Întoarcerea
Reforma şi Renaşterea au avut loc în Europa în secolul al XV-lea când navigările efectuate cu scopul de a descoperi noi teritorii erau în mare vogă. Exploratorul italiano-spaniol Cristofor Columb a dorit să navigheze spre “Zipangu”, un loc despre care se vorbise doar în legende până atunci. La 12 octombrie 1492, la ora 2 noaptea, un marinar de pe vasul lui Columb zăreşte pământul, descoperind astfel Lumea nouă. Noul continent va purta numele America, în cinstea lui Amerigo Vespucci. Acum după 500 de ani, americanii se întorc să cucerească ei Europa.
Dar nu vor să o cucerească venind pe mare în corăbii, ci în lux pe şosea, dar şi în afara ei, de la înălţimea unui Jeep Grand Cherokee. Jeep este probabil cel mai cunoscut producător american de automobile, chiar dacă în gama lor găsim doar “gip-uri”. Am mai analizat istoria Jeep în articolul despre iconicul Wrangler, dar acum cu această nouă generaţie Grand Cherokee, Jeep vrea să ne bată cu propriile noastre arme.
Jeep Grand Cherokee a apărut pentru prima dată în anul 1983, ca succesor al modelului Cherokee, dar şi să fie un SUV premium. A fost foarte bine primit în America, dar şi în Europa, ulterior. Ţin minte în anii 90, doar cei mai privilegiaţi conduceau un Grand Cherokee. Am avut şi eu ocazia să merg în unul roşu. Era total altceva pentru piaţa din Europa, mai ales în România. Dar odată cu creşterea economică, tot mai mulţi producători de automobile din Europa ofereau în gamă un SUV premium. Concurenţa devenind astfel tot mai acerbă, iar Jeep Grand Cherokee pierdea tot mai mult teren în faţa rivalilor din Europa. Acum, cu această nouă generaţie, americanul vine să-şi recâştige numele de SUV-ul suprem.
Piaţa auto din America este cât se poate de diferită faţă de cea europeană. Acolo maşinile sunt extrem de mari, majoritatea pe benzină, nu se pune mare accent pe calitate, iar confortul trebuie să fie maxim. Aşa era până nu demult şi Jeep Grand Cherokee. Pentru europeni contează până şi designul automobilelor pe care le conducem. Aşa că Jeep a făcut pentru Europa un Grand Cherokee extrem de atrăgător, fără să răpească din masculinitate. Mulţi au criticat că farurile noului GC sunt prea mici. Se prea poate. Dar asta doar din poze. În realitate sunt foarte bine integrate, iar iluminarea cu LED, le face şi foarte vizibile în trafic. Grila specifică Jeep cu cele şapte decupaje este acum cromată şi mai bine definită, iar în funcţie de echipare, bara frontală a unui GC are formă diferită. Profilul este masiv, dar elegant, iar pasajele roţilor adăpostesc jante imense de 20 de inch. Acestea păstrează stilul american, fiind cromate. Dar arată bine. Cu acest noul model, Jeep GC renunţă la stopurile plasate vertical, în favoarea unora orizontale de dimensiuni apreciabile. Cred totuşi că astfel pierde puţin din personalitatea unui adevărat Grand Cherokee. Arată destul de asiatic. Per total, noul GC este foarte bine proporţionat, un rival demn pentru concurenţa din Europa.
Locul unde americanii nu excelează aproape deloc este interiorul unui automobil. Parcă nu au niciun simţ estetic. Din fericire nu este cazul la această generaţie Grand Cherokee. Se vede că s-a lucrat mult să aducă interiorul la standarde europene, mai ales prin materiale. Tot bordul este îmbrăcat în piele de bună calitate, volanul are partea superioară din lemn, iar designul consolei centrale este plăcut. Cu unele scăpări în partea de jos, unde plasticul argintiu este îndoielnic. Dar trecem peste această scăpare, pentru că interiorul unui GC este garnisit de tehnologie. În locul indicatoarelor de bord se află acum un display pe care este afişat kilometrajul, dar şi alte informaţii utile pentru şofer, iar ecranul sistemului de infotainment este absolut imens. Şi dispune de touch screen. Chiar dacă nu sunt adeptul unui ecran tactil, acesta este foarte intuitiv, rapid şi uşor de folosit. Trăsătura cea mai importantă care a rămas din spiritul american este confortul. Scaunele sunt imense, te aşezi exact ca într-un fotoliu, spaţiul interior este vast, iar modelul testat de mine avea în dotare o trapă imensă, cam trei sferturi din plafon. Din păcate am lăsat-o închisă pentru că atunci când am luat maşina, aceasta a stat toată ziua în soare, iar afară erau pe puţin 35 de grade. Dar cum spuneam, noul Grand Cherokee nu duce lipsă de dotări şi de tehnologie, aşa că am dat drumul la ventilaţia din scaune şi eram pregătit de drum.
Cu toate că este un Jeep adevărat, clienţii noului Grand Cherokee îl vor folosi predominant pe asfalt. De aceea pentru testul nostru nu a fost nevoie de o demonstraţie de off-road. Uzina de forţă de sub capota Grand Cherokee-ului este un diesel V6 de 3 litri care produce 250 de cai putere şi un cuplu imens de 570 de Nm. În ciuda gabaritului de 2,4 tone, GC ajunge la prima 100 de km/h în doar 8,2 secunde. Un timp foarte bun, comparabil cu rivalii săi. Înainte de aplicarea facelift-ului 2014, GC folosea o transmisie destul de slabă, cu doar 5 trepte, dar acum au apelat la experţii ZF şi au optat pentru superba cutie cu 8 trepte. Pentru Grand Cherokee aceasta este setată pentru confort şi pentru consum redus, dar poate fi şi destul de rapidă în utilizarea de zi cu zi. Să ne înţelegem, Grand Cherokee nu este o maşină sportivă, aproape deloc. Gabaritul şi centrul de greutate înălţat diminuează calităţile dinamice. Oricum, nici maşina, nici postul de conducere nu te îmbie să o “calci”. În Grand Cherokee, impui un anume respect, ajungi la destinaţie odihnit şi în deplină siguranţă. Senzaţia de atotcuceritor este interesantă. Nici nu te interesează dacă în drum sunt gropi, denivelări, sau chiar automobile mai mici. Maşina poate şi va trece peste tot, fără ca tu să simţi ceva. (vă rog nu treceţi peste automobile mici cu GC vostru!!) Suspensia moale absoarbe foarte bine denivelările, chiar şi în varianta de echipare cu jante pe 20 de inch. Este genul de maşină în care aş vrea să conduc un Trans-ceva!
Oricât de bun vi s-ar părea un Grand Cherokee din descrierea de mai sus, tot nu o să vă vină să credeţi preţul cerut pentru un astfel de exemplar: 60.000 de euro. Cu tot! Un GLA ceva mai bine echipat ajunge la 50.000. Iar aceea este precum un SUV ne-gata. Pe când Grand Cherokee este un SUV full-size, care dispune de cruise control adaptiv, cameră pentru marşalier, suspensie pneumatică, 5 moduri de condus în off-road, dar şi un superb sistem audio Alpine, toate în dotarea standard! Cred că s-ar vinde mult mai multe Grand Cherokee, dacă ar modifica designul schimbătorului de viteze. Pe lângă faptul că nu este ergonomic, arată şi ciudat, iar trecerile prin trepte se fac prin impuls, în sensul că schimbătorul rămâne în acelaşi loc, chiar dacă apăsăm înainte sau înapoi. E bine că e automată, iar această “acţiune” nu trebuie să o fac des.
“Marele Indian” care până nu demult era preferat doar pe piaţa din State, a luat notiţe despre clienţii europeni şi le oferă acum mai mult decât s-ar fi aşteptat. Este un SUV care arată foarte bine, păstrând totodată un design specific, ieşind din mulţime, este foarte bine echipat, extrem de confortabil şi capabil în off-road. Chiar dacă este produs de o companie din America, eu l-am simţit foarte european. Fiindcă se descurcă bine şi pe şosea, dar şi în afara ei, pentru că este confortabil şi spaţios, fără a fi imens în dimensiuni, noul Jeep Grand Cherokee este unul dintre cele mai polivalente SUV-uri.
În urmă cu 500 de ani, Cristofor Columb a mers în căutarea unui tărâm nou, mai prosper, cu mai mare potenţial. Acum, cei care au fost cuceriţi de europeni, şi-au pregătit întoarcerea până la cel mai mic amănunt şi sincer nu mă deranjează să fiu cucerit în acest stil.