Land Rover Defender – Test Drive

Land Rover Defender – Moștenire

În cei peste 100 de ani de când a apărut automobilul, au fost mai multe perioade când producătorii au reînviat modele consacrate sau au revenit la denumiri cu conotații puternice. Ford a făcut un nou model GT, la aproape 40 de ani de la primul, iar BMW a reînviat Seria 8 după o absență de 20 de ani. În cazul modelului Land Rover Defender, diferența dintre generații nu este chiar atât de mare, doar vreo 4 ani, dar moștenirea lăsată este foarte mare. Acest lucru s-a întâmplat și datorită faptului că în 2016 Land Rover spunea că nu va mai construi legendarul Defender, din motive legislative, legate de siguranță și costuri, iar acest fapt a dus la o creștere a cererii pentru ”vechiul” Defender. Modelele fabricație 2016 au început să se vândă fără niciun discount, iar cele second-hand, chiar să crească în valoare. ”Nu știi ce pierzi, până nu îl mai ai”. Asta părea gândirea fanilor și clienților care voiau un Defender.

Totuși, anunțul pe care mulți îl așteptau a venit după ceva timp, și anume că Land Rover lucrează la un nou model Defender. Toată lumea s-a bucurat, deoarece acest nume legendar va continua, dar și pentru că eram curioși spre ce direcție va merge noul model. Va păstra doar numele sau va fi o copie fidelă a vechiului Defender? Ei bine, după ce l-am condus pe asfalt, dar și în afara lui, am ajuns la o concluzie. Bineînțeles, o să o citiți mai jos, după ce vă povestesc câteva despre noul Land Rover Defender.

Hai să o luăm cu începutul, mai exact design-ul. Lumea e împărțită în două tabere: cei care sunt nostalgici după design-ul vechiului model și cei care cred că așa trebuia să arate un Defender în 2020. Personal, sunt undeva la mijloc. Mi se pare că noul model are mult caracter, îl recunoști oriunde, dar o parte din mine voia să-l vadă și mai pătrățos. Defender și-a făcut o reputație de a fi un automobil utilitar de teren, iar noul model mare prea ”blând”. Cu toate acestea, are o mulțime de elemente foarte interesante. Designerii au vrut să păstreze farurile rotunde, așa că iluminarea de zi cu LED este în formă de ”U”, amintind cumva de celelalte generații. Blocurile optice față sunt totuși pătrate, dar sunt și distictive. Nu mai există niciun alt SUV sau offroader de pe piață care să arate așa. Modelul pus la dispoziție de Land Rover Timișoara avea câteva accesorii care scot și mai tare în evidență latura de offroader și amintesc de modelul precedent. Avem aripi evazate, apărători de noroi, elemente ce imită metalul pe lateralele capotei, praguri mai late și piesa de rezistență, un portbagaj de plafon, ce oferă mașinii un aspect de aventurier. Îmi place partea frontală a noului Defender, plină de artificii distincte, dar nu acesta este unghiul potrivit.

Abia când îl privești din lateral, vezi cu adevărat liniile și elementele lăsate moștenire și duse mai departe de acest model. Capota dreaptă, plafonul lung și posteriorul perfect vertical. Avem chiar și roata de rezervă pusă pe hayon. Din acest unghi, chiar arată a Defender, iar când îl scoți în offroad, cere să fie pozat. Noul Defender este și un automobil foarte mare. Vechiul model nu era chiar așa. Probabil că imaginile nu reflectă atât de bine realitatea, dar mașina are peste 2 metri înălțime, cu suspensia ridicată la maxim. Noul Defender are o prezență aparte pe străzi. Posteriorul este cu adevărat interesant. Designerii au încercat o interpretare retro, prin desenarea pătrată a blocurilor optice. Sunt câte patru stopuri pe fiecare parte, iar cele mici te trimit clar cu gândul la vechile modele.

Cu siguranță, noul Land Rover Defender nu este la fel de utilitar precum ”tatăl” său, dar nu asta era intenția. Da, sunt căutate offroaderele cu design retro, Jeep Wrangler sau Mercedes Benz G-Class sunt exemple foarte bune în acest sens, dar pe lângă asta, ai nevoie și de un comportament rutier mai bun. Noul Defender îmbină atât elemente noi, cât și cele clasice, oferind imagini mixte. Nu spun asta des despre mașini, dar în adevărat, noul Defender are cu totul altă prezență față de niște imagini pe net.

Îmi place foarte mult când interiorul unei mașini păstrează ideea exteriorului. Dacă noul Defender prelua interiorului unui Range Rover, de exemplu, poate că părea ciudat. Așa că odată intrat în habitaclul noului model, te simți exact ca într-un Defender din viitor. Volan cu patru spițe și design foarte robust. O planșă de bord solidă, acoperită cu un material cauciucat, care poate fi curățat foarte ușor și o mulțime de spații de depozitare. Asta ai nevoie într-un offroader. Consola centrală este interesantă, deoarece poate avea două utilități. Pe de o parte ai ecranul sistemului de infotainment, iar climatizarea și levierul schimbătorului de viteze sunt poziționate sus pe consolă. Între scaunele din față este un spațiu de depozitare extrem de mare, care opțional poate fi un scaun. Evident pentru copii, dar noul Land Rover Defender poate avea 3 locuri în față. Mi se pare foarte tare asta, mai ales când mergi într-un roadtrip și vrei ca toată familia să beneficieze de priveliște.

Același material cauciucat acoperă și scaunele și fețele ușilor, pe care se văd șuruburi expuse, tocmai pentru a evidenția caracterul utilitar. Noul Defender nu este un Range Rover înăuntru. Dar este la ani lumină față de vechiul model. Au păstrat în schimb elementul principal, și anume ”Safari View”, acele geamuri mici pe lateralele plafonului, gândite inițial pentru a vedea girafele, dar care acum dau un element de unicitate interiorului. Datorită dimensiunilor, noul Defender este foarte spațios, atât pentru pasageri cât și pentru bagajele lor. Ușa portbagajului se deschide îl lateral, exact cum trebuie pe un Defender.

Până acum am văzut că noul Defender este interpretarea modernă, deci anticipată, a vechiului model. Încă mai păstrează o mulțime de elemente ce îl fac un ”Defender”, dar odată ce pleci de pe loc, îți dai seama că toate asemănările s-au cam terminat. Sub capota acestui model stă o unitate de doar 2 litri diesel, dar care produce o putere respectabilă de 240 cai putere și un cuplu suficient de 430 Nm. Aceste valori, așa cum am spus, sunt suficiente. Nimeni nu își va lua un Defender sperând la timpi pe circuit. Nu, cuplul este acolo pentru a scoate mașina din situații dificile în offroad. Acestea fiind zise, mașina nu se simte neapărat lentă pe șosea, dar în niciun caz nu este dinamică. Poți să faci orice depășire liniștit, iar transmisia este extrem de lină, chiar dacă pe retrogradări durează cam mult. Trebuie să te așezi confortabil în scaun, să-ți setezi o destinație și vei ajunge acolo.

Pe drumuri naționale, mașina se simte ca o barcă. Curge efectiv peste denivelări. Totul e urmat de un mic balans. Atunci când ajungi la niște viraje mai strânse, trebuie să reduci destul de mult viteza, deoarece suspensia pneumatică face ca mașina să aibă un ruliu destul de pronunțat. Dacă încerci să iei virajele ceva mai tare, vei simți imediat cum mașina se înclină. Dar cum spuneam, nici nu mă așteptam la o experiență sportivă. Având acum suspensie independentă, ținuta de drum este mult mai bună față de vechiul model. Nu scutură, nu se simte rigidă, iar cutia și direcția sunt mult mai ușoare și mai confortabile în utilizare. Nu cred că se mai putea face o experiență a condusului cum era vechiul Defender, acum în 2020. De la volan mă simțeam că sunt în ceva special, datorită bordului și faptul că vedeam capota dreaptă, dar în același timp, mă gândeam că puteam fi la fel de bine într-un Discovery sau într-un Range Rover. Din acest punct de vedere, noul Defender se cam pierde în gama Land Rover. Se conduce exact ca oricare alt SUV mare, numai că arată diferit.

Totuși, ajungi să îl scoți în afara asfaltului și atunci își arată adevărata valoare. Noul Defender este în orice parte măsurabilă, mai bun decât predecesorul său. Este chiar mai bun decât principalul rival, Jeep Wrangler. Are o gardă la sol maximă de 29 cm. Poate trece prin vaduri de apă de aproape 90 cm, unghiul de atac este de 38 de grade, în plus are nu mai puțin de 9 moduri de tracțiune. Printre ele aș putea enumera: cel pentru pietre, cel pentru noroi, nisip, iarbă sau zăpadă. Există și un mod Eco sau poți să lași totul în modul Auto, și doar accelerezi unde trebuie. Un sistem de camere pe tot exteriorul mașinii îți arată exact unde sunt roțile, există chiar o cameră inteligentă care îți arată roțile față, dar privite cumva ca și cum bordul ar fi invizibil. Asta te ajută mult când vrei să treci peste pietre și nu știi exact unde să poziționezi roțile față. Mai există un sistem de camere care îți arată mașina din perspectivă, iar oglinda retrovizoare se poate transforma într-un ecran, pentru a nu bloca vizibilitatea în spate. Cred că echipat cu niște anvelope de teren, noul Defender poate ajunge absolut oriunde. Da, nu mai are acel sentiment de a te arunca în orice râpă pe care o vezi. Sau să nu îți pese de praguri sau crengi. Nicio mașină nouă nu îți va oferi sentimentul acesta. În schimb e bine să știi că poate. Noul Defender este exact senzația unei mașini cu peste 500 cai putere, dar raportat la offroad. Într-o astfel de mașină vei folosi caii putere doar de câteva ori, dar e bine să știi că sunt acolo, la fel și în Defender, nu îl vei băga în noroaie sau prin nu știu ce văi, dar dacă cumva ajungi acolo, să știi că te poate scoate fără probleme.

Ultimul aspect pe care vreau să-l dezbat în privința noului Defender este poziționarea prețului. Modelul 110, cel cu patru portiere, începe de la 59.000 euro. Cel mai apropiat rival, ca idee de offroader, Jeep Wrangler, cam pe la suma asta se oprește. Celălalt rival offroader cu design modernizat, G-Class e aproape dublu ca preț. Iar Toyota Land Cruiser, care costă undeva pe la 60.000 euro și oferă cam același sentiment ca un Defender, începe deja să fie învechit. Deci efectiv din prisma prețului, noul Defender nu are un rival direct. În schimb, este o opțiune mult mai cool față de noul Discovery.

Până în momentul de față, noul Defender este o abordare de mijloc. Nici prea scump, nici prea ieftin, nici prea retro, nici prea modern. Asta ar putea fi benefic pentru vânzări, dar poate îi scade din popularitatea numelui. Cu siguranță este o mașină cool, care atrage priviri pe șosea, numai că mi se pare că acum nu mai vrea să fie acel vehicul utilitar cu care să mergi pe câmpul din spatele fermei, ci să-ți iei familia și să explorezi zone noi. Acum, sincer, nu văd nicio altă mașină mai bună să o iau într-un roadtrip. Oriunde.

Land Rover Defender 110 D240 oferit pentru test drive de Land Rover Expressline Timișoara