Maşina cu un singur defect

Volkswagen Phaeton a fost construit din dorinţa nebună a şi mai nebunului patron Ferdinand Piech, care şi-a dorit o maşină cu care să iasă în glorie pe poarta companiei mamă. Până în acel moment, Volkswagen a fost maşina poporului, maşina pentru orice cetăţean. Piech avea un singur gând, maşina să fie construită fără compromis, să fie cea mai confortabilă limuzină, aerul condiţionat să funcţioneze optim şi la viteza maximă, motorul să fie construit în aşa fel încât la relanti, o mondedă de 1 euro să poată balansa pe capacul motorului. Volkswagen Phaeton a fost construit pe platforma a celui care va deveni Bentley Continental Flying Spur. Phaeton folosea suspensie pneumatică, scaune ergonomice ventilate, asta în anul 2003 şi era propulsat de un motor W12 sau de unul V10 diesel. A fost probabil una dintre cele mai bune, nebuneşti, luxoase şi ridicole automobile construite vreodată. Pentru că toate cerinţele maestrului şef erau costisitoare. Şi nu pentru că nu meritau, ci pentru că în final, pe capotă găseam sigla VW. Iar un VW nu are renumele de a construi rivali pentru maşini cu istorie precum S-Class.

11094847_10204553669984139_1024108978_n

Exact aceaşi poveste s-a întâmplat un deceniu mai târziu când BMW a decis să intre în segmentul MPV-urilor. Cel al maşinilor de familie. BMW are sloganul: “Plăcerea de a conduce”, iar cu toţii ştim că o maşină plăcută la condus are de cele mai multe ori, puţin loc pentru bagaje şi transportă cât mai puţini oameni. De ce a vrut BMW o astfel de caroserie mă depăşeşte. Înţeleg dacă era o piaţă importantă de MPV-uri premium, dar având în vedere că singurul rival echitabil este Mercedes Benz B-Class, care săracu se chinuie să fie pe placul celor 3 oameni care l-au cumpărat, nu văd BMW Seria 2 Active Tourer să se complice să fure 2 dintre ei. Când te gândeşti să-ţi achiziţionezi o maşină de familie, preţul de achiziţie începe să conteze, iar variantele premium încep să cadă pe locul al doilea. Dar exact cum au făcut-o în cazul BMW-ului X6, germanii nu au ţinut cont de reguli şi au desenat asta.

11178482_10204553672744208_1513954_n 11158172_10204553669184119_426211189_n

Nu prea pot să vin cu epitete şi adjective pentru că mie mi se pare urâtă. Iar când spun urâtă, nu mă refer la un design anume. Ci la proporţii. Asta face o maşină frumoasă sau asta face o maşină să-şi păstreze frumuseţea. Probabil luat fiecare element în parte acestea sunt atrăgătoare, dar ca un tot, nu prea. Blocurile optice sunt agresive, destul de originale în restul gamei BMW, dar puse lângă o bară simplistă şi un parbriz foarte înalt, acestea sunt ca nuca în perete. Apoi, nu-mi place linia mediană. Da, ştiu e dinamică şi se înalţă spre posterior, dar disproporţionează şi face posteriorul foarte greu. Aceeaşi problemă o am şi cu design-ul stopurilor. Sunt foarte agresive, suficient de mari cât să nu pară disproporţionate, dar restul design-ului, cum ar fi bara posterioară este mult prea sec. În mare, BMW a încercat să scoată ceva din forma unui monovolum, dar acesta niciodată nu va fi considerat frumos. Probabil că sună ciudat, dar motivul pentru care Seria 2 Active Tourer nu arată bine este că nu arată a niciun alt BMW. Mulţi se ceartă şi dau din gură că mai nou toate BMW-urile arată asemănător, iar acum când apare unul diferit ca design este luat în derâdere. Ciudată lume. Iar eu mă includ printre ei.

11160164_10204553668624105_1792371445_n 11119038_10204553669024115_1200830782_n

11139685_10204553669344123_1609858018_n

Mă bucur că maşina de test nu era echipată cu, Doamne Fereşte, pachet optic M Sport. Cu toate că am văzut imagini pe marele internet, cum că Seria 2 AT poate primi o bară mai agresivă, praguri mai late şi difuzor de aer în spate. Nu poţi să pui litera sfântă pe un monovolum. Dacă tot e să alegi un bavarez de familie, măcar să fie ca cel din poze. Culoare caldă, care să nu iasă foarte tare în evidenţă. E ciudat că nu am văzut niciun BMW Seria 2 AT negru. Cu geamuri fumurii. Şi doar cu proiectoarele aprinse. Să văd dacă acum pare a BMW. Totuşi ca să văd că nu e doar în capul meu, am decis să duc noul Seria 2 Active Tourer pe cea mai circulată pietonală din Oradea, să văd câţi oameni întorc capul după ea sau măcar câţi se uită la siglă. Credeţi-mă, şi eu am rămas surprins când majoritatea pe care i-am întrebat au zis că arată bine. Chiar dacă unii nu erau fani BMW, acest Seria 2 Active Tourer li se părea atrăgător. Habar n-au despre ce vorbesc. Concluzia la care am ajuns a fost că acei oameni nu au văzut în viaţa lor un Z4 sau un Seria 2 Coupe. M-am oprit din “sondajul” meu când am vrut să aflu ce părere au oamenii despre maşinile BMW şi apoi să le arat noul Seria 2 AT, dar mi-am dat seama că dacă opreşti o blondină pe stradă să o întrebi dacă îi plac BMW-urile sună extrem de naşpa.

11158043_10204553667544078_1851513251_n 11103597_10204553667864086_29047299_n

Ca norocul, exteriorul îl vezi foarte puţin când conduci un Seria 2 Active Tourer. Pe cât de ciudat este exteriorul, pe atât de mişto este interiorul. Din nou, nu se aseamănă cu niciun alt BMW. Parcă nu e la fel de sobru precum într-un Seria 5, este mai tineresc, mai aerisit, iar comenzile amplasate diferit decât în alte modele sunt destul de ergonomice şi te obişnuieşti repede. Bineînţeles că şi Seria 2 AT dispune de ecranul sistemului media amplasat deasupra consolei, precum o tabletă, dar odată ce îţi muţi privirea în jos, comenzile climatizării sunt foarte frumoase, mai ales că sunt la un unghi înclinat. Pentru că se vrea o maşină practică, în centrul consolei găsim un spaţiu de depozitare. Cu toate că arată ca şi cum cineva ţi-a furat casetofonul. Este pus la înălţimea perfectă şi este bun să-ţi aşezi telefonul. Volanul este de asemenea foarte ergonomic, chiar sportiv, nu se compară cu unul M Sport, dar îţi oferă o priză excelentă. Cel mai mult am apreciat calitatea interiorului, a finisării şi a materialelor folosite. Bordul este acoperit cu lemn sculptat în relief, iar scaunele sunt îmbrăcate în piele mai groasă, dar de foarte bună calitate. Modelul testat dispunea de scaune sport cu multiple reglaje şi cu susţinere laterală foarte bună. În care eu nu am încăput. Eu am o problemă cu mine şi cu kilogramele în plus, dar voi da vina pe maşină că sunt prea înguste scaunele.

11101339_10204553667184069_881156081_n 11165841_10204553667224070_965224232_n

După ce nu m-am acomodat la volan, pentru că mă strângeau scaunele şi pentru că poziţia este înaltă, am pornit la drum să văd cum se comportă primul BMW cu tracţiune faţă din istorie, maşină construită pe platformă de Mini Cooper, probabil cel mai dinamic model cu tracţiune pe puntea subvirării. Când am condus Mini Cooper S în caroserie cu 4 uşi, spuneam că dacă Seria 2 Active Tourer este cel puţin pe jumătate la fel de bun, va fi o maşină extrem de distractivă. Din păcate, Seria 2 AT este doar 40% dintr-un Mini. Şi o spun cu părere de rău. Chiar îmi doaream să se comporte dinamic. Dar centrul de greutate înalt şi jantele mai înguste, plus o masă ceva mai mare înseamnă o subvirare excesivă. Mai ales la schimbările bruşte de direcţie. Fenomenul “torque steer” l-am simţit şi la plecările de pe loc cu volanul virat. Interesant că subvirarea o simţeam doar la limită. Pentru că pe un drum virajat, nu cu viraje “ac de păr” maşina se comportă foarte bine. Nu aş spune sportiv. Comportamentul sportiv este dat în mare parte şi de un motor pe măsură, iar pe când Seria 2 AT poate fi echipar cu motorul 225i de 231 de cai putere, eu am avut la test, raţionalul 218d cu ai săi 150 de cai putere şi consum de 7 l/100km. Pentru taţii piloţi, amatori de cifre, acestea sunt destul de slăbuţe. 8.9 secunde până la 100 km/h şi viteză maximă de 208 km/h. Măcar cutia ZF Aisin cu 8 rapoarte îşi face treaba excelent, iar cei 330 Nm, dezvoltaţi de cei patru cilindri sunt suficienţi pentru sprinturi, pentru depăşiri şi chiar uneori pentru ceva curse. Nu am făcut nimic, nu m-am dat la întrecere cu nimeni. :)

11164212_10204553673144218_496023875_n

Cred că dacă poziţia la volan era cu o palmă mai joasă, puteam trage mai mult de calităţile dinamice şi de şasiu, mai ales că direcţia, chiar dacă era ceva mai uşoară, oferea un feeling foarte bun. Cum spuneam, noul BMW Seria 2 Active Tourer este construit pe şasiul de Mini cu 5 uşi, doar că setările suspensiei şi a direcţiei sunt ceva mai moi şi adaptate pentru confort, decât pentru feeling-ul de kart. Nu pot să spun că Seria 2 AT este o maşină proastă, chiar deloc, oferă mult spaţiu pentru pasageri, ceva mai puţin pentru bagaje, este confortabil în limitele sale, destul de economic şi chiar dinamic. Atata doar că te uiţi pe volan şi vezi elicea alb-albastră şi te aştepţi la mai mult. Gândiţi-vă că dacă Seria 2 AT avea logo-ul Opel, era probabil cel mai bun Opel construit vreodată. Dar având în vedere că facem tot timpul comparaţia cu alte modele bavareze, Seria 2 AT vine cu nişte aşteptări foarte mari, pe care încă nu le poate îndeplini.

11160533_10204553673904237_66694409_n

Pentru cei mai mulţi, această maşină este urâtă, nu-şi are rostul nici în ograda BMW dar nici pe străzi sau în segment. E bine totuşi că nu vor vedea foarte multe pe străzi. Am pus titlul acestui articol: “Maşina cu un singur defect”, dar bineînţeles, Seria 2 Active Tourer are şi alte defecte, dar şi foarte multe calităţi. Totuşi, încă nu pot să judec această maşină ca un model de sine stătător, ci ca un membru din gaşca plăcerii de a conduce, iar aceasta nu este chiar acolo. Dacă nu ar avea nicio siglă, ar fi fost perfect, aşa rămâne ca singurul defect al unui Seria 2 Active Tourer să fie logo-ul de pe capotă!