi-a demonstrat calităţile. Totuşi acum vorbim de cel mai lung şi probabil cea mai masivă caroserie a acestei platforme. Noul Superb în varianta de echipare Laurin&Klement vine dotată cu suspensie activă, ce poate trece prin moduri precum Normal, Confort, Sport sau Individual, unde şoferul poate alege o rulare personalizată. Skoda Superb tinde clar spre un condus confortabil, nici chiar cu suspensia în modul Sport, nu este inconfortabilă. Modul sport întăreşte direcţia, răspunsul acceleraţiei este mai prompt, iar suspensia devine mai fermă. Dar cum spuneam, Supeb nu este gândit pentru senzaţii sportive extreme. Cred că ce duce la acest sentiment este efectiv gabaritul maşinii. Pe virajele scurte, abordate cu încredere, se simte o subvirare a punţii faţă şi simţi cum toată lungimea caroseriei trebuie să urmeze virajul, iar spre ieşire spatele devine mai uşor, atunci intervenind ruliul caroseriei. Dar aceste “probleme” le întâlneşti doar la limită. Pe aproape orice porţiune de drum, în regim de condus normal, poate uşor alert, Skoda Superb este neutră şi confortabilă. Exact aşa cum ar trebui să fie o limuzină.
Skoda Superb este gândită pentru autostradă, pentru drumuri naţionale unde ritmul de condus este normal, iar dacă întâlneşti şoferi mai lenţi, te poţi baza pe noul motor diesel de 2 litri, ce produce 190 de cai putere şi un cuplu maxim de 400 Nm. Reprizele sunt excelente, senzaţia de tragere este minimă, dar acceleraţia până la 100 de km/h se realizează în doar 7.8 secunde. Faptul că noul Superb vine cu o cutie automată cu doar 6 trepte, poate fii de bun augur. Treptele se schimbă imperceptibil, iar faptul că sunt doar 6 rapoarte înseamnă că atunci când depăşeşti turaţia urcă mult mai mult spre zona roşie, oferind o senzaţie cum nu mai găseşti la automobilele noi. E interesant totuşi că nu am simţit noul Superb ca fiind un automobil preponderent sportiv, dar modul sport al cutiei de viteză este în continuarea modului D a selectorului. Astfel, de fiecare dată când tragi maneta să porneşti, ajungi să selectezi modul sport. Mi s-a părut interesant, într-un fel.
Cu un design complet nou, tehnologii în premieră, interior imens şi foarte luxos, noul Superb ar trebui să mulţumească fiecare client ce vrea un automobil complet, dar îl interesează mai mult preţul de achiziţie decât sigla. Mulţi spuneau că un Passat sau chiar un Audi A6, nu neapărat nou, este o alegere mai înţeleaptă. După ce am condus noul Superb şi am aflat preţul de 40.000 de euro, în versiunea de top Laurin&Klement, nu cred că există investiţie mai bună decât noul Superb. Cel puţin nu în această clasă. Totuşi Superb joacă într-un segment extrem de animat. Pe lângă mult doritul Passat, şi Ford Mondeo sau Mazda 6 sunt la fel de apreciate, unele mai tehnologizate, altele mai sportive. Probabil undeva prin Asia, unde milionarii pun accent pe spaţiul din spate, Skoda Superb, în ciuda siglei, este automobilul preferat de milionarul anonim.