Mercedes Benz GLE Coupe – Test Drive
Mercedes Benz GLE Coupe – Îmblânzirea băiatului rău?
În 2020 nu mai poți vorbi de clase de nișă, deoarece indiferent ce desenează designerii, își va face loc prin garajele oamenilor. Avem coupe-uri cu patru portiere, mașini sport cu tracțiune integrală sau SUV-uri coupe. Acum vreo 5 ani, aceste categorii de mașini era destul de hulite și puțin apreciate de puriști. Ce s-a întâmplat după jumătate de deceniu? Toți producătorii au un astfel de automobil în ofertă. Pentru Mercedes Benz, noul GLE Coupe este doar o continuare binevenită a unei caroserii care a devenit extrem de cumpărată și recunoscută în România. Totuși, clienții pornesc trendurile, iar prima generație GLE Coupe, datorită design-ului excentric la momentul respectiv, a fost văzut ca un fel de automobil pentru un ”bad-boy”. Oare generația nouă a îmblânzit acest lucru sau dimpotrivă?
La fel ca în cazul precedentului GLE Coupe, întreaga parte frontală, până în dreptul stâlpilor față, este împărțită cu fratele mult mai practic GLE. Mai ales pe o culoare albă cum este modelul de test, toate trăsăturile noi, ies și mai mult în evidență. Prizele de aer din bara AMG sunt de-a dreptul gigantice. Având și pachetul Night Pack, unde elementele cromate sunt acum de culoare neagră, acestea contrastează și mai puternic cu vopseaua albă a caroseriei. Scutul din partea inferioară se ”pierde” în design, lăsând loc doar unui design foarte agresiv. La acest lucru este părtașă și noua grilă, semnificativ mai mare. Aceasta are în continuare lamela cromată, ce flanchează logo-ul Mercedes Benz, iar în spate avem celebrul efect de diamant. Blocurile optice nu mai sunt desenate pe verticală, ca la modelul precedent, iar pe GLE Coupe par chiar mai agresive, decât în cazul lui GLE.
Așa cum spuneam, aici se termină asemănările de design între cele două caroserii SUV Mercedes Benz. Deoarece GLE Coupe are un plafon arcuit spre portbagaj, linia parbrizului este mai coborâtă. Forma generală amintește de vechiul model, fiind foarte distinctă, dar toți cei care îl văd pe viu, spun că este mult mai dinamic. Pentru această generație, designerii au lăsat un mic portbagaj, tocmai pentru a fluidiza design-ul general. GLE Coupe este o mașină masivă, impunătoare, lucru demonstrat și de jantele cu diamentru de 21 inch, încălțate cu anvelope de 315 pe roțile posterioare, dar care arată cât se poate de normal și bine proporționat.
Marea schimbare în cazul design-ului noului GLE Coupe vine în spate, acolo unde blocurile optice au fost desenate extrem de frumos. Designerii au reușit să păstreze identitatea unui GLE Coupe, prin blocuri optice alungite, dar să le facă mult mai agresive, să se încadreze mai fluid în design-ul posteriorului. Îmi place foarte mult și cum partea inferioară a bării spate ”intră” mult înspre portbagaj, creând un fel de efect de difuzor de aer. Versiunea de test era echipat cu un motor diesel, dar variantele pe benzină AMG, vin cu patru ieșiri pentru sistemul de evacuare, care se potrivesc și mai bine în design-ul posterior.
N-aș putea spune că noul Mercedes Benz GLE Coupe este mai agresiv decât generația precedentă, dar cu siguranță este mai atent desenat. O astfel de caroserie va stârni emoții mai mult în viața reală și în trafic, acolo unde îi vezi adevăratele proporții și unghiuri. Un lucru e clar, te simți într-un anume fel atunci când ești la volanul unui GLE Coupe.
Așa am ajuns să urcăm în habitaclu. Din punctul de vedere al design-ului și tehnologiei, nu sunt diferențe față de SUV-ul Mercedes Benz GLE. Totuși, fiind o versiune mai specială, modelul de test avea tapițeria scaunelor bicoloră, un artificiu de design mai rar. Nu pot să spun că sunt cel mai mare fan, dar cu siguranță este îndrăzneață. Chiar înainte de testul cu GLE Coupe, am fost într-un Mercedes Benz ce avea interiorul cu design precedent, așa că am apreciat mai bine noile detalii. Îmi plac mai mult comenzile pătrățoase ale scaunelor, manetele din spatele volanului sau touchpad-ul sistemul de infotainment. Dacă anul trecut spuneam că interiorul nu mi se pare suficient de masiv pentru un astfel de SUV, după tot acest timp, am ajuns să apreciez că avem elemente pătrățoase, cum ar fi cele patru guri de ventilație sau mânerele de susținere de pe consola centrală. Te simți bine în interior. Un Mercedes Benz nou are un miros aparte. Parcă îi poți simți și pielea și lemnul, iar oriunde îți ajung degetele știi că e de calitate. Chiar dacă era o zi mai friguroasă, parcă apreciez mai mult când metalul e rece, în locul unui plastic fără suflet.
Din punct de vedere tehnologic nu am ce să-i reproșez noului GLE Coupe. Ecranele mari din spatele volanului și de deasupra bordului sunt foarte lizibile, au o grafică excelentă, iar absolut orice informație este foarte ușor de găsit și accesat. Instrumentarul de bord poate fi configurat în nu mai puțin de patru moduri total diferite, iar într-o zi de test drive, nu m-am putut decide care îmi place mai mult. Nu sunt cel mai priceput în domeniul tehnologiei auto, nici nu îmi place să mă afund prin meniuri, așa că e bine că am câteva butoane fizice pentru diferite shortcut-uri. Eu apreciez cel mai mult la o mașină, felul în care se conduce. Iar Mercedes Benz GLE Coupe nu dezamăgește.
Nu mă înțelegeți greșit. Nu e o mașină sport. Nici nu vrea, dar este un SUV dinamic pentru gabaritul ei. Dar nici măcar asta nu contează. Ci felul în care, odată urcat la volan, ai o poziție și o privire prin parbriz, extrem de impozantă. Te simți deasupra tuturor, știi că ”steaua” din grilă impune respect, iar ceilalți participanți la drum îți fac loc. Nici măcar nu trebuie să retrogradezi treptele pentru a depăși. Nu știu exact din ce cauză se întâmplă lucrul acesta într-un GLE Coupe. Cum spuneam, poate are de a face cu imaginea sa în România?
Ca să nu fie discuții, am ieșit din oraș, departe de alte mașini, pentru a testa cum se cuvine un SUV mare, cu motor de 3 litri diesel. În cazul ultimelor generații Mercedes Benz, inginerii au lucrat mult la direcție. Nu știu dacă este foarte evident pentru cineva care le conduce pentru prima dată, dar pentru mine, care le-am condus back to back volanul se mișcă atât de natural, în ciuda gabaritului. Nu este o direcție ușoară ca în cazul multor SUV-uri, ci poți să pui exact roțile față unde vrei, iar prin volan ai un feedback foarte bun. E o plăcere să conduci noul GLE Coupe chiar și pe un drum virajat. Chiar dacă se vrea varianta mai sportivă a lui GLE, nu am simțit mari diferențe de comportament nici dinamic, dar nici de confort. GLE Coupe este un automobil luxos, care absoarbe denivelările foarte bine, dar care în același timp, nu are ruliu când îl forțezi pe viraje.
Trenul de rulare este unul cunoscut pentru producătorul german și anume un motor de 3 litri diesel, cuplat la o transmisie G-Tronic cu 9 rapoarte, ce transmite puterea tuturor celor patru roți prin sistemul 4Matic. Totuși, puterea este crescută față de generația precedentă, ajungând acum la 272 de cai putere și 600 Nm. Pentru o mașină cu un gabarit de aproape 2.2 tone, asta înseamnă o accelerație până la 100 km/h în doar 6.3 secunde. Bineînțeles că nu este o mașină de liniuțe, așa că GLE350d Coupe se simte cel mai bine pe reprize. În traficul extraurban, la drum lung sau pe autostradă, GLE Coupe ”înghite” efectiv kilometru după kilometru, fără nicio urmă de efort. Este unul dintre cele mai bune grand tourere, dacă îmi permiteți.
Prima generație Mercedes Benz GLE Coupe a fost o mașină impozantă. Exact genul de automobil ”bad-boy” care impunea respect. Nu prin design frumos, ci prin imagine. Noua generație pare ceva mai ”îmblânzită” ca design, dar păstrează în continuare o imagine de marcă foarte puternică. Mai mult de atât, GLE Coupe este un automobil de statut, care oferă satisfacții nu doar privitorilor, ci mai ales șoferului.
Mercedes Benz GLE350d Coupe oferit pentru test drive de Autoklass Timisoara