Litoral alb-albastru ziua 2

În toată ţara s-au anunţat ploi şi vânt. De unde am plecat eu ieri, azi a fost vreme de geacă. Nu şi pe litoral. Aici era cea mai mare temperatură din ţară, iar soarele strălucea şi încălzea puternic. A trebuit să-i văd prima rază.

11349087_10204760569796505_1330288714_n

Dintr-o cameră cu vedere la mare, la ora 5:04 sună telefonul hotelului spunându-mi că astăzi soarele va răsări la 5:28. Auzind asta, parcă cele 4 ore de somn au fost suficiente. Eu sunt un tip căruia nu-i plac dimineţile. De fapt, îmi plac dimineţile, nu-mi place să mă trezesc dimineaţa. Până acum, în anii precedenţi când am fost la mare, eu am “prins” răsăritul, nu m-am trezit să-l văd. Totuşi, ştiind că voi avea ocazia de nişte cadre superbe, am sărit din pat, direct în micul Seria 1, care a dormit şi el în parcarea din faţa hotelului. Ca totul să fie în regulă, seara, când m-am cazat am întrebat la recepţie care sunt locurile unde pot să duc maşina direct pe plajă. Fiind în Mamaia, singura opţiune a fost faleza. Cu câteva minute înainte să răsară soarele, am făcut stânga-mprejur şi m-am aşezat pe faleză. Deja era lumină bine, dar soarele nicăieri. Era încă rece, de la briză, aşa că mi-am lăsat telefonul să filmeze din afara maşinii, cât eu am ascultat matinalul. Minut după minut, aşteptam ca “mingea de foc” să iasă din mare. Acesta e unul dintre riscurile răsăritului la mare. De cele mai multe ori e înnorat la orizont. Abia când roşul răsăritului s-a pierdut în galbenul amiezii am văzut soarele. Este totuşi o privelişte excepţională. Răsăritul la mare. Mai ales când eşti doar tu şi marea. Linişte deplină, departe chiar şi de staţiune. Au fost câteva clipe când nu m-am gândit la nimic altceva. Doar priveam. Ce am văzut, împărtăşesc cu voi mai jos.

11267908_10204760573556599_1733777747_n 11279946_10204760573676602_2009943377_n 11281786_10204760573836606_1098871914_n 11297695_10204760573636601_1573553431_n 11303543_10204760573716603_1922298973_n 11330487_10204760573796605_708892269_n 11334301_10204760573516598_1389010085_n 11354877_10204760573596600_1638398600_n

Pentru că articolul l-am numit litoralul alb-albastru, mi-am zis să caut acel nisip alb imaculat, în contrast cu marea albastră. Natura mi-a făcut o supriză chiar mai frumoasă când am văzut marea, care era în acea dimineaţă, “turqoise”. Am zis bine, fetelor?

11289670_10204760569596500_1778582275_n 11355624_10204760570756529_850493342_n

Litoralul în luma mai este pe cât de liniştitor şi frumos, pe atât de pustiu. Doar câţiva localnici şi muncitori pregăteau localurile, unele care se deschideau abia în iulie. Pe plaja din Saturn am găsit acea plajă cum este descrisă de pictori. Vastă şi liberă. Acolo am aşezat maşina care m-a dus să văd asemenea minunăţie. Acum era rândul să o analizez, în timp ce căutam cel mai bun cadru. BMW Seria 1 facelift, vine să corecteze toate greşelile generaţiei precedente. Cum spuneam în articolul anterior, pe vechea generaţie, cel mai discutat aspect a fost design-ul blocurilor optice. Încă dinainte să fie prezentat noul Seria 1, mulţi au crezut că o să primească “faţa” frumoasă a Seriei 2 Coupe. BMW a făcut o mutare neaşteptată, oarecum, iar Seria 1 facelift este distinct de celelalte modele din gamă. Noile faruri sunt acum mai alungite pe orizontală, folosesc tehnologie LED pentru fazele scurtă şi lungă, chiar dacă nu urmează aceeaşi linie de design a ultimelor modele, unde blocurile optice sunt unite cu grila. Apropo de grilă, aceasta este ceva mai mare faţă de generaţia precedentă, iar lamelele verticale sunt mai groase şi în relief. Pentru pachetul “Urban Line” acestea sunt vopsite în gri deschis, şi arată foarte bine, în compania culorii gri închis a exteriorului. Design-ul nou al părţii frontale continuă cu bara redesenată. Din profil, BMW nu a schimbat nimic pentru facelift, dar nici nu era nevoie, deoarece Seria 1 este un hatchback foarte atrăgător. Jantele cu 5 spiţe duble, sunt foarte potrivite pentru această maşină, fiind atât sportive cât şi elegante, iar pentru că au dimensiunea de 18 inch arată cu atât mai bine. Nu doar blocurile optice faţă sunt noi, ci şi cele spate. Având un design în forma literei L, acestea se integrează mult mai bine în linia de design BMW. Până acum erau mici şi pătrăţoase, iar cei mai mulţi spuneau că arată a VW Polo. Din punct de vedere al exteriorului, BMW a reuşit să împrospăteze foarte frumos noul model, are personalitate, şi îl poţi recunoaşte oriunde că este un BMW, mai ales un Seria 1.

11130578_10204760570236516_1334829158_n 11130578_10204760572756579_1479554688_n 11267660_10204760572716578_1394916371_n 11267908_10204760570516523_664452161_n 11334707_10204760570596525_1899135965_n

Bavarezii au o idee strictă când vine vorba despre interioare. Nu prea spectaculos, cu multe briz-briz-uri, nici prea anost. Totuşi, puţină diversitate între modele ar fi de bun augur. Acestea fiind zise, interiorul noului Seria 1 arată precum cel al unui Seria 3, iar cel de pe Seria 3, ca cel de pe X5 şi tot aşa. Asta nu poate decât să fie bine pentru cel mai mic BMW. Consola centrală este întreptată către şofer, în stilul tipic BMW, iar deaspura acesteia găsim un display de dimensiuni acceptabile, a sistemului de navigaţie. Acesta vine o grafică 3D foarte bună, iar în oraş, chiar proiectează design-ul şi înălţimea clădirilor. Mai jos găsim butoanele pentru climatizare, care pentru această variantă este disponibilă pe două zone. În spatele levierului cutiei de viteză se află joystick-ul sistemului iDrive, de unde selectăm toţi parametrii maşinii. Acesta este dotat cu touchscreen pe care putem scrie litere pentru navigaţie sau numere de telefon. Acesta este foarte intuitiv, chiar dacă scrisul nostru nu este cel mai caligrafic. Am apreciat la interiorul noului Seria 1 facelift materialele oferite. Piele crem deschis de cea mai bună calitate pe scaune, volan gros, chiar dacă nu este cel M, oferă o priză excelentă, plasticele de pe consolă şi bord se simt foarte calitative de asemenea. Pentru un automobil din segmentul hatchback-urilor, fie el şi premium este un interior foarte luxos. Acum gata cu văzutul, hai să descoperim şi alte locuri. Şi mai ales să vedem cât de bun e cel mai bun hatchback premium.

11303660_10204760573756604_1603246217_n 11304428_10204760572836581_1851492489_n

Varianta 120xd, este perfectă pentru caroseria Seriei 1. Pentru cei neexperimentaţi cu maşini cu tracţiune spate, dar şi pentru cei care vor aderenţă perfectă pe orice tip de drum, sistemul xDrive face minuni. Ţine perfect maşina pe trasa indicată de direcţie. Jantele au o lăţime apreciabilă, fapt pentru care ruliul este aproape inexistent. Fiind un BMW în adevăratul sens al cuvântului, poziţia la volan este ireproşabilă. Foarte joasă, iar faptul că scaunul şi volanul se pot regla pe multe direcţii, înseamnă că tu, şoferul, poţi să exploatezi la maxim performanţele. Cu un timp de 6.8 secunde până la 100 de km/h, Seria 1 120xd este cel mai rapid model din clasă, la acest capitol. Totuşi pentru a experimenta cel mai bine cuplul imens pentru această caroserie, 400 Nm, trebuie selectat de pe consola centrală, butonul Sport şi Sport+. Apoi levierul cutiei de viteză tras spre şofer până când în bord apare martorul S1. Abia atunci, când accelerezi, auzi toate lucrurile din maşină cum se lovesc de capacul portbagajului, ochelarii îţi sar din bord, iar stomacul ţi se ridică. Da, ştiu, pare greu de crezut că se pot întâmpla aceste lucruri dintr-un motor de 2 litri diesel, dar credeţi-mă, aşa e. În modul sport al cutiei de viteză, aceasta urcă până spre zona roşie, dar nu o atinge la schimbarea treptei. Oricum cuplul maxim foarte liniar nu ajunge la aceste turaţii. Superba cutie cu 8 rapoarte este clar setată pentru confort, mai ales că schimbările de treaptă, chiar dacă sunt imperceptibile, se realizează în nici 500 de rotaţii pe minut. Cele mai noi cutii de viteză au peste 6 rapoarte, fapt pentru care te trezeşti la 50 de km/h în treapta a 8-a. Asta e foarte bine pentru consum, dar la un test de accelerare, am văzut că pentru a atinge primii 100 de km/h trebuie să fii în treapta a 4-a! Iar la viteza de 80 de km/h în a 5-a motorul este mult turat şi devine gălăgios. Nu ştiu cum s-ar comporta acelaşi motor cu o transmisie manuală cu 6 trepte. Oricum, lasă cutia să-şi facă treaba cum ştie ea mai bine, şi bucură-te de performanţele pe care le oferă. Sau schimbă tu, de la padelele din spatele volanului.

11253800_10204760570116513_702686585_n 11281697_10204760569756504_833864340_n 11287284_10204760569916508_908204771_n 11289855_10204760570076512_1177994540_n 11303508_10204760569836506_1035462491_n 11349087_10204760569796505_1330288714_n 11350105_10204760570036511_1409320653_n 11355623_10204760569996510_1523994005_n

Este puţin neobişnuit ca în această clasă să fie oferită tracţiunea integrală. Cel puţin la nivel de percepţie. Nu sunt automobile nici de offroad, nici de aderenţă pe circuit. Însă, însă, mă bucur tare mult că BMW a configurat aşa maşina de presă. Cum spuneam, voiam să o duc, să o privesc, să o analizez pe o plajă pustie. Zis şi făcut. Am ajuns, am pus maşina în locul cel mai bun, dar când să plec, simt cum puntea spate începe să se lase. Dacă ridicam piciorul de pe frână, nu se întâmpla nimic. Dacă acceleram, oricât de fin, mă afundam şi mai tare. Credeţi-mă, căldura simţită de mine în acel moment nu era de la temperatura exterioară. Este un sistem 4×4 fără diferenţial, fără nimic. Doar trag cele 4 roţi în funcţie de cum le zice roboţelul inteligent. Atunci mi-am adus aminte de experienţa xDrive offroad, şi de sfaturile instructorilor. “Gaz, gaz, gaz, maşina ştie ce face.” Am decuplat sistemul ESP şi am accelerat cu mai multă încredere. Am văzut cum botul se ridică, şi am simţit cum roţile prind aderenţă. Fără nicio problemă am ieşit din nisip. Acum să nu înţelegeţi greşit. Asta nu înseamnă că trebuie să fim cocalari şi să bagăm maşina pe plajă, că putem ieşi oricum. Dar mi-am dat seama că o tracţiune 4×4 este bună şi pe un hatchback diesel. Mai ales când vrei să găseşti cadrul perfect.

11292741_10204760569636501_2038895938_n 11350280_10204760569716503_1176702817_n 11355465_10204760569676502_1615378739_n

După toată această experienţă am ţinut doar asfaltul. Până în Vama Veche. Am luat tot litoralul “la pas”, trebuia să ajung pe tărâmul ales. La fel de gol şi pustiu precum celelalte staţiuni. Totuşi, dacă ar fi să fac o comparaţie, Vama Veche era cea mai populată dintre toate. Am vrut să mă opresc la o cafea, ceva, să simt briza mării şi să reflectez la ziua asta, dar fiind singurul client al singurului local deschis, am zis că mă întorc în Constanţa.

11304268_10204760570436521_1212009298_n

Am vrut să văd marea. Nu îmi doream alt automobil să mă ducă la ea. Două zile pe litoralul pustiu la Mării Negre sunt perfecte pentru a te reîncărca. Câteodată e frumos să conduci şi să scrii despre maşini. Îţi reîncarci bateriile în timpul săptămânii. Asta pentru că în weekend ne vedem la Romexpo, pentru cel mai mare festival BMW. Iar Seria 1 a fost preludiul perfect, o analiză a modului în care BMW construieşte maşini. A fost frumos să redactez un articol LIVE. Cred că voi mai face astfel de experienţe. Dacă vi-a plăcut această idee, scrieţi-mi în comentarii dacă vreţi şi voi să mai citiţi astfel de articole. Ultima parte a roadtrip-ului o rezerv doar pentru mine, dar credeţi-mă, o autostradă de 200 şi ceva de km nu este foarte palpitantă. Între timp, urmăriţi pagina facebook.com/turatiiscrise pentru imagini pe timp de noapte din Bucureşti.

11124797_10204760569476497_1617243278_n 11261100_10204760572876582_1345703966_n 11268914_10204760570276517_1589109162_n 11273671_10204760569516498_1285449889_n 11297899_10204760570196515_419222897_n 11358616_10204760570556524_998126761_n