Limita e cerul

Sunt şofer de decapotabilă. Conduc un autoturism căruia îi intră plafonul în portbagaj, încă dinainte să deţin permis de conducere. Nu mai are importanţă că am intrat printr-o poartă cu maşina personală, din lipsă de experienţă. Ştiu toate clişeele, toate miturile despre decapotabile. De la “aspiratoare de gagici” la “troncăne plafonul” sau “plouă înăuntru”. Decapotabilele îţi oferă un sentiment aparte atunci când le conduci, mai ales atunci când plafonul este coborât. Cu toate acestea, eu pot să număr pe degete de câte ori am condus maşina mea decapotată. Pe lângă sentimentul de libertate, să nu ai plafon deasupra capului, mai înseamnă că intimitatea din interior este compromisă. Dacă eşti genul mai introvertit, această caroserie nu este pentru tine. Toţi vor întoarce capul, toţi te vor privi, dar mai ales, atunci când te afli în oraş, în trafic, te înspăimântă sentimentul când vine cineva lângă maşina ta. Să nu mai vorbesc despre insolaţie, căldura excesivă sau faptul că eşti expus oricărei reacţii nervoase a participanţilor în trafic. Totuşi, în luna iulie a acestui an, am primit la test un superb BMW 428i decapotabil. Oare m-am bucurat de el sau am experimentat toate părţile nasoale ale unei decapotabile?

11872912_10205221745445608_1451728540_n

Când BMW a schimbat nomenclatura modelelor sale, caroseriile sportive au primit cifre pare, cele clasice rămânând la denumirea pe care o ştiam. Prima dată când am condus modelul mai sport al Seriei 3 a fost de la volanul unui Seria 4 GranCoupe. Un automobil cât se poate de ciudat prin descriere, dar şi cât se poate de binevenit. Apoi, pe un drum spectaculos de munte, am descoperit adevăratul motiv pentru care bavarezii au schimbat denumirea, conducând un Seria 4 Coupe. Cu toate că avea motorizarea diesel de 2 litri, eu m-am îndrăgostit pur şi simplu de aceasta, chiar cred că îţi oferă tot ce ai nevoie de la un automobil. Totuşi, mai există o caroserie a Seriei 4 pe care încă nu am experimentat-o. Cea care oferă ceva în plus faţă de versiunea Coupe. Dar în acelaşi timp şi ceva neajunsuri.

11880406_10205221741245503_959485089_n 11854074_10205221740925495_1773254856_n

BMW Seria 4 decapotabil a fost lansat anul trecut şi înlocuieşte modelul Seria 3 Cabrio. Noul model are o înfăţişare identică cu cea a Coupe-ului, dar doar privit din faţă sau direct din spate. Pentru că din profil sunt unele diferenţe. Încă nu m-am decis dacă noul Seria 4 decapotabil arată mai bine cu plafonul ridicat sau cu el coborât. Oricum l-am privi, aceasta este elegant. Asta şi datorită faptului că modelul de test nu era echipat cu pachetul M, care vine cu bări mai agresive, în schimb, partea frontală oferă celebra grilă “rinichi” mai lată decât la Seria 3, blocuri optice alungite şi prize de aer rotunjite. Aceastea oferă orificii de circulare a aerului pentru răcirea frânelor. Capota cu nervuri este destul de vastă şi plonjată spre partea frontală. Din spate, diferenţele faţă de modelul Coupe sunt minime, amândouă modelele având un ecartament mărit, ceea ce le face mai agresive pe drum, iar în afară de blocurile optice mai fluid desenate decât la Coupe, spatele pare oarecum simplu. Acum vine partea cu adevărat interesantă. Să priveşti maşina din lateral. Cum spuneam, nu sunt cel mai mare fan al decapotabilelor, tot timpul mi s-a părut că versiunile Coupe par mai bine închegate, mai fluide în design. Dar. Există un mare Dar. Absolut toate modele BMW decapotabile, începând de la primul Seria 3, celebrul e30 “Ursuleţ” au arătat bine când plafonul dispărea. Designerii reuşesc de fiecare dată să traseze linia geamurilor atât de perfect, oarecum foarte jos, în aceeaşi linie cu capota, doar parbrizul nu foarte înalt taie frumuseţea profilului. Când Seria 4 îşi lasă plafonul în portbagaj, ţi se dezveleşte o privelişte uimitoare, simplă, frumoasă, elegantă. Este foarte greu să desenezi o linie de decapotabilă, mai ales când maşina dispune de 4 locuri. Spuneam mai demult de maşinile decapotabile de tip “targa”, unde doar partea de deasupra scaunelor este retractabilă, dar acum, privind un automobil relativ lung, decapotat complet, fără nimic în spatele tetierelor, încep să apreciez şi să ador aceste maşini.

11850985_10205221741165501_1717584718_n 11846013_10205221740245478_645046704_n 11844001_10205221741125500_146166360_n 11880210_10205221745525610_411626686_n

Pentru a admira această privelişte este nevoie de 20 de secunde. Atât durează de când apeşi pe butonul de lângă cotieră, până când începi să faci insolaţie. Pentru mine e şi mai nasol că nu am păr. Aşa că, până la lăsarea serii, plafonul va sta ridicat. Asta şi pentru că afară sunt peste 37 de grade. Dar cu plafonul ridicat, lumea nu mai prea întoarce capul după tine, iar maşina nu mai arată la fel de bine precum Coupe-ul. Nu e nicio problemă, pentru că eu sunt genul mai introvertit, iar de pe locul şoferului nu pot să văd profilul, să-i spunem, nu cel mai reuşit. Pentru că este un cabrio, BMW a încercat să ofere mai mult spaţiu la cap pentru pasagerii spate, ceea ce a însemnat că linia plafonului este mai lungă şi mai dreaptă decât la Coupe, iar pentru ca plafonul să încapă în portbagaj, a făcut montanţii subţiri. Aceştia poate arătau bine pe un BMW E9 de prin 79, dar parcă pe un BMW modern nu mai arată la fel. Dar la urma urmei sunt chestii de gust. Sau poţi să aştepţi seara, când Bucureştiul este mai gol, iar căldura amiezii nu mai este prezentă. Atunci trebuie să plimbi un Seria 4 Cabrio.

11850902_10205221740205477_2030211658_n 11855345_10205221745125600_896399635_n 11874099_10205221744965596_954853031_n 11880507_10205221745205602_1969772055_n 11880979_10205221745285604_929410167_n

Decapotabila Seriei 4 este mai exclusivistă decât coupe-ul, nu mai vorbim de sedanul Seriei 3. Dar cu toate acestea interiorul este aproape identic între modele, cu menţiunea că decapotabila vine ceva mai bine echipată. Dar să nu te joci prea mult prin lista de opţionale, pentru că atunci un 428i Msport, echipat ca modelul de test, va ajunge la suma de 70.000 de euro. Dar fiind o maşină de presă, aceasta trebuie să fie, vorba aia “full”. Pe lângă interiorul îmbrăcat în piele foarte plăcută la atingere, mai găsim accente roşii pe bord şi pe feţele uşilor, ecran al navigaţiei cu funcţie 3D, joystick pentru comenzi cu touchscreen, finisaje “piano-black”, head-up display, dar şi pilot automat adaptiv. Aa, şi plafon interior negru. Pentru mine, un “must” pentru orice maşină ce se vrea sportivă. Intreg interiorul BMW-ului Seria 4 tinde să dea impresia de sportivitate. Bordul este îndreptat spre şofer, poziţia la volan este joasă, iar schimbătorul, volanul, cotiera şi frâna de mână sunt foarte la îndemână, sporind feeling-ul sportiv.

11880262_10205221740845493_1113057780_n

Vorbeam la început de maşina personală. Este o decapotabilă, dar oferă un motor diesel. Era bun la început, în ciuda zgomotului de tractoraş, dar acum, după 10 ani, s-ar putea să încep să simt fumul dieselului atunci când conduc decapotat. Aşa că cel mai bun motor pentru o decapotabilă este cel pe benzină. Spuneam mai demult, când am condus BMW Z4, că motoarele pe benzină ale bavarezilor sunt printre cele mai bune agregate din câte există. Odată cu acest 428i Cabrio, m-am reconvins. Modelul 428i nu foloseşte un motor de 2.8 litri, aşa cum ar crede cei nostalgici, ci un simplu 2 litri cu 4 cilindri. Dar este foarte rafinat. Extrem de elastic şi foarte silenţios. Inginerii BMW au montat două turbine, iar puterea maximă a ajuns la 245 de cai putere. Datorită acelor turbine, forţa de tragere este de 350 Nm. Îmi aduc aminte când am condus prima dată un coupe cu 240 de cai putere, pe un Audi A5 3.0 TDI, şi încă simt cum te ridica din scaun. Acum am resimţit aceeaşi senzaţie, dar în spatele urechilor auzeam şi evacuarea cum bolborosea. La schimbările de treaptă inferioară, evacuarea dublă pocneşte, iar sunetul, chiar dacă nu este foarte puternic, este molipsitor. Plecările de pe loc nu se simt foarte rapid, dar asta poate fi din cauza sistemului xDrive a maşinii de test. În schimb, în zona de mijloc a turometrului, BMW-ul 428i rupe. O apăsare puternică a acceleraţiei când turometrul indică 3000 de rotaţii pe minut este acompaniată de o lovire a capului de tetieră, iar pentru că motorul foloseşte benzină, turaţia urcă până la 7000 de rotaţii pe minut. Trebuie doar să selectezi de pe consola centrală modul Sport. Atunci, superba cutie cu 8 rapoarte ţine turaţia până în zona roşie, sunetul se schimbă, iar răspunsul pedalei de acceleraţie este instantaneu.

11880208_10205221740725490_128924604_n 11880859_10205221740885494_1234085708_n 11868740_10205221740605487_349165664_n

Este foarte plăcut să conduci puternic un BMW cu motor pe benzină. În ciuda faptului că motoarele diesel sunt aproape la fel de performante, faptul că atunci când un motor diesel îşi pierde suflul, abia atunci un motor pe benzină îşi intră cu adevărat în rol. Modelul 428i dotat cu sistem 4×4, accelerează până la 100 de km/h în doar 6.5 secunde, în ciuda greutăţii mai mari. Setarile cutiei de viteze, a tracţiunii şi a motorului sunt atât de perfecte, încât BMW Seria 4 cu acest motor este mai rapid decât unele hot-hatch-uri cu puteri similare, dar care sunt mult mai uşoare. Nu pot să spun că BMW 428i xDrive nu este distractiv, din contră, este la fel de plăcut la condus indiferent că vorbim de autostradă, oraş sau drum virajat. Dar, atunci când plafonul intră în portbagaj, rigiditatea caroseriei este scăzută. Asta înseamnă că bări de rigidizare sunt montate sub maşină. Ştiţi ce rezultă? Greutate. Greutate excesivă. Un 428i xDrive este cu aproximativ 200 de kg mai greu decât Coupe-ul şi se apropie foarte mult de 2 tone. Iar asta afectează dinamica. Datorită sistemulul 4×4, subvirarea este mai prezentă decât în cazul variantei cu tracţiune spate. Doar în momentul în care toate sistemele de asistenţă sunt decuplate, atunci putem controla maşina mai sportiv. Dar această acţiune poate fi periculoasă pentru şoferii neexperimentaţi. Aşa că BMW Seria 4 Cabrio se pretează mai mult pentru deplasări rapide la mare, unde drumul nu este atât de şerpuit. Dar pentru asta a fost făcut, nu? Pentru că dacă ai vrea un automobil sportiv, ai alege coupe-ul. Bineînţeles, cu acelaşi motor bi-turbo de 245 de cai putere şi doar cu tracţiune spate.

11850985_10205221741165501_1717584718_n 11850829_10205221741325505_1418741960_n

BMW Seria 4 Cabrio este o jucărie. Cu toate acestea, o jucărie foarte folositoare indiferent de anotimp. După ultimele ştiri, viitorul Seria 4 Cabrio va avea plafon textil, iar asta va însemna o scădere în greutate, dar totodată nu va mai oferi sentimentul de siguranţă de la interior. Toate decapotabilele sunt jucării. Nimeni nu le va cumpăra pentru utilitate. Sunt automobile care îţi încarcă ego-ul. Unii se simt bine când sunt priviţi în aceste caroserii, alţii vor doar să se bucure de aerul care suflă deasupra capului sau, personal, să văd cerul înstelat seara. Sunt multe moduri în care să te bucuri de o maşină. Mergând tare  pe autostradă, ieşind în offroad, dar şi să conduci încet. Atâta timp cât deasupra ta, singura limită e cerul.

11846257_10205221741765516_938411559_n

11844284_10205221740485484_169010102_n 11844220_10205221740405482_230324533_n 11844068_10205221740165476_353106464_n 11846031_10205221741605512_1967358630_n 11850878_10205221741525510_1262033144_n 11872627_10205221740125475_1340611935_n 11873989_10205221741485509_819326142_n