KIA Sportage vs Nissan Qashqai
KIA Sportage vs Nissan Qashqai – Duelul vânzărilor
Am condus multe SUV-uri anul acesta. Mai multe ca oricând. Pe podeaua oricărui showroom vei vedea o mașină cu gardă la sol ridicată. Nu trebuie să aibă tracțiune integrală, ci doar să arate ca și cum ar urca câteva borduri din oraș. Aa, și să îți faciliteze urcarea și coborârea din mașină. Sunt probabil sute de astfel de exemple, fiecare cu zeci de motorizări și variante de echipare. Dar oricâte ar exista, se pare că nu stau foarte mult prin reprezentanțe. În 2019, clienții efectiv se bat să pună mâna și banii pe un model nou. Iar producătorii știu asta foarte bine, așa că după un timp relativ scurt, adică nici 5 ani, apar cu modele noi sau facelift-uri consistente. Două dintre cele mai vândute SUV-uri din România sunt KIA Sportage și Nissan Qashqai. Ambele au primit recent un facelift, iar ambele oferă motorizări performante și echipamente generoase. Puteam să fac un articol pentru fiecare mașină, dar cred că e mai bine să le pun față în față, să văd de unde este această dorință a clienților de a le avea în garaje?
Ambele mașini se adresează aceluiași tip de clienți. Familii tinere, persoane de vârsta a doua sau celor care vor o mașină practică, dar ieftină. Sunt excluși burlacii sau cei care vor să conducă sportiv. Asta face un SUV. Îți taie din start orice urmă de dinamică, și te lasă doar să te deplasezi dintr-un punct în altul economic și eficient. Totuși, pentru că pe turatiiscrise.ro îmi place să conduc mașinile pe care le iau în test, am căutat două motorizări cel puțin interesante. KIA Sportage folosește un motor de 1.6 litri, ce produce 177 de cai putere și 265 Nm, iar facelift-ul lui Nissan Qashqai primește noul motor de 1.3 litri, regăsit și pe Dacia Duster, dar care pentru exemplarul nipon produce 160 de cai putere și 260 Nm. Sunt cele mai apropiate motoare din ofertele celor doi producători, cu mențiunea că KIA Sportage are o masă ceva mai mare. Diferența este de peste 100 kg. Apreciez cei care totuși optează pentru un astfel de motor, deoarece înseamnă că s-au mai gândit cât de cât și la performanțe nu doar la un mijloc de transport. La urma urmei, după prețul final, un SUV de oraș se cumpără și din pricina design-ului.
KIA Sportage este foarte apreciat în România, mai ales că arată foarte modern, distinctiv în traficul românesc, cu linii și muchii agresive, dar în același timp suficient de compact. La fel am putea spune și despre rivalul Nissan Qashqai, numai că facelift-ul nu aduce schimbări dramatice, iar lumea a început să se obișnuiască cu design-ul angular. Strict din punct de vedere subiectiv, îmi place mai mult cum arată KIA Sportage, mai ales la exterior și mai ales în echiparea GT-Line. Modelul coreean avea și o culoare oranj deosebită care îl scotea și mai mult în evidență. Partea frontală este dominată de grila specifică ultimelor modele KIA, iar blocurile optice amplasate mult în partea superioară au o grafică luminoasă foarte frumoasă, chiar dacă s-au inspirat mult de la modelele Porsche. Câteva elemente cromate de culoarea bronzului, completează artificiile stilistice ale noului KIA Sportage. Profilul este foarte bine proporționat, jantele pe 19 inch sunt spectaculoase, iar partea inferioară din plastic negru, îi oferă mașinii robustețe. Din spate, singura schimbare importantă este faptul că blocurile optice sunt acum unite într-unul singur, din nou amintind de un model Porsche. Cu siguranță KIA Sportage se va vinde mai mult din pricina design-ului, față de Nissan Qashqai.
Modelul japonez nu este urât, dar parcă a început să devină destul de banal în peisajul românesc, cel puțin. Probabil că dacă mașina de test avea o culoare ceva mai excentrică, ar scoate-o mai mult în evidență. Până nu demult, Nissan Qashqai este considerat alternativa mai premium a unui Dacia Duster, cu toate că puse una lângă cealaltă, se vede diferența clară de calitate. Qashqai poate fi dotat opțional cu jante de 19 inch, la fel ca rivalul Sportage, care ar ajuta clar la imagine, dar cum vom vedea mai jos în articol, cu jantele mai mici, este și mai confortabil.
Nu știu de ce, dar pentru SUV-urile de oraș, mai ales cele non-premium, design-ul interior nu primează. Nici din partea constructorilor, dar nici a clienților. Totuși, cele două mașini din testul de astăzi, încearcă un design cât se poate de plăcut, cu o mulțime de funcții și butoane, dar și cu mult plastic la vedere. Îmi place totuși că zonele pe care le atingi cel mai des, au materiale calitative și arată bine. Vorbesc bineînțeles despre volane. Atât KIA cât și Nissan au volane cu design sportiv, priză excelentă și cusături contrastante. Ecranele sistemelor de infotainment sunt touchscreen, dar grafica lasă de dorit. Parcă ecranul Nissanului Qashqai era ceva mai lat. Layout-ul general este similar, ambele fiind destul de ergonomice. Multe dintre comenzile uzuale sunt acolo unde te-ai aștepta, cu mențiunea că modelul KIA de test era mai bine dotat. Acesta avea chiar și volan încălzit. Fiind un GT-Line, scaunele din KIA erau mai bine profilate, dar nu neapărat mai comode. Personal nu am nimic cu tapițeria din material textil, încă chiar o prefer, mai ales că vara pielea e prea caldă și iarna prea rece, dar din punct de vedere vizual, interiorul lui Qashqai arăta mult mai ieftin.
Într-un SUV de buget, plasticul este prezent peste tot. Sunt foarte puține locurile unde bucățile de plastic dur este ”întrerupt” de plastic lucios. Calitatea slabă a interioarelor este reflectată în prețul de achiziție, totuși. Ambele mașini au prețuri de sub 25.000 euro, iar cu programul RABLA, și cu dotări ceva mai puține, le-ai putea găsi chiar și sub 20.000 euro.
Prețul și design-ul sunt argumentele principale atunci când te gândești un astfel de SUV, dar dacă le echipezi cu motoarele potrivite, poți să ai parte de experiențe interesante. KIA Sportage a ajuns să aibă un motor destul de puternic, dintr-o cilindree relativ mică. Echipat cu o turbină, motorul de 1.6 litri, se laudă cu 177 de cai putere, care trag destul de bine mașina, mai ales în zona superioară de turație. După 3-4000 de rotații Sportage se simte puternic, chiar cu ruperi de aderență pe puntea față. Gestionarea puterii se face printr-o cutie manuală, care îmi amintea într-un fel de cea a modelului Proceed GT, dar care nu mi s-a părut la fel de potrivită pe un SUV. Ambreiajul este ușor, așa că nu este foarte incomod să conduci în oraș, dar suspensia destul de fermă, împreună cu jantele mari, înseamnă că Sportage este destul de inconfortabil. Mi-a plăcut direcția, cu toate că mașina are destul ruliu pe viraje, așa că nu poți să tragi tare când vezi un drum virajat. KIA Sportage este plăcut la viteze de croazieră, pe drumuri naționale, iar puterea motorului de ajută la depășiri. La plecările rapide de pe loc, cutia manuală se simte că se forțează mai ales în treptele inferioare. Accelerația până la 100 km/h se realizează în 9.5 secunde, ceea ce pare puțin, în comparație cu puterea generată.
Spre deosebire, Nissan Qashqai se simte mult mai ușor, mult mai confortabil. Noul motor de 1.3 litri se potrivește perfect pe o astfel de caroserie, și cred că pe un hatchback precum Pulsar este chiar distractiv. Încă de la primele accelerări, cuplul intervine mai devreme și pare că Qashqai este chiar mai puternic decât cei 160 de cai putere pe care îi are. Îndiferent de treapta de viteză motorul trage foarte bine, iar cilindreea mică nici nu se simte. Nici măcar sunetul nu este unul deranjant, la fel cum se întâmplă la astfel de motoare. Depășirile sunt sigure, iar eficiența motorului este mult mai bună decât la KIA. Mergând pe aproximativ același traseu, atât urban, cât și extraurban, Nissan Qashqai a consumat aproximativ 8l/100 km, pe când KIA avea o valoare medie de 13l/100km.
SUV-ul nipon era mult mai confortabil, lucru datorat de jantele mai mici, dar parcă și ceva mai dinamic. Se așeza mult mai încrezător pe viraje, iar masa mașinii, de doar 1300 kg, îl face să se simtă bine și pe frânare. Totuși, poziția la volan este mai înaltă decât în KIA, care avea scaunul poziționat nespecific de jos pentru un SUV, mai ales unul de buget. Strict din punct de vedere al motorului, cel de 1.3 litri a lui Qashqai este mai bun. Sunt chiar curios cum se simte într-un Duster, fiind în esență aceeași unitate, cu 10 cai putere mai puțin. Chiar și cutia de viteze era mai potrivită în Qashqai decât în KIA. Dacă în SUV-ul coreean mi-aș fi dorit o automată, fie ea și CVT, în Nissan, nu am avut același sentiment.
Nu știu cum s-ar comporta aceste rivale dacă ar avea motorizări diesel sub capotă. Atunci povestea cuplului ar trebui să fie mai diminuată, așa că sentimentul de la volan să fie mai apropiat. Totuși, aceste motorizări pe benzină sunt cât se poate de apropiate, iar în ultima perioadă, clienții optează tot mai mult motorizări benzină. Oricare ar fi alegerea, aceste două bestseller satisfac dorințele clienților. Nimeni nu optează pentru un SUV și se așteaptă la sportivitate. Totuși, dacă se vrea ceva cât de cât apropiat și să mimeze senzații dinamice, aceste SUV-uri le oferă.
Nissan Qashqai oferit pentru test drive de Auto Europa – dealer Nissan Timisoara
KIA Sportage GT-Line oferit pentru test drive de Silver Motors – dealer KIA Timisoara